Henrik S.

Motion i balance™

Recommended Posts

Som ikke-løber er det overraskende at der er SÅ meget teknik i noget, som fra naturen hånd er en grundlæggende måde at bevæge os på. Eller måske snarere at vi gør det så forkert - selvom skoene har noget af skylden.

27 minutter siden, Gregers TF skrev:

Som ikke-løber er det overraskende at der er SÅ meget teknik i noget, som fra naturen hånd er en grundlæggende måde at bevæge os på. Eller måske snarere at vi gør det så forkert - selvom skoene har noget af skylden.

Altså, hvis man abonnerer på natural running/forefoot running/whatever, vil man jo sige, at det er al teknikken, der er kommet i vejen for den naturlige løbestil à la barfod. Løbeskoene fra 1970'erne og fremad blev mere og mere tekniske og støddæmpende, så foden til sidst er blevet 'frataget' al sin naturlige fleksibilitet og styrke. Er der noget i vejen med foden, kan man derudover få indlæg, der passiviserer foden endnu mere og bare gør den endnu mere slap.

Det ender hurtigt i en religionskrig, hvor fortalerne for de nyeste, avancerede løbesko vil sige, at de fremmer den gode løbestil, skåner biostilladset og modvirker skader. Mens fortalerne for upolstret fladfodsløb vil sige, at vi skal skrælle det hele væk for at give foden mulighed for at blive naturligt stærk, for den kan sagtens finde ud af noget så natruligt og medfødt som at sætte i løb. Vi er jo født til det.

Jeg gider ikke rigtig kaste mig ud i den diskussion for alvor, men lad mig sige det på den måde, at da jeg omkring 2010-11-stykker kom i gang med at løbe på flad fod og opbyggede en fornuftig form på den måde, fik jeg rent faktisk nogle sindssygt stærke fødder. Det var virkelig påfaldende. Og før Nike lavede deres vaffelsål, løb alle - også langdistanceløberne -  på fuldstændig flade konvolutter. Og det gik jo endda.

Som nævnt er jeg gået på kompromis siden og er faldet sådan lidt halvt tilbage til konventionelle sko - dog som regel running flats - i takt med nogle ambitioner om at løbe ræs. Men nu er de ambitioner ikke rigtig til stede lige nu, hvor det hele står lidt i stampe, og så tænker jeg, at det er sjovt at genbesøge denne her dille, der stille og roligt døde ud efter nogle år. I søndags til Cph Half så jeg kun én på bare fødder og stort set ingen i de helt flade sko.

Edited by Henrik S.

Interesseret i en sang fra de varme lande? Jeg følte mig virkelig basket søndag og har siden været kuldskær og øm i den ene side af halsen. Lige nu tænker jeg, at jeg har noget sygdom stående i kroppen, som har været medvirkende til, at jeg alligevel gik så meget i brædderne til Cph Half.

Den yngste søn og kæresten var forbi for nylig, og de har været nede med forkølelse og virus i en hel uge, og jeg kan høre rundt omkring, at der er fravær på grund af sygdom = god gammeldags forkølelse og lignende. Det virker som om, at normaliteten - også på den front - er ved at vende tilbage.

Nu har vi haft halvandet år, hvor stort set ingen har været syge. Så nu hvor corona er ved at være udfaset, og folk slapper mere af, kommer de gode gamle sygdomme rullende igen. Jeg var i en Føtex den anden dag, hvor jeg simpelthen ikke kunne finde håndspritten ved indgangen.

Ja, ja, det er en melodi spillet på verdens mindste violin, men jeg følte mig sgu lidt sløj søndag, så måske har det en helt naturlig forklaring. Heldigvis plejer min sløjhed aldrig at udvikle sig til andet end lidt let utilpashed, hvor jeg er kuldskær og uoplagt igennem nogle dage.

Spændene med fokus på løbestil, held med det.

Løbeøkonomien ved forfodsløb skulle være rigtig god, efter hvad jeg høre. Kunne være sjovt at høre om dine km tider falder ved samme belastning.

Ang sygdom: Jep, det er blevet hverdag igen, håber ikke det sætter sig på dig.

Efter første uge tilbage ved fladfodsløb må jeg sige, at det går uventet godt. Jeg kan sagtens huske teknikken, holder stort set samme tempo i forhold til de almindelige løbeture tidligere, og har i denne omgang faktisk slet ikke de ømme lægge, som tidligere kunne gøre overgangen til en tvivlsom fornøjelse. Jeg har da også holdt mig i skindet og løbet korte ture, så der er kun kommet 33 km i bogen, men det er lige meget lige nu.

Eneste udfordring har været at klemme kadencen helt op på 180/min, hvor den burde være. Den ligger i starten af 170'erne som gennemsnit, hvad der dækker over, at jeg holder den i begyndelsen, og så daler den i løbet af turen, når jeg sløser. Jeg holder mig selv i ørerne ved at tælle takten over 30 sekunder nogle gange i løbet af turen. Spørgsmålet er, om jeg nogensinde kommer helt op til de 180, men lidt mindre kan også gøre det. 

Det er interessant at genbesøge denne måde at løbe på, og jeg må sige, at det kan noget. Indtil videre bruger jeg bar mine FiveFingers, men lige om lidt lander nogle Merrell Vapor Glove, der ser knap så outrerede ud. Jeg glæder mig til at sætte lidt tempo på i bakkerne i Søndermarken og med tiden også i skoven. For jeg vil nok fortsætte ad to spor, hvis det fungerer: De længere ture i adstadigt tempo kombineret med noget hurtighed.

... oh, and by the way, så har jeg har skåret et kg yderligere af vægten, så den p.t. ligger på 75-76 kg. Det er altså en rigtig fin vægt, hvor jeg befinder mig godt. Den skal ikke være så meget lavere, hvis jeg ikke skal se alt for afpillet ud. Men hvert kg kan mærkes, når man løber i stedet for at cykle, så jeg føler mig ganske let til bens nu.