Copenhagen IM - sub 10


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Sommeren står for fald, og min sæson er faktisk (allerede) slut. På søndag tager jeg til London for at gå på summerschool i tre uger.

Når jeg kommer hjem fra London, skal jeg en måned til Indonesien med min kæreste, så når vi kommer hjem er det lige pludselig d. 1. september, og dermed er sæsonen mere eller mindre færdig. Jeg overvejer dog at løbe et marathon (HCA eller Amsterdam) i efteråret, men nu må vi se. De næste to måneder bliver træningen nok ustruktureret og med lille volumen.

Næste sæson regner jeg med at køre fuld distance IM. På mandag åbner salget til Frankfurt IM, som jeg håber på at få billet til. Der er dog høst sandsynligt rift om billetterne, da det samtidig er EM (ikke at det har nogen betydning for mig). Det bliver mit A-stævne næste sæson, og så skal jeg forhåbentlig køre flere små stævner. Lige nu skal jeg bare holde mig skadesfri, ikke blive for tyk, og nyde at træne. God sommer.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 28:

Som sagt befinder jeg mig i London, hvor jeg går på summerschool på LSE og tager faget Leadership in Organisations. Det er spændende, men der er sgu meget at se til. Jeg har taget løbeskoene med herover, og har fået løbet nogle få ture. Det bliver nok ikke til mere de næste to uger, men det har heller aldrig været en del af planen.

Efter jeg kørte Aarhus 70.3, har jeg haft problemer med mit føromtalte knæ, men i den foregående uge har der slet ikke været noget!

Mandag:

7 km @ 4:54, 65% HRR

Onsdag:

7,5 km @ 4:35, 70% HRR

Fredag:

5 km opv,

4 x 1000:

@ 3:38, 91% HRR

@ 3:38, 94% HRR

@ 3:38, 96% HRR,

@ 3:37, 91% HRR

3,5 km afjog

Søndag:

16 km @ 4:28, 84% HRR

Intervallerne fredag er lidt sjove. Normalt splitter jeg på mit ur efter 200 m, så jeg kan se om jeg løber mit targetpace. På det sidste interval valgte jeg bare at løbe efter følelsen og kiggede først på uret da jeg kom over stregen. Om det er en fejl i pulssignalet eller om det rent faktisk påvirker min puls så meget at kigge på uret, ved jeg ikke. Jeg hælder dog nok mest til det første, da det er en ret stor forskel, og pulskurven på intervallet falder også lidt efter 500 m, for at stabilisere sig efterfølgende... Hvis ikke det er en fejl, skal jeg til at revurdere mit brug af uret...

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lang tid siden sidste update. Efter min tur til London, har jeg tilbragt 1 måned i Indonesien med kæresten. Det blev til meget lidt træning, så nu er jeg klar med træning imod IM Frankfurt.

Jeg har desuden takket ja til at komme med på et hold, og samtidig er jeg indgået samarbejde med personlig træner, for at få mere struktur på min træning.

http://www.teamdelta508.dk/ny-staerk-profil-paa-holdet.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg løb Powerade Copenhagen Half Marathon i går.

Efter jeg kom hjem fra ferie har jeg kun trænet to uger, så formen er langt fra, hvor jeg plejer at være.

Planen for løbet hed sub 1:30; jeg skulle løbe 4:15 indtil 16 km og så skrue på, og løbe negativ split hvis der var kræfter til det.

Jeg fulgte planmæssigt 1:30 ballonen indtil 15 km, hvorefter jeg øgede tempo lidt, fortsatte og kom i mål på 1:29:08.

Ikke min bedste tid, men jeg er ret godt tilfreds med disponeringen af mit løb. Det giver altid en meget federe oplevelse at løbe med overskud til sidst.

Nu er der et udgangspunkt, og mens vægten forhåbentlig går nedad, går formenkurven opad!

19bndd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det bliver småt med opdateringerne for tiden, det betyder dog ikke at jeg ikke får trænet - tværtimod.

Jeg indgik aftale med personlig træner 1. sept. og siden da er der sket en del på træningsfronten. Vores samarbejde betyder, jeg får mere struktur på træningen, og jeg for en gangs skyld skal prøve en hel sæson uden skader, som han siger "du har helt sikkert talentet, du skal bare holdes skadesfri". Så det er målet nu.

Siden vores opstart ligger jeg i snit på 10-11 timer om ugen, inkl. en total off-day. Jeg er begyndt at træne flere gange om morgenen for at kunne nå det hele, og der er samtidig kommet mere fokus på cyklingen, hvilket klart er mit svageste punkt.

Desuden er jeg begyndt med to ugentlige styrkepas med fokus på de store muskelgrupper omkring mit knæ (hvor jeg altid bliver skadet), samt stabiliserende øversler ligeledes for knæet.

Som det ser ude nu, har jeg tre pas af hver disciplin og to gange styrke pr. uge. Det passer mig fint!

Derudover har jeg fået besked på at alt løb indtil jul ikke må være hurtigere end pace 5:00. Tankegangen er at opbygge en masse styrke i benene, før vi begynder at skrue på med fart. Det er kedeligt, men helt klart den rigtige tilgang, hvis jeg vil undgå skader. Så de næste måneder kommer nok til at stå på en del timer på hjemmetræneren samt lange, langsomme løbeture.

/N.

Link to comment
Share on other sites

Det bliver småt med opdateringerne for tiden, det betyder dog ikke at jeg ikke får trænet - tværtimod.

Jeg indgik aftale med personlig træner 1. sept. og siden da er der sket en del på træningsfronten. Vores samarbejde betyder, jeg får mere struktur på træningen, og jeg for en gangs skyld skal prøve en hel sæson uden skader, som han siger "du har helt sikkert talentet, du skal bare holdes skadesfri". Så det er målet nu.

Siden vores opstart ligger jeg i snit på 10-11 timer om ugen, inkl. en total off-day. Jeg er begyndt at træne flere gange om morgenen for at kunne nå det hele, og der er samtidig kommet mere fokus på cyklingen, hvilket klart er mit svageste punkt.

Desuden er jeg begyndt med to ugentlige styrkepas med fokus på de store muskelgrupper omkring mit knæ (hvor jeg altid bliver skadet), samt stabiliserende øversler ligeledes for knæet.

Som det ser ude nu, har jeg tre pas af hver disciplin og to gange styrke pr. uge. Det passer mig fint!

Derudover har jeg fået besked på at alt løb indtil jul ikke må være hurtigere end pace 5:00. Tankegangen er at opbygge en masse styrke i benene, før vi begynder at skrue på med fart. Det er kedeligt, men helt klart den rigtige tilgang, hvis jeg vil undgå skader. Så de næste måneder kommer nok til at stå på en del timer på hjemmetræneren samt lange, langsomme løbeture.

/N.

Spændende læsning :hippy: good vind + træning

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Så er det vist ved at være tid til en lille update...

Siden sidst har jeg ligget meget jævnt med en 10-12 timer om ugen, med udgangspunkt fordelt på 3 x svøm, 3 x cykling, 3 x løb og 2 x styrke.

Svømningen går fremad. Jeg får svømmet længere pas, og føler mig godt i vandet. Denne sæson har jeg fået mulighed for supergode morgentider, som gør det ekstra fedt og nemt at svømme. Næste test må vise, hvor niveauet ligger.

Cykling har været ganske udemærket. Jeg får selvsagt ikke kørt 4-5 timers ture, men jeg får mine timer på cyklen - og helst udendørs. Det har været få gange jeg har været nødsaget til at rykke indenfor, hvilket jeg prøver at undgå. Selvføligelig glæder jeg mig alligevel til det bliver varmere, og jeg kan pakke de lange bukser væk.

På løbet har jeg haft problemer med mit knæ. Jeg er dog startet helt forfra, og kommet frem til den konklusion, at det er kulden jeg har problemer med. Da det var værst, kunne jeg ikke løbe 6 km udenfor (i kulde) uden smerte, og to dage efter, kunne jeg løbe 14 på bånd. Derfor har jeg løbet en del på bånd, hvilket trods alt er bedre end at være skadet. Jeg er oppe på et relativt fornuftigt km-antal nu, og til marts begynder vi at sætte fart på også. Lige nu løber jeg alle mine ture helt roligt, og det eneste interval er når jeg sætter hældning på løbebåndet.

For at styrke bentøjet har jeg også haft ekstra fokus på styrketræningen. Jeg er stadig ret svag, men der har været en tydelig fremgang, som giver mig et ekstra spark i røven!

Som min sæson ser ud nu, skal jeg køre Viborg Duathlon i starten af maj, 1/2 IM i Haderslev i slut maj og så fuld distance 5. juli i Frankfurt. Hvad der skal ske i efteråret, er stadig usikkert. Jeg ville vildt gerne have løbet Berlin Marathon, men fik desværre ikke startnummer. Tiden må vise, hvad det ender med.

/N.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 4:

Mandag:

Løbebånd,

10 km progressivt (5:00-4:15)
2 km afjog

Tirsdag:

Svømning: 3500 m

Cykling: 60 min spinning

Onsdag:

Styrke: 60 min

Cykling: 115 min spinning

Torsdag:

Løbebånd, 12 km inkl. 6 x bakkespurt, 10%

Fredag:

Svømning: 3500 m

Styrke: 60 min

Lørdag:

Svømning: 3300 m

Søndag:

Løb:

4 km opv

10 km som fartholder til DuPont, 4:48

4 km afjog

I alt:
Svømning: 3 pas, 10,300 m., 3 timer 45 min

Cykling: 2 pas, 2 timer 55 min

Løb: 3 pas, 42 km, 3 timer, 20 min

Styrke: 2 pas, 2 timer


Total: 12 timer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Viborg Velgørenheds Duathlon:

10 km: 4:05 min/km
40 km: 35,6 km/h
5 km: 4:03 min/km

Samlet 2:10 og nr 8.

På trods af regn, blæst og en mega kold tur havde jeg en super dag. Cykelruten var specielt kold, og med 400 højdemeter på de 40 k, var den heller ikke helt flad. Jeg løb lidt hurtigere end min plan, men det holdte hele vejen, og jeg er godt tilfreds. I tirsdags havde jeg første interval i tre måneder, da jeg døjet med knæet. Heldigvis har mange, langsomme km givet et ok resultat på løbet. Nu skal der dog lidt fart på også.

Under 2 måneder til IM Frankfurt! :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share