Sodavand


JegErJacob
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg drikker hverken sodavand eller spiser slik. Dog har jeg sommetider lyst til en cola. Men jeg drikker aldrig en, da jeg ved at jeg vil komme til at fortryde det. Men så kiggede jeg på en Coca Cola Zero, hvor det ser ud til, at der ingen sukker, fedt, kalorier osv. er i? Kan det være rigtigt?

Derfor har jeg et par spørgsmål. Hvor meget forskel er der på at drikke en almindelig cola og en zero? Tager man ligemeget på, eller er der virkelig en forskel? Og er det okay at drikke en Coca Cola Zero en gang i mellem, eller skal man lade være, hvis man gerne vil holde formen?

Det skal siges at jeg ikke ved så meget om kalorier osv., men ud fra hvad jeg kunne se på dåsen, så ligner det at man ikke tager på.

Tak for hjælpen! :)

Link to comment
Share on other sites

Nej der er ca. ingen kalorier i cola zero og du vil derfor ikke tage på af at drikke det.

Det bliver det dog ikke sundt af.

Og ja, selvfølgelig kan du holde formen hvis du drikker en cola engang imellem, hvis du altså træner hårdt nok og generelt spiser sundt.

Hvad er der så usundt ved at drikke det, hvis man ikke tager på? :)

Tak!

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der så usundt ved at drikke det, hvis man ikke tager på? :)

Tak!

Kig på listen af tilsætningsstoffer.

Vægttab kommer som regel som en konsekvens af at spise sundt, men vægttab behøver ikke at havde noget med sundhed at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Kig på listen af tilsætningsstoffer.

Vægttab kommer som regel som en konsekvens af at spise sundt, men vægttab behøver ikke at havde noget med sundhed at gøre.

Præcis, det med at man er sund hvis man spiser fedt, og kulhydrat fattigt mad er den støreste misforstålse folk har fået printet i skalden.

kroppen skal bruge både fedt, kulhydrat, sammen med alt det andet... folk forstår ikke helt at "sunde" fødevare også kan fede.

det at være sund handler om at tilføre kroppen den næring den har brug for.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der så usundt ved at drikke det, hvis man ikke tager på? :)

Tak!

pH-værdien er også ret lav, så ætsede tænder er en ekstra bonus.

Jeg ved ikke, hvordan pH-værdien for Zero er sammenlignet med den normale, men Coca Cola udmærker sig tvivlsomt ved at være én af sodavandene med lavest pH-værdi.

Prøv at vænne dig til at drikke almindeligt vand med brus i; det er brusen, der som regel giver "ahh"-effekten ved den første slurk. Du kan altid vælge varianter med citrus og andre smage.

Edited by Zuffox
Link to comment
Share on other sites

pH-værdien er også ret lav, så ætsede tænder er en ekstra bonus.

Jeg ved ikke, hvordan pH-værdien for Zero er sammenlignet med den normale, men Coca Cola udmærker sig tvivlsomt ved at være én af sodavandene med lavest pH-værdi.

Prøv at vænne dig til at drikke almindeligt vand med brus i; det er brusen, der som regel giver "ahh"-effekten ved den første slurk. Du kan altid vælge varianter med citrus og andre smage.

"Boblerne" kommer af kulsyre, som er med til at sænke pH-værdien. Så jeg tror ikke det hjælper på dine tænder at drikke danskvand. Det skal dog siges, at der også er fosforsyre i cola, men det ved jeg ikke om der også er i danskvand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg menes at have læst, at alm. cola var at foretrække frem for light produkterne. Netop pga. der ikke er så mange "kunstige sødemidler af alle mulige slags farlig kemi" i. Kilde kan jeg dog ej huske.

Derudover, light-produkter har tendens til at give massiv luft i maven. (Prøv at drikke 2 liter kakao-skummetmælk i lightversion! Du kan ikke risikere at være mere end 10m fra toilettet resten af dagen!)

Link to comment
Share on other sites

"Boblerne" kommer af kulsyre, som er med til at sænke pH-værdien. Så jeg tror ikke det hjælper på dine tænder at drikke danskvand. Det skal dog siges, at der også er fosforsyre i cola, men det ved jeg ikke om der også er i danskvand.

Sidst jeg gennemgik et tlfældigt supermarkeds udvalg af danskvand, indeholdte de ikke phosphorsyre.

Link to comment
Share on other sites

Drik du bare en cola-light engang imellem - som alt andet her i livet så nyd med måde og et par cola om ugen tager værken du eller dine tænder skade af.

PS: jeg synes det er sjovt at cola-light er stemplet som det unaturlige du med tiden bliver mutant af. HOLD NU KÆFT! :tongue: alm. cola er også proppet med en masse syntetiske stoffer.

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

PUNKT 1:

Zoater skriver: " alm. cola er også proppet med en masse syntetiske stoffer". Hvilke stoffer tænker du på?

PUNKT 2:

P.B. Nielsen henviser til en artikel, der hedder noget med aktiv motion. Det irriterer mig, at jeg ikke kan se, hvem der har skrevet den. Og jeg ved heller ikke, om man skal tro på alt det, som han/hun skriver.

Cola kan måske ætse tænderne meget, hvis man drikker det i små slurke over længere tid. Men det er jo ikke ensbetydende med, at tænderne også bliver ætset meget, hvis man drikker det i store slurke over kort tid. Så måske afhænger graden af ætsning af, hvordan man drikker colaen. Hvem ved?

Jeg skyller mund grundigt, når jeg har drukket cola.

PUNKT 3:

Man kunne lave en kombisødet cola, hvor 50 % er almindelig sukkersødet og de sidste 50 % er sødet med kunstige sødemidler. Desværre var industrien ikke interesseret sidst jeg var i kontakt med denne.

PUNKT 4:

Måske er ½ liter cola light om dagen ikke usundt, hvis man passer på tænderne. Hvem ved?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share