Av dagen derpå


Alex H
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke helt, hvad det er, jeg gør galt, men jeg føler det som om, mine ben er 100 år.

Jeg kan ganske enkelt ikke løbe to dage i træk, fordi mine ben dagen derpå føles totalt smadrede. I går var jeg ude og løbe noget interval med hurtigt løb, gang, hurtigt løb, gang osv…

I dag er benene så ømme (det føles egentlig som om, det både er i læggen og skinnebenet), at jeg ikke kan lave noget fysisk. Og det selvom jeg huskede at strække grundigt ud efter løbet i går.

Sådan er det altid.

Gør jeg noget galt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke helt, hvad det er, jeg gør galt, men jeg føler det som om, mine ben er 100 år.

Jeg kan ganske enkelt ikke løbe to dage i træk, fordi mine ben dagen derpå føles totalt smadrede. I går var jeg ude og løbe noget interval med hurtigt løb, gang, hurtigt løb, gang osv…

I dag er benene så ømme (det føles egentlig som om, det både er i læggen og skinnebenet), at jeg ikke kan lave noget fysisk. Og det selvom jeg huskede at strække grundigt ud efter løbet i går.

Sådan er det altid.

Gør jeg noget galt?

Nej, du gør ikke noget galt. Dine ben har simpelthen ikke vænnet sig til den træningsmængde, du udsætter dem for.

Men hold en restitutionsdag, når du kan mærke at benene er helt skidt!

Hvor lang tid har du desuden løbet? Og hvilken "form" kom du evt. fra?

Link to comment
Share on other sites

Lyder som om du har lagt for hårdt ud eller træner for hårdt.

Ved ondt i skinneben og lægge, skal du være opmærksom på det ikke udvikler sig til skinnebensbetændelse. Er en klassisk lidelse ved overbelastning.

Måske du skal have kigget på din løbestil/sko ?

Link to comment
Share on other sites

Tak for buddene.

Jeg kan dog overhovedet ikke genkende, at jeg skulle have lagt for hårdt ud eller generelt træne for hårdt. Denne gang drejede det sig f.eks. blot om fem omgange på atletikbanen (i alt to kilometer) i interval. Benene er smadrede dagen derpå. Jeg husker ellers at strække grundigt ud.

Jeg har "altid" med jævne mellemrum været fysisk aktiv. Jeg er altså ikke kommet fra totalt pivelendig form for pludselig at begynde at træne hårdt.

Indtil videre føler jeg derfor ikke, at jeg kan gøre andet end at sørge for, at jeg ikke skal være fysisk aktiv to dage i træk.

Jeg købte for nylig nye sko, og der blev fødderne målt. Jeg skulle stille mig op på en dims, så fyren i butikken kunne se, hvordan fødderne hældte. Derefter fandt han sko, som havde en passende hældning. Jeg går derfor ud fra, at skoene er de rigtige.

Løbestilen? Det kunne lyde som en fornuftig idé. Men det er så her, jeg følger op med historiens dummeste spørgsmål: Hvor/hvordan/hos hvem er det, man kan få nogen til at hjælpe med det?

Link to comment
Share on other sites

Tak for buddene.

Jeg kan dog overhovedet ikke genkende, at jeg skulle have lagt for hårdt ud eller generelt træne for hårdt. Denne gang drejede det sig f.eks. blot om fem omgange på atletikbanen (i alt to kilometer) i interval. Benene er smadrede dagen derpå. Jeg husker ellers at strække grundigt ud.

Jeg har "altid" med jævne mellemrum været fysisk aktiv. Jeg er altså ikke kommet fra totalt pivelendig form for pludselig at begynde at træne hårdt.

Indtil videre føler jeg derfor ikke, at jeg kan gøre andet end at sørge for, at jeg ikke skal være fysisk aktiv to dage i træk.

Jeg købte for nylig nye sko, og der blev fødderne målt. Jeg skulle stille mig op på en dims, så fyren i butikken kunne se, hvordan fødderne hældte. Derefter fandt han sko, som havde en passende hældning. Jeg går derfor ud fra, at skoene er de rigtige.

Løbestilen? Det kunne lyde som en fornuftig idé. Men det er så her, jeg følger op med historiens dummeste spørgsmål: Hvor/hvordan/hos hvem er det, man kan få nogen til at hjælpe med det?

Det kunne godt lyde som om, at du allerede har fået en løbestilsanalyse. Men ja, sørg for at holde en dags pause mellem dine træningspas, så dine ben kan få lov at restituere. Du kan evt. prøve at holde dig til "10% reglen". Altså at du max må løbe 10% mere for hver uge.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg har ikke fået lavet en løbestilsanalyse. Er det noget, man kan gå ned i den nærmeste "Løbereb"-butik og få ordnet?

Man kan i rigtigt mange. Fx. butikker som marathonsport, løberen, Runners Corner og mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ellers at strække grundigt ud.

Det ser ikke ud til, at det formindsker ømhed at strække ud.

Hvis du gerne vil træne oftere, så skal du kigge på, hvordan du restituterer bedre efter træningen?

Det kan fx være:

* Nedvarmning

* Kost (spis i "det åbne vindue" lige efter træning)

* Overveje kompressionsstrømper som skulle mindske ømhed efter træning og forbedre resitutionen

Jeg har "altid" med jævne mellemrum været fysisk aktiv. Jeg er altså ikke kommet fra totalt pivelendig form for pludselig at begynde at træne hårdt.

Hvis du har ændret dit træningsstimuli, så vil det ofte forårsage en eller anden form for ømhed. Også selvom du har lavet andet tidligere og føler dig i nogenlunde form.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share