OPSKRIFTER!


Vandpyt
 Share

Recommended Posts

Kylling i mexikanske wraps

Kyllingbryst krydres med hakket hvidløg og enten paprika eller karry, alt efter ens smag :smile:

Steges i wok sammen med majs og rød peber. (Kunne også forestille mig nogle bambusspirer ville passe godt til :smile: )

Det hele kyles ind i mexikanske wraps og i ovnen (Wrapsne skal lige forvarmes, det gør dem lidt mere medgørlige :smile: ) Serveres med ost på toppen og f eks opvarmet bønnemos, samt klassisk salat.

Ren creme fraiche passer rigtigt godt til som dressing :superman: Ellers kan man hakke noget hvidløg og noget løg i, eller blande det op med paprika.

Super let og hurtigt at lave, og smager fantastisk :smilerock::smilerock:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Osiris' æggesalat:

9 hårdkogte æg (kun tre hele æg bruges)

1 stor bakke karse (evt. 2 små)

100g flødeost naturel

120g kvark

salt og peber

Brug en æggedeler til at pille æggene, og brug den mængde æggeblommer du nu føler for (jeg brugte 3 hele æg, og æggehviderne fra de resterende 6 æg). Fyr en flødeost i (evt. Letvægternes frisk ost fra Netto) og 120g kvark og rør godt rundt. Tilsæt ønsket mængde karry og karse, og smag til med salt og peber.

Total energifordeling:

Protein: 76g

Kulhydrat: 14g

Fedt: 21g

Tips:

- Tag kvark og flødeost ud i god tid, de bliver lettere at røre sammen med æggene.

- Ønsker du ikke at bruge alle æggeblommer, kan man med fordel lægge et snit på et par mm. i æggehviden, og derefter trække det fra hinanden. På denne måde kan du let pille blommen ud, uden at skulle massakrere hele ægget.

- Smagen bliver lidt anderledes end den traditionelle æggesalat, idet friskost bruges istedet for mayonaise.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Den bedste kyllinge opskift EVER!!

kyllinge filleter steges, så smider man en en naturel smørreost på samt en deciliter hvidvin+ salt og peper det hele skal bare røres rundt på panden så det bliver til kylling i en syrlig oste sovs, kæft hvor er det mums især til ovnstegte kartofler.. evt et græsk kartoffelfad (ovnstegte kartoffelstykker med feta og pepperfruger)

Link to comment
Share on other sites

Ingredienser:

½ pakke nudler

200 gram kyllingefillet eller 3-5 kyllingepølser

2 æg

wokolie eller rapsolie

evt. ingefær, wokmix eller andre grøntsager.

Det er en ret jeg lige har opfundet, ved at skrabe sammen lidt forskelligt. Det som overraskede mig, var at det smagte godt. Retten har ligeledes en glimrende indhold af carbs og protein.

Opskrift

Fremgangsmåden er at koge nogle nudler i to liter vand med 1 boullionterning i ca. 5-8 minutter.

Det næste, man gør, mens det starter med at koge, er at en tage en wok, varme den op og hælde wokolie/rapsolie på den. Vente til at den bliver tilstrækkeligt varm og så smide kyllingefilet, skåret i mindre stykker eller nogle kyllingepølser (som ligeledes skal være skåret), på det.

Når nudlerne er klare, hælder man vandet ud, og skyller dem med koldt vand.

Så lægger man nudlerne på woken og brækker dem i mange stykker, mens man blander dem med kødet.

Man steger det så, indtil det er lige ved at være klar. Så tager man det af ilden og propper to æg på. Man sætter det på ilden igen og blander æggene med nudlerne og fortsætter at røre rundt, indtil det er helt sammenblandede og der ikke er store "spejlægsklumper".

Bon appetit :wub:

Kan se at du stadig holder fast ved de utroligt sørgelige kyllingepølser. Få dem da ud af den opskrift og få noget ordentligt kød i istedet for det affaldsprodukt :nonono:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

fantastisk tråd! Her er nok til at prøve af de næste uger!

ny på¨boardet, og hvad bedre end at lægge ud med en god opskrift der kan varieres meget på.

Både til folk der har travlt, og de der spiser flere sammen. Opskriften er ret sund og kan bruges til pasta, Ris, hvidt brød, tortillas, lasagne osv.

du skal bruge:

500gr oksekød 3-7%fedt (så lavt som muligt) Hakket kylling kan også gå -> billigere og skaber mere konsistens i kødet.

2 dåser hakkede tomater. gerne med basilkum eller hvidløg

maizena majsmel til jævning

3 tomater

2 dåser røde bønner

2 store løg

presset hvidløg efter behag

frisk basilikum

lidt vand

lidt mælk

krydderier (til alle forskellige retter):

salt

peber

chili pulver

paprika

spidskommen

oregano/provence krydderi

alternative grøntsager:

ærter

gul/rød peberfrugt

squash

bladselleri

majs

evt. friske champignon

opskriften er min egen udviklede 'model' og har et utal af variationer, så den både kan bruges som den lidt tykke kødsovs til pasta, den lidt vædede til Ris eller den helt sovsforladte 'kød-dessert' til mexicansk mad

basis:

skær løg ud i tern eller halve skiver (alt efter præference)

på panden og brun kort tid sammen det hakkede kød og hvidløg

pasta:

til pasta kan her med fordel tilsættes champignon skåret i kvarte og brunes lidt med

tilsæt 2 dåser hakkede tomater

tomatater skåret i både og bådende skåret i halve

andre grøntsager efter valg

lad det varme lidt op så temp igen er kort af kogepunktet.

tilsæt lidt vand og mælk alt efter præferencen for hvor meget sovs der ønskes

tilsæt:

frisk basilikun

salt peber

paprika

oregano/provence krydd

knivspids chili

kog under låg 15 min.

jævn nu din gryde til ønsket konsistens

tilsæt

1-2 dåser røde bønner

kog videre i 5 min.

voila.

Ris:

til ris kan her med fordel tilsættes champignon skåret i kvarte og brunes lidt med

tilsæt 2 dåser hakkede tomater

tomatater skåret i både og bådende skåret i halve

andre grøntsager efter valg

lad det varme lidt op så temp igen er kort af kogepunktet.

tilsæt lidt bouillon (okse eller kylling alt efter hvilken kød der er valgt -ca.1 dl- , mælk og vand alt efter præferencen for hvor meget sovs der ønskes)

tilsæt:

frisk basilikun

salt peber

paprika

oregano/provence krydd

1/2 tsk chili

kog under låg 15 min.

jævn nu din gryde til ønsket konsistens (men tyndere end pastaen for at få en konsistens der synker ned gennem risende og afgiver smag)

tilsæt

1-2 dåser røde bønner

kog videre i 5 min.

voila.

NOTE: både ris og pasta delen kan spices op med pølser i små stykker. cocktailpølser kan gå an, men røde pølser i god kvalitet er et hit sammen med ærter!! - du'r ikke til cut

Mexicansk:

skær løg ud i tern eller halve skiver (alt efter præference)

på panden og brun kort tid sammen det hakkede kød og hvidløg

tilsæt ½dåse hakkede tomater

evt. 1 spsk. tomatpuré hvis det ønskes

½dl vand

½dl mælk

1-2 dåser røde bønner (elsker dem, så jeg stopper 2 dåser i)

sørg for at røre rundt tit, da der ikk er meget væde i denne ret.

når alt er brunet og varmet op tilsættes:

tomatater skåret i både og bådende skåret i halve

andre grøntsager efter valg (2 stænger bladselleri skaber god kontrast til det stærke)

salt peber evt smag

2 tsk spidskommen

1 tsk chili

1 tsk paprika

frisk basilikum

evt mere hvidløg

kog i 10 min, smag til med salt, peber og chili - IF NEED BE - og voila!

Vær opmærksom på at salt fremhæver hvidløgens smag og at chilien jeg bruger er uhyggelig stærk (klasse 1) chili. brug chili efter smag, men stadig så den giver et spark fra sig når den spises.

perfekt til tortillas sammen med grønt og græsk yougurt. Kan også spises sammen med ris, men er lidt væskefattig.

___________________________________________

Jeg laver sådan en portion ca 1 gang om ugen og bruger til de måltider hvor jeg ikke lige kan stege kylling eller bare vil have andet end standard. så står den i køleskabet, og portionens størrelse kan udtages, medtages og spises.

Har ikke den fjerneste anelse om den falder i god jord, men om ikke andet så til inspiration i hvert fald.

/Christian

Edited by Christian_d
Link to comment
Share on other sites

:superman: tager lige en tur mere her...

sad og læste lidt rundt, og fandt et par tråde med nogle der ikke bryder sig om deres udo's choice olie eller anden olie.

efter lang tid er jeg også derhenne af - jeg har løst den på følgende måde:

forbered dine gryn/grynkombi om aftenen så den er vejet af og hæld derpå din olie på havregrynene. Olien suges nu ind i grynene og vil ikke skilde når du kommer mælk på :crazy: . eftersmagen på denne måde er minimal og en nem måde at omgås en skefuld olie på... :4thumbup:

50 gr havregryn

30 gr musli (chokolade, nødder eller m.tørrede æbler)

30 gr allbran

1. spsk. udo's

2,5 dl mælk eller A38.

strø efter behov.

sorry, ingen energi tabel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Havregryn med proteinpulver (Viking chokolade)

Havregryn 7 dl

Sukker 1 dl

Proteinpulver 2 dl

Kakaopulver 1 dl

Margarine 80 gram

en kop stærk kold kaffe

evt. lidt vand

Pynt Kokosmel 50 gram

Sukker, proteinpulver og margarine æltes sammen i en skål. Kakao, kaffe og havregryn tilsættes. Det hele æltes sammen og trilles til kugler på størelse med en valnød.

Kuglerne trilles i kokosmel.

pr. 100 gram

Protein 18,6

Kulhydrater 49,8

Fedt 21,3

Fibre 7,4

(Hvis kokosmelen udelukkes, bliver fordelingen

18,1

47,8

15,9

6,4)

Originalopskrift:

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=3&a...;posting=873102

post-12366-1183132621_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu hvor dagene bliver kortere og mørkere er det jo oplagt at spise suppe... Det er vildt nemt at lave, men kræver bare at man kommer lidt tidligt i gang.

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Linsesuppe</span>

1 gulerod

1 løg

1 stilk seleri

- alle hakket

100 g bacontern (evt. det fedtfattige fra Minimum el. lign.)

250 g røde linser

1 dåse flåede (og evt. hakkede) tomater

1 liter vand

2 terninger oksekødkraft

peber

Svits bacontern, tilsæt løg og svits til de er klare. Tilsæt derefter grøntsager, linser, tomater, vand og boullionterninger. Bring til kogepunktet under låg, og lad det simre ca. 1½ time. Linserne skal være møre (dvs. udkogte). Smag til med peber og drys evt. med noget hakket persille.

Spises selvfølgelig med noget lækkert, groft (evt. hjemmelavet) brød.

En dejlig opskrift jeg før har fulgt :smile:

Jeg har dog fået grønne linser denne gang ved et uheld. Jeg er ikke så meget inde i linser, men er der nogen der har en idé om det stadig vil virke?

Link to comment
Share on other sites

Dejlig shake med vitaminer og prots:

90 gr. skovbær

30 gr. proteinpulver m. chokoladesmag

10 gr. gojibær

2-3 dl vand.

Blendes sammen i 1-2 minutter alt efter den ønskede konsistens.

Perfekt til post-træning, de sene aftentimer eller mellemmåltidet om formiddagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søgte lidt inspiration til en middag for i aften og faldt over tråden med "mad til damebesøg" og syntes der var nogle lækre retter som ikke burde gå i glemmebogen, så smider dem ind her:

Her opskrift på noget fisk.

600 gram torskefilet

250 gram frisk spinat

2 store tomater

16 tern fetaost

4 stk sølvpapir

olie til pensling.

Læg spinaten i en gryde med låg og damp det i 1-2 min.

Pens 4 stykker sølvpapir med olie.

Fordel halvdelen af spinaten på sølvpapirer.

Skær torskefileten i 4-5 cm brede stykker. Fordel torskefileten på spinaten, og drys lidt salt på fisken . Fordel resten af spinaten og smuldre fetaosten, og skær tomaten i stykker og fordel på fisken. Afslut med salt og peber. luk pakkerne og sæt dem i ovnen ved 220 grader i 20-25 min.

Her er ingredienserne til en salat jeg har haft held med mange gange :innocent:

Rucola

Babysalatblade

Cherrytomater

Feta (en god fed en, ikke karoline)

Avocadobåde

Grillede marinerede artiskokhjerter (helst ikke svansø)

Med så meget guf i salaten behøver man ikke andre carbs end lidt godt italiensk brød, hvilket bevirker at man ikke bliver for tung i maven bagefter.

Hertil kan man så stege en laksesteak, eller ekstra fancy, køb nogen søtungefiletter og rul dem sammen og damp dem i en sjat hvidvin (allerbedst med begge ting) :4mewantfood:

Det er vanvittigt nemt at lave, og smager fantastisk med en god kølig flaske Chardonnay til

edit Husk at det skal se indbydende ud! Arranger salaten pænt i en skål og læg fisken op på jeres tallerkener ude i køkkenet, så kan man lige tørre tallerkenen af hvis den blir fedtet, og så undgår du at fisken går i stykker når hun skal tage den inde ved bordet!

Hvis ikke hun er med på tun fra dåsen og beskidt shake til at skylle efter med, er hun ikke en pige for dig.

Ellers kan du bare købe takeout og lave rod i køkkenet. Uhæderligt, men hvad faen :wink:

en lille sommersalat af spidskål, dild, rejer, friske ærter og så lige en sjat olie og citron, samt lidt krudderri er en super nem, hurtig og dejlig frisk forret...

ellers er iceberg et no-go for de fleste tøser (så helle blandet salat, krølsalat, babyleafs, små friske spinatblade eller rucula (helt lidt blandet))... og hvis du kommer noget god feta (blokfeta) og evt supplerer med ristede mandler eller pinjekerne er det nok heller ikke helt ved siden af (selvfølgelig med andet lækket, måske lidt avocado, forårsløg (de giver altid salaten lidt extra) en sjat soltørrede tomater og lidt asparges (der er det bare ikke lige sæsonen)... Men det jeg prøver at sige er, at en salat ikke behøver at være iceberg, tomat, agurk og majs...

En let fiskeret ku også være at du tager nogle lyse fileter (torsk el. ligende) en pakke serrano/parma skinke og noget persille... Hver filet putter du et stykke af skinken på (så det er ovenpå hinanden. Så kommer du lidt hakket persille i den ene ende og ruller det sammen så persillen er i midten og du får en lille fiskerulle som du fæstner med en cocktailpind/tandstik.... Tager ikke mere en 5 min... og så skal de bare i ovnen i en halv times tid.. Er faktisk rigtig nemt og er super lækkert....

Ellers er lakseportioner altid en lækker løsning... evt lavet med lidt citrus i ovnen og serveret på en bund af rucula og pinjekerner...

Ihhh der er så mange muligeheder... og dette indlæg blev lidt længere end planlagt :4mewantfood: ....

Angående dessert ville jeg også være til is med frisk frugt (bær og sådan) og chokoladestykker... (Rigtig mange piger kan rigtig godt li chokolade)... og så er det noget nemmere end at sku' lave diverse mere eller mindre komplicerede ting... (Ellers kan du supplere med en lille nøddekage som også smager lækkert til - hvis du vil ha' opskrifter skriver du lige det er groft sagt bare et par æg, noget sukker, en masse nødder og noget chokolade som blendes og puttes i ovnen... meget hurtig og de fleste er vild med den)....

Nu tror jeg så at jeg vil slutte....

/Cat - som faktisk er ret sulten efterhånden....

ellers er der en nem en her der ligner en million men er nem at lave

Køb et par gode koteletter..store og tykke, gerne fra en slagter. Man kan kave det med lam, men det er min erfaring at det bliver bedst med svinekød

Tag et par plader butterdej og tø det op ved stuetemperatur.

Brun koteletterne på en varm pande med godt med friskkværnet pepper og salt.

Lad dem køle ned

Rul butterdejen ud i tynde pandekager

Læg en kotelet på hver pandekage, og tag så en stor klat pikant /eller cheasy pikant ost og placer ovenpå.

Fold pandekagerne sammen til en lille pakke, så kotelet og ost er helt pakket ind

Pensel dem med et æg, drys lidt groft salt og lidt paprika ovenpå

Put dem i ovnen i ca 25 minutter ved 200 grader til butterdejen er gylden og sprød.

server med en lækker frisk salat, grove flutes og en god rødvin, og eventuelt smørstegte champignongs :smile::smile:

Retten er perfekt da man kan time det så man kan have ryddet op og dækket bord mens sagerne er i ovnen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Guest Femina;-)

SÅ er der tid til gulerodsbollebagning! De er lige blevet færdige! :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

3 gulerødder (200g)

25g gær

2,5 dl lunken vand

2 spsk. olivenolie

1 tsk. salt

1 æg

100 g. grahamsmel

ca. 350 g. hvedemel

Pensling: Minimælk

Drys: Solsikkefrø

Riv gulerødderne, rør gæren ud i lunken vand, tilsæt de revne gulerødder og de øvrige ingredienser.

Ælt dejen godt igennem og stil den til hævning et lunt sted ca. 1 time.

Slå dejen ned og tril den til en pølse, som du deler i 16 stk.

Tril dem til boller og læg dem alle på en bageplade. Lad dem efterhæve 15 min.

Tænd ovnen for 225 grader celsius.

Pensl bollerne med mælk og drys med solsikkekerner.

Bag bollerne midt i ovnen i ca. 35 min.

post-2449-1190299734_thumb.jpg

Når de er taget ud af ovnen og kølet lidt af, så hæld noget Udo's choice på og en masse mager kødpålæg ....

De er lige til at spise.

Energi pr. stk: 470 Kilojoule (110 kcal)

Energifordeling i %:

Protein: 10 % = 3 g

Kulhydrat: 72 % = 20g

Fedt: 18% = 2g.

Edited by Femina;-)
Link to comment
Share on other sites

SÅ er der tid til gulerodsbollebagning! De er lige blevet færdige! :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

3 gulerødder (200g)

25g gær

2,5 dl lunken vand

2 spsk. olivenolie

1 tsk. salt

1 æg

100 g. grahamsmel

ca. 350 g. hvedemel

Pensling: Minimælk

Drys: Solsikkefrø

Riv gulerødderne, rør gæren ud i lunken vand, tilsæt de revne gulerødder og de øvrige ingredienser.

Ælt dejen godt igennem og stil den til hævning et lunt sted ca. 1 time.

Slå dejen ned og tril den til en pølse, som du deler i 16 stk.

Tril dem til boller og læg dem alle på en bageplade. Lad dem efterhæve 15 min.

Tænd ovnen for 225 grader celsius.

Pensl bollerne med mælk og drys med solsikkekerner.

Bag bollerne midt i ovnen i ca. 35 min.

post-2449-1190299734_thumb.jpg

Når de er taget ud af ovnen og kølet lidt af, så hæld noget Udo's choice på og en masse mager kødpålæg ....

De er lige til at spise.

Energi pr. stk: 470 Kilojoule (110 kcal)

Energifordeling i %:

Protein: 10 % = 3 g

Kulhydrat: 72 % = 20g

Fedt: 18% = 2g.

Kun 110 kcal pr. bolle? Det er da nærmest slankekost så! :smile:

450 gram mel til 16 boller er dog heller ikke meget?

Ser lækkert ud!

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)
Kun 110 kcal pr. bolle? Det er da nærmest slankekost så! :smile:

450 gram mel til 16 boller er dog heller ikke meget?

Ser lækkert ud!

Hej Keki.

- 470 KJ pr. bolle.

Kilde: "God mad - Let at lave" side 549.

Udgave 2003. Skrevet af: Kirsten Høgh Fogt/Marianne Kastberg/Lotte Haveman.

De smager skam godt!

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Super gode kødboller

Til 4 pers.:

Kødboller:

500 g hakket okse

2 æggeblommer

1 lille håndfuld raps

2 spsk. oregano

1 tsk. spidskommen

1 spsk. frisk rosmarin

1 spsk. olivenolie

1 spsk. dijon sennep

½ tørret knust chilli

salt

peber

Sovs:

2 dåser flåede tomater

2-3 fed hvidløg

1 stor håndfuld frisk basilikum

½ spsk. oregano

Derudover:

100 g bøffelmozeralla

1 stor håndfuld parmasan

Tilbehør:

God pasta

Ciabatta

Fremgangsmåde:

Start med at svitse hvidløget i lidt olie. Hæld tomater og oregano i gryden. Rør rundt og kog uden, at tomaterne brydes op. Rør samtlige ingredienser til kødbollerne godt sammen. Form dem til runde boller i mundrette størrelser. Varm en pande godt op - skal være MEGET varm. Hæld godt med olievenolie på og steg kødbollerne til de har en flot farve på alle sider. Hæld dem i et ildfast fad. Hak basilikum og kom det i saucen. Når den har kogt i mindst en time hældes den over kødbollerne (lige inden hakkes tomaterne med en grydeske). Mozzerala og parmasen kommes over. I ovenen ved 225 grader til osten er gylden (15-20 min).

Smager virkelig godt. Men forslag til forbedringer af især saucen er velkomne.

Edited by White Pioneer
Link to comment
Share on other sites

Super gode kødboller

Til 4 pers.:

Kødboller:

500 g hakket okse

2 æggeblommer

1 lille håndfuld raps

2 spsk. oregano

1 tsk. spidskommen

1 spsk. frisk rosmarin

1 spsk. olivenolie

1 spsk. dijon sennep

½ tørret knust chilli

salt

peber

Sovs:

2 dåser flåede tomater

2-3 fed hvidløg

1 stor håndfuld frisk basilikum

½ spsk. oregano

Derudover:

100 g bøffelmozeralla

1 stor håndfuld parmasan

Tilbehør:

God pasta

Ciabatta

Fremgangsmåde:

Start med at svitse hvidløget i lidt olie. Hæld tomater og oregano i gryden. Rør rundt og kog uden, at tomaterne brydes op. Rør samtlige ingredienser til kødbollerne godt sammen. Form dem til runde boller i mundrette størrelser. Varm en pande godt op - skal være MEGET varm. Hæld godt med olievenolie på og steg kødbollerne til de har en flot farve på alle sider. Hæld dem i et ildfast fad. Hak basilikum og kom det i saucen. Når den har kogt i mindst en time hældes den over kødbollerne (lige inden hakkes tomaterne med en grydeske). Mozzerala og parmasen kommes over. I ovenen ved 225 grader til osten er gylden (15-20 min).

Smager virkelig godt. Men forslag til forbedringer af især saucen er velkomne.

Til sovsen, så ville noget salt, peber, balsamico og evt. et løg nok gøre underværker. Men ellers lyder det rigtigt lækkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Her får i lige en nem opskrift på en "sund" pizza.

Køb 400 gram hakket oksekød max 6 % fedt.

Køb nogle Jacobs grov pita eller andre pita brød.

Noget tomat pure

Løg

ananas

fedtfattig revet ost

etc.

etc.

etc.

Whatever du nu kan lide på.

Og så er det ellers bare igang med at lave nogle mini pizzaer... smager godt og er nemt.

kan jo evt. gøres til et endnu sundere måltid ved at rive nogle gulerødder, smide noget citron over, nogle pinjekerner og rosiner i og så ellers bare igang med at spise det :)

Edited by rhodos
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Her får i lige en nem opskrift på en "sund" pizza.

Køb 400 gram hakket oksekød max 6 % fedt.

Køb nogle Jacobs grov pita eller andre pita brød.

Noget tomat pure

Løg

ananas

fedtfattig revet ost

etc.

etc.

etc.

Whatever du nu kan lide på.

Og så er det ellers bare igang med at lave nogle mini pizzaer... smager godt og er nemt.

kan jo evt. gøres til et endnu sundere måltid ved at rive nogle gulerødder, smide noget citron over, nogle pinjekerner og rosiner i og så ellers bare igang med at spise det :)

Damn de er nice.

Min version.

12stk Grov pita

500g 6% oksekød.

2 dåser hakkede chili tomater

STÆRKE Jalapenos (staveplade)

Peperoni (dejlig fedt)

Chili hvidløg

Kylling tern/strimler

20% Mozzeralla ost

1 Dåse majs

Fyr tomaterne i en stor skål/dyb pande. Kvas en masse hvidløg i. Tilsæt en DEL timian, salt, peber, oregano. Hak 3 store løg og kast i.

Lad det stå og simre i en times tid så det får en god konsistens.

Derefter er det bare at fylde på som man lyster. Smager kanont, var ellers lidt skeptisk for pitabrød som bund:- )

Passer ligepræcis til 12 minipizzaer. Kom af med omkring 120kr i Rema for ingredienserne. Så en 10'er stykket er ik så galt:- )

Kan gøres en del billigere med tun pizzaer self.

dsc00095ke7.jpg

dsc00097nr1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kokke har også haderetter. For eksempel afskyr Keld kold pastasalat - "En klam og klistret oplevelse" ifølge Keld skal pasta være rygende varm.

Så er den til gengæld også sexet.

Rød tagliatelle....

Med kylling, bacon og blå ostesauce

150 gram tagliatelle

1 kyllinge bryst (ca. 175 g) uden ben.

2 skrive mager bacon

1 bøftomat

10 sukkerærter eller en håndfuld ærter

50 gram gorgonzola

½ dl fløde eller fromage blanc

Kog pastaen med lidt salt.

Skær kylingebrystet i skiver og baconen i tern, og rist begge dele på en pande.

Skær tomaten i kvarte, fjern kernerne, og tilsæt den. Fortsæt med ærter og gorgonzola, som smuldres i. Vend det hele hurtigt på panden, kom fløden ved, og lad det koge op i cirka 30 sekunder. Bliver saucen for tyk, kan der tilsættes vand efter behov.

Kom til sidst denne sauce over pastaen.

Energifordeling:

Protein 27%

Kylhydrat 47%

fedt 26%

Energi: 4713 kcal, pr 100 g: 132 kcal.

-----------------------------------------------------------

Sort safranpasta

Med tomat, rejser og kapers.

1 håndfuld frisk pasta, evt. sort.

1 spsk. olivenolie

1 knivspids safran

2 tomater

100 g gillede rejer

1 spsk. kapers

evt. lidt parmesanost

Rør olie og safran sammen i en skål. Skær tomaterne i kvartem fjern kernerne , og skær dem derefter i tern. Kom tomaterne i skålen sammen med rejser og kapers.

Kom pastaen i kogende vand, der er tilsat lidt salt, og kog den i cirka to minutter til den er mør. Hæld pastaen over i en sigte og derefter over i skålen. Vend det hele , ogdryst eventuelt med høvlet parmesan.

Energifordeling:

Protein 17%

Kulhydrat 53%

Fedt 30%

Energi: 4014 kcal, pr 100 g:137 kcal.

Kilde: www.guide4men.dk

post-3199-1204824424_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Når der skal slankes :smile:

..så prøv en råkost - smager skønt, er saftig, rig på vitaminer og fylder godt på trods af lavt kcal. fx.:

Til 1 pers.

2-3 groft revne gulerødder

1-2 groft revet æble

1-200 g. fintsnittet hvidkål el. spidskål

50 g. rosiner

Evt. variere/supplere med: 1 appelsin skåret i tern, banan, melon, majs (dåse), nødder, kerner etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Når der skal slankes :smile:

..så prøv en råkost - smager skønt, er saftig, rig på vitaminer og fylder godt på trods af lavt kcal. fx.:

Til 1 pers.

2-3 groft revne gulerødder

1-2 groft revet æble

1-200 g. fintsnittet hvidkål el. spidskål

50 g. rosiner

Evt. variere/supplere med: 1 appelsin skåret i tern, banan, melon, majs (dåse), nødder, kerner etc.

Det smager også fabelagtigt at rive rå rødbeder sammen med gulerod og æble!

Tricket med rå rødbeder er at gøre hænder og skærebrædt vådt inden man håndterer dem, så farver de næsten ikke. Altså rødbederne.

Link to comment
Share on other sites

Når der skal slankes :smile:

..så prøv en råkost - smager skønt, er saftig, rig på vitaminer og fylder godt på trods af lavt kcal. fx.:

Til 1 pers.

2-3 groft revne gulerødder

1-2 groft revet æble

1-200 g. fintsnittet hvidkål el. spidskål

50 g. rosiner

Evt. variere/supplere med: 1 appelsin skåret i tern, banan, melon, majs (dåse), nødder, kerner etc.

jah johh - men det er jo et rent kulhydrat-måltid hvilket aldrig har været fordelagtigt når der skal 'slankes' :wink:

Link to comment
Share on other sites

jah johh - men det er jo et rent kulhydrat-måltid hvilket aldrig har været fordelagtigt når der skal 'slankes' :wink:

..Det er jo meningen at det skal spises sammen med kød/protein.. i stedet for mere energitætte fødevarer (pasta/ris/kartofler) - da mængden/volumen af indtag jo har indfyldelse på mæthedsfornemmelse.. :smile::wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share