Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Med ondt skal ondt fordrives..... Hvem pokker er den knap så kloge mand, der engang har opfundet dette ordsprog???

Dagen i dag er gået med en del selvmedlidenhed. Kroppen har været træt, stængerne stive og røven top øm.

Til trods for det måtte jeg allerede i sadlen her til aften, da en spinningtime som instruktør skulle overståes. Jeg prøvede alt hvad jeg kunne for at bytte timen, desværre uden held..... :unhappy:

Men det gik faktisk ok. Jeg tog det stille og roligt, så kom ganske godt igennem.

Dagens stats:

Tid: 40 min

Distance: 20 km

Puls gns: 74% af PR

Kcal: 428

Feeling: Langt bedre end forventet.....

I morgen er 100% hviledag. Dagens skal bruges på at pakke. Føler mig egentlig lidt bagud..... Det er jo allerede fredag at jeg skal flytte, så det er op over. Men hvad pokker, jeg når det nok.

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning er overstået med følgende stats:

Tid: 40 min

Distance: 20 km

Puls gns: 74% af PR

Kcal: 419

Egentlig er jeg lidt stolt af min forberede evne, til at holde pulsen på et nogenlunde fornuftigt niveau :4thumbup: Jeg tror, at jeg rent mentalt er ved at have indstillet mig på at det er vejen frem.

I aften satser jeg på at få tid til en gang full body styrketræning. Derefter skal tiden bruges til at pakke. Det er noget underligt at skulle samle sine egendele i flyttekasser.... Jeg bliver noget vemodig af det, men er dog stadigvæk overbevist om at beslutningen er rigtig.

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning er overstået med følgende stats:

Tid: 40 min

Distance: 20 km

Puls gns: 74% af PR

Kcal: 419

Egentlig er jeg lidt stolt af min forberede evne, til at holde pulsen på et nogenlunde fornuftigt niveau :4thumbup: Jeg tror, at jeg rent mentalt er ved at have indstillet mig på at det er vejen frem.

I aften satser jeg på at få tid til en gang full body styrketræning. Derefter skal tiden bruges til at pakke. Det er noget underligt at skulle samle sine egendele i flyttekasser.... Jeg bliver noget vemodig af det, men er dog stadigvæk overbevist om at beslutningen er rigtig.

Ingen tvivl om at den lavere intensitet vil gavne dig senere på sæsonen. Man skal jo huske på at dit mål med Marmotten jo stiller store krav til netop at disponere kræfterne, hvilket jeg også tror du vil kunne. Men det betyder jo også at højinterval træning måske ikke er det du har mest brug for, for det vil ikke være hurtige ryk der kommer til at præge kørslen. Men hvis du nu derimod til næste år lurede på at køre lidt mere ræs, så er det at det er genialt. Alligevel imponerende at du kan holde intensiteten dernede. Det er sgu ikke altid lige let.

Mht. flytningen, så ja, det river sgu altid op i nogle følelser man lige havde glemt. Men som du også selv er inde på, så siger din mavefornemmelse dig stadig at det er det rigtige at gøre og så er den ikke så meget længere. Man skal bare huske på at det stadig er gode minder man pakker ned, og ikke de dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu ikke fået logget gårsdagens træning pga. travlhed, men den skal ikke gå i glemmebogen, så her er lidt stats:

Full body styrketræning:

Først blev det til 3 runder mavetræning, bestående af 4 forskellige øvelser inkl. 60 sek. planke.

Squat:

10 x 25 kg

8 x 35 kg

8 x 40 kg

8 x 40 kg

Jeg gik ikke tungt i squatten, da jeg følte at jeg havde behov for at holde fokus på teknikken. Og den sad virkelig godt med super dybde og godt spænd, så det var en super følelse. Overvejer derfor om det ikke skal være vejen frem de næste uger.....

DB Lunges:

3 x 8 @ 10 kg (i hver hånd)

Leg extensions:

3 x 8 @ 25 kg

Leg curl:

3 x 8 @ 35 kg

Lat pull down:

3 x 8 @ 35 kg

Rowing:

3 x 8 @ 30 kg

Incline DB press:

3 x 8 @ 9 kg (PR)

Triceps kickback:

3 x 8 @ 5 kg

DB biceps curl:

3 x 8 @ 7,5 kg

Dips:

3 x 8 @ BW +10 kg hjælp (PR)

Pull up:

3 x 8 @ BW +15 kg hjælp (PR)

Sidebends:

3 x 10 @ 12,5 kg

Jeg har sat repetitionerne ned til 8 på en del af øvelserne, men knalder så tilgengæld lidt ekstra på vægten. Beslutningen er truffet ud fra at min krop nu er vænnet til styrketræningen og at min styrke generelt er øget. Det har jeg tænkt mig at forsætte med frem til min skiferie i uge 7. Når jeg er retur fra ferien, så er det mere eller mindre slut med bentræningen, og jeg vil derefter nøjes med træning af overkroppen.

Link to comment
Share on other sites

Store flytte-weekend

I morgen står den på den ondeste omgang styrketræning..... Min nye bolig ligger nemlig på 3. sal :crazy:

Mine ting står pakket og er klar til at blive læsset i flyttetraileren i morgen, så med lidt hjælp fra venner og familie satser jeg på en hurtig ekspedition, så jeg efterfølgende kan få ro på og nyde resten af weekenden for mig selv.

Lejligheden er super nice og total nyistandsat fra ende til anden. Udsigten er heller ikke helt ringe, jeg kan nemlig nyde et kig ud over Vejle Fjord :bigsmile: OK, jeg skal vende mig til mindre plads, men på den anden side er jeg så også kun mig selv, så det skal nok gå. Og så kan jeg jo passende benytte lejligheden til at rydde lidt op i mine sager.... :innocent:

Ovenpå de sidste dages flytte-stres, har jeg slet ikke fået logget gårsdagens træning.

Træningen foregik indendørs på spinningcyklen, og detaljerne så således ud:

Tid: 1 time 26 min

Distance: 43 km

Puls gns: 77%

Kcal: 987

Træningen var hårdt! For en gang skyld manglede jeg motivation, og fysikken var heller ikke helt i top. Tankerne var langt væk fra cyklen, så de 90 min skulle bare gennemføres på rutinen. Og det blev de....

Om der bliver tid til træning i denne weekend, ved jeg endnu ikke. Det afhænger 100% af weekendens forløb og hvor stort overskuddet er, når jeg engang når i "mål". Det kunne være skønt med en søndagstur på landevejen, men nu ser vi lige.

Meget tyder nu i hvert fald på, at en del af søndagen skal afsættes til VM finalen i håndbold!

Come on boys in red and white :superman:

Link to comment
Share on other sites

Så er der flyttet og alt er på plads.

Resultatet er storartet :bigsmile:

Lidt træning er det også blevet til i dag - desværre ikke på cyklen....

Mit sadelbeslag drillede mig, og mangel på værktøj tvang mig derfor i centret.

Motivationen til at logge træningen er desværre ikke rigtigt tilstede. Ikke fordi lysten til træningen mangler, tvært imod.

Jeg fornemmer dog lidt at min logbog er gået i stå, så i realiteten kan man vel sige at den er blevet overflødig. Måske trænger jeg bare til en pause, hvem ved.....

Link to comment
Share on other sites

Loggeriet er nok lidt træls fordi du har været en masse igennem her på det seneste, det kan sgu tage modet fra de fleste. Og det er altså sjovere at logge når man har landevejstræning at berette, fremfor en spinning time :smile:

Det skal nok komme med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie :smile:

Ligger på linie med de andre - jeg vil nødig undvære din blog, men du skal selvfølgelig logge din træning for din egen skyld.

Jeg er sikkert på, som Kermit også skriver, at al det "uro" der har væreti dit liv på det seneste dræner på den mentale konto, lidt ligesom jeg oplevede de første par uger efter mit jobskifte.

Men klø nu på med træningen, og se om ikke du skulle få lyst til at dele træningserfaringer og -drømme med os andre.

Hygge :wink:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Som du/Jannie selv skrev i min log, da jeg lige var begyndt at logge min træning:

"Hjertelig velkommen herinde Det var godt at du tog i min opfordring til dig....

Hvis du logger aktivt herinde, så er jeg sikker på, at du vil få en masse positivt ud af det. Det er altid rart for os "freaks", at have nogen at dele træningsoplevelserne med, og der hersker ingen tvivl om at MOL er det perfekte sted.

Under alle omstændigheder, så glæder jeg mig til at følge og deltage din logbog"

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

I har måske ret. Det er sikkert alle de omvæltninger der pt. sker i mit liv, som fjerner lidt af overskuddet til at logge min træning.

På jeres opfordring prøver jeg at holde den kørende lidt endnu. Måske ikke helt så stabilt som før, men lidt har også ret.

I dag har jeg haft fri fra job, hvilket gav mig en oplagt chance for at komme på MTB´en. Sadelbeslaget var tilmed fixet, så ingen hindringer der.

Da jeg kom afsted, kunne jeg mærke at dagens tur ville blive en af dem, hvor det ville blive umuligt at holde varmen - uanset intensitet! Tror at den generelle fysiske og psykiske træthed jeg pt. mærker, spiller ret kraftigt ind. Derfor blev turen ikke helt så lang som håbet.

Tid: 1 time 32 min

Distance: 34,46 km

Gns. hastighed: 22,4 km/t

Puls gns: 74% af PR

Kcal: 971

Feeling: Hårdt - noget hårdere end ovenstående data indikere

Da jeg kom hjem var jeg træt og kold! Og jeg nåede kun lige at få varmen, inden jeg skulle i centret for at undervise i spinning. Heldigvis var det kun en basistime der skulle køres.

Tid: 40 min

Distance: 20 km

Puls gns: 81%

Kcal: 466

Inden timen var jeg så dum at fylde mig med en ordentlig omgang flødekartofler m. hamburgerryg. Det kom mig ikke lige frem tilgode, og jeg endte med at måtte ofre mig efter timen :unhappy:

Mit høje pulsgennemsnit har uden tvivl også noget med madindtaget at gøre - kombineret med træthed efter cykelturen, selvfølgelig.

I morgen har jeg også fri. Om jeg skal træne, ved jeg ikke endnu. Måske vil jeg have godt af at geare ned, og give krop og sjæl lidt hvile.

Link to comment
Share on other sites

Siden søndag har jeg været små-irriteret på mig selv! Tænk at en halv dårlig dag kunne få sådan en weenie frem i mig, at jeg kunne strække mig så langt som til at skrive et indlæg, hvor jeg luftede tanker om at droppe min log :nonono:

Hvad skete der lige der???

Nå, som I nok kan regne ud, så er humøret og sindstilstanden noget bedre nu, så hvorfor stoppe???.....

I dag havde jeg en træningsaftale i centret med Ann Louise. Vi har stor stor glæde af hinandens selvskab, når der skal løftes vægte. Der er altså bare lidt mere power at finde, når der står en makker og hepper lidt ved siden af :tongue:

Dagens træning:

Squat:

8 x 40 kg

8 x 45 kg

8 x 45 kg

8 x 50 kg

8 x 52,5 kg (PR, bum!)

Min squatteknik er blevet mærkbar bedre de sidste par uger, og jeg i dag havde jeg egentlig fornemmelsen af at kunne gå noget længere. Men men men, sådan skulle det ikke være i dag.

Legextensions:

8 x 25 kg

8 x 25 kg

8 x 30 kg (PR, bum!)

Legcurl:

3 x 8 @ 40 kg

BB Lunges:

8 x 35 kg

8 x 40 kg

8 x 40 kg

Hvorfor har jeg ikke fået øjene op får denne form for lunges noget før??? Da jeg først fandt balancepunktet, var teknik og effekt meget bedre. Her ligger helt klart flere kilo og venter!

Incline DB press:

8 x 10 kg

8 x 9 kg

8 x 9 kg

Rowing:

3 x 8 @ 35 kg

Lateral pulldown:

3 x 8 @ 35 kg

Dips:

3 x 8 @ BW m. 15 kg hjælp

Pull ups:

3 x 8 @ BW m. 15 kg hjælp

DB Biceps curl:

3 x 8 @ 8 kg

DB Triceps curl:

3 x 8 @ 6 kg

Side bends:

3 x 15 @ 12,5 kg

Efter styrketræning hoppede vi på spinningcyklen og kørte en øvet time. Benene var tunge, men følelsen egentlig ok det til trods.

Sved på panden, det fik jeg i hvert fald!

Tid: 52 min

Distance: 26 km

Gns. puls: 76% af PR

Kcal: 560

Det var afslutningen på en fantastisk træningsdag, hvor der blev sat et par PR´er :kickass:

Link to comment
Share on other sites

Tak Fyssen :4thumbup:

Kermit, jeg har faktisk forsøgt mig lidt med Bulgarian split squat, men det kniber lidt med balancen. Desuden er den så f...... hård, at jeg jo knap kan gå i de efterfølgende dage :blink:

Hihihi :blush: Det underlige er faktisk at jeg har nemmere ved at holde balancen med BSS end Lunges :blink:

Link to comment
Share on other sites

Uhhh ha da da, hvor var min krop DOMS´et i går. Måske ikke så underligt ovenpå onsdagens træning, men alligevel altid lidt faretruende på en torsdag, hvor en 90 min spinninglektion venter :crazy:

Trods ømhed, gik timen faktisk rigtig godt. De første 10-15 min hang jeg lidt med ultra tunge ben, men derefter lykkedes det mig faktisk at få kørt dem varme.

Endnu engang sad jeg pludselig med fornemmelsen af, at kunne træde et langt tungere tråd end normalt uden at mærke en pulsstigning. Om det er tegn på en øget styrke ved jeg ikke, men det ville da være skønt hvis det var tilfældet :tongue:

Lidt stats:

Tid: 1 time 25 min

Distance: 44 km

Gns. puls: 76% af PR

Kcal: 967

Efter timen var jeg egentlig rigtig godt tilfreds med både timens forløb samt min egen indsats. Jeg formåede at holde pulsen nogenlunde kontroleret timen igennem, og kørte på et højt niveau alle 85 min (højt niveau behøver ikke at være = høj puls).

Da jeg kom hjem og skulle slæbe mig selv op på 3. sal, var der en temmelig markant træthed at spore i benene. En hviledag i dag er derfor nok ikke helt tosset, inden det går løs med udendørstræning både lørdag og søndag.

God weekend til alle MOL´ere :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Endnu engang sad jeg pludselig med fornemmelsen af, at kunne træde et langt tungere tråd end normalt uden at mærke en pulsstigning. Om det er tegn på en øget styrke ved jeg ikke, men det ville da være skønt hvis det var tilfældet :tongue:

Havde du generelt svært ved at få pulsen op? For det kan man generelt godt opleve hvis man har trænet et par dage i træk, så vil pulsen slet ikke op, men benene træder skam det de skal :smile:

Lyder godt med træning i weekenden. Tror kun selv jeg når ud søndag, men nu må vi se.

Link to comment
Share on other sites

Havde du generelt svært ved at få pulsen op?

Nej, det havde jeg faktisk ikke. Eller måske lidt de første 5-10 min, men da jeg først var varm, fungerede alt optimalt.

LØRDAGen blev skudt i gang med et visit hos Homers hundefrisør. Jep, mit kære handyr er metrosexuel og kræver derfor topshinet pels og nyfilede kløer :innocent:.... Efter en nydelig opfriskning smuttede vi hjem og parkerede bilen, og gik derefter direkte i skoven. Jeg havde iført mig handsker og hue, men erfarede hurtigt at vejret var ganske lunt - når man ellers gik i læ for vinden - så jeg løb hurtigt ind i en mindre hedetur. Knap to timer gik der, inden vi atter vendte hjem - nu ikke længere med fin hvid pels..... Nej nej, mudder fra top til tå :sneaky2:

Efter et hundebad og en gang frokost, klædte jeg mig på til endnu en skovtur. Denne gang med to hjul under.....

Turen gik fra Vejle igennem Nørremarks skoven, Tirsbæk skoven og helt ud til Daugård strand. Hele turen blev kørt i mudrede spor, med fjorden bugtende og brusende på min højre side. Ualmindeligt smukt!

Den benhårde vind havde jeg glemt alt om, så da jeg stod ude ved Daugård strand og begav mig ud på landevejene, fik jeg mig noget af et chok. Stiv kuling fra vest lige i fjæset på mig. Nøj det var hårdt! Og for at gøre ondt værre, så havde jeg kørt hele turen ud ad i medvind. Vidunderlig timing :mad:

Med vinden lige i mod mig, kæmpede jeg mig frem. Stærkt gik det ikke, men hårdt var det nu alligevel. Især for moralen..... Og så var det pludseligt heller ikke så varmt længere, så jeg blev små kold på vejen hjemover.

Jeg kom dog godt hjem, og kunne efterfølgende se tilbage på en af de ture som virkelig er med til at give rygrad og mod på mere!

Da jeg kom hjem, stod den først og fremmest på rengøring af cyklen. Hold fast hvor så den ud.... Og derefter kom turen til mig. Jeg var sgu heller ikke helt ren :cool: Heldigvis bor jeg på øverste etage, så jeg har en forholdsvis stor trappeafsats lige udenfor min dør, hvor jeg ugeneret kunne smide det beskidte cykeltøj, og derved slap jeg for at slæbe alt skidtet med indendørs.

Dagens stats:

Tid: 2 timer 6 min

Distance: 38,29 km

Gns. fart: 18,3 km/t

Gns. puls: 70% af PR

Kcal: 1247

Nu er jeg lige kommet hjem fra endnu en gåtur med Homer. Den hund har ADHD...... Egentlig var det meningen at jeg undervejs ville have købt lidt slik på tanken, men da jeg stod derhenne, erfarede jeg at pungen lå derhjemme. NITTEN!!!

Det betyder så nok bare at det ikke er sidste gang, at jeg har været ude og gå i dag.....

Link to comment
Share on other sites

Søndag morgen startede med en dundrende hovedpine :unhappy: Og det til trods for, at jeg ikke havde indtaget noget som helst alkohol lørdag aften. Havde årsagen da bare været en monster brandert, så kunne jeg acceptere det, men nej nej.....

Nå, men trænes det skulle der nu alligevel. Egentlig skulle jeg have været på landevejen, men jeg orkede ikke en tur i regn og blæst, så jeg smuttede i centret i stedet for.

Ovenpå gårsdagens cykeltur, oplevede jeg en temmelig markant træthed i overkroppen, hvorimod benene egentlig fungerede ganske glimrende. Men ok, en tur på MTB slider nok også noget hårdere på netop overkroppen, sammenlignet med en tur på raceren.

Dagens styrketræning:

3 runder maveøvelser, bestående af hver 3 sæt øvelser à 20 gentagelser

Squat:

8 x 40 kg

8 x 45 kg

8 x 50 kg

8 x 52.5 kg

8 x 55 kg PR!!

BB Lunges:

3 x 8 @ 40 kg

Legextensions:

3 x 8 @ 30 kg

Legcurl:

3 x 8 @ 40 kg

Rowing:

3 x 8 @ 30 kg

Lateral pull down:

3 x 8 @ 35 kg

Incline DB press:

3 x 8 @ 9 kg

DB biceps curl:

3 x 8 @ 7,5 kg

DB triceps kickback:

3 x 8 @ 6 kg

Pull up:

3 x 8 @ BW + 20 kg hjælp

Derefter kørte jeg en spinningtime.

Stats:

Tid: 50 min

Distance: 25 km

Gns. puls: 80% af PR

Kcal: 568

Spinningtimen blev kørt på gode ben, og eftersom det kun blev til denne ene time, så jeg derfor ingen grund til at holde igen.

I morgen skal jeg til massage. Siden 24 timers eventet for et par uger siden, har jeg døjet med sovende fingre på højre hånd - primært lillefinger og ringefinger. Det håber jeg at kunne få løsnet lidt op for, da det generer mig når jeg sidder på cyklen.

Men det er vist ikke et ukendt fænomen for cykelryttere.....

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, ikke sukkerkold.

Jeg huskede nemlig pungen i anden omgang, og kom hjem med ca. 350 g. lækkert og velsmagende bland selv slik :bigsmile:

Efter lidt nøjere granskning, tror jeg at jeg har fundet årsagen. Jeg drak nemlig ikke en eneste dråbe vand under gårsdagens cykeltur. Det falder mig ganske enkelt ikke naturligt at indtage væske når det er så koldt, så jeg glemmer det simpelthen.

Meget dårlig vane :unhappy: Hvad gør I andre mht. væskeindtag på en kold dag? Det er jo ikke ligefrem rart at skylle iskoldt vand ned i en i forvejen kold mave.....

Kermit, tak for rosen ang. lunges. Det har efterhånden udviklet sig til favorit-øvelsen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Efter lidt nøjere granskning, tror jeg at jeg har fundet årsagen. Jeg drak nemlig ikke en eneste dråbe vand under gårsdagens cykeltur. Det falder mig ganske enkelt ikke naturligt at indtage væske når det er så koldt, så jeg glemmer det simpelthen.

Meget dårlig vane :unhappy: Hvad gør I andre mht. væskeindtag på en kold dag? Det er jo ikke ligefrem rart at skylle iskoldt vand ned i en i forvejen kold mave.....

Mener Elite laver en vandflaske med termofunktion, så burde den holde den temperatur som den havde fra starten af. Jeg har selv intet problem med det, ved faktisk ikke om maven efterhånden har vænnet sig til det. Det eneste problem ved koldt vand er når det bliver så koldt at man ikke kan få det ud af flasken :blink:

Men som du selv har erfaret er det møgvigtigt at få væske ind selvom det er koldt. Jeg har endda energidrik med fordi jeg synes 3 timer og 0,75L vand er alt for lidt til så lang en tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share