Træning til bjergbestigning


Gande
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der har ideer til et træningsprogram minded på bjergbestigning?

I 2011 er målet at komme op på 5 stk 3000 - 3500 meter bjerge

I 2012 er målet Elbrus i Kaukasus. (5642 meter)

Jeg har ledt flere steder, men jeg kan ikke finde deciderede træningsprogrammer. Ideer er derfor mere end velkomne.

Tak

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er ikke bjergbestiger men har vandret en del i bjerge og de toppe jeg har været på har ikke involveret klatring men blot vandring. Så vidt jeg ved er Elbrus ikke særligt teknisk svært, hvis man tager de populære ruter, hvor det også mest består i vandring inkl. nogle sektioner med reb, økse og steigeisen. Jeg går ud fra at det primært er den slags toppe du sigter efter så? For den slags bjergbestigning/vandring er det jo ikke mindst ben, ryg og den generelle kondition, der er vigtig.

Hvordan du skal træne det afhænger jo meget af. hvad dit nuværende niveau er, og hvilket niveau du vil nå frem til. Sådan lidt firkantet: Skal du følge med et par unge løver, der løber om kap med 30kg på ryggen, eller skal du spadsere stille og roligt afsted uden ret meget oppakning.

Men helt generelt ville jeg anbefale at træne det der ligger tættest på egentlig bjergvandring: at gå ture med rygsæk, som efter lidt tilvænning af og til kan være tungere end det du regner med at komme til at gå med. Gå i bakket terræn, evt. op og ned af trapper, hvis du ikke har bakker i nærheden. Du skal være opmærksom på at desto flere trappetrin du tager per skridt desto mere belastning kommer der på knæet, så hellere små skridt til at starte med. Det er det tætteste man kommer på den slags bjergvandring i Danmark men der er jo ikke så langt til Norge og Sverige.

Formålet er selvfølgelig dels at komme i bedre vandringsform, men mindst ligeså vigtigt få gået dine støvler til og vænnet dig til din rygsæk, og at få en reel idé om, hvor nemt/hårdt det er at gå med x kg i rygsækken. Det kan også være, at du finder ud af, at du skal have nyt fodtøj/rygsæk efter du har trænet noget, og fodtøjet skal man ikke spare for meget på, og heller ikke rygsækken hvis man planlægger at putte ret mange kilo i den. Uanset hvor stærk man er og hvor god form man er i, er gnavesår i skuldre eller fødder simpelthen tortur.

Desto tungere din rygsæk skal være, desto mere vil du nok også få ud af, at lave nogle rygøvelser ved siden af. Og lidt almindelige maveøvelser, armbøjninger osv tager man jo aldrig skade af. Bodyweight squats kan i et vist omfang også supplere vandring/trappetræning med rygsæk. Se evt links til diverse kropsvægtsøvelser her http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=29480

Og generelt gælder det vel også, at det altid er bedre at lave et eller andet, i stedet for at ligge på sofaen. :)

Hvis du også skal klatre i et vist omfang ville jeg købe en pullup bar til døren for at træne pullups og chinups til hjemmetræningen. Men her ville jeg også tro, at det ville være en god ide at kontakte en klatreklub og komme ud og prøve at klatre på en væg og evt tage et klippe- eller iskursus inden du tager afsted på egen hånd. Evt. Dansk Bjergklub.

Det var sådan lige, hvad jeg kunne komme på. Håber du kan bruge noget af det. ;)

Hilsner

Lars

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Jeg søgte lige på Mt. Elbrus og fandt følgende træningsprogram med nogle flere ideer

http://www.alpineascents.com/pdf/info/elbrus-train.pdf

Fra dette firma http://www.alpineascents.com/elbrus.asp

Jeg vil dog stadig vove den påstand at det aller vigtigste er at gå op, op og længere op (og lidt ned) med en tung rygsæk på ryggen. ;)

Tusind tak for svaret, de to links havde jeg ikke selv fundet. Det kommer nok til at gå stille og roligt op til den tid, men målet er nu også bare at komme op på toppen. Imorgen skal jeg op på en 2720 m. Det er den højeste indtil videre.

Igen, tak for hjælpen.

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok til at gå stille og roligt op til den tid, men målet er nu også bare at komme op på toppen.

Hvis du er i almindelig god form og er i følgeskab med folk, der har forstand på ruten og kan lede turen i forhold til de tekniske forhold osv., fx lokale guider, så tror jeg også du kan komme på Mt. Elbrus til sommer! Men med lidt held ligger bjerget der selvfølgelig også til næste år. :-)

Forresten kan en tur til fx det indiske Himalaya godt anbefales, hvis du gerne vil snuppe et par nemme men høje toppe om sommeren. F.eks. Stok Kangri i Ladakh i det nordvestlige Indien. Der er intet teknisk ved bestigningen under almindelige omstændigheder om sommeren. Det eneste man skal være opmærksom på er højdetilvænningen.

http://www.summitpost.org/stok-kangri/151158

til Knud, du skal ikke bekymre dig om pullups og chinups hvis du bare vil vandre i bjerge. :) Det er kun som supplerende træning, hvis du vil klatre. Pullup = http://www.google.com/search?btnG=1&pws=0&q=pullup

Hilsen

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share