Spiser du med Skræl?


Lars B
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålet er simpelt: Spiser du din frugt med skræl på??? :blush:

Jeg spiser selv Kiwiér med skræl - og er netop begyndt at kværne økologiske bananer med skræl.. Førhen gad jeg ik spise kiwi'er - pga at man sku sidde med en ske og sidde og grave.. noget værre rod :wink: .. så er det sku da nemmere bare at kværne det hele.. lige som med æble/pære skroget.. ind i skuret med det!! :tongue:

Bananer - well, måske er jeg doven.. :innocent: men tygger mig gerne igennem den...

Ifølge Wikipedia, bananskræl (eller skræl) er spiselige. They claim that in Western cultures, it has become commonplace to peel the skin and eat the inner fruit, but in Asian cultures, the peel is eaten along with the fruit, usually cooked. De hævder, at i vestlige kulturer, er det blevet almindeligt at skrælle huden og spise den indre frugt, men i asiatiske kulturer, er det skræl spises sammen med frugten, som regel kogt.

Sorry, no input on the nutrition aspect of the peel... Beklager, ingen indgang på ernæring aspekt af skræl ... The fruit is highly nutritious, so I imagine the peel is as well. Frugten er meget nærende, så jeg forestiller skræl er så godt.

- Så MED skræl oder was?? or clean shaven?? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Altså fisk?

Jeg spiser med skræl - minus appelsiner og kiwi - og vasker og tørrer grundigt før jeg sætter tænderne i.

Nej, jeg fælder ned i maden. Død hud er vel også en slags protein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver simpelthen nødt til at købe en bakke kiwier og se om det kan lade sig gøre.

Lars B; Kiwier er forresten nemmeste at spise (uden skræl forstås) hvis du skærer enderne af og skræller resten som en kartoffel.

Link to comment
Share on other sites

Tjr, det kan det sagtens. Hvis DR radio taler sandt, så er DK et af de få lande i verden hvor der er normalt at skrælle en kiwi. Sjovt nok hørte jeg om netop det for en måneds tid siden og skulle da selv prøve at spise en kiwi med skræl.

Det kan man sagtens men synes ikke at skrællens konsistens "går i et" med frugtkødet, så jeg skræller den altså stadigvæk.

Pudsigt nok kunne man kort tid efter købe ferskner - altså nektariner med pels. Jeg havde helt glemt hvor meget smag der er i sådan en størrelse og er inkonsekvent nok til nu at foretrække en fersken frem for en nektarin. Trods skrællen er mindre behagelig at tygge i.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

FREAK! Spiser du også appelsiner med skræl?

*lol* @ Freak, you manflirt :wub: .. well planen var faktisk, at jeg ville prøve det en af dagene.. :blush:

Jeg spiser ikke. Min energi kommer fra et 50/50 mix af redbull og proteinshakes.

HELL YEAAARH.. rætti konge mad dér .. Det er iøvrigt perfekt til wacken og lign arrangementer :w00t:

I min verden beskytter skrællen mod de utallige mængder af bakterier frugten udsættes for hele tiden. Her tænker jeg i sær når de ligger i supermarkedet. Der er fandeme mange klamme menneskebakterier.

Du har faktisk ret - jeg tænkte meget over dét i starten.. men pga min fremskredne alder, gik det i glemmebogen :blush: .. ej, sørger meget for at det er økologisk - samt at jeg vasker det grundigt inden fortæring... lidt ligesom dyrepasserne i Zoo, inden de smider det på gulvet i abeburene :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det er altid noget du køber de økologiske så! Men ham tidligere i tråden havde fat i noget med at de spier med skræl i andre lande men ikke her. Måske er det fordi maden er frisk dernede og har haft lang vej herop og derfor er det ikke helt sikkert hvad der er udenpå... jeg vil ikke gøre det! :)

Link to comment
Share on other sites

Lars B; Kiwier er forresten nemmeste at spise (uden skræl forstås) hvis du skærer enderne af og skræller resten som en kartoffel.

Nemmere er det hvis man lader skrællen sidde i enderne og bare fjerner midten. De bliver så fandens glatte at holde på ellers :)

Link to comment
Share on other sites

Bananer - well, måske er jeg doven.. :innocent: men tygger mig gerne igennem den...

.. ej, sørger meget for at det er økologisk - samt at jeg vasker det grundigt inden fortæring... lidt ligesom dyrepasserne i Zoo, inden de smider det på gulvet i abeburene :cool:

Så du er for doven til at skrælle en banan, men bruger gerne tid på at vaske den grundigt??!!! bigsmile.gifSynes bananskræl smager forfærdeligt så jeg skræller dem altid...

Til gengæld kværner jeg gladeligt bagte kartofler med skræl hvor normen vist er at grave i dem med en lille teske....ned med lortet siger jeg bare4mewantfood.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan finde på at æde nogle gulerødder med skræl, men ellers ikke.

Der er vel også en god chance for, hvis man æder konventionelt frugt og grønt, at det er i skrællen mange af pesticiderne sidder.

Korrekt, men ikke hvis du køber økologisk.

Link to comment
Share on other sites

Bwahahaha!!! :laugh: :laugh:

Ja, selvfølgelig æder LarsB alt med skræl på!! :laugh: :laugh:

Hvem andre end dig, gamle (abe)bur-konge kunne finde på at starte sådan en tråd! :laugh:

Jeg æder faktisk ofte Kiwi med skræl på - hvis hårene er for lange får de lige en filer og så ind i kæften... med frugten... ikke hårene!

Banan og andre frugter har jeg ikke prøvet, da jeg ikke jubler ved for bitter og tyk skræl - banan, appelsin etc.

Jeg startede efter et -lidt specielt- kostforedrag med Martin Kreutzer, der mener at de fleste vitaminer sidder i skrællen og den derfor skal ædes - jeg har dog set ham skrælle en banan, inden han spiste den. Jeg fik egentlig aldrig undersøgt kilden til dette og tænkte også mest på pesticide ophobningen fremfor vitaminerne, da jeg første gang fortærede hele skidtet.

Good to have you back, Lars! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Bwahahaha!!! :laugh: :laugh:

Ja, selvfølgelig æder LarsB alt med skræl på!! :laugh: :laugh:

Good to have you back, Lars! :4thumbup:

I give you Thx, mighty Kauf! :4thumbup:

.. og til jer, der mangler proteiner i frugt - her er naturens svar på en protein holdig kiwi:

060217_kiwi.jpg

:laugh:

.. iøvrigt priceless, når "alm people" observerer man kværner igennem en banan / kiwi - med skræl!! :laugh::w00t:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg tænker det er lidt uheldigt et spise frugt/grønt med skræl, hvor dette ikke er tiltænkt fra producentens side. Såfremt der ikke er tale om økologi forestiller jeg mig, reglerne for sprøjtning er ret forskellige?

Du får nok ikke vasket alt giften af, uanset hvor godt du får skyllet/vasket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share