Copenhagen IM - sub 10


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Tak, det er fedt du er blevet bidt. Og ikke mindst en ret habil løber!

Jeg logger mit indtag på madlog.dk sådan nogenlunde. Følger det ikke 100% stringent, men det er nok til at holde mig opmærksom på mit indtag. Indtil videre har det ikke været noget problem overhovedet. Jeg skal heller ikke tabe mig fordi det er livsnødvendigt, men jeg vil gerne tabe mig, for at jeg kan blive en bedre (hurtigere) atlet.

Link to comment
Share on other sites

Du går op i receptionen og spørger ;-)

Der er en vægt i alle centre, som du kan bruge. Alt afhængig af personalet, kan du dog komme til at betale et mindre gebyr. Hvor træner du?

Det kunne jo være at de brugte en mere præcis metode :-) Jeg har selv investeret i sådan en vægt, da de kunne fås for to hundrede i netto. Jeg er lige begyndt i Århus Crossfit nede på havnen.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 6:

Svømning: 3 pas, 8600 m., 3 timer 30 min

Cykling: 4 pas, 3 timer 30 min

Løb: 3 pas, 14 km, 1 time 10 min

Styrke: 2 pas, 1 time


Total: 9 timer 10 min.

Vægt: 83,5 (-0,6 kg)

Ugen hvor spinning fuckede up. Min onsdag, hvor jeg have planlagt at skulle køre to timer og 15 min, gik helt i vasken. Efter 20 min opvarmning kunne jeg mærke, der bare ikke var noget at skyde med. Jeg overvejede situationen og valgte at stå af og tage hjem. Benene var dog ok dagen efter, så det var nok bare en tiltrængt pause.

Fredag skulle jeg så have presset en ekstra time ind, og jeg skynder mig direkte fra arbejde, ned for at være i en tom sal 5 min før timens start. Jeg finder så ud af, jeg havde tjekket det forkert center!

Men intet er så skidt, det ikke er godt for noget, så lørdag fyrede jeg den af med 3500 m. svømning og 1 times spinning med 5 km på løbebåndet lige bagefter. Great day!

Vægttabet går også som det skal. Næste uge har jeg dog fødselsdag, og jeg skal til Aarhus Gastro Week med far og lillebror, så helt uden kcal bliver det nok ikke...

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Svømmetest!

Dagens morgenpas stod på endnu en 1000 m. test. For 1,5 måned siden svømmede jeg den på 17:12, så målet i dag var at komme under 17. Jeg kan ligeså godt sige det som det er, det gjorde jeg ikke. 17 min svarer til 4:15 pr 250 m, så det var hvad jeg gik efter, og rundede de første 250 i 4:10. Derefter var der udsolgt, og de næste 250 blev svømmet på 4:25. Med 500 m. igen og en ret træt krop havde jeg stort set givet op, og koncentrerede mig bare om teknikken i stedet. Det var åbenbart et meget godt valg, for jeg kunne se, jeg svømmede ok tider.

Derfor fik den også knald på til sidst, og jeg kom ind på 17:09. Det er en lille forbedring, dog ikke så stor som håbet. Til gengæld svømmede jeg en marginal negativ split: de første 500 hed 8:35, de sidste 8:34 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rettelse:

Jeg har lige tjekket min træningslog, og fundet ud af, jeg svømmede 17:33 ved sidste 1000 m. test, som var præcis en måned siden.

Så er det sgu et godkendt resultat! :smilerock:

Edit pt. 2:

Nu gik jeg endnu længere tilbage, og det hurtigste jeg nogensinde har svømmet på 1000 m test var netop 17:16, hvilket vil sige jeg har sat PR i morges! :4flex:

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Knæopklaring!

Jeg har fundet ud af, hvad der er galt med mit knæ. Eller... Fundet ud af, er måske så meget sagt, men jeg har fundet en (midlertidig løsning). Det viser sig nemlig, at når jeg løber udendørs, kan jeg løbe mellem 4-5 km, hvorefter jeg kan mærke smerte inde under knæskallen. I tirsdags løb jeg så (af nød) på løbebånd, og stoppede efter 8 km, uden smerte. Mit egendiagnose bliver derfor, at det er kulden, som påvirker knæet. Jeg har læst lidt om det på nettet, og det ser ud til, der er noget om snakken.

Så i dag fejrede jeg starten på mit 26. leveår med 10 km på bånd. Det blev timet med kvindernes curlingkamp, som er perfekt til båndet. Det får tiden til at gå hurtigere, og hvis du kigger væk et par minutter, er der højst sandsynligt ikke sket noget alligevel.

10 km @ 4:48, 66% HRR.

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Løber du med hældning på båndet?

Der er faktisk sansynlighed for at du løber og specielt lander anderledes på båndet en når du løber udenfor.

Jeg mærker fx altid trælse ting når jeg løber på band, fordi jeg lander anderledes.

Affjedringen er også anderledes på bånd en asfalt, det kan også spille ind. Du ak jo evt. Teste varme teorien ved at løbe med et løst stof knæ bind? Hvis det er det det handler om er det jo super fedt, og løser sig jo når det bliver varmer.

Husker jeg ikke også noget med at du ikke er specielt glad for kulde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber helt bevidst uden hældning. Båndet er uden tvivl mere skånsomt for knæet, hvilket jo også er grunden til jeg startede på det.

Som det ser ud nu, ser jeg ingen grund til at udfordre skæbnen, så fortsætte indendørs indtil vi får varmere vejr.

Angående kulden er det nok mere en smagssag end et decideret problem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 7:

Svømning: 2,5 pas, 4300 m., 2 timer 15 min

Cykling: 2 pas, 2 timer

Løb: 3 pas, 30 km, 2 time 30 min

Styrke: 1 pas, 30 min


Total: 8 timer 15 min.

En uge som bestod i mega optur ved PR på 1000 m., og en stor fremgang på knæet. Til gengæld røg jeg i en kæmpebrandert fredag, hvilket resulterede i et halvhjertet forsøg på svømning, som blev droppet efter 500 m. Til gengæld fik jeg ikke trænet mere den dag, så ugen blev lidt amputeret. Næste uge står i resitutitonens tegn, så det bliver med lavt blus.

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Vægtupdate:

Efter en måned på diæt er resultatet således:

Vægt: 86,8 kg --> 83,3 kg

BMI: 24,6 --> 23,3

BF: 15,3% --> 14,2%

Fat: 13,3 kg --> 11,8 kg

FFM: 73,5 kg --> 71,5 kg

Udviklingen er fra d. 22/1 - 19/2. Når jeg har vejet mig på vægten, har jeg været godt tilfreds med resultatet.

Efter denne måling, er jeg dog knap så begejstret, i og med jeg har tabt mere muskelmasse end fedt!

What to do? Skal jeg have et lidt højere kcal indtag? Flere proteiner? Råd modtages gerne!

Link to comment
Share on other sites

Back on track!

Nu begynder mit løberi efterhånden at tage form igen. Sidste uge blev det til 30 km (på bånd), og i dag har jeg løbet 13 km udenfor. Det går ikke stærkt, og det er med forholdsvis tunge ben. Jeg er ikke presset på pulsen, men jeg kan mærke, jeg mangler decideret fart i benene.

Der går dog nok alligevel et par uger, før jeg begynder med interval igen. Der er stadig forholdsvis god tid til jeg skal have rigtig fart i benene, så der er ingen grund til at presse den.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 8 (restitution):

Svømning: 2 pas, 5200 m., 2 timer

Spinning: 2 pas, 3 timer

Løb: 2 pas, 23 km, 1 time 50 min

Styrke: 2 pas, 1 time 10 min


Total: 8 timer.

Vægt: 83,0 (-0,5 kg)

Alt i alt en fin uge, inkl en fuldstændig off-day. Jeg havde mange tunge ben til den ene spinningstime, hvilken også lå sidst på ugen.

Lørdag havde jeg fået gjort min cykel klar til jomfruturen, men lige inden jeg skulle afsted brød helvede løs, og jeg valgte derfor at tage i spinningslokalet. Hun er stadig så ny, at jeg ikke vil tage hende ud i regnvejr :smile:

Næste uge er der ikke meget andet end træning på planen, så der skulle være god grobund for at få fyret op under kedlerne.

Link to comment
Share on other sites

Back on track!

I dag har jeg haft mit første rigtige løbepas i tre måneder! Det var sindsygt fedt!! Solen kiggede frem, og der var sørme også lidt fart i benene. Trisporten har rigtig bidt sig fat i mig. Jeg er super vild med at svømme, løb har altid været en passion for mig, og jeg glæder mig faktisk til at komme ud på cyklen. Selvom det er den del som nogen gange "bare skal overståes", håber jeg på jeg bliver endnu mere forelsket i den nye cykel.

Dagens pas forløb således:

17 km @ 4:33 inkl. 4 x 1000 m (3:55 - 3:59 - 3:54 - 3:50)

Link to comment
Share on other sites

Back on track!

I dag har jeg haft mit første rigtige løbepas i tre måneder! Det var sindsygt fedt!! Solen kiggede frem, og der var sørme også lidt fart i benene. Trisporten har rigtig bidt sig fat i mig. Jeg er super vild med at svømme, løb har altid været en passion for mig, og jeg glæder mig faktisk til at komme ud på cyklen. Selvom det er den del som nogen gange "bare skal overståes", håber jeg på jeg bliver endnu mere forelsket i den nye cykel.

Dagens pas forløb således:

17 km @ 4:33 inkl. 4 x 1000 m (3:55 - 3:59 - 3:54 - 3:50)

Dejlig læsning. Holder knæet?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det håber jeg. Det kan svagt mærkes nu, så jeg har iset det efterfølgende, mest for forebyggelse. Nu må vi se, hvad det siger i morgen, men pt. er jeg fortrøstningsfuld! Jeg har alligevel løbet 1 time og 15 min uden pause, og med godt 15 min i rød zone. Det er et hårdt pas, så det er klart, det kan mærkes.

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

FørsteForåsFræs!!

Og sikke en tur! Det var 2 x jomfrutur, i form af første tur på landevejen i år og allerførste tur på min nye cykel.

Kørte en velkendt rute, en lille omvej til Odder, og hjem igen. Tempoet blev øget under hele turen, og endte med et ok snit, så tidligt på sæsonen.

Cykling: 50 km @ 32,2 km/h

Link to comment
Share on other sites

Lækker lørdag!!

Morgensvøm; 3500 m., hjem på sofaen, læse op på ugens pensum, på med løbesko, 11,5 km kuperet @ 4:24. BUM!

Nu får den sgu nok en tur mere på sofaen, inden jeg skal mødes til god mad med gode mennesker. Hvis vejret holder (hvilket det desværre ikke ser ud til), skal jeg på landevejen igen i morgen. Ellers må det blive en tur i spinningssalen.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 9:

Svømning: 3 pas, 8300 m., 3 timer 20 min

Cykling: 3 pas, 3 timer 20 min

Løb: 3 pas, 38 km, 2 timer 50 min

Styrke: 2 pas, 1 time


Total: 10 timer 30 min.

Vægt: 82,6 (-0,4 kg)

Wow, tiden går hurtigt. Lige pludselig er det uge 10, 1. marts, forår, and so on... Dog synes jeg, min formkurve går opad. Jeg vil næsten sige, jeg er 100% over min knæskade, jeg har cyklet ude, og vægten er stødt på vej nedad. Alt i alt, går det sgu meget godt. Lørdag røg jeg halvt i byen, så der røg ekstra kcal ned, plus den obligatoriske shawarma på vejen hjem, Nåh ja, på den personlige front, flytter jeg sammen med min kæreste, så der sker der også noget!

Min cykeltur i går var dog ikke den største succes, i og med den bestod af 20 punkteringer og kun én slange. Det resulterede i jeg stod og møgfrøs en 20 min, før jeg blev hentet af hjælpebilen. Efter et langt, varmt bad var det dog ikke værre end jeg ikke fik kørt så langt som jeg havde håbet, så mon ikke det går. Jeg glæder mig dog rigtig(!) meget til det bliver +10 grader, så man ikke skal rockerfryse, på cyklen.

Link to comment
Share on other sites

Når man kan se et mønster...

Det er nu 3. torsdag i træk, jeg har været fuldstændig smadret. Onsdag står altid på en god omgang stryketræning om morgenen, og et langt spinnings/cykelpas om eftermiddagen. Det er åbenbart hårdt for mig. Normalt gør det ikke noget, da torsdag er forholdsvis easy, men i dag er anderledes. Jeg har udskudt interval fra tirsdag til torsdag, og aftalt med min læsemakker, vi løber dem på stadion.

Aftalen lyder på 5 x 1000 m, pace 3:45. Lige nu er benene tunge, jeg er træt og motivationen er ikke ligefrem nem at finde frem.

Nu er det på skrift, hvad målet er, en update i aften vil vise om jeg kan leve op til mine egne ambitioner.

Link to comment
Share on other sites

...men mønsteret var forkert!

Lad mig sige det som det er: det gik pænt godt på dagens intervaller! :smilerock:

Opvarmningen og dermed de første 30 min gik med dårlige undskyldninger fra os begge om, hvor tunge ben vi havde, og andre faktorer som ville spille ind på resultatet. De sidste 30 min med afjog, og cykeltur hjem, gik til gengæld med hvor gode vi er, og hvor genialt et pas vi lige havde fyret af.

Passet var også helt efter bogen:

5 x 1000 m. @ 3:39 - 3:39 - 3:36 - 3:37 - 3:29

Som sagt tidligere, var målet egentlig at løbe 3:45 på intervallerne, men allerede efter den første kunne jeg mærke, der var til mere. Mads var med på idéen, så vi besluttede alle skulle under 3:40. Det kom de, og den sidste fik også fuld skrue, og jeg ender med en puls på 96% af max.

Jeg har siddet og nørdet lidt i min træningsdagsbog, og fundet et identisk pas, jeg løb 2 uger før jeg kørte 1/2 IM for to år siden. Der hed tiderne 3:37 - 3:40 - 3:41 - 3:41 - 3:39, altså et par sekunder langsommere. Der er stadig lang tid til 22. juni, så pt. ser det rigtig fornuftigt ud ift. mit race :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share