Fyssens vej mod (bjerg-) toppen!


HB66
 Share

Recommended Posts

Rent praktisk betyder det, at jeg vil prøve at begrænse min spinning til to gange om ugen, og så supplere med udendørs cykling. Og er vejret og føret ikke til det, må jeg sidde og sejtrække på en spinning-cykel i centret til en gang solo-træning, hvor der ikke er en instruktør, der lokker mig med op i "cykel-rusen" ( har man egentlig et lignende ord for "runners high" i cykling? ).

Der er noget der hedder en spinners high, det må være modstykket.

Som Kermit er inde på, ville jeg også se om du indstiller cyklen rigtigt. Jeg tror at det er ekstra vigtigt når den er stationær, da alle vrid går i kroppen (altså også knæene) da cyklen står bomstille og ikke svejer som den på to hjul.

Jeg har flere steder læst at kørsel på hometrainere kan vække en knæ der driller mere end rigtig cykling og det må næsten også gælde spinning.

Og så er spinning en anden måde at cykle på. Især den stående kørsel lægger sig tit uden for den rytme man ville have udendørs.

God plan mht. det med søvnen. Jeg er selv ret dårlig til at finde sengen, men kan virkelig mærke forskel når det lykkes. Synes bare det er svært, der er meget der lokker en til at holde sig vågen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Kermit og Gregers:

Jeg mener jo nok, at jeg kan finde ud af, at indstille en spinning-cykel så den passer mig, men jeg kan da prøve at indstille cyklen som jeg plejer, og så lade instruktøren checke mig og cyklen.

Men de knæproblemer jeg har nu, er fuldstændig identiske med dem jeg har haft on and off de sidste 5 år, hvor jeg ikke har spinnet :blink: , så den primære årsag er i hvert tilfælde ikke at cyklen er stationær.

Jeg hælder selv mest til den teori, at når du først en gang har haft en kronisk/længerevarende seneskade, med permanente vævsforandringer til følge, så er man bare mere sårbar overfor den samlede træningsbelastning. I mit tilfælde har jeg f.ex. tidligere haft problemer med at tåle at cykle to dage i træk.

Den store træningsmængede det kræves for at komme ordentlig igennem La Marmotte, gør at jeg kommer til at skulle træne fire gange om ugen. Derfor er jeg så småt begyndt at øve mig på det. Og det er jo ikke gået så godt, men jeg håber mere det er intensiteten i spinningen end det er det at træne to dage i træk, for ellers får jeg et problem med at få nok km og timer i benene inden løbet :unhappy:

Nå, ikke mere flæberi fra min side. Jeg skal videre i teksten - julefrokost med mit nye arbejde, 3. aftenarrangement på 4 dage - selv om det har været gode ting jeg har skullet, så er det alligevel godt hver uge ikke er som denne :blink:

God weekend :bigsmile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Havde meldt mig til en dobbelt spinning-lektion idag, men da mit knæ stadig er lidt ømt nøjedes jeg med den første time, som var en intro-time, hvilket var meget passende, da jeg ikke havde nogen intentioner overhovedet om at give den gas idag. Nu skal jeg bare sørge for at være klar til den lactat-test på torsdag.

Uden mulighed for at give den gas, og kun en enkelt spinning-time, så var det faktisk lidt kedeligt, og slet ikke den fysiske tilfredsstillelse, som det er normalt.

Træningsstats:

Tid: 50 min.

"Distance": 25 km.

Gnsn. puls: 136

Max. puls: 160

Fysisk tilstand: friske ben, men ømt knæ, der gør at jeg ikke kan træne igennem.

Mental tilstand: :unhappy::nonono::crazy:

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu altid hårdt på psykken når man har en eller anden skade/skavank der bare gør sindssygt ondt. Desværre kan man kun væbne sig med tålmodighed, og håbe på at det går over hvis det får lidt ro. Og ellers gælder det jo bare om at se en masse gode cykelklip så man holder motivationen oppe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke den store motivation til at logge træning, når knæet ikke rigtigt spiller for tiden, men jeg kan da fortælle, at jeg fik lavet 50 min. full-body styrke, inkl. div. funktionelle benøvelser og dødløft som opvarmning til 6 set squat x 110kg.

Med tanke på, at jeg skal lave lactat-test på torsdag, tænker jeg, at jeg ruller en rolig tur udendørs imorgen, som sidste aktivitet inden testen, så jeg er 100% resttueret til på torsdag.

Med mindre der kommer en masse sne, vil jeg fremover cykle mere udendørs på landevejen på min MTB, på bekostning af spinning.

For det første passer LSD-træning på landevej bedre til off-season træning, for det andet passer det bedre til mit mål om at skulle køre landevej til foråret og for det tredje tror jeg også landevejstræningen passer mit knæ bedre. Jeg må bare konstatere, at jeg har flere knæproblermer, når jeg spinner så ofte som jeg har gjort, siden sneen kom til DK.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

:4oops: , jeg glemte vist at logge min træning igår. Den var ellers speciel, forstået på den måde, at jeg langt om længe kom ud på cyklen. Det var første gang siden sneen faldt i november, at jeg havde et udendørs træningspas. Det var dejligt med det gode vejr og den friske luft, men er du sindsyg min tæer var kolde da jeg kom hjem. Jeg havde ellers taget dobbelt på af stort set alt ( dog ikke hjelm :4jumpy: ), men lige lidt hjalp det på tæerne :cold:

Jeg tog den som planlagt med ro, da jeg vil være helt frisk til imorgen, som er "store test dag", men mit knæ var ømt alligevel. Den sidste halvdel af turen dog mindre end den første halvdel.

Træningsstats:

Tid: 01.12.57

Afstand: 28,87

Højdeforøgelse:123 m.

Kalorier: 915 ( jeg ved ikke hvordan min Garmin 705 kommer frem til det resultat, det er nok snarere 600-700 kcal )

Gnsn. hastighed: 23,8

Max. hastighed: 37,7 km/t

Gnsn. puls: 130

Max. puls: 154

Dagens træning bestod af opvarmning ( funktionel med elastikker )og styrke overkrop samt mave- rygøvelser. Det tog alt i alt ca. 45 min. Ingen benøvelser idag pga lactat-testen imorgen.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Dejligt med lidt udendørs træning :4thumbup: Uanset hvad de forskellige centre efterhånden tilbyder, så er der bare intet der kan hamle op med den ægte vare.

Det bliver spændende med din test i morgen. Har du tænkt dig at give fuld skrald uanset knæets tilstand, eller trækker du dig hvis smerterne bliver mere markante? Det er jo nemt at lade sig rive med i sådan en anledning :tongue:

Under alle omstændigheder, så glæder jeg mig til at læse nærmere om testen i morgen.

God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

Dejligt med lidt udendørs træning :4thumbup: Uanset hvad de forskellige centre efterhånden tilbyder, så er der bare intet der kan hamle op med den ægte vare.

Det bliver spændende med din test i morgen. Har du tænkt dig at give fuld skrald uanset knæets tilstand, eller trækker du dig hvis smerterne bliver mere markante? Det er jo nemt at lade sig rive med i sådan en anledning :tongue:

Under alle omstændigheder, så glæder jeg mig til at læse nærmere om testen i morgen.

God fornøjelse!

- Jannie: jeg har tænkt mig, at give den 100% gas, ellers har den test ikke rigtigt nogen relevans. Jeg ved hvad der skal til, for at blive god i knæet igen ( cykelpause+tunge squats ), så det er ok.

Cykelpausen giver sig selv, for der bliver ingen cykeltræning efter testen før tirsdag i næste uge.

Jeg har i tre måneder haft en lille hemmelighed for min kæreste, der har fødselsdag d.21/12. Eva er virkelig en sportsfreak ( den slags som man ellers mest møder blandt mænd ). Hun er bl.a. glødende Real Madrid-fan ( en af de gaver jeg gav hende sidste år, som hun blev mest glad for, og som hun har brugt flittigt til spinning, var en Real Madrid-trøje med "Ronaldo"-påtryk ). I august købte jeg gennem SAS-eventrejser en tur til Madrid, hvor vi skal overnatte tre nætter på et godt centralt beliggende hotel og, hvor vi selvfølgelig skal på Bernabeu og se Real Madrid baske Sevilla.

Jeg har som sagt ikke fortalt Eva om denne tur før igår, hvor jeg havde dejlig mad og rødvin klar, da hun kom hjem fra en eller anden "stram op-lektion". I den forbindelse fik hun så sin gave, som var tre forskellige "tema-kort", hvor jeg fortæller hende, at vi skal afsted til Madrid fredag 06.45. Desuden fik hun også "Turen går til Madrid" ( hun kan godt lide at rejse-researche ).

Hun blev selvfølgelig vildt glad, men var også stille i perioder, og sagde flere gange, at hun ikke rigtigt havde forstået, at vi om to dage var i Madrid.

Jeg havde i god tid forhørt mig hos hendes chef, at det var ok, at hun holdt fri fredag og mandag. Hendes drenge bliver passet hos deres far, og den fødselsdagsfest som Eva, uvidende om Madrid-turen har arrangeret, har jeg tilladt mig, at ringe rundt til de inviterede og udsætte.

Så fordi jeg havde styr på det hele, tog hun det 100% positivt, hvilket ikke nødvendigvis er en selvfølge ( mange kvinder vil gerne have kontrol, og kan derfor ikke lide overraskelser - en påstand ved jeg godt, men det er nu min erfaring :wink: )

Jeg vender tilbage senere idag med en "lactac-test rapport".

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hola :bigsmile:

Nu hvor det meste af syren er vasket ud af kroppen, er jeg nu klar til at fortælle om min lactat-tast.

For det første var det rigtigt spændende, at det for en gang skyld var mig selv, der var test-personen ( jeg har tit bistået vores fysiske træner, når AaB-spillerne er blevet testet ).

Dag Stormark som forestod testen, er en rutineret dygtig kapacitet på området, så jeg var i trygge hænder. Da jeg begyndte at blive presset, var han sød/god til at rose og pace mig, så jeg gav mig 100%. Uden hans assistance og tilråb, var jeg helt sikkert stoppet et par minutter tidligere.

Roserne fortsatte bagefter, hvor han fortalte, at min aerobe kapacitet var over normalen for "en meget veltrænet atlet", og min anaerobe kapacitet var ok, forstået på den måde, at den svarede til gennemsnittet af de "veltrænede atleter", som han tester.

Jeg spurgte om jeg havde nogle minusser, noget jeg skulle arbejde extra med, men det havde jeg faktisk ikke :4thumbup: , med tanke på, at jeg skal være god til at køre i lang tid, og til at køre opad. Hvis jeg havde været sprinter, så var det en helt anden snak, men det er jeg jo ikke, så det var sgu fedt at få af vide :4thumbup:

Jeg fik også målt min fedtprocent. Den var 9,3 og vægten 76,9. Jeg fortalte ham, at jeg havde planer om at smide 4-5 kg, så jeg kunne blive en rigtig "bjergged". Han sagde, at med en fedtmasse på 7,2 kg. var der ikke så meget at give af, så han sagde at 1-2 kg var det han ville anbefale, ellers ville jeg bare miste muskelmasse, og det er jo ikke særligt hensigtsmæssigt :blush: Jeg må indrømme, at jeg har har været bedst kørende, når jeg har vejet 76-77 kg, så han har sgu nok ret den gamle.

Min aerobe tærskel ligger på puls 139, og min anaerobe tærskel ligger på 166. Jeg afbrød testen ved puls 189 - to pulsslag fra min max. Hvorfor jeg ikke kom helt op ved jeg ikke, men jeg ved, at der var udsolgt ved 189, og så er der ikke noget at gøre ved det.

Jeg fortalte ham om de begrænsninger mit knæ har og giver mig. Han foreslog mig, dels med tanke på at vi er i pre-season og dels de knæproblemer, som der har været en stigende tendens til ifm. spinning, at jeg kører mere "jævn" cykeltræning i zonen lige over min aerobe tæskel ( 140+ ), suppleret med en smule lige over min anaerobe tærskel ( 166+ ). Fordeling skal ligge omkring 80-90% aerobt og 10-20% anaerobt. Den aerobe træning skal gøre mig i stand til at sidde på cyklen mange timer, og den aerobe træning skal gøre min krop i stand til at arbejde "syrepåvirket" som i bjergene.

Den megen træning i den aerobe zoner håber vi så gør, at jeg ikke får ondt i knæet så ofte, da det alt andet lige, er en mindre knæbelastende træningsform :smile:

I løbet af nogle måneder, når der er lagt et godt aerobt fundament, flyttes arbejdszonerne en smule til højre på test-grafen, så min primære arbejdszoner hedder f.ex. 150 og 175.

Har i ikke fået lavet en lactat-test før, og træner seriøst med et eller andet mål for øje, så vil jeg helt klart anbefale at få lavet sådan en test. Det var også meget givende, at have en rutineret sparringspartner at diskutere med.

Det må blive alt for nu. Nu vil jeg hen i sofaen til kæresten og snakke Madrid. Jeg får sikkert travet en del km de næste dage, men ikke noget jeg kommer til at træningslogge om, medmindre i vil høre om :icecream: og :4drunk:

Vi "ses" mandag eller tirsdag i næste uge.

Hasta Luego :

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hello - I'm Back Again :bigsmile:

Det er blevet sent, så i får den korte version.

Vi havde en fantastisk tur til Madrid, som dog blev forsinket 26 timer da vores fly fra Kbh. blev aflyst fredag. Vi blev indlogeret på Hilton, hvor vi spiste og sov fantastisk samt fik tid til en strøgtur og familiebesøg, så det var trods alt ok.

Jeg tog ned i FW i morges, føj for en kold omgang, - 17 grader :cold: Jeg lavede en omgang solo-træning på en spinning-cykel. Som aftalt med Dag, der lavede min lactat-test, trænede jeg primært i området lige over min aerobe tærskel ( puls 139 ), for at stimulere min udholdenhed og grundform. Jeg skulle dog også lige lave lidt AT-træning ( 10-20% af den samlede træningstid ), omkring eller lige over min anaerobe tærskel ( puls 166 ), som er vigtigt bl.a. når man skal være stærk i bjergene. Så det gjorde jeg i form af to fem minutters intervaller med puls 166-171, med et minuts pause imellem.

Bagefter lavede jeg en god omgang fullbody styrketræning. Jeg tog mig selv i at nyde at lave styrketræning - enten var det fordi jeg ikke havde trænet i flere dage, og dermed savnet at bruge min krop på en kraftfuld måde, eller også er al denne vægtløfning bare ved at gå i blodet på mig. Hmm, det er sikkert en kombination!!

Træningsstats:

Cykling:

Tid: 60 min.

"Distance": 30 km.

Max. puls.: 171

Gnsn. puls: 148

Fysisk status: God, knæet gav lidt "lyd" fra sig i starten ellers ok.

Mental status: God, det var dejligt at træne igen, og især det at gennemføre en træning 100% som planlagt.

Styrke

50 min full-body

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hjem fra Madrid :bigsmile:

Eftersom Real vandt weeekendens kamp, går jeg ud fra at fruen er tilfreds og at turen dermed var helt i top - forsinkelser til trods :tongue:

Jeg har netop læst dit referat fra din lactat-test med stor interesse. Først og fremmest må vi jo konkludere, at du allerede nu befinder dig på et ganske solidt fysisk niveau. Holder bentøjet og får du optimale betingelser til forberedelserne, burde der derfor ikke være meget til hindre for både gennemførsel samt en god tid d. 2/7 2011.

Derudover har du fået dig alletiders træningsredskab, i og med du nu kender din krops grænser. Det kan næsten ikke blive mere håndgribeligt :wink:

Godt og grundigt inspireret af din test, har jeg netop sendt Danish Sports Academy en mail, for at booke en tid til lignende test. Jeg satser på at få en tid i starten af februar. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hjem fra Madrid :bigsmile:

Eftersom Real vandt weeekendens kamp, går jeg ud fra at fruen er tilfreds og at turen dermed var helt i top - forsinkelser til trods :tongue:

Jeg har netop læst dit referat fra din lactat-test med stor interesse. Først og fremmest må vi jo konkludere, at du allerede nu befinder dig på et ganske solidt fysisk niveau. Holder bentøjet og får du optimale betingelser til forberedelserne, burde der derfor ikke være meget til hindre for både gennemførsel samt en god tid d. 2/7 2011.

Derudover har du fået dig alletiders træningsredskab, i og med du nu kender din krops grænser. Det kan næsten ikke blive mere håndgribeligt :wink:

Godt og grundigt inspireret af din test, har jeg netop sendt Danish Sports Academy en mail, for at booke en tid til lignende test. Jeg satser på at få en tid i starten af februar. :wink:

Jannie - dejligt at høre, at mine erfaringer har virket inspirerende på dig. Det er vel også et af formålene med disse træningslogs!

Glæder mig til at høre om din test. Så kan vi nørde diverse tal mm. for at sammenligne ( "lå din anaerobe tærskel også ved 16 på Borg-skalaen, hvor mange mmol/liter mælkesyre sluttede du på" osv osv :wink: ).

Og ja, fruen var meget tilfreds med kampens resultat og gaven i al almindelighed :smile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hej :smile:

Jeg var lidt spændt på dagens ( torsdagens ) cykeltræning. Dels fordi knæet havde været lidt ømt efter tirsdagens træning, dels fordi det var den første spinning-træning i mange dage.

Træningen gik nu fint, men jeg var også dygtig til at holde intensiteten nede. Kørte mig slet ikke op i det røde felt som tidligere.

Træningsstats:

Varighed: 50 min.

"Distance": 25km

Gnsn. puls: 143

Max. puls: 171

Fysisk status: gode ben, knæet ok.

Mental status: god, håber knæet snart er klar til lidt mere træning. Jeg har slet ikke fået trænet så meget, som jeg havde håbet set ift., at jeg har haft fri det meste af december :nonono:

Jeg vil prøve at tage en rolig solo-tur fredag for at få lidt flere km i benene.

Ellers er planen at lave full-body styrke lørdag, og ugens træningsmæssige højdepunkt lørdag "rock 'n bike-event" i FW. Jeg ser frem til at skulle spinne til noget ordentlig/velkendt musik :strat: , og så endda med min bror, som er hjemme fra Kbh. for at fejre jul med familien :smile:

Glædelig jul til alle som læser med her på siden.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Yes, cykeltræning to dage i træk uden knægener :4thumbup:

Det hører dog med til historien, at jeg begge dage har taget den med ro, og kørt alene på spinning-cykel ( :4oops:, må man godt skrive "SPINNING" uden at betale for det? ).

Dagen startede ellers rigtigt dårligt. Jeg cyklede ned til FW, hvor jeg parkerede min cykel. Da jeg skulle låse den, opdagede jeg at den lomme i min cykeljakke, hvor min tegnebog lå stod åben og var tom :4slap::4oops::please::unsure: :annoyed:

Jeg cyklede samme vej tilbage, som jeg var kommet. Da jeg næsten var kommet hjem, ringede min kæreste til mig. Min pung var fundet, og kunne afhentes hos nogen, som boede tæt på min rute ind til FW. Så findes der alligevel engle :smile:

Alle mine kontanter var der stadig, men vigtigst også kørekort, dankort mm. :thumb:

Da det var min anden træning i træk, tog jeg den som sagt med ro. Jeg var kun oppe at stå, når bagdelen beordrede det.

Det blev til 1,5 times cykling i alt ( inkl. by-cykling ).

Gnsn. puls: 135

Max. puls: 161

Glædelig jul.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Idag stod den på en mini-julefrokost hos noget familie i byen, men jeg nåede lige en omgang full-body styrke i FW.

Hvor er det dejligt at sætte sig til bords, og spise julemaden med god samvittighed, og med en viden om, at det ikke kan gå helt galt vægtmæssigt, fordi man har fået brugt en del energi allerede. Og skulle man være kommet til at spise mere end godt er :innocent: , er det godt at vide, at der heldigvis er lang tid til at man skal toppe formen :smile:

Ellers er der ikke mere at sige end, at knæet har det fint for tiden og, at jeg glæder mig til at spinne til rockmusik ifm. morgendagens "rock N' Bike" spinning-event :4thumbup:

Sov godt.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Idag var jeg så til "Rock 'N Bike"-spinning, og det levede bare helt op til mine forventninger, som endda var meget høje :thumb:

Instruktøren havde sammensat et fantastisk program med en masse god rock-musik :4band: . Stor ros til hende :clap:

Og jeg skal da lige love for, at man godt kan få masser af intensitet og energi ind i spinning-timen, selv om man ikke benytter sig af techno-musikkens enerverende monotone "beats". Jeg vil altså stadig påstå, at dem der mener at techno er det eneste rigtige til spinning, er fordi de ikke har prøvet andet og derfor reelt er "hjernevasket"!!!

Nå, hver sin smag, jeg havde i hvert tilfælde en fantastisk træning, hvor jeg slet ikke kunne lade være med at give den gas. Det resulterede så også i, at jeg tilsyneladende har fået mig en ny max. puls - 192 viste computeren :superman:

Selvfølgelig var det hårdt, men den fede musik fyldte mig med så meget energi, at jeg slet ikke kunne lade være - det var som om, at jeg havde fået et extra gear - ja, jeg var vel en form for MUSIK-DOPET!!!

Jeg havde ingen problemer med knæet undervejs, men her bagefter værker det lidt. Spændende at se om det bliver til mere end bare lidt spænding i senen.

Træningsstats:

Varighed: 01.23.00.

"Distance": 41,50km

Gnsn.puls: 157

Max.puls: 192

Fysisk status: Træt, og en smule irriteret i knæet.

Mental status: Tilfreds og stadig lidt euforisk oven på den hårde og fede træning.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Ikke meget at berette om, da jeg bare har lavet et full-body styrketræningsprogram.

Som den skarpe læser sikkert har observeret er jeg ikke særlig detaljeret omkring min styrketræning. Det skyldes nok, at jeg ikke har hjertet helt så meget med når jeg styrketræner, som jeg har når jeg cykeltræner ( og tidligere når jeg løb eller dyrkede diverse boldspil ).

Jeg styrketræner pga. den positive effekt det har på mit ( springer- )knæ, cykling og mit almene velbefindende.

Mit knæ har ikke "brokket sig" idag, oven på den hårde cykeltræning igår, så jeg satser på at cykle 1,5 times udholdenhedstræning på en spinning-cykel.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Det er dejligt at høre, at du har "ro" på knæet for tiden. Med den rette omtanke bag træningen, er der måske håb forude :bigsmile:

Mht. styrketræning og logbog, så har jeg det lidt på samme måde som dig. Det der har fået mig til at detaljere styrketræningen på det seneste, er mere håbet om at kunne se mine egne fremskidt sort på hvid, og det synes jeg faktisk er en god gulerod, selvom cyklingen stadigvæk har klart førsteprioritet.

Link to comment
Share on other sites

Er lidt usikker på om det her virker, men jeg vil lige forsøge, at vise jer nogle af de ruter vi skal cykle, på klubbens træningslejr til Sydspanien i maj 2011.

Masser af dejlige højdemeter :4thumbup:

Det første link er til turens "kongeetape", hvor vi skal så tæt på toppen af Pico Veleta, som sneen tillader :superman:

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=wyojfrrgzahaplrv

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=mffplqdwskjpdvke

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vpghbbbapumdzndc

Her er lige lidt info om Pico Veleta: http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=4755

Glæder mig helt vildt :smile:

Kan mærke, at det er utroligt givende for trænings-motivationen i disse mørke og kolde tider, at have nogle mål for sæsonen, hvor man ved, at det er vigtigt at være skarp og trimmet. Jeg har flere gange under en hård og/eller lang træning, taget mig selv i at visualisere en tænkt situation, f.eks. de sidste tre km op ad Galibier eller Pico Veleta, hvor jeg i en overskudssituation overhaler den ene rytter efter den anden. Sådanne positive tanker er lettere at få frem under en ellers sur/hård/indendørs træning, når man ved, at lignende situationer ( forhåbentlig ) kommer til at udspille sig til sommer :bigsmile:

Nå, nu vil jeg afsted til træning. Regner med at cykle 1-2 timer omkring min aerobe tærskel ( puls 139 ) solo på spinning-cykel i FW.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Gennemførte som planlagt et cykeltræningspas med fokus på udholdenhed. Det føltes egentligt lidt hårdere end pulsen antyder, men det er sikkert pga. det hårde spinning-event i forgårs. For at undgå smerter i bagdelen, forsøgte jeg mig med to par cykelbukser, uden effekt. Så selv om det var min plan at sidden ned under hele seancen, måtte jeg op og stå en del gange

Træningsstats:

Tid: 1:30:00

"Distance": 45km

Gnsn.puls: 140

Max. puls: 150

Fysisk status: benene var lidt trætte/tunge, bagdelen noget øm ellers ok.

Mental status: har det fint - træner godt og fokuseret :smile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hehe, lyder ellers som en sjov tanke med dobbelt op på cykelbukserne :smile: Tror dog kun det gør det værre end det ellers ville have været med et sæt cykelbukser.

Det blev nu ikke værre end det plejer at være, jeg tænkte bare "dobbelt pude - det må være dobbelt så godt" - men det var det altså ikke, men nu er det prøvet.

Måske er det fordi jeg stort set kun har spinnet siden sneen faldt, og når man spinner, ja så står man ofte op halvdelen af tiden, så min bagdel er sikkert blevet afvendt mht. at sidde på en saddel.

Glæder mig simpelthen så meget til at det bliver varmere, sneen smelter og landevejene bliver farbare igen.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Igår fik jeg lavet endnu en omgang full-body styrke, denne gang i selskab med kæresten, hvilket altid er hyggeligt.

Idag holder jeg træningsfri, så jeg er frisk i benene til imorgen, hvor jeg har tilmeldt mig et nytårs spinning-event på tre timer d.31/12. Jeg er godt nok på veneteliste. Først som nummer 11, men igår som nummer to, så mon ikke der bliver plads til mig.

Gårdsdagens "breaking news" må ( når man ser bort fra terror-truslerne mod JP-København )siges, at være et par udmeldinger fra min kæreste.

Hun er jo først begyndt at spinne i år, og har aldrig cykeltrænet før hun mødte mig. Bortset fra det halvanden times "Rock 'N Bike" spinning-event hun var med til forleden, har hun aldrig spinnet eller cyklet i mere end 50 minutter.

Derfor blev jeg meget ( glædeligt ) overrasket, da hun igår, da vi var på vej hjem fra styrketræningen erklærede, at hun var misundelig over, at hun ikke var tilmeldt det tre timers nytårs spinningsarrangement!!! I samme forbindelse sagde hun, at hun glædede sig til foråret, når vi skulle ud og cykle to-tre timer sammen på vores nye cykler!!!

Jeg havde i mit stille sind drømt om, at jeg kunne lokke hende med ud på en tur på en time, hvis hun overhovedet ville bryde sig om det ( hvilket jo heller ikke er sikkert endnu, men pilen begynder da, at pege den rigtige vej :4thumbup: )

Så det er godt nok lækkert, at hun tilsyneladende har fået øjnene op for "cyklingens glæder" :smile:

Ellers vil jeg bare nyde fridagen idag, og lade op til morgendagens strabadser. Med tanke på mit sårbare knæ, har jeg allerede bestemt mig for, at køre de tre timers spinning "defensivt", så risikoen for knæproblemer er så lille som mulig.

Fyssen

Hun

Link to comment
Share on other sites

SÅDAN :superman:

Årets sidste træning blev en fantastisk oplevelse, både fysisk og mentalt. Pga. længden på træningen valgte jeg at køre relativt defensivt, forstået således, at jeg aldrig kørte mig helt ud. Derudover valgte jeg ofte at køre med lidt lavere belastning og højere kadance, når vi blev beordret til at køre tungt siddende. Alt sammen for at skåne mit knæ.

Men det blev et festfyrværkeri at musik med gang i, seje intervaller og diverse festlige indslag. Bl.a. kørte vi på et tidspunkt i anden time 30 sek-intervaller, hvor det hold der ikke kørte igennem skulle heppe, klappe eller trutte i "trut-horn".

I den forbindelse gjorde jeg en sjov og interessant betragtning. Første gang jeg i en pause skulle heppe på det andet hold, faldt min puls som forventet. De to næste pauser valgte jeg at heppe ved at trutte i det udleverede truthorn, og her steg min puls, selv om jeg bare rullede lige så stille, akkurat som jeg gjorde i første pause - Det er sgu da lidt sjovt. Godt nok bruger man sine mavemuskler, når man trutter, og godt nok trækker man ikke vejret frit når man trutter - men alligevel :blink:

Måske man skal til at lave intervaltræning på landevejen næste år, samtidig med at man trutte i et "nytårs-truthorn" :tongue:!!!

Jeg kørte med stort fysisk og mentalt overskud igennem samtlige tre timer, og følte sagtens, at jeg kunne have taget et par timer mere. Mit sårbare knæ mærkede jeg overhovedet intet til, så det er bare fantastisk :4thumbup: .

Men jeg var også tanket godt op idag. Jeg cyklede med sukker i drikkeflaskerne for første gang i flere måneder. Har regnet ud, at de tre liter jeg har drukket har et sukkerindhold på 210 gram, hvilket stort set svarer sukkermængden i to liter sodavand - ulækkert at tænke på :blush:!!

Men fedt at kunne slutte året af med et godt træningspas. Det giver mod på mere

Træningsstats:

Tid: 3.00.00

"Distance": 90 km

Gnsn. puls: 151

Max. puls: 175

Fysisk status: fantastisk - havde stort energi-overskud hele vejen. Desuden ingen knæproblemer.

Mental status: tilsvarende mentalt overskud. Følte at jeg kun blive ved " i en undelighed".

Sidst vil jeg ønske jer alle en god nytårsaften :4band: :4drunk: :cheer::beerchug: samt et godt nytår.

"Ses" næste år.

Fyssen.

Ps. pas nu på jer selv, når i skal fyre krudt af, eller bare kigge på - at gå ud på gaden kl. 24.00, er ikke meget anderledes, end at gå ud på en gade fyldt med fulde mennesker der skyder vildt omkring med en skarpladt pistol :rocketwhore:

En sådan situation vil man jo normalt holde sig fra, men ikke nytårsaften :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share