Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Massage

calf-muscle2.jpg

Er lige kommet tilbage fra Massøren, og hold nu kæft hvor var min højre Gastrognemicus stram. Han brugte 20min på bare at få varmet musklen op, for derefter virkelig at hive fat i den. Til sidst fik vi den til at slippe, men no wonder at jeg har haft ondt i højre underben den sidste måneds tid. Jeg tror et besøg mere hos ham bliver et hit til at få den helt åbnet igen. No sidder jeg tilbage med den vildste summe-fornemmelse i muskelen, og det varmer helt åndssvagt.

Senere idag vil jeg prøve mig selv med lidt løb igen - Har holdt pause af netop samme grund, men nu føler jeg mig klar igen til at give den gas!

/M

Link to comment
Share on other sites

Træning Igår

Løbetur med FDK - Vi løb over i kildevældsparken, hvor vi skulle løbe makker-løb. Det var sindssygt mudret, så en af de andre (Andreas) og mig besluttede os for at løbe ned på stadion i stedet, og lave interval træning der. Det udviklede sig til en rigtig god gang træning!

Opvarmning: 3Km

5x1000M

1 4:06.3 1.00 4:06.3

2 4:12.4 1.00 4:12.4

3 4:27.8 1.00 4:27.8

4 4:38.3 1.00 4:38.3

5 4:43.3 1.00 4:43.3

Første 2x er jeg rigtig fint tilfreds med, men lidt mudren i knæ og lyske hæmmede mig på de sidste 3. Det er ved at være godt irriterende at have småskader hele tiden. Men så længe de ikke er være, får de lov at brokke sig lidt. Flame away! Jeg har pt ikke råd til at tage til Fys mm. og bruge 1000kr plus på behandlinger, så det bliver lidt hjemmegjort med foaming og stræk.

Herefter tog vi engang trappetræning. Protokollen var meget simpel - Fuld fart op, ro på ned og 10stk gentagelse.

10x @5.28min

Derefter lunte hjem og slappe af!

------------------------------------------------------

Træning imorges

3000M C2 @12.45

Puls: 74% MAx

Squat

8x50kg

5x90kg - Og her blev jeg så stiv som jeg aldrig har prøvet. Så droppede squat protokollen. :blush:

Skadesforebygn.

Fod

Hofte

Skulder

Mave

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Første 2x er jeg rigtig fint tilfreds med, men lidt mudren i knæ og lyske hæmmede mig på de sidste 3. Det er ved at være godt irriterende at have småskader hele tiden. Men så længe de ikke er være, får de lov at brokke sig lidt. Flame away! Jeg har pt ikke råd til at tage til Fys mm. og bruge 1000kr plus på behandlinger, så det bliver lidt hjemmegjort med foaming og stræk.

For en sjælden gangs skyld tillader jeg mig at være kritisk overfor din træning!

Du har lige holdt løbepause grundet div. små skavanker, hvilket var en absolut fornuftig disposition. Hvad der er knap så fornuftigt, ja faktisk næsten dumt, er at du starter op igen med en gang hård interval træning og trappeløb. Hvad sker der lige for det?

Jeg forstår godt, at du gerne vil være med til fællestræningerne med tri-holdet, men måske du bare skulle have valgt at lunte lidt rundt på banen og se de andre arbejde hårdt i stedet. Ikke noget med at forcere! Var det ikke det du prædikede om til mig??? :innocent:

Link to comment
Share on other sites

5x1000M

1 4:06.3 1.00 4:06.3

2 4:12.4 1.00 4:12.4

3 4:27.8 1.00 4:27.8

4 4:38.3 1.00 4:38.3

5 4:43.3 1.00 4:43.3

Tillader mig at komme med en kommentar ift. dit løb. Så vidt jeg huske, havde du problemer med inflammation i skinneben op til CC, og du er jo ikke 100% skadefri endnu. Sorry to say, men så er det altså for dumt at løbe interval. Jeg kender udemærket godt selv følelsen af at man gerne vil fyre den af, men interval (og trappeløb for den sags skyld) er noget af det hårdeste, du kan lave.

hvis du absolut ikke kan holde dig fra løb, hvilket jeg sagtens kan sætte mig ind i, så brug det som restitutionstræning. Jeg er forholdsvis ny i det her Tri-game, men har god erfaring med løb. Hvis du ikke mærker noget til bentøjet, kan du sagtens lunte en restitutionstur på en 10 km - det er super effektivt, også selvom du holder pulsen lav.

Edit: Haha, jeg kan se, jeg ikke er den eneste som er over dig :blush:

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

For en sjælden gangs skyld tillader jeg mig at være kritisk overfor din træning!

Du har lige holdt løbepause grundet div. små skavanker, hvilket var en absolut fornuftig disposition. Hvad der er knap så fornuftigt, ja faktisk næsten dumt, er at du starter op igen med en gang hård interval træning og trappeløb. Hvad sker der lige for det?

Jeg forstår godt, at du gerne vil være med til fællestræningerne med tri-holdet, men måske du bare skulle have valgt at lunte lidt rundt på banen og se de andre arbejde hårdt i stedet. Ikke noget med at forcere! Var det ikke det du prædikede om til mig??? :innocent:

Tillader mig at komme med en kommentar ift. dit løb. Så vidt jeg huske, havde du problemer med inflammation i skinneben op til CC, og du er jo ikke 100% skadefri endnu. Sorry to say, men så er det altså for dumt at løbe interval. Jeg kender udemærket godt selv følelsen af at man gerne vil fyre den af, men interval (og trappeløb for den sags skyld) er noget af det hårdeste, du kan lave.

hvis du absolut ikke kan holde dig fra løb, hvilket jeg sagtens kan sætte mig ind i, så brug det som restitutionstræning. Jeg er forholdsvis ny i det her Tri-game, men har god erfaring med løb. Hvis du ikke mærker noget til bentøjet, kan du sagtens lunte en restitutionstur på en 10 km - det er super effektivt, også selvom du holder pulsen lav.

Edit: Haha, jeg kan se, jeg ikke er den eneste som er over dig :blush:

Jaja, i har sikkert ret - Og alt det der. Men for fuck sake det er svært - Især når man har en udfordring på løbet. Det er nok en gammel-kendt undskyldning, men jeg føler ikke skaderne er så slemme. Dog må jeg nok erkende at jeg ikke slipper af med dem, før jeg holder mig absolut i ro (ihf fra løbet). Jeg tror jeg vil prøve mig med lidt aqua-jogging? Og så ellers fokusere på svømning på cykling.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, i har sikkert ret - Og alt det der. Men for fuck sake det er svært - Især når man har en udfordring på løbet

Ha ha, det er også så skide nemt at være klog på andres bekostninger. Men ikke desto mindre har vi ret denne gang :cool:

Tag en uges pause fra løb og start så op med nogle lette lunteture de kommende par uger. Holder bentøjet derefter så kan du begynde at sætte intensitet på.

Husk på at selvom løbet er din limiter, så bliver du ikke nogen bedre løber af at forcere når du er småskadet. Når du først er fit for fight igen, så kan du gasse op, og så skal din udvikling også nok komme. Indtil da: TÅLMODIGHED HR. MOTTA :devil:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Jaja, i har sikkert ret - Og alt det der. Men for fuck sake det er svært - Især når man har en udfordring på løbet. Det er nok en gammel-kendt undskyldning, men jeg føler ikke skaderne er så slemme. Dog må jeg nok erkende at jeg ikke slipper af med dem, før jeg holder mig absolut i ro (ihf fra løbet). Jeg tror jeg vil prøve mig med lidt aqua-jogging? Og så ellers fokusere på svømning på cykling.

Læs evt. lidt i Spocks log, så finder du hurtigt ud af hvorfor du ikke skal presse skaderne.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, det er også så skide nemt at være klog på andres bekostninger. Men ikke desto mindre har vi ret denne gang :cool:

Tag en uges pause fra løb og start så op med nogle lette lunteture de kommende par uger. Holder bentøjet derefter så kan du begynde at sætte intensitet på.

Husk på at selvom løbet er din limiter, så bliver du ikke nogen bedre løber af at forcere når du er småskadet. Når du først er fit for fight igen, så kan du gasse op, og så skal din udvikling også nok komme. Indtil da: TÅLMODIGHED HR. MOTTA :devil:

Præcis - Man skulle tage at blive Coach, hva?

Selvfølgelig har i ret, men problemet er lidt at i kun har en beskrivelse på skrift, og ikke en førstehåndsvurdering. Det betyder at hvad i tyder ud af mine tekst-linier, er jeres eneste faktuelle holdepunkt og ikke med begrundelse i hvordan jeg bevæger mig, hvordan mine led føles, hvor stærke mine smerter er etc etc. Men derfor har i naturligvis stadigvæk ret - Tror bare jeg prøver at undskylde mig selv, så jeg kan give den gas med træningen.

Læs evt. lidt i Spocks log, så finder du hurtigt ud af hvorfor du ikke skal presse skaderne.

Baah, Spock er gammel :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har i ret, men problemet er lidt at i kun har en beskrivelse på skrift, og ikke en førstehåndsvurdering. Det betyder at hvad i tyder ud af mine tekst-linier, er jeres eneste faktuelle holdepunkt og ikke med begrundelse i hvordan jeg bevæger mig, hvordan mine led føles, hvor stærke mine smerter er etc etc. Men derfor har i naturligvis stadigvæk ret - Tror bare jeg prøver at undskylde mig selv, så jeg kan give den gas med træningen.

Jeg siger bestemt ikke, jeg selv ville gøre som jeg dikterer, men jeg er ikke i tvivl om, vi begge ved, hvad der er det mest fornuftige at gøre :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hey LaMotta

Lige et spørgsmål ang. styrketræning i triathlon. :4sport:

Hvilke BB / Styrketræningsøvelser vil du foreslå / anbefale til triathlon?

Hvilke øvelser skal man specielt koncentrere sig om / bruge tiden på når man er i centeret? :weight_lift:

Samt hvor ofte skal de udføres? 2-3-4-5-6 gange om ugen?

Link to comment
Share on other sites

Hej LaMotta

Har læst med i din log en godt stykke tid, og kom til at tænke på:

om du har gennemført 1/4 & 1/2 Ironman op til din ironman gennemførelse.

Eller den "bare" har stået på "skifte/ kryds træning mellem de forskellige sportgrene.

Hvor meget har du gjort i det og har du nogle erfaringer eller råd i den forbindelse.

Hvordan var din løbe form inden ironman træningen, der siges jo at man ikke behøver at

løbe mere end ca 25km på de lange trænings pas inden man siller op.

MVH

Martin

Edited by morganfree
Link to comment
Share on other sites

Nogen gange ligger svaret lige for, selvom man ikke kan se det. Jeg har ikke haft det rette mentale overskud efter CC - og har simpelthen glemt at geare ordentligt ned. En lang snak igår aftes med en rigtig god veninde gav stof til eftertanke, og løsnede op på den gordiske knude som jeg føler hele min træning og træningseksistens er rendt ind i. I stedet for at tage ting som komplimenter, har jeg tit taget det som forpligtigelser, og set det som mit ansvar. Dette både i forhold til spørgsmål til træning, træningen i sig selv, og andres træning. Ydermere har det haft nogle sociale konsekvenser, som jeg har været utrolig tæt på at destruere fuldstændigt - og dermed kunnet starte på bar bund igen. Det medførte et melt-down torsdag aften/nat og en pludselig indskydelse at alt kunne være ligemeget. Hermed også MOL og logning.

Min "MOL-tilværelse" er gået fra en lyst til en nødvendighed i visse perioder - Og den endeløse søgning rundt i logs, styrkefora, konditions-diskussioner etc. har taget alt for meget tid fra andre endnu vigtigere gøremål.

Til sidst måtte det åbenlyse spørgsmål være: "Hvorfor er MOL så vigtig at du prioritere det højere end arbejde!?" Misforstå ikke spørgsmålet - Men følg tankegangen, over i endnu et spørgsmål: "Hvorfor overhovedet ville lave triathlon/IM's!?".

Jeg vil ikke svare på spørgsmålene, for det har jeg ikke behov for. En retfærdiggørelse af hvorfor jeg foretager mig noget bestemt, behøves jeg ikke komme med. For hvorfor skal ting retfærdiggøres? Og hvorfor skal ting defineres til ukendelighed?

Nu har jeg haft en lang weekend udenfor meget MOLeri - Og vil stadig være aktiv på MOL. Jeg elsker logningen, og har haft de vildeste opture over at se udviklingen fra jeg startede på CC sidste år til nu. Dog vil jeg holde mig fra MOL når jeg arbejder. Det betyder nok at logningen bliver lidt mindre, men mere fokuseret.

/Motta

Log gen-åbnet

Mvh

MOD

Link to comment
Share on other sites

Swim-Camp med Vogel - DAY 1

Første dag med teknik-træning med Vogel, hvor han stod på kanten og gav råd mm. Fik nogle rigtige gode og konstruktive tilbagemeldinger på min svømning. :superman:

En ligning der skal udfordres: (Taglængde x Watt x Frekvens)/(Friktion x Modstand)

Hvor:

Taglængde: Længden på ens armtag

Watt: Den effekt man flytter vandet med

Frekvens: Antal tag/min

Friktion: Rotation i kroppen

Modstand: Benenes position

Programmet:

200M Opvarmning

4x50M (25M taglængde + 25M Alm.) - Fokus på at strække efter en bold og kaste den bagud

4x50M (25M Catch-Up + 25M Alm.)

4x50M (15M Strækte arme + 35M Alm.) Fokus på ben i overfladen (Modstand)

4x50M (6tag/arm derefter Alm.) Fokus på balance

2x50M Progressivt

50M Test + PullBuoy (Antal armtag + Antal sekunder) = 43 + 47 = 90

50M Test + PullBuoy 44+47 = 91

100M Afsvømning

Det var vist nogenlunde sådan - Måske var der lidt mere, men det var høj intenst, så husker ikke det hele. Meter er underordnet - Dette handler om teknik - teknik - teknik. Mit største issue er at holde benene samlet, og holde focus når jeg bliver træt.

Vi er på igen onsdag morgen kl 6.30 og 1time-1t30min frem! :devil:

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share