Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Ja, det er dybt frustrerende :devil:

Jeg satser dog på at en grundig justering af både for og bagskifter, er nok til at jeg ikke skal bøvle med det, næste gang jeg finder vej til skoven.

Mht. positionen, så følte jeg nærmest at jeg fik styret op i hagen, når jeg var stående op af bakke. Jeg følte samtidigt slet ikke, at jeg kunne komme langt nok ind over styret og havde derfor heller ikke helt styr på tyngdepunktet.

Det kan godt ske at positionen skal være mere up right end på raceren, men vel ikke så meget?

Jeg synes pludseligt at det går op for mig, at mountainbike kørsel på mange måder er meget forskelligt fra raceren. Derfor vil jeg også gerne modtage alle de gode råd I kan komme med - her tænker jeg mest på den noget tekniske kørsel.

Prøv lige at poste 2 billeder hvis du kan ... Det lyder helt forkert at du skal føle sådan når du står op.

Et hvor vi kan se cyklen fra siden og et hvor du sidder på cyklen. ( Kan sikkert være svært at tage selv )

Det er selvfølgelig forskelligt hvordan folk sidder men til brug i DK vil jeg anbefale at man sidder stort set ligeså lavt som på ens racer når man holder øverst på styret. Mange MTB er imidlertid solgt med riser styr og med en frempind der løfter styret over saddelhøjde. ( frempinden kan ofte vendes så den istedet bliver vandret ) På minegen mtb sidder styret 6 cm under sadlen mod ca 10 cm på min racer.

Men prøv at poste billederne så kan vi bedre vurdere det.

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Men når man har fulgt med i basket, og set hvor meget hangtime der er der, så er det vildt at se hvor lidt der er i håndbold.

Lidt som når man har fulgt med i NFL og undrer sig over, at de fleste quarterbacks kan levere bolden (der oven i købet er oval) så meget mere præcist til en medspiller end de kan i håndbold. Jeg så også et interview med en mandlig prof. håndboldspiller, der udtalte at han var dybt imponeret over styrken og præcisionen i passes i amerikansk fodbold - og så endda uden harpiks :rolleyes:

Mht. position ved MTB, så er der heller ikke meget forskel ift. racer for mit vedkommende - mit styr er nok 7-8 cm under sadlen.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

IMO er Gro Hammerseng tæt på at have den perfekte kvindekrop. Mange vil sikkert være uenige med mig, da det ikke er super feminint med mange muskler og få kurver og former, men jeg synes det vidner om dedikation og selvdisciplin - og så ser det tilmed godt ud :bigsmile:

Kort om dagens træning:

Torsdag er spinningdag, så efter job kørte jeg direkte i centret. Inden min første time startede, nåede jeg at køre lidt for mig selv.

Jeg følte, at jeg trængte til lidt tid i sadlen med forholdsvis lav puls.

Jeg kørte først 20 min opvarmning med en puls på under 70% og derefter 2 x 10 intervaller med puls på 80%, med 5 min. pause i mellem intervallerne.

Derefter gik det løs med dagens to lektioner.

Samlede stats for dagen:

2 timer 20 min spinning - gns. puls 80% af pulsreserven.

Efter sidste time var jeg fuldstændig færdig. Intensiteten i sidste time var simpelthen for høj......

Jeg glæder mig helt vildt til, at mine to torsdagstimer bliver lavet om til én lektion à 90 min. Det giver mig nemlig en noget bedre mulighed, for at målrette timerne med henblik på at forbedre udholdenheden i stedet for VO2 max, og det er lige netop det jeg har brug for.

Link to comment
Share on other sites

Der har været lidt stilstand i min logbog de seneste dage, hvilket skyldes et styrt jeg havde på mountainbike i lørdags :unhappy:

Det som skulle være min første rigtige tur på cyklen, vist sig desværre at blive en rigtig lorteoplevelse.....

Planen var at køre et par timer i skovene ude omkring Tirsbæk Gods og videre ud langs fjorden, for at vende ved Daugård strand og så ellers retur mod Bredballe igen. Og starten gik såmen også helt som planlagt.

Vejret var fint - koldt, men klart - og nattens snevejr havde efterladt et ca. 5 cm tyk lag pudder. Perfekt, tænkte jeg, for så ville sporene i skoven måske være knap så glatte, som før snevejret. Jeg tog fejl.....

Efter ca. 30 min var uheldet ude. Jeg har ikke nogen klar erindring om hvad der skete forud for styrtet, men jeg må have ramt noget is, hvorefter cyklen forsvandt under mig.

Jeg aner ikke, hvor lang tid jeg har været væk, men da jeg kommer til mig selv, er jeg helt rundt på gulvet, aner ikke hvor jeg er, og har en dundrende hovedpine. Jeg er straks klar over, at jeg har slået mig for meget til at forsætte, så jeg får ringet efter Christian.

Jeg er dog slet ikke i stand til at redegøre for, hvor i skoven jeg befinder mig. Christian spørger mig, om jeg kan se vandet, hvilket jeg svarer nej til (det fortalte han mig efterfølgende). Det viser sig at jeg står ca. 150 m. fra vandet - med frit udsyn. Skræmmende...

Heldigvis er Christian godt kendt i området, så han sætter sig straks i bilen og kører mod Tirsbæk. Han finder mig heldigvis forholdsvis hurtigt, da mit styrt er foregået på en af de større skovveje, hvor også biler kan færdes, og det er mere eller mindre det første sted han leder. Heldigt!

Det er først da jeg ser ham stå ud af bilen, at det egentlig går op for mig hvad der er sket. Chokket og det faktum at jeg intet kan huske, gør mig noget ude af den. Tankerne suser simpelthen rundt i hovedet på mig, uden at jeg kan finde nogen sammenhæng i noget som helst.

Efter et varmt bad, er jeg dog ved at have samling på tankerne igen - omend en heftig hovedpine hærger mig.

Resultat viser sig at være en hjernerystelse :unhappy:

Siden lørdag har jeg ligget vandret, uden at måtte se tv, bruge computer, høre musik eller lign. Det har næsten ikke været til at holde ud. Hver gang jeg har forsøgt at omgåes disse restriktioner, har en kraftig hovedpine dog straks fået mig på andre tanker....

Dag for dag mærker jeg dog fremgang, så hvis jeg forsat holder mig nogenlunde i ro, skulle der være håb for en jul uden eftervirkninger af styrtet.

Pt. er jeg sygemeldt fra arbejde, og kommer nok næppe i drift igen før efter jul. Iflg. lægerne er det nemlig vigtigt at jeg overholder div. påbud, da jeg ellers risikerer at kommer til at døje med kronisk hovedpine over en længere periode.

Surt, surt og atter surt.....

Jeg ærger mig selvfølgelig helt vildt over, at jeg ikke var klog nok til at holde mig på landevejene i lørdags. Det var min første tur i skoven, på en cykel som jeg først skulle til at lære at kende. Helt ærligt Jannie, det var sgu ikke kløgtigt!

Men sket er sket, så nu handler det bare om at blive frisk, så jeg kan komme ud og cykel igen.

I mellemtiden kan jeg så glæde mig over, at jeg bar hjelm (hvilket jeg selvfølgelig altid gør)!

Den flækkede nemlig hele 3 steder ved styrtet! Det får mig til at indse hvor galt det kunne være gået, hvis jeg ikke havde haft den på :nonono:

Og denne lille reminder, har så netop fået mig til at købe en skihjelm, som skal i brug når jeg drager på skiferie i uge 7 :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Øv, hvor surt! :unhappy:

Jeg kender det desværre alt for godt. Jeg havde selv et grimt styrt på en af mine første MTB-ture, hvor jeg mistede bevidstheden og var konfus og uden korttidshukommelse. Det er en yderst ubehagelig oplevelse.

Rigtig god bedring herfra - og ønsker om en god jul! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Årgh, pis! crazy.gif

Håber du kommer nok ovenpå til at nyde juledagene. Når man tager sådan en omgang, må man lige ændre prioriteter for en stund og sørge for at blive sund og rask. Taler desværre af erfaring efter to hovedstyrt (uden hjelm), og du skal tage det med fred og ro alvorligt (hvad det jo heldigvis lader til at du gør).

RIGTIG GOD BEDRINGflowers.gif

Link to comment
Share on other sites

Du må altså godt nok have haft fart på når du ligefrem har smadret hjelmen oveni. Havde et styrt på landevejen tidligere i år hvor jeg kom med 20-25 km/t, og der var næsten ikke andet end en skramme på hjelmen.

Men surt at du skal holde dig i ro. Er du i stand til at rejse dig og gå rundt om juletræet?

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres hilsner, de varmer :bigsmile:

Jeg tror såmen ikke, at jeg kørte mere end max 15 km/t, men igen så husker jeg ikke situationen så det står lidt uvist hen.

At dømme ud fra div. blå mærker og skrammer, så tyder det dog på at jeg ikke har nået at tage fra, før jeg ramte skovstien, og i såfald handler det jo ikke så meget om farten.

Jo, jeg er i stand til at rejse mig fra sygelejet. Faktisk har min krop det ok igen. Det værste er hovedet. Så snart jeg anstrenger øjnene over en længere periode (ca. 10-15 min), begynder hovedpinen straks. Desuden er jeg stadig noget følsom overfor lys.

Jeg oplever dog klar fremgang fra dag til dag, og det er selvfølgelig positivt. Går alt vel, så regner jeg med at tage en rolig tur i sadlen d. 25/12, men i såfald bliver det virkelig på laveste blus. En enkelt dag fra eller til betyder ikke så meget nu, så hellere tage det med ro de første gange der skal motioneres.

Link to comment
Share on other sites

Der har været lidt stilstand i min logbog de seneste dage, hvilket skyldes et styrt jeg havde på mountainbike i lørdags :unhappy:

Det som skulle være min første rigtige tur på cyklen, vist sig desværre at blive en rigtig lorteoplevelse.....

Planen var at køre et par timer i skovene ude omkring Tirsbæk Gods og videre ud langs fjorden, for at vende ved Daugård strand og så ellers retur mod Bredballe igen. Og starten gik såmen også helt som planlagt.

Vejret var fint - koldt, men klart - og nattens snevejr havde efterladt et ca. 5 cm tyk lag pudder. Perfekt, tænkte jeg, for så ville sporene i skoven måske være knap så glatte, som før snevejret. Jeg tog fejl.....

Efter ca. 30 min var uheldet ude. Jeg har ikke nogen klar erindring om hvad der skete forud for styrtet, men jeg må have ramt noget is, hvorefter cyklen forsvandt under mig.

Jeg aner ikke, hvor lang tid jeg har været væk, men da jeg kommer til mig selv, er jeg helt rundt på gulvet, aner ikke hvor jeg er, og har en dundrende hovedpine. Jeg er straks klar over, at jeg har slået mig for meget til at forsætte, så jeg får ringet efter Christian.

Jeg er dog slet ikke i stand til at redegøre for, hvor i skoven jeg befinder mig. Christian spørger mig, om jeg kan se vandet, hvilket jeg svarer nej til (det fortalte han mig efterfølgende). Det viser sig at jeg står ca. 150 m. fra vandet - med frit udsyn. Skræmmende...

Heldigvis er Christian godt kendt i området, så han sætter sig straks i bilen og kører mod Tirsbæk. Han finder mig heldigvis forholdsvis hurtigt, da mit styrt er foregået på en af de større skovveje, hvor også biler kan færdes, og det er mere eller mindre det første sted han leder. Heldigt!

Det er først da jeg ser ham stå ud af bilen, at det egentlig går op for mig hvad der er sket. Chokket og det faktum at jeg intet kan huske, gør mig noget ude af den. Tankerne suser simpelthen rundt i hovedet på mig, uden at jeg kan finde nogen sammenhæng i noget som helst.

Efter et varmt bad, er jeg dog ved at have samling på tankerne igen - omend en heftig hovedpine hærger mig.

Resultat viser sig at være en hjernerystelse :unhappy:

Siden lørdag har jeg ligget vandret, uden at måtte se tv, bruge computer, høre musik eller lign. Det har næsten ikke været til at holde ud. Hver gang jeg har forsøgt at omgåes disse restriktioner, har en kraftig hovedpine dog straks fået mig på andre tanker....

Dag for dag mærker jeg dog fremgang, så hvis jeg forsat holder mig nogenlunde i ro, skulle der være håb for en jul uden eftervirkninger af styrtet.

Pt. er jeg sygemeldt fra arbejde, og kommer nok næppe i drift igen før efter jul. Iflg. lægerne er det nemlig vigtigt at jeg overholder div. påbud, da jeg ellers risikerer at kommer til at døje med kronisk hovedpine over en længere periode.

Surt, surt og atter surt.....

Jeg ærger mig selvfølgelig helt vildt over, at jeg ikke var klog nok til at holde mig på landevejene i lørdags. Det var min første tur i skoven, på en cykel som jeg først skulle til at lære at kende. Helt ærligt Jannie, det var sgu ikke kløgtigt!

Men sket er sket, så nu handler det bare om at blive frisk, så jeg kan komme ud og cykel igen.

I mellemtiden kan jeg så glæde mig over, at jeg bar hjelm (hvilket jeg selvfølgelig altid gør)!

Den flækkede nemlig hele 3 steder ved styrtet! Det får mig til at indse hvor galt det kunne være gået, hvis jeg ikke havde haft den på :nonono:

Og denne lille reminder, har så netop fået mig til at købe en skihjelm, som skal i brug når jeg drager på skiferie i uge 7 :innocent:

Pu-ha for en omgang :unhappy: Det er lige præcis sådan en tur man frygter ( og grunden til at jeg ikke kører MTB - jeg har jo et dårligt håndled, som bare ikke skal komme til skade igen )

Du har helt klart de klassiske symptomer på hjernerystelse, så godt at du tager den med ro. Alt andet vil være dumt.

Men godt at du allerede er i bedring, så du snart kan komme i træning igen. Heldigvis er den første uges tid uden træning relativ "omkostningsfri", så med den flid og entusiasme du har vist indtil nu, skal du nok komme hurtigt tilbage :4thumbup:

God bedring :smile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Efter at have været 100% hovedpinefri i næsten to dage nu, tog jeg en uklog beslutning, præget af utålmodighed og rastløshed.

Der var arrangeret lidt julehalløj i centret i dag, hvor os medarbejdere kunne komme og hente vores velfortjente julegaver. Jeg besluttede mig for at joine, da det passede med at Christian kunne køre mig, på hans vej mod svømmehallen, og da jeg samtidigt trængte voldsomt til at blive luftet.

Men da jeg først var i centret, blev jeg draget mod vægtene - de drager mig tilsyneladende med samme kraft, som mændene i sin tid blev draget mod Misse Møghe :wub: :wub:

Jeg vidste selvfølgelig godt, at det ikke var super smart af mig, men jeg undskyldte mig med, at jeg straks ville stoppe hvis hovedpinen dukkede op :innocent:

Det blev til følgende:

Lidt udstrækning som opvarmning

Benpres - maskine:

10 @ 45 kg

10 @ 53 kg

10 @ 53 kg

10 @ 61 kg

10 @ 61 kg

10 @ 66 kg

10 @ 45 kg

Legextension:

3 x 10 @ 20 kg

Legcurl:

3 x 10 @ 35 kg

Dumbbell lunges:

10 @ 15 kg

10 @ 16 kg

10 @ 16 kg

Incline dumbbell pres:

10 @ 15 kg

10 @ 15 kg

10 @ 16 kg

10 @ 16 kg

Biceps dumbbell curl:

3 x 10 @ 7,5 kg

Side bends dumbbell:

2 x 20 @ 12,5 kg

Triceps push down (robe):

10 @ 20 kg

10 @ 22,5 kg

10 @ 22,5 kg

Lateral pull down:

10 @ 30 kg

10 @ 35 kg

10 @ 40 kg

Rowing:

10 @ 30 kg

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

Det blev desværre ikke til maveøvelser, da Christian svømmede lidt for stærkt i dag, og hentede mig før forventet :devil:

Generelt set var det super dejligt at få trænet igen, omend det var med dårlig samvittighed hele vejen igennem.

Undervejs mærkede jeg intet til hovedpinen, men den har desværre meldt sig på banen nu :unhappy:

Der er ingen tvivl om, at det var dumt af mig at forcere forløbet, men fuck hvor er det bare svært at sætte alt på standby, når man egentlig føler sig frisk igen.

Nu holder jeg mig dog i ro indtil d. 25/12, hvor jeg vil forsøge mig med lidt træning igen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Øv med den hovedpine :unhappy: . Du må udstyre dig med tålmodighed, selv om det er monster svært for os træningsfreaks.

Fokuser på det positive i, at du nu kan dedikere al din tid og opmærksomhed på familie og hygge, og så lave en nu forsigtig træningstest d.25. :smile:

Glædelig jul og god bedring.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Kom du ud og træne d.25 som planlagt ( og hvordan gik det, hvis du kom afsted? )

Nej, det gjorde jeg desværre ikke. Tilstanden var ganske enkelt ikke til det :unhappy:

Min krop føltes som ramt af influenza, så allerede da klokken var 18,30 lå jeg i min seng, og rejste mig ikke før 9,15 dagen efter.

Det kan man vist kalde for lidt af en skraber.....

Men men men, i dag har jeg været i centret til spinning for første gang i 100 år. Efter en konsultation hos lægen i formiddags, fik jeg at vide, at lidt let motion ikke var af vejen for min "helbredelse". Læsning, computer (dohhh) og tv er stadigvæk NO GO, men lidt forhøjet puls skulle ingen skade være til - med måde vel og mærket.

Derfor besluttede jeg mig fluks for en spinningtime :bigsmile: Inden jeg hoppede på cyklen, var jeg først lige en smut forbi Matas, for at købe et sæt ørepropper. Høj musik er nemlig garanti for hovedpine!

Timen gik rigtig fint. Jeg holdte mig næsten konstant under 80% af pulsreserven, og de få gange jeg var over 80% var meget korte.

Dagens stats:

60 min spinning = 30 km

Gns. puls = 79% af pulsreserven

Alt i alt altså en meget positiv oplevelse, som gav mit humør et ordentlig hak op ad. Julen har nemlig været noget drøj uden motion, og der er som følge deraf også røget et par ekstra kilo på sidebenene. Der er ikke dømt vægtpanik, for når jeg først kommer i gang igen, er de lynhurtigt væk igen, men det irriterer mig nu stadigvæk en anelse.

Ellers har julen været ganske fin - hvis helbredet tages i betragtning. Der har været masser af familiehygge, god mad og ikke mindst gode gaver. Årets bedste gave er et Polar RS800cx Pro Team Bike ur :4thumbup:

Jeg har længe gået og ønsket mig et nyt pulsur/cykelcomputer, da jeg er noget træt af min Garmin FR405´er.

Garmin´s gps ure duer bare ikke til indendørs træning (hverken Edge eller Forerunner), så nu blev det tid til at prøve topmodellen fra Polar.

Ok, der er ikke indbygget gps, men hvad pokker. Jeg har alligevel aldrig brugt ruteplanlægger funktionen, og vil næppe komme til det i fremtiden. I Polar uret håber jeg at få et ur, der kan udnyttes fuldt ud både indendørs og udendørs, så jeg kan holde nøje øje med statestikken omkring min træning :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nej, det gjorde jeg desværre ikke. Tilstanden var ganske enkelt ikke til det :unhappy:

Min krop føltes som ramt af influenza, så allerede da klokken var 18,30 lå jeg i min seng, og rejste mig ikke før 9,15 dagen efter.

Det kan man vist kalde for lidt af en skraber.....

Men men men, i dag har jeg været i centret til spinning for første gang i 100 år. Efter en konsultation hos lægen i formiddags, fik jeg at vide, at lidt let motion ikke var af vejen for min "helbredelse". Læsning, computer (dohhh) og tv er stadigvæk NO GO, men lidt forhøjet puls skulle ingen skade være til - med måde vel og mærket.

Derfor besluttede jeg mig fluks for en spinningtime :bigsmile: Inden jeg hoppede på cyklen, var jeg først lige en smut forbi Matas, for at købe et sæt ørepropper. Høj musik er nemlig garanti for hovedpine!

Timen gik rigtig fint. Jeg holdte mig næsten konstant under 80% af pulsreserven, og de få gange jeg var over 80% var meget korte.

Dagens stats:

60 min spinning = 30 km

Gns. puls = 79% af pulsreserven

Alt i alt altså en meget positiv oplevelse, som gav mit humør et ordentlig hak op ad. Julen har nemlig været noget drøj uden motion, og der er som følge deraf også røget et par ekstra kilo på sidebenene. Der er ikke dømt vægtpanik, for når jeg først kommer i gang igen, er de lynhurtigt væk igen, men det irriterer mig nu stadigvæk en anelse.

Ellers har julen været ganske fin - hvis helbredet tages i betragtning. Der har været masser af familiehygge, god mad og ikke mindst gode gaver. Årets bedste gave er et Polar RS800cx Pro Team Bike ur :4thumbup:

Jeg har længe gået og ønsket mig et nyt pulsur/cykelcomputer, da jeg er noget træt af min Garmin FR405´er.

Garmin´s gps ure duer bare ikke til indendørs træning (hverken Edge eller Forerunner), så nu blev det tid til at prøve topmodellen fra Polar.

Ok, der er ikke indbygget gps, men hvad pokker. Jeg har alligevel aldrig brugt ruteplanlægger funktionen, og vil næppe komme til det i fremtiden. I Polar uret håber jeg at få et ur, der kan udnyttes fuldt ud både indendørs og udendørs, så jeg kan holde nøje øje med statestikken omkring min træning :bigsmile:

Super at du så småt er kommet igang med træningen igen :4thumbup:

Og tillykke med Polar-uret. Altid fedt at få noget "træningsgear" :smile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

To træningsdage i streg er nu hvad jeg kan prale af. Imponerende :superman: :superman:

I modsætning til i går, kørte jeg i dag for mig selv i spinninglokalet. Eftersom høj musik stadigvæk ikke er et hit, besluttede jeg mig for at køre med lidt lydbog i ørene, men det viste sig at være en noget tamt cocktail på en spinningcykel.

Benene var heller ikke ligefrem fremragende, men jeg nappede mig også 90 min. massage i formiddags, hvilket gerne giver lidt tunge ben i timerne efter.

Uanset hvad, så var det nu dejligt at få sig rørt :4thumbup:

Dagens stats:

Tid: 1 time 5 min

Distance: 32,5 km

Gns. puls: 75 % af pulsreserven

I morgen skal jeg starte på job igen, hvilket bliver første arbejdsdag siden uheldet. Egentlig føler jeg mig langt fra klar til at sidde foran computeren en hel dag, men melder jeg mig syg, må en kollega kaldes ind fra ferie, og det har jeg ikke samvittighed til.

Mange vil nok også mene, at hvis man kan træne, så kan man også arbejde, hvilket jeg normalt ville være enig i. Mit tilfælde virker dog som lidt af en undtagelse, men det er ikke sikkert min chef har forståelse for det :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad La Marmotte er - men det der ser meget fint ud

Super log

Tak for roserne :bigsmile:

Kort fortalt om La Marmotte, så er det et af de hårdeste motionscykelløb i Europa. Løbet køres i de franske alper, og undervejs skal 4 legendariske stigninger forceres inden målet nåes efter 174 km på toppen af Alpe d´Huez.

en anden log har jeg set nogle indlæg skrevet af "Homermark" - er det noget du kender til, måske dit alter ego?

Jep, det kender jeg noget til. Jeg har engang for flere år siden oprettet en profil herinde, som sidenhen gik i glemmebogen. Tilsyneladende kunne min arbejdscomputer huske mit gamle login, hvilket jeg ikke lige var opmærksom på i går.

Jeg har prøvet at slette indlægene, men uden held :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share