Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

En ny uge venter

Den ene uge tager efterhånden den anden, og jeg synes ærlig talt at tiden flyver afsted, uden at jeg når at få set mig omkring. Vinteren er endegyldigt lagt bag os, foråret har meldt sin ankomst, og i takt med det skal træningsmængden for alvor opjusteres og intensiveres. Den kommende periode har i lang tid netop været den som jeg har set rigtig meget frem til. Det er her kroppen for første gang skal testes lidt af, og det er her svaret på mange af de åbne spørgsmål gerne skulle blive besvaret. Kan kroppen holde til det øgede pres? Er træningen struktureret korrekt? Og giver den øgede mængde træning den effekt den gerne skulle?

Jeg er utålmodig og vil have hurtige svar! Men sådan fungerer det som bekendt ikke, så jeg må væbne mig med tålmodighed og træne, træne og atter træne :blink:

Denne uges træning skulle gerne se således ud:

Mandag:

Styrketræning i centret. Jeg går forsat efter at vedligeholde min opbyggede styrke i overkroppen med et par ugentlige træningspas.

Efter styrketræning skal jeg til 90 min massage :4thumbup:

Tirsdag:

Ca. 70-80 km cykling med AT intervaller

Onsdag:

Ca. 70-80 km cykling med AT plus intervaller

Torsdag:

Pause - evt. styrketræning af overkrop

Fredag:

Ca. 75 km cykling - evt. med et par AT intervaller. Jeg regner med at pakke rygsækken og cykle hjem til de gamle i Herning direkte efter job.

Lørdag:

Ca. 75 km cykling i roligt tempo.

Turen går retur fra Herning igen mod Vejle.

Søndag:

Her skal jeg meget gerne ud på årets første +100 km tur.

Om der skal køres intervaller afgør dagsformen. Vigtigst er uden tvivl at få nogle kilometre i benene.

Går alt vel, så ender jeg på ca. 400 km :blink:

I modsætning til de sidste mange uger, så kommer jeg ikke til at mangle tiden til træningen. Der er altså kun én vej og det er frem..... :bike:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Lyder som en god plan, dog er det virkelig mange km du skal køre. Nu kan jeg ikke huske hvor mange du kørte i sidste uge, men jeg ville nok overveje at skære én af turene ned til en 30-40 km, så du ikke er fuldstændig udbrændt når du skal køre din 100 km tur på søndag. Men igen, kommer jo an på hvordan din krop har det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som varslet i går, smuttede jeg en tur i centret for at pumpe lidt jern. Jeg gider ikke rigtigt at logge hver enkelt øvelse, da det ikke er det væsentligste for mig lige pt, og da jeg ikke rigtigt stræber mod forbedringer men primært vedligehold.

Men uanset hvad målsætning måtte være, så var det rart at få banket overkroppen lidt igennem. Der er virkelig sket noget siden jeg startede op i oktober måned :weight_lift:

I dag er det planen at smutte på landevejen. Desværre lader det til at blive en ultra våd fornøjelse, da regnen siler ned i Vejle. Argghh, så er det lige pludselig ikke så spændende at være cykelrytter :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Desværre lader det til at blive en ultra våd fornøjelse, da regnen siler ned i Vejle. Argghh, …

Steady on. Jeg sidder også og holder øje med DMI, og I får snart tørvejr derovre. Det er nemlig timet sådan, at det regner her, når jeg skal løbe ved 17-tiden … crazy.gif

Link to comment
Share on other sites

Regne? Det står ned i stænger. Havde ellers regnet med en tur på kværnen, men regnvejr og blæsevejr er no go for mig. Man bliver våd - så bliver man kold - så bliver man forkølet. Næ du, jeg holder mig til sofatræningen i dag, og så måske en tur i morgen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens optur

Jeg forlod jobbet i ekstraordinært dårligt humør idag! Dels pga. nogle arbejdsmæssige udfordringer hvor jeg følte at jeg manglede lidt opbakning fra ledelsen, dels pga. lidt private udfordringer og ikke mindste som følge af det dårlige vejr.

På vejen hjem havde jeg sådan set droppet alt om en cykeltur. Motivationen var væk og lysten til at koge på sofaen var noget større end en tur i det fugtige vejr. Af uransagelige årsager fik jeg hanket op i mig selv og fik fundet cykeltøjet frem.

Da jeg kørte ud af Vejle både stormede og regnede det :unhappy: Men hvad pokker, med mit humør kunne det vel egentlig ikke blive værre, så jeg havde intet at miste ved at forsætte. Turen ud af Vejle gik i retning Kolding, hvor jeg tog den direkte vej via landevejen. Lidt kedeligt valg, men perfekt til intervaller :cool:

Første interval blev ca. 15 min langt og blev kørt med en puls ml. 78-82% af PR. Det gik helt ok og jeg havde ikke sønderligt svært ved at banke pulsen op ude i vinden. Derefter rullede jeg i 5 min, inden jeg gassede op igen og holdte presset i 14 min. Igen lå pulsen meget konstant omkring de 80% og igen var jeg ok kørende. Derefter pause igen inden tredje og sidste interval på 15 min kørt.

Det passede med at jeg ved slutningen af sidste interval nærmede mig Kolding N, hvor jeg drejede direkte ind i vinden med snuden vendt i retning af Almind. Jeg har aldrig været nogen stor fan af modvind, men i dag gik det faktisk helt ok. En stor del af udfordringen ligger jo som bekendt på 1. sal, og heldigvis var jeg godt forberedt så det gik ganske fint. Tempoet var ikke imponerende, men jeg valgte udelukkende at kigge på pulsen.

Fra Almind kørte jeg videre i retning mod Egtved. Igen strid strid modvind, men jeg kæmpede mig stille og roligt frem med et godt overskud.

Da jeg nåede Egtved, kunne jeg selvfølgelig ikke dy mig for at tage turen igennem bakkerne ude ved Tørskind. Det er og bliver nogle af mine favorit stigninger :w00t: Perfekt asfalt, dejlig lange stigninger og masser af procenter - det bliver bare ikke bedre i DK :superman:

Fra Tørskind kom jeg endelig ind i den direkte medvind, så farten røg godt i vejret. Jeg kørte mere eller mindre hele vejen fra Tørskind til Vejle nede i bukningen på styret, hvilket stadig er en position jeg arbejder lidt på at blive bedre til. Det gik dog rigtig fint og jeg kom hjem uden ømme skuldre, nakke eller overarme, så der er fremskridt at spore.

Tid: 2 timer 24 min

Distance: 64,53 km

Gns. fart:26,8 km/t

Gns. puls: 74% af PR

Kcal: 1516

På en dag hvor forventningerne var helt i bund, endte det faktisk med at blive en rigtig god oplevelse ude på cyklen. Vinden var hård, men regnen stilnede af kort tid efter at jeg forlod Vejle, så det var slet ikke så slemt som forventet.

Bedst af alt er dog at humøret nu er langt bedre end i eftermiddags, og det kan jeg uden tvivl tilskrive min cykeltur æren for.

Det er simpelthen SÅ skønt at lidt fysisk aktivitet kan have sådan en positiv effekt på mig :4thumbup:

I morgen har jeg fri, da min mormor skal begraves. Jeg satser dog stærkt på at komme på landevejen igen i morgen eftermiddag.

Der har jeg sikkert også nogle tanker som skal bearbejdes, så hvorfor ikke bruge cyklen som hjælperedskab :cool:

Link to comment
Share on other sites

Lost in Jylland :crazy:

Ovenpå en lidt trist begravelse, søgte jeg lidt selvransagelse på cyklen. Det er efterhånden ikke få timer jeg tilbringer i sadlen i selvskab med mig selv, hvilket giver god tid til at få tænkt en masse tanker. Ofte oplever jeg at tiden flyver afsted derude, så konklusionen må være at jeg befinder mig helt godt i mit eget selvskab :cool:

Og i dag var så en af de dage hvor der var masser af tanker. Faktisk så mange at det flyttede mit fokus fra mit egentlige mål - nemlig at køre på cykel. Motivationen til at presse pulsen manglede og lysten var mest af alt til at trille en tur, så det var lige præcis hvad jeg gjorde.

Jeg kørte fra Vejle ud mod Skibet og op af Jennum bakken. Derefter var det min plan at forsætte mod Nørup og derfra videre mod Egtved til mine skønne bakker. Jeg nåede da også til Nørup, men derfra mistede jeg vist orienteringen - uden at vide det vel og mærket. Underligt, da det er en af de ture jeg ofte kører.... Tankerne må have forstyrret min opmærksomhed :crazy:

Fra Nørup har jeg kørt ca. 30 min uden at spekulere sønderligt over retningen, og jeg bliver egentlig først bevidst om den igen, da jeg hører en buldren bagfra. Jeg vender mig rundt og ser til min store overraskelse et meget lavt gående fly, på vej ind mod landing. Jeg var altså endt ude ved Billund lufthavn :innocent: Det var en noget underlig oplevelse, men der var heldigvis ingen skade sket.

Jeg fandt vejen mod Vandel og forsatte derefter videre ad Hærvejen i retning mod Bække. Hold nu op nogle bakker jeg mødte :crazy: Jeg var slet ikke klar over at terrænet var så kuperet derude, da Billund området ellers er pandekage fladt.

Ca. 10 km før Bække drejede jeg til venstre og satte kursen ind mod Egtved. Også denne strækning bød på to solide stigninger, som jeg Bække :w00t: (begge) fik kørt i et rigtig fint tempo.

Fra Egtved tog jeg den direkte vej mod Vejle. Jeg var ved at være lidt små træt, og det var også så småt begyndt at dryppe, så jeg smuttede for en sjælden gang uden om Tørskind.

Det gik i et rask tempo, men vinden var nu også endelig i ryggen på mig :w00t:

Lige efter Ødsted smuttede jeg ind mod Vejle Ådal, for at tage turen til Vejle via Bindeballe Stien. Desværre måtte jeg erfare at vinteren har været lidt for hård ved stien, så den er efterhånden for ujævn til raceren. Så jeg fandt ud på landevejen igen ved Skibet og gav derefter gas mod Vejle. Mit mål var at køre lidt væddeløb med mig selv de sidste kilometre, men efter at have forceret den første bakke gik jeg død og nøjedes derfor med at rulle de sidste 4 km ind til byen.

Tid: 2 timer 58 min

Distance: 79,87 km

Gns. fart: 27 km/t

Gns. puls: 73% af PR

Kcal: 1835

Jeg er på mange måder godt tilfreds med dagens tur. Humøret var lidt skrantende inden afgang, så jeg havde ikke forestillet mig at jeg nåede så vidt omkring. Men igen, så går det jo som oftes bedre end forventet, så det rullede bare derudaf.

Indrømmet, så er jeg godt stegt nu, men jeg havde vist heller ikke lige fået spist særligt fornuftigt inden afgang.

I morgen tager jeg mig en hviledag. Planen var egentlig lidt overkropstræning i centret, men jeg tvivler på at jeg når det, da jeg har en aftale efter job. I såfald hedder den morgentræning, men orker jeg at stille vækkeuret til kl. 5,30????

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Lost in Jylland :crazy:

I morgen tager jeg mig en hviledag. Planen var egentlig lidt overkropstræning i centret, men jeg tvivler på at jeg når det, da jeg har en aftale efter job. I såfald hedder den morgentræning, men orker jeg at stille vækkeuret til kl. 5,30????

Du skulle bare vide hvor mange gange jeg har stilt vækkeuret til det tidspunkt - stortset lige så mange gange som jeg har slukket det igen og taget mig en time mere :cool:

Link to comment
Share on other sites

Lyder ellers som en god tur for både krop og sjæl. Og skid hul i at der ikke var nogen plan for turen, det er som oftest de bedste ture. Det lader til at du har holdt et godt tempo, og i hvert fald har fået set et område du ikke har set før, og det er satme fedt :smile:

Endte du egentlig med at droppe formtop eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Dagens optur

Det passede med at jeg ved slutningen af sidste interval nærmede mig Kolding N, hvor jeg drejede direkte ind i vinden med snuden vendt i retning af Almind. Jeg har aldrig været nogen stor fan af modvind, men i dag gik det faktisk helt ok. En stor del af udfordringen ligger jo som bekendt på 1. sal, og heldigvis var jeg godt forberedt så det gik ganske fint. Tempoet var ikke imponerende, men jeg valgte udelukkende at kigge på pulsen.

Fra Almind kørte jeg videre i retning mod Egtved. Igen strid strid modvind, men jeg kæmpede mig stille og roligt frem med et godt overskud.

Da jeg nåede Egtved, kunne jeg selvfølgelig ikke dy mig for at tage turen igennem bakkerne ude ved Tørskind. Det er og bliver nogle af mine favorit stigninger :w00t: Perfekt asfalt, dejlig lange stigninger og masser af procenter - det bliver bare ikke bedre i DK :superman:

Det er skide godt gået at du formår at komme afsted selv de dage hvorvejret er så trælst som det har været de sidste par dage. Jeg har ikke kunne tvinge mig selv afsted i det vejr.

En lille marmotte kommentar i forbindelse med din træning idag: Modvinden er simpelthen den bedste træning du kan få i at køre op af bjerge som dem du kommer ud for i Marmotte. Der er ingen bakker herhjemme der kan forberede dig på konstant stigning i 1½ -2 timer ( telegraph + galibier er nok snarere 3-4 timer ialt ) men det kan vinden tilgengæld. Der er reelt ikke meget mere end 4 stigninger på marmotten men der er ingen af dem der varer under en time ( medmindre du virkeligt er flyvende den dag ) så det er den seje udholdenhed der skal trænes og det ser ud til at du er godt på vej. Men min point er at modvind er din ven og jo mere blæsende jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Du skulle bare vide hvor mange gange jeg har stilt vækkeuret til det tidspunkt - stortset lige så mange gange som jeg har slukket det igen og taget mig en time mere

And so I did :innocent:

Men tilgengæld har jeg fået en ledig time efter job i dag, så den skal selvfølgelig bruges effektivt.

Endte du egentlig med at droppe formtop eller hvordan?

Ja, det gjorde jeg. Jeg skal nok klare mig uden :smile:

En lille marmotte kommentar i forbindelse med din træning idag: Modvinden er simpelthen den bedste træning du kan få i at køre op af bjerge som dem du kommer ud for i Marmotte. Der er ingen bakker herhjemme der kan forberede dig på konstant stigning i 1½ -2 timer ( telegraph + galibier er nok snarere 3-4 timer ialt ) men det kan vinden tilgengæld. Der er reelt ikke meget mere end 4 stigninger på marmotten men der er ingen af dem der varer under en time ( medmindre du virkeligt er flyvende den dag ) så det er den seje udholdenhed der skal trænes og det ser ud til at du er godt på vej. Men min point er at modvind er din ven og jo mere blæsende jo bedre.

Og netop derfor tager jeg turen fra Vejle til Herning i morgen. 15 m/sek lige i snotten - over ca. 75 km :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Blå himmel og dårlig mave

Det lyder vist som noget af en blandet cocktail, hvilket det vel egentlig også er (forklaring følger).....

Min plan var oprindeligt at cykle hjem til mine forældre i Herning efter job i går. Vinden fik mig dog til at glemme den tanke, så jeg valgte den nemme løsning = toget til Herning (med cyklen som håndbagage). Det er første gang siden 2002 at jeg har benyttet offentlige transportmidler, så det fik jeg meget passende lige genopfrisket.

Toget var tætpakket, temperaturen omkring de 30 grader c og jeg måtte stå op hele vejen. Behøver jeg at sige, at der gerne må gå 9 år inden jeg skal med tog igen :crazy:

Da jeg kom til Herning, havde min mor disket op med den helt store menu. Først sushi til forret, derefter en stor fed oksemørbrad m. tilbehør til hovedret, mens desserten bestod af lidt lækkert is med frugter til. Sushi er dog SLET ikke noget for mig, men af ren og skær høflighed smagte jeg på sagerne og fik klemt et par bidder ned. Det skulle jeg aldrig have gjort!

Ca. 3 timer efter gjorde min mave oprør, og jeg måtte tilbringe de efterfølgende 4 timer på toilettet, sådan lidt on/off. At det lige netop var sushi´en der var synderen kan jeg selvfølgelig ikke vide med sikkerhed, men der hersker nu ikke megen tvivl i mit lille sind. Jeg æder i hvert fald aldrig det lort (hø hø) igen :mad:

Efter en halvdårlig nattesøvn var jeg oppe igen ved 8 tiden. Jeg fik fyldt lidt fast føde i min hårdt plagede mave, inden hoppede jeg i cykeltøjet for efterfølgende at sætte kursen mod Vejle.

Vejret var strålende! Der var ikke en sky på himlen, og selvom det stadig var tidligt på dagen, var temperaturen allerede oppe på omkring 10-12 grader c.

Vind var der heller ikke meget af, så forholdene var intet mindre end perfekte til hjemturen.

Hjemturen blev kørt ad en masse mindre veje hvor trafikken var meget minimal, ja nærmest ikke eksisterende :smile: Først fra Herning ud mod Lind og derefter videre mod Kølkær, Fasterhold og Ejstrupholm. I Ejstrupholm kørte jeg mod Rørbæk Sø, hvor jeg havde et kort stop for at nyde udsigten nede ved søen. Hold nu op hvor var det smukt! Mit lille stop gav mig lige en reminder om, hvorfor jeg værdsætter alle former for udendørs træning så meget som jeg nu engang gør :w00t:

Fra Rørbæk forsatte jeg mod Vesterlund og derefter ind mod Vonge, inden jeg snuppede vejen igennem Ådalen og Grejsdalen ind til Vejle. På alle måder en rigtig fin og meget smuk tur!

Ovenpå nattens maveonde var jeg noget afkræftet i dag, hvilket afspejlede sig tydeligt i min puls som ikke var til at rokke med :unhappy:

Jeg havde håbet på at få kørt nogle intervaller, men pulsen ville bare ikke over 75% af PR. Det var faktisk først da jeg nærmede mig Vejle, at jeg begyndte med at føle mig ok frisk igen, men her var løbet ligesom ved at være kørt.

Tid: 2 timer 49 min

Distance: 80,50 km

Gns. fart: 28,5 km/t

Gns. puls: 70% af PR

Kcal: 1677

Dagens næste projekt er en storrengøring af min cykel. Den trænger gevaldigt efter et par uger med svingende vejr :innocent:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Som tidligere skrevet, så skulle eftermiddagen bruges på cykelrengøring. Det job er nu veloverstået og veludført :4thumbup:

Både kæde, kranksæt og kassette fik en ordentlig omgang, og alt blev slutteligt grundigt eftersmurt.

Det bliver en stor tilfredsstillelse at rulle afsted i morgen formiddag, på en cykel der skinner rigtig flot i solen :bigsmile:

Og ovenpå en forhåbentlig lang og skøn cykeltur, kan jeg nyde eftermiddagen på sofaen med stængerne oppe. Der skal ses Paris Robaix, og det skal ses på TV2 :superman:. Eurosport go home......

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Forelsket i Danmark :wub:

Når foråret rammer landet og alting begynder at se lidt grønnere ud, så kan jeg næsten ikke forestille mig hvor på denne jord jeg hellere ville leve - sådan alt taget i betragtning. Danmark er sgu da et fantastisk land :sun:

Jeg var træt i går aftes, så skvattede om på sofaen allerede ved 21,30 tiden. Kort tid efter kapitulerede jeg og kravlede til køjs, og det betød så at jeg var dejlig frisk i morges kl. 7,15. Det passede på mange måder helt perfekt, for så kunne jeg komme tidligt afsted og nå hjem på sofaen til en eftermiddag med helvede i nord i fjerneren.

Vejret var som bekendt skønt allerede tidligt i dag, men temperaturen var ikke høj - faktisk helt nede omkring 5-7 grader c.

Jeg fik dog hurtigt varmen, eftersom jeg koldstartede op af Horsens bakken (800 m med 7% i snit). Den tidlige stigning gav mig lynhurtigt en god indikation af benenes tilstand - og de var gode :4jumpy:

Da jeg var ved at være ude af Vejle, opdagede jeg at jeg havde fejlbedømt vinden, så jeg fandt vejen ind mod Vejle igen og forsatte derfra ud mod Jerlev. I Jerlev snuppede jeg nogle mindre veje ud mod Ødsted. Veje der hele tiden gik enten op eller ned, så der var ikke meget tid til at slappe af i jævnt tempo :sleepy:

Fra Ødsted kørte jeg mod Egtved og drejede kort tid derefter mod Vork. Der mødte jeg den ondeste stigning, hvor vinden stod mig lige ind i fjæset. Det var tuff, men op kom jeg da.

I Vork fik jeg også lige genopfrisket lidt barndomsminder. Jeg har nemlig været på lejrskole med skolen way back.

Fra Vork kørte jeg videre ad små knoldede veje i retning Egtved. Pludselig stødte jeg på et skilt hvor der stod 3 km til Tørskind, så jeg drejede fra og ramte kort derefter de skønne bakker. Den første bakke cruisede jeg op af med stabil puls. Den anden bakke op mod Blue Horse stutteriet kørte jeg for fuld gas :bike: Da jeg nåede toppen lå min puls på 93% af PR, så der var ikke meget gas tilbage i ballonen.

Fra Tørskind kørte jeg videre i retning Nørup. Vinden var hård på dette stykke - ikke brutal på nogen måder, men konstant og ligepå. Vejen ind mod Nørup slutter også af med en rigtig tuff stigning som slutter oppe ved kirken. Her gjorde jeg et kort stop for at få fyldt dunkene op, og brugte lige et par minutter på at nyde en helt guddommelig udsigt.

Videre igen og nu med kursen mod Gadbjerg. Vejene begyndte nu at flade en anelse ud, hvilket bekom mig vel. Nu kunne jeg endelig finde en rytme med konstant tempo og konstant puls. I Gadbjerg forsatte jeg videre mod Givskud - stadigvæk på næsten flad vej :cool: Energien var stille og rolig begyndt at forlade kroppen, så jeg fik lige guffet en energibar og fyldt godt med væske på. Det gjorde godt, faktisk så godt at jeg ca. 10 min efter var ovenpå igen. Og heldigvis for det..... Efter Givskud begyndte bakkerne nemlig med at komme rullende én efter én igen, og nu også med vinden i spil. Det er altså bare drænende når man konstant kører op og ned i tempo og puls :wacko:

Jeg ramte Kollemorten efter ca. 80 km og besluttede mig derfra for at sætte næsen ind mod Vejle igen. Det betød en tur igennem Vejle Ådal, præcis som i går. Jeg havde sidevind hele vejen, og jeg må indrømme at jeg efterhånden måtte kæmpe lidt for at holde et fornuftigt tempo. Men det gik og faktisk genfandt jeg lidt af energien da jeg kunne ane Grejsdalen forude. Derfor var jeg også kæk nok til at smutte en tur ind over Hornstrup, hvor en af mine favorit stigningerne ligger. Ca. 1,6 km med lige omkring 4% i snit og helt ny asfalt :biggrin:

Da jeg nåede toppen var det stort set bare at rulle hjem, og jeg kunne derefter parkere cyklen med en rigtig god fornemmelse i kroppen.

Tid: 3 timer 51 min

Distance: 107 km

Gns. fart: 27,8 km/t

Gns. puls: 71% af RP

Kcal: 2332

Højdemeter: 1250 (uh ha da da....)

Eftermiddagen byder som nævnt på endnu mere cykling, nu bare på tv. Årets Paris Roubaix er allerede godt i gang med high action fra første sekund. En af mine personlige forhåndsfavoritter - Tom Boonen - er allerede kørt godt og grundigt agter ud. Gad vide om han formår at rejse sig? Jeg tvivler....

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en rigtig lækker tur, og et rigtig flot snit. I øvrigt også godt med højdemetre, man bliver jo helt misundelig :smile: Det vilde er jo at du herfra kun hæver dit niveau, så du skal nok være rigtig flyvende når du rammer starten af juli :smile:

Super lækkert med Paris-Roubaix i fjerneren, selvom man har lidt dårlig samvittighed over at sidde indenfor og se tv i dette vejr. Og satme surt med både Boonen, Chavanel og Pozzatto som nu ser ud som om de er helt ude. Den ligger altså til højrebenet for Cancellara i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det var en herlig tur med fint tempo og MANGE bakker :4thumbup:

Opsumering på denne uge:

Ved ugens start satte jeg mig det optimistiske mål, som var at få tilbagelagt 400 km. Det nåede jeg ikke helt, da min fredagstur glippede i takt med at vinden fejede hen over landet. Men ugen har trods det været glimrende :smile:

Jeg har siddet på cyklen i 12 timer og 3 minutter, hvor i alt 332 km er blevet tilbagelagt. Moralen er god og benene bliver bedre for dag til dag. Kan det mon blive ved???

Hvad den kommende uge kommer til at byde på ved jeg endnu ikke, men jeg satser på at ligge lidt flere kilometre på i forhold til denne uge.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

En sadel til forskel :crazy:

For ca. 2 måneder siden bestilte jeg en ny sadel til raceren - en smart SLR Carbonio ting. Pga. lidt monteringsvanskeligheder (der skulle et andet sadelbeslag til) røg sadlen først på forud for dagens tur, og sikke en skrækkelig oplevelse det blev.

I modsætning til min gamle sadel, er den nye ikke en "Flow" model og det gør tilsyneladende en kæmpe forskel - i hvert fald for min bum bum. Jeg sad rent ud sagt ad h...... til, og følte hele tiden at jeg havde noget i klemme. Jeg prøvede at justere lidt undervejs, men det gjorde ingen forskel. Resultat: Min fine SLR carbonio kan nu købes for en beskeden mønt :sneaky2:

Ovenpå weekendens strabasser skulle dagens tur bare være en kort omgang, som kunne få løsnet lidt op i benene.

For første gang i år røg jeg afsted uden handsker og i knickers. Skøn skøn fornemmelse :smile:

Fra Vejle C tog jeg Jellingbakken op mod Uhrhøj - det er altid godt med en kold start :cool:

Derfra kørte jeg mod Slelde og ned af den berygtede bakke ved Østengård. Det er en killer uden lige og ikke mindst en bakke som har givet mig rigtig store problemer de seneste sæsoner. Stigningsprocenter oppe omkring de 18%, en længde på 1000 m og et snit på 10% taler vel næsten for sig selv.....

På vejen ned besluttede jeg mig for at genopfriske mine minder på stigningen. Aldrig er jeg kommet så let til tops! Jeg tog den stille og rolig uden at forcere. På det stejleste stykke måtte jeg da lige op og stå, men jeg var end ikke i laveste gear. Da jeg nåede toppen, kunne jeg ikke andet end tolke det som en lille sejr :bigsmile:

Fra Østengård kørte jeg videre mod Jennum. Sadlen trickede mig stadigvæk, så jeg besluttede mig for at snuppe Jennum bakken for derefter at vende næsen hjem mod Vejle. Jeg ramte bakken og følte mig endnu engang rigtig velkørende. Pulsen var kontroleret, tempoet højt og moralen i top. Skøn fornemmelse..... Det var derfor også noget svært at holde igen, og det lykkedes mig da heller ikke. Tvært i mod lukkede jeg op for gassen og kørte mig et lille bakke interval.

Det tog mig 4,55 min at køre de 1600 meter som stigningen er (med 6% i snit).

Da jeg nåede toppen vendte jeg rundt og trillede ned igen. Halvvejs nede af stigningen besluttede jeg mig dog for at køre stigningen endnu engang efter samme opskrift. Tiden lød på 4,45 min denne gang.

Fra Jennun rullede jeg ind til Vejle med meget lette ben. Jeg havde masser af kræfter i reserve, men valgte den direkte vej hjem for at spare benene lidt.

Tid: 1 time 12 min

Distance: 28 km

Gns. fart: 23,3 km/t

Gns. puls: 61% af PR (hvem sagde restitution.....???)

Kcal: 630

Højdemeter: 355 (på sølle 28 km - vildt nok)

Det var skønt at få trillet en tur i dag, og det var endnu mere skønt at kunne konstatere at der stadig var saft i benene ovenpå weekendens træning. Det lover godt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

3000 km, check :superman:

Efter dagens tur på landevejen, kan jeg nu prale af at have rundet de 3000 km siden 1/1 2011. Det overstiger helt klar de forventninger jeg havde ved årets start, hvilket efterlader mig med en rigtig postiv fornemmelse i kroppen.

Formkurven stiger uge for uge, min lårskade er i klar bedring og bedst af alt, så er motivationen stadigvæk helt i top :bigsmile:

Motivationen manglede da heller ikke i dag - til trods for et lidt uldent vejr. Tørt, det var det da godt nok, men det var gråt, windy og temmelig koldt. Faktisk så koldt at vinterbukserne måtte frem igen.....

Pga. vinden besluttede jeg mig for en tur direkte ud i vinden, og derfra en kort sløjfe og så ellers bare gerade aus zurück nach Vejle.

Lidt kedelidt, men så alligevel ikke. Udfordringer var der i hvert fald nok af - primært i kraft af vinden.

Jeg kørte ud igennem Grejsdalen og videre ud mod Ådalen, for at dreje til højre mod Rørbæk Sø i Vonge.

Da jeg kom ud af Grejsdalen fik vinden for alvor fat, og jeg lå og kæmpede for at holde et tempo omkring 20 km/t :blink:

Jeg havde heldigvis et godt mentalt overskud, så vinden blev udelukkende set som et træningsredskab fremfor en forhindring.

Et par intervaller à 15 min blev der også plads til. De blev kørt med et puls omkring de 80% og med 5 min pause imellem.

Vejen mellem Vonge og Rørbæk Sø bugter sig op og ned. Det er ikke de længste stigninger, men de kommer som perler på en snor, og er hårde nok til at sikre en konstant høj puls. På dette tidspunkt var jeg ved at have lidt tunge ben pga. det konstante pres jeg kørte med. Selv ned af bakke skulle der trædes igennem for at komme frem..... Heldigvis nærmede jeg mig søen, så jeg vidste at det snart var overstået.

Rørbæk Sø blev dagens vendepunkt. Jeg kørte helt ned til søen, der ligger i en lavning, nød udsigten et kort sekund og vendte derefter om og kørte op af bakken igen, med kursen sat mod Vonge. De få minutter jeg havde gjort holdt ved søen havde fået løsnet mine ben godt op igen, så jeg forcerede bakken stående i et rask tempo. Herlig fornemmelse :w00t:

Da jeg nåede toppen kom jeg ud i vinden - nu med et højt tempo til følge.

Mens jeg lå og tonsede derud af med over 40 km/t, lød der pludselig et ordentligt knald. Bum, jeg var punkteret :sneaky2: Det var heldigvis forhjulet der var fladt, så det tog mig ikke mange minutter at få skiftet slange.

De få minutter var dog nok til at jeg fik kolde fingre, tæer og ikke mindst ben, så det tog mig nogle kilometer at få gang i kroppen igen. I gang det kom jeg dog, og jeg fik da også holdt et ganske pænt tempo hele vejen ind mod Vejle.

Vejen ml. Sandvad og Grejsdalen (ca. 5 km) blev sågar kørt helt nede i bukningen - uden undtagelser og ømhed til følge :4thumbup:

Tid: 2 timer 27 min

Distance: 68,19

Gns. fart: 27,7 km/t

Gns. puls: 74% af PR

Jeg har gået og spekuleret en del over, om jeg skulle investere i et sæt nye hjul til raceren. Mine nuværende Shimano RS80 c24 hjul er helt ok, men ikke noget ekstra ordinært og iøjnefaldende. Tankerne har kredset lidt om nogle semi-højprofil (ca. 40mm) hjul eller måske bare nogle lækre lavprofil hjul. Efterhånden hælder jeg nok mest til det sidste. For det første SKAL der være alu bremseflader og for det andet vil jeg ikke have et hjulsæt der er vindfølsomt. Min lette krop rykkes let fra side til side ved selv en relativ svag vind, og de forkerte hjul kan let give en dårlig køreoplevelse.

Pt. hælder jeg mest til et sæt Fulcrum Racing Zero m. ceramiske lejer. De fåes pt. til ca. 5700 kr på nettet, hvilket ikke lyder skræmmende. Desuden fåes de med røde egere som passer helt perfekt til min racer :cool:

Lyder det som et helt tosset valg, prisen taget i betragtning?

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Flot tur. Godt at høre du kom ud i går, jeg valgte selv den nemme løsning at blive hjemme :laugh: Og tillykke med de 3000 km! Det er altså stærkt gået, og du skal nok være i glimrende form til Marmotten.

Mht. Fulcrum hjulene, så er det jo ikke ligefrem creme de la creme til prisen. Det er et sæt sindssygt fede hjul, men sat op imod f.eks. Shimanos C24 CL hjul - som kan købes for en ca. 4000,- så vidt jeg husker, så er de ikke lige så lækre. Ellers kan man måske vente til at Mavic får taget sig sammen og sat deres PR hjul i produktion. Ca. 40 mm højprofil, mmmmmmmm :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der blev lavet en test i det danske magasin Cykelmagasinet for 1,5-2 år siden hvor Shimano sættet blev en klar vinder. Her blev det vurderet på aerodynamiske egenskaber, og var i øvrigt bedre end Campagnolo Zondo og Eurus mener jeg, som er søstersæt til Zero. Derudover er Shimano hjulene ca. 100 gram lettere så vidt jeg husker.

Må lige se om jeg ikke kan finde den test frem derhjemme :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share