Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Lyder som en rigtig dejlig tur du havde dig der. Jeg har læst lidt om restitutionsture, og de fleste er enige om at de ture skal være på max 10% af den samlede træningsmængde. Men når det nu er sagt, så er det altså bare herligt at komme ud når vejret for en gangs skyld er til det.

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg tilbagevendt fra London, efter nogle fede shoppingdage med blændende vejr. Turen har været herlig! Det er altid rart at komme lidt væk, og da især når turen går ud i Europa:-)

Inden jeg tog afsted var der noget stress på, så onsdagens træning nåede jeg aldrig at logge. Den skal dog ikke gå tabt.

Første del af træningen bestod af en solid omgang overkropstræning. Jeg kan ikke helt huske detaljerne, men træningen var tung og ekstraordinær god!

Efter styrketræning kørte jeg en ordentlig røvfuld spinning. Først en øvet time og derefter 90 min med Vejle Cykel klub. Det var max hårdt, men dejlig træningnår jeg nu samtidigt vidste at der lå 3 træningsfrie dage forude:-)

Tid: 2 timer 25 min

Distance: 72 km

Gns. puls: 80% af PR

Kcal: 1555

Derefter var det off til London!

Jeg var retur i Vejle i dag kl. 10,30 - godt træt efter bare 3 timers søvn - men tiden skulle udnyttes, så allerede kl. 11,20 sad jeg i sadlen.

Skønt vejr! Lidt windy, men ellers perfekt:-)

Turen gik fra Vejle mod Egtved, og derfra videre til de frygtede bakker omkring Tørskind. Det var en helt igennem positiv oplevelse! Jeg havde uden sammenligning meget mere at træde med, sammenlignet med sidste gang jeg var der. Desuden var vejene helt nyasfalterede, så cyklen rullede bare derudaf:-)

Bakkerne blev kørt med høj intensitet og masser af både korte og lange ryk. Det kørte bare i dag!

Fra Tørskind kørte jeg videre til Mørup, inden jeg vendte snuden mod Gadbjerg og dermed endelig fik lidt vind i rykken:-) I Gadbjerg kørte jeg min "sædvanlige" byspurt, hvor jeg var helt nede i bukningen og så ellers bare gav den max gas stående. Spurter har aldrig været min farvorit, men nu begynder jeg pludselig at føle at jeg har lidt at køre med, og så er det jo straks mere interessant;-)

Fra Gadbjerg forsatte jeg over Jelling og derfra igennem Grejsdalen ind mod Vejle. I Grejsdalen drejede jeg fra op mod Hornstrup Kirkeby, bare lige for at få den sidste stigning med.

Da jeg kom ind på bakken, så jeg en rytter ca. 100 meter fremme. Først overvejede jeg at gå all in for at hente ham, men skød det så væk for et kort sekund. Efter et halvt minuts tid kunne jeg dog fornemme, at jeg hentede ind på ham, til trods for at jeg kørte med kontrolleret puls, og så tænkte jeg "hvad pokker", gearede lidt op og accellerede derefter frem mod ham. Jeg hentede lynhurtigt ind på ham, hilste pænt og forsatte så ellers min accelleration. Da jeg nåede toppen var han kørt godt agterud, og det til trods for at mit lille angreb blev udført med en puls på 82% - der var altså stadig en del at skyde med:-)

Med diamanter i benene, parkerede jeg cyklen på adressen og smuttede under bruseren. Det blev til årets længste tur. En tur kørt på stive shoppingben og med alt for lidt nattesøvn og den absolut ringeste kost i laaaaang tid. Men pyt, junkfood og minus nattesøvn virker tilsynelandende for mig, så måske jeg skulle prøve det igen:-)

Tid: 3 timer 16 min

Distance: 88,07 km

Gns. fart: 26,9 km/t

Gns. puls: 69% af pr

Kcal: 1929

Nu er jeg udbrændt og klar til at gå i seng. Og det er vist også nødvendigt, hvis jeg skal overleve arbejdsdagen i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Med diamanter i benene, parkerede jeg cyklen på adressen og smuttede under bruseren. Det blev til årets længste tur. En tur kørt på stive shoppingben og med alt for lidt nattesøvn og den absolut ringeste kost i laaaaang tid. Men pyt, junkfood og minus nattesøvn virker tilsynelandende for mig, så måske jeg skulle prøve det igen

Velkommen tilbage. Lyder som en god tur. Og samtidig har du måske fundet en ny hemmelig træningsformel med masser af junkfood og minimalt med nattesøvn. Venter der en spændende bogudgivelse forude? En ny træningsbibel? laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Nogen bog om optimal "skod" ernæring bliver det næppe til :crazy:

Men apropos ernæring, så har jeg faktisk netop bestilt en tid hos en kostvejleder i Vejle.

Jeg spiser generelt en del og synes egentlig også at jeg spiser sundt og varieret, men det er stadigvæk alt for lidt i forhold til mit aktivitetsniveau, så derfor er min vægt stødt dalende - pt. faktisk helt nede på 48,5 kg. Som tidligere nævnt, er min knoglebygning meget spinkel, så en lav vægt er meget naturlig for mig, men det er lige før det er ved at være for meget af det gode. Og da jeg ikke vil risikere at miste energien, tror jeg at det er vigtigt at give dette område lidt ekstra fokus.

Mandagens træning:

På trods af super lækkert vejr, lod jeg cyklen blive indendørs i går til fordel for lidt styrketræning. Min tidsplan var nemlig en anelse presset, eftersom jeg skulle til foredrag med Chris MacDonald. Ikke desto mindre fik jeg givet godt med gas i centret :4thumbup:

Jeg startede med lidt forskellige maveøvelser på både bold og gulv.

Derefter kørte jeg følgende øvelser:

Lateral pull down:

3 x 8 @ 40 kg (rep. PR)

Rowing:

3 x 8 @ 40 kg

Incline DB pres:

3 x 8 @ 10 kg

Den føles efterhånden ok let, men næste skridt er vægte på 12,5 kg, hvilket stadig er lige lovlig tungt.

DB bicpes curl:

3 x 8 @ 9 kg

Lying Triceps extensions (BB):

3 x 8 @ 12,5 kg

Sidebends:

3 x 8 @ 12,5 kg

Arnold DB press:

3 x 8 @ 5 kg

Dips:

3 x 8 @ BW + 15 kg hjælp

Pull up:

3 x 8 @ BW + 15 kg hjælp

Derefter klædte jeg om og smuttede på café med en veninde, inden vi tog til foredrag.

Foredraget var i øvrigt både yderst underholdende og lærerigt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning:

Her til morgen blev den sidste morgenspinningtime i denne omgang kørt. Jeg er glad for at slippe for timen. Ikke så meget pga. tidspunktet, men mere fordi min træningsmængde vil være stigende over den næste periode, og fordi jeg vil få svært ved at overskue alt for meget andet end landevejscyklingen.

Desuden trigger spinning stadig min skade, så det står pt. rigtig lavt på min prioriteringsliste :unhappy:

Tid: 40 min

Gns. puls: 73% af PR

Kcal: 423

Distance: 20 km

Nu sidder jeg på jobbet og indtager min morgenmad. Der skal carbes godt op, for i aften starter jeg forårstræningen op med Vejle Cykel Motion.

Jeg glæder mig rigtig meget, ikke mindst fordi jeg ser frem til at sammenligne mit niveau med nogle af de andre gutter :cool:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Lyder sgu egentlig meget godt med det hele. En kostvejleder har jeg også selv tænkt på i forbindelse med at få det rigtige indenbords når man nu træner på den måde vi nu gør. Ingen tvivl om at hvis man smider en 10-12 timers landevejstræning om ugen eller mere, så skal der altså hives nogle kcal ind, og gerne de rigtige. Så jeg glæder mig til at læse mere om hvad kostvejlederens anbefalinger er.

Også godt at høre at du nu trapper ned på spinningen og øger landevejstræningen. Du får jo din første indikation i dag om hvor formen ligger hvis du træner med Vejle. Det vigtigste jeg har lært gennem årene er at man ikke skal blive bedrøvet hvis det gør virkelig ondt når man tager en af de første ture med klubben, for hvis de har kørt en fællestræning bare en eller to gange før, så har man rykket formen allerede der. Og så skal man huske på at du først skal peake til juli, hvor mange af de andre jo bare rammer et jævnt niveau nu, og holder det hele sæsonen ud. Men lur mig om du ikke nok skal kunne give et par af dem baghjul, og det bedste er selvfølgelig hvis det er dem alle du giver baghjul, for så har du satme bare at få kørt et licens løb eller 3 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Der skal carbes godt op, for i aften starter jeg forårstræningen op med Vejle Cykel Motion.

Jeg glæder mig rigtig meget, ikke mindst fordi jeg ser frem til at sammenligne mit niveau med nogle af de andre gutter

Jeg tør godt vædde en bukket 50-øre på, at det kommer til at gå ganske fornuftigt superman.gif

Link to comment
Share on other sites

Lyder sgu egentlig meget godt med det hele. En kostvejleder har jeg også selv tænkt på i forbindelse med at få det rigtige indenbords når man nu træner på den måde vi nu gør. Ingen tvivl om at hvis man smider en 10-12 timers landevejstræning om ugen eller mere, så skal der altså hives nogle kcal ind, og gerne de rigtige. Så jeg glæder mig til at læse mere om hvad kostvejlederens anbefalinger er.

Desværre kunne jeg først få en tid om 2,5 uge, men jeg skal nok give et referat når programmet er mig i hænde.

Jeg forventer ikke at kunne race fra dem alle i aften. Jeg håber bare at erfare, at jeg "sagtens" kan sidde med B1 holdet, som jeg ikke helt kunne følge sidste år uden at sidde i rødt felt.

Jeg skal nok nakke nogle flere af dem senere på sæsonnen, så indtil da sidder jeg bare med uden at spille med mullerne :dumbbell_lift: :bike:

Link to comment
Share on other sites

Årets første tur med cykelklubben :smile:

Aftenens tur med klubben var længe ventet og forventningerne var på forhånd ganske store.

Efter et varmt bad sidder jeg nu og spørger mig selv, hvordan hulen man kan glæde sig til at få tæsk :crazy:

Tæsk er måske så meget sagt, men det blev en kort men yderst intensiv omgang.

Vi var ca. 20 fremmødte, så vi blev delt op i to hold - et A og et B hold. A holdet bestod kun af 5 af de mest hardcore ryttere, mens resten af os så kørte afsted sammen.

Turen ud af Vejle gik i retning af Egtved - egentlig meget i stil med min tur i søndags. Allerede på de første par knolde ud af Vejle, begyndte de første par ryttere at hænge, og det til trods for at tempoet ikke var hæsblæsende på dette punkt. Det er tidligt på sæsonen, så der er langt mellem top og bund. Men det er ok, vi kan jo alle have en dårlig dag eller mangle lidt form.

Det betød dog at der blev lange rullepauser hver gang vi nåede en bakketop, for der skulle selvfølgelig samles op.

Da de første stigninger ude omkring Jerlev og Højen var kørt, fandt vi ind i et jævnt tempo med snuden lige ind i vinden. Jeg valgte den lidt konservative kørsel og holdte mig midt i feltet, hvor der var nogenlunde læ for vinden. Føringer sprang jeg over - mest fordi der var mange andre der gerne trak læsset.

Efterhånden som vi nærmede os Egtved, kunne jeg ligesom godt fornemme at turen ville gå over Tørskind til lidt heftig bakkekørsel. Mine ben var egentlig helt ok, så det passede mig rigtig fint. Det er trods alt bakkerne der er mine forcer, så der kunne jeg måske markere mig lidt.

På vejen ind mod første stigning var der lidt kamp om de første positioner i feltet, og i det sekund vi ramte bakken kom det første angreb. Jeg undlod at forcere, men fandt mit eget tempo og kom op som nr. 3.

På toppen af bakken blev der ikke samlet op! Næste bakke lå nemlig lige om hjørnet :crazy:

Vi var vel ca. 7 rytter som ramte bakken nogenlunde samlet, og efter et par hundred meter kom første angreb så.

Min puls var nogenlunde kontrolleret, så jeg tog chancen, gearede op og kørte med. Vi fik hurtigt et godt hul og kom sikkert til tops som de første. Undervejs mod toppen blev min puls banket godt op i det røde felt, så da toppen nærmede sig var jeg også godt toasted. Heldigvis skulle der samles op, så jeg fik lidt luft igen.

Fra Tørskind og ind mod Bredsten blev der kørt rigtig stærkt. De hårde bakker var lagt bag os, så nu lå de tunge drenge og trak læsset. Højt tempo kombineret med uhyggelig dårlige veje, gjorde det meget svært at holde hjul og jeg måtte hele tiden kæmpe for at hænge på. Tempokørsel er bare IKKE min stærkeste side!

Derfor blev det også nogle hårde kilometre for mig, hvor min puls konstant lå ml. 80-86% af PR. Pu ha.....

Da vi nåede ind til Bredsten, tænkte jeg: Yes, så er vi snart hjemme. Hvad jeg ikke lige havde forudset var, at der skulle køres race fra Bredsten og hele vejen ind til byskiltet i Vejle. Og desværre var jeg lidt uopmærksom på feltet under en nedkørsel på en ualmindelig dårlig cykelski. Min forsigtighed kostede mig 10 meter og i samme sekund blev der åbnet op.

Vi var ca. 7 ryttere som ikke kom med fronten, og vi tabte lynhurtigt 150 meter til de forreste. En rigtig tempogut satte dog et fornuftigt tempo, så vi holdte afstanden nede på omkring de 150 m.

Ca. 1,5 km inden byskiltet rammer vi dagens sidste stigning, som først slutter når skiltet er nået, og her kom jeg med i kampen igen. For selvom jeg ramte bakken med høj puls, formåede jeg alligevel at køre fra min gruppe og rykke noget nærmere de forreste. Jeg passerede skiltet som nr. 4, hvilket jeg - udviklingen taget i betragtning - er meget godt tilfreds med.

Fra byskiltet blev der rullet ind mod byen og derfra sagt farvel og tak.

Tid: 1 time 54 min

Distance: 55,10 km

Gns. puls: 73% af PR

Gns. fart: 28,9 km/t

Kcal: 1186

Højdemeter: 640

Hverken tempo eller puls er i øjnefaldende, og afspejler sig ikke helt i den følelse jeg havde i kroppen da vi ramte Vejle. De mange ryk der blev kørt, kombineret med de mange og lidt lange opsamlingspauser, har trukket de to parametre ned, men det er ok. Det var sgu rigelig hårdt i forvejen :blink:

Efter et bad, sidder jeg nu i sofaen med en ganske god fornemmelse i kroppen. Formen er vist hvor den skal være, måske endda lidt bedre end forventet. Bakkerne kører jeg i hvert fald bedre end nogensinde, og det er jo ligesom der jeg skal slå mine folder.

Ok, jeg lider lidt når der køres tempo på flad vej. Men hey, hvem ville ikke gøre det med et bette krop på 48 kg......

Og hvad har jeg så lært af dagens tur? Sid klistret på hjul af de forreste, når vi nærmer os Vejle..... :w00t:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Fra Tørskind og ind mod Bredsten blev der kørt rigtig stærkt. De hårde bakker var lagt bag os, så nu lå de tunge drenge og trak læsset. Højt tempo kombineret med uhyggelig dårlige veje, gjorde det meget svært at holde hjul og jeg måtte hele tiden kæmpe for at hænge på. Tempokørsel er bare IKKE min stærkeste side!

Ikke desto mindre er det nok lige præcis dér på aftenens tur, at du har nogle virkelig værdifulde point ind på træningskontoen 4thumbup.gif

Det lyder jo som om, at bakkerne er en disciplin, der ikke volder dig det store besvær, og så er det godt, at du er blevet udfordret på en anden front.

Der er altså også nogle lange, flade stræk på La Marmotte ruten, hvor det er guld værd at kunne holde et jævnt højt tempo uden at blive alt for basket.

Ellers en god beskrivelse. Der sker altid noget, når man er afsted med en hel flok smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Jep, der er ingen tvivl om at det var værdifuld træning.

Som følge af mine svagheder på de lige strækninger, har jeg fungeret lidt over det og konkluderet, at jeg straks vil tilføje nogle længere tempointervaller på lige vej, når jeg ligger og træner alene.

Forbedrer jeg mig der, så begynder det for alvor at ligne noget :smile:

Link to comment
Share on other sites

Efter at have læst Kermits kilometeropgørelse for marts, lavede jeg også lige en hurtig sammentælling. Jeg er pt. oppe på 749 km og oveni det kan jeg lægge dagens forestående tur. Mine 7 sygedage skal selvfølgelig tages med i betragtning, ligesom mine 3 dage i London også skal medregnes. Det taget i betragtning, gør at jeg er ovenud tilfreds med udbyttet.

April måned skal uden tvivl ligge væsentlig højere, men her satser jeg også på at undgå sygdom, og så har jeg oveni det, ingen svinkeærinder i Europas hovedstæder :cool:

Link to comment
Share on other sites

Flot træningsindsats, og godt kørt i går. Helt enig i at det er godt at få noget tonser-styrke ind, også med henblik på La Marmotte. Jeg tænker også at du med din relativt lave vægt vil nyde gavn af ekstra styrke på den måde at strækkene opad jo også kræver råstyrke på en anden måde en bakkerne i DK. Ikke at jeg er i tvivl om at du sagtens kan klare det, men man kan jo altid blive bedre. Kunne være man en dag skulle begive sig til Vejle og snuppe en tur med en lokal klub for at se hvordan man egentlig selv står :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Kunne være man en dag skulle begive sig til Vejle og snuppe en tur med en lokal klub for at se hvordan man egentlig selv står

Det skal du være velkommen til. Jeg er sikker på at der nok skal være et hold der også kan udfordre dig. Alternativt kunne du jo tilmelde dig Grejsdalsløbet d. 15/5, som byder på alt hvad der findes af stigninger i nærområdet :crazy:

Jeg selv er tilmeldt på 200 km distancen.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Det skal du være velkommen til. Jeg er sikker på at der nok skal være et hold der også kan udfordre dig. Alternativt kunne du jo tilmelde dig Grejsdalsløbet d. 15/5, som byder på alt hvad der findes af stigninger i nærområdet :crazy:

Jeg selv er tilmeldt på 200 km distancen.

Satser faktisk på at skulle køre Grejsdalsløbet, men hvilken distance ved jeg endnu ikke. Er stadig ikke stor tilhænger af lange distancer, men lad os nu se hvad det bliver til :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Aquaplaning på cykel...... :crazy:

Hele min arbejdsdag blev fordrevet med at kigge længselsfuldt ud af vinduet - desperat efter at få fri, så jeg kunne komme på landevejen. Da jeg så endelig nåede så vidt begyndte det at regne :unhappy:

Regnen var dog forholdsvis moderat, så jeg klædte om og gjorde mig klar til afgang. Da jeg kom ned i gården var regnen taget til, men afsted kom jeg.

Turen ud af Vejle gik via Koldingvej. Det er altid rart at kickstarte en træningstur med en solid stigning på over 1 km :crazy:

Derfra kørte jeg sydøst i retning mod Smidstrup, hvor jeg også startede mit første 20 min. interval. Pulsen lå konstant omkring 80-82% og det kørte generelt godt.

Regnen var nu pludseligt markant tiltagende og mindede nu mest af alt om et brusebad. Vandet stod op fra både forhjul og baghjul, og efter ca. 25 min. kørsel var jeg gennemblødt. Desværre er de jyske landmænd også nogle rigtige svin for tiden, så der er masser af jord på vejene, hvilket gav en lækker mudret gang plæver som trængte ind over alt. Jeg har sjældent været så mudret og våd på en gang :devil:

Jeg fik sluttet mit sidste interval lige efter Smidstrup, og planlagde derefter en rulle 5 min inden sidste interval skulle køres. Regnen var dog så småt ved at tage pusten fra mig. Det svuplede i mine sko for hvert tråd, og puden i mine bukser var tung af vand. Kulden kom derfor snigende, og jeg besluttede mig derfor for at vende snuden mod Vejle.

Undervejs ind mod Vejle kørte jeg på cykelstien ml. Vejle og Fredericia. Regnen silede stadigvæk ned, hvilket betød meget store vandpytter på stien. Der var faktisk op til flere situationer hvor jeg var oprigtigt nervøs for aquaplaning :crazy:

Det sidste interval blev kørt zig zagende ml. jord og vand - mere på vilje end på lyst.

Da jeg så småt kunne ænse Vejle ude i horisonten, kom jeg pludselig i tanke om, at min Iphone lå ubeskyttet i min baglomme. Jeg fik hurtigt stoppet op, og fik den flyttet ind i inderste lomme. Den var temmelig våd, så jeg blev pænt nervøs for dens tilstand. Det nyttede dog ikke noget at teste den midt i regnen, så jeg cyklede videre.

Det minut jeg holdte stille var mere end rigelig til at blive helt kold, så det var pænt svært at få gang i benene igen.

Heldigvis skulle jeg bare over en lille knold og så var det ned af bakke mod Vejle C.

Inden jeg parkerede cyklen, fik den lige en hurtig omgang med børsten nede på Statoil. F... hvor så den ud......

Derefter kørte jeg hjem og fik smidt klunset. Mine vinterstøvler rummede i hverfald 200 ml. vand pr. støvle, og det skriver jeg uden at overdrive! Hold nu op hvor var jeg våd.

Alt var smurt ind i mudder. Selv den indvendige side af mine bukser var mudret. Længe leve vaskemaskinen!

Tid: 1 time 17 min

Distance: 34,51 km

Gns. puls: 74% af PR

Gns. fart: 27,3 km/t

Kcal: 797

Som I kan se blev turen kort, men som forholdene var kunne lysten ikke drive det til mere.

Det var på alle måder en rigtig skod tur, som bare skal glemmes! Min dag blev endnu mere skod, da jeg kom hjem og fik tjekket min telefon. Telefonen overlevede skam, så alt ok på den front, men desværre havde min mor haft ringet for at fortælle, at min mormor netop var død.

Hun døede leukemi, og det gik rigtig stærkt. Super trist, ja det er det sgu, men jeg prøver at trøste mig med, at hun havde haft et godt og langt liv.

Hun skulle have fejret hendes 90 års fødselsdag på søndag, med stor fest for familie og venner, men det nåede hun desværre ikke. Festen bliver dog afholdt alligevel, for det var hendes sidste ønske.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Trist med mormor :unhappy:

En hurtig exit er dog nok at foretrække - trods alt. Også selv om man som pårørende måske ikke har tid nok til at vænne sig til tanken. Sjovt nok, forventer man lidt at alle holder evigt. Håber at I i efter hendes ønske alligevel får en hyggelig dag - på den måde som det nu kan spænde af.

I øvrigt må du gerne beholde regnen ovre hos dig selv, jeg gider ikke have den herover :poking:

Link to comment
Share on other sites

Ja, noget møg med mormor, håber du har det ok.

Og lad være med at glemme turen, for det kommer du ikke til. Om et års tid fortæller du historien om dengang du var møggennemblødt og havde mudder på indersiden af brillerne - det er den type historier vi cykelryttere fortæller andre :wink: Jeg har en klassisk historie fra sidste år hvor jeg kørte i noget nær minusgrader, pivende modvind, mens jeg var gennemblødt, og havde ingen følelse i fingrene så kunne ikke bremse.

I øvrigt mener jeg at der er lavet undersøgelser om at cykeldæk ikke kan aquaplane fordi der er en alt for lille flade :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ok - tak fordi I spørger :blush:

Men ja, det er rigtigt, man har en tendens til at føle og mene at alle ens nære burde holde for evigt. Sådan er livet dog ikke!

Skal man dø, så fik min mormor dog den perfekte exit. 8 af hendes 9 børn nåede alle frem inden hun sov ind, så hun var på ingen måder alene.

Derfor prøver jeg også at se på det som det perfekte liv. Ingen sygdom, masser af børn og børnebørn og mange gode venner. Kan man forlange mere? Nej, det tror jeg oprigtig talt ikke.

I øvrigt mener jeg at der er lavet undersøgelser om at cykeldæk ikke kan aquaplane fordi der er en alt for lille flade

Jamen hvis der ikke er risiko for aquaplaning, så holder jeg bare kæden stram næste gang :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går i øvrigt og overvejer et sæt nye hjul. Jeg har fået tilbudt et sæt 38mm clinchers m. Gigantex carbonfælge (den nye helstøbte udgave), Sapin CX-Ray egere og AC nav. Prisen lyder på 6K og vægten på 1280 g.

Er der nogen af jer der har kommentarer til ovenstående? Er lidt i tvivl om man skal gå efter et "no name" hjulsæt eller et af de mere kendte mærker.

Link to comment
Share on other sites

Gigantex laver jo generelt ganske fine fælge, og til prisen er de svære at slå. Dog har jeg ikke den store fidus til AC navene, men med din vægt kan det ikke gå helt galt.

Men jeg har det selv sådan at jeg helst vil købe noget man kender hvis det endelig skal være. Er altså bare surt hvis man har fået en mandagsmodel mens man kører nedad :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvis der ikke er risiko for aquaplaning, så holder jeg bare kæden stram næste gang :cool:

Som Kermit skriver så forekommer aqua planning ikke med de smalle dæk pga for lille kontakt flade så giv den bare gas. Dog skal du vogte dig for de hvide striber der er nogle tilfælde kan være som at køre på is når føret er vådt. I svingene er der heller ikke helt den samme friktion ifht asfalten så man skal nok heller ikke kaste cyklen ind i svingene med fuld skrald når det regner.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Sikke et herligt forårsvejr der ramte Vejle området i dag:-)

Min dag startede tidligt med en 2 timers lang skovtur med Homer. Termometeret vidste blot 12 grader c kl. 8,30, men vejret var stille og dejligt.

Jeg var tilsyneladende ikke ene om at blive ramt af forårs kuller, for på vejen ind mod Vejle var Homer så kæk at hoppe i fjorden. Dooooh, det må have været koldt!

Da jeg kom hjem, havde jeg først lige en hund der skulle have den helt store skuretur, inden jeg smed mig på sofaen for at hvile stængerne lidt.

Efter lidt frokost, iklædte jeg mig cykeltøjet og kørte derefter ned til cykelklubbens mødepunkt. Der var afg. kl. 13.

Vi var rigtig mange fremmødte, men vejret taget i betragtning så var det ingen overraskelse - solen skinnede nu fra en skyfri himmel:-)

Jeg strøg afsted med B1, men det var ingen stor succes. En eller anden vintertung tumling, havde nemlig i den grad overvurderet sine egne evner, hvilket betød at vi konstant måtte samle op. Det var så markant, at jeg til sidst sad og blev noget hidsig! Hvem pokker kan fejlvurdere sine egne evner så meget????

Nå men vi kom da derudaf i et alstadigt tempo. Jeg fik taget en del føringer, da det var eneste måde at få lidt gang i pulsen, men ellers var det en noget tam fornøjelse. Og det til trods for at mine ben var temmelig dårlige, og at jeg generelt ikke rigtigt følte mig veltilpas på cyklen i dag.

Vi nåede Fredericia efter ca. 45 km kørsel, og derfra blev kursen sat mod Vejle. Det var lige en kende for tidligt efter min smag, så jeg takkede af og kørte videre alene.

Det var en hel befrielse at selv kunne diktere tempoet, så selvom jeg nu pludselig kæmpede alene i modvinden, nød jeg det i fulde drag.

Men som nævnt, var jeg ikke lige frem flyvende i dag, så efter yderligere en times kørsel, vendte jeg snuden mod Vejle.

Tid: 3 timer 23 min

Distance: 96 km

Gns. puls: 70% af PR

Gns. fart: 28,3 km/t

Kcal: 2018

Højdemetre: 825

Hold nu op hvor ser jeg frem til flere ture i sådan et vejr! Jeg kørte i knickers med vinterjakke, skoovertræk og forholdsvis tykke handsker - og jeg voldsvedte!

Handskerne røg hurtigt i baglommen, mens resten blev på turen ud. Man skal jo altid passe lidt på i starten, da chill faktoren ofte er noget højere end man forventer. Desuden er jeg klog af skade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share