Kost!


ePonk
 Share

Recommended Posts

Hej mol. Jeg prøver at få en flot og rippet krop, og træner meget. Jeg ved også at kosten fylder det meste så her vil jeg lige skrive hvad jeg spiser:

7:00

En stor portion Havergryn med mælk til.

10:00

En grovbolle og et stykke frugt til (banan, æble, pære)

12:30

Fulkornspasta med tun og agurk til.

15:00

Æble og et glas skummemælk.

18:00

En masse okse/kalve kød, 3-7 %, ris eller pasta, og en masse grønsager til, mest brocoli.

19:00

Banan og et glas mælk.

Er det en god kost? :)

Link to comment
Share on other sites

..

18:00

En masse okse/kalve kød, 3-7 %, ris eller pasta, og en masse grønsager til, mest brocoli.

..

Er det en god kost? :)

En masse kød er i sig selv ikke en fordel - regn gerne ud hvormeget du faktisk har brug for + ekstra hvis du træner muskler (str.) - for meget går ud over pengepungen og vil i længende kunne være skadelig for din krop (gigt).

Lav evt ennergi regnskab/dagbog for din kost og motion hver dag.

Link to comment
Share on other sites

skadelig for din krop (gigt).

Hvorfor skulle kød give gigt?

Hej mol. Jeg prøver at få en flot og rippet krop, og træner meget. Jeg ved også at kosten fylder det meste så her vil jeg lige skrive hvad jeg spiser:

Ting som, Hvor gammel, Høj, og din vægt er, ville være til hjælp. Evt tidligere erfaring med træning.

Som aktiv idrætsmand, behøver du som udgangspunkt ikke have så stort fokus på dit fedt indtag. Eksempelvis, du kan sagtens tåle at købe letmælk, og tage smør på dit brød.

Jeg ville ikke personligt gå efter fedtfattigt kød. Men da jeg ikke kender protein indholdet i oksekød, bøffer osv, så vil jeg nok holde mig til kilder som eksempelvis, Æg, Mælk, tun. osv. I øvrigt skulle protein pulver være et billigt supplement, (bruger det ikke selv)..

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

En masse kød er i sig selv ikke en fordel - regn gerne ud hvormeget du faktisk har brug for + ekstra hvis du træner muskler (str.) - for meget går ud over pengepungen og vil i længende kunne være skadelig for din krop (gigt).

Lav evt ennergi regnskab/dagbog for din kost og motion hver dag.

Kan du ikke begynde at argumentere lidt for dine utallige postulater? Der ligger sikkert en masse viden bag, men det virker bare usagligt, når du slynger tingene ud.

Ontopic virker det som om, at trådstarteren har et sundt forhold til mad. Opnår du de resultater du vil? Hvis ikke, så skru op/ned for kostindtaget alt efter om du har behov for at øge din vægt eller smide nogle kilo. Kropsvægt er ofte den hæmmende faktor ifht. at nå sine mål.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er, så synes jeg godt du kan erstatte noget at oksen/kalven med fjerkræ. Synes ligesom det glider lettere ind i kroppen, men det er måske bare mig :)

Selvfølgelig er vi forskellige :smile: men du er faktisk inde på noget af det rigtige. Det handler om puriner, - her er fx ærter, indmad og øl en stor synder - find helst nogle fødevarer med mindre indhold.

Link to comment
Share on other sites

"arthritis urica" husk den diagnose :wub:

Det er ikke særligt givende for debatten bare at slynge den latinske navn for urinsyregigt op på boardet.

Du har selv skrevet nogle af de fødevarer med højt purin-indhold - altså fødevarer der, hvis man eksempelvis har nedsat nyrefunktion, kan medføre gigt.

Gigtforeningen skriver:

Der dannes også mere urinsyre, hvis man spiser store mængde af cellerig kost, f.eks. meget kød, specielt indmad som lever eller fiskekonserves som f.eks. makrel, torskelever og sardiner.

Ud fra det ryger dit postulat om at et højt indtag af okse- og kalvekød skulle medføre gigt jo lidt til jorden. Desuden får trådstarter jo kun kød en gang om dagen, så selv hvis vi snakkede om at alt det kød han spiste til aftensmad var indmad, ville gigt næppe være aktuelt. Han skriver jo, at han også får en masse grøntsager + ris/pasta, så det er begrænset hvor meget en masse kød kan være.

Link to comment
Share on other sites

Wopper - de fødevarer jeg nævnte var slet ikke ment som en anbefaling - tværtimod!

Jeg forstår ikke din aggresive fremfærd :devil:

Vil du forbyde brug af andre sprog som fx engelsk på sitet? Som du selv gør?

Hvorfor føler du dig forfulgt?

Er det fordi jeg, som du selv var (i indlæget fra Sun Lotion) er inde på, når der er noget at sparre?

Hvad er der for postulater du mener at kunne mane til jorden?

Når jeg skriver den latinske betegnelse er det netop for du kan slå det op på seriøse sites - også på andre sprog, hvis du for en bedre forklaring - så kan du fx også læse dig til at det ikke kun er patienter med dårlige nyrer der har/kan få problemer. Læs på lektien inden du kritiserer!

Med kun een gang om dagen af mega-portioner gør ikke man undgår problemerne - tvætimod! Høje energi optag er desuden en forværende faktor.

Da en masse er en noget udefinerbar størrelse, forsøger jeg at advarer - da jeg faktisk ved noget om det - både ePonk og andre der læser med. Hvorfor læste du indlæget?

Se tingene i en større kontekst (økonomi, som jeg skrev)!

Jeg forstår iøvrigt på dit indlæg med citat fra gigtforeningen, at du giver mig ret i: At for meget kød kan medføre gigt.

Edited by MagnumIs
Link to comment
Share on other sites

...

Da en masse er en noget udefinerbar størrelse, forsøger jeg at advarer - da jeg faktisk ved noget om det - både ePonk og andre der læser med. Hvorfor læste du indlæget?

Se tingene i en større kontekst (økonomi, som jeg skrev)!

...

Jeg kunne da godt tænke mig at høre hvor du har din påståede viden fra. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke særligt givende for debatten bare at slynge den latinske navn for urinsyregigt op på boardet.

Du har selv skrevet nogle af de fødevarer med højt purin-indhold - altså fødevarer der, hvis man eksempelvis har nedsat nyrefunktion, kan medføre gigt.

Gigtforeningen skriver:

Ud fra det ryger dit postulat om at et højt indtag af okse- og kalvekød skulle medføre gigt jo lidt til jorden. Desuden får trådstarter jo kun kød en gang om dagen, så selv hvis vi snakkede om at alt det kød han spiste til aftensmad var indmad, ville gigt næppe være aktuelt. Han skriver jo, at han også får en masse grøntsager + ris/pasta, så det er begrænset hvor meget en masse kød kan være.

Hvor meget kød er for meget så??

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget kød er for meget så??

Helt afhængig af en masse individuelle faktorer, samt typen af kød! De fleste voksne kan uden problemer spise ca 1/2kg dagligt i længere tid uden problemer. Tror sagtens at man kan indtage mere også, men kender ikke så mange der gør det på langt sigt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Kød er ikke skadeligt, heller ikke i "større" mængder. Og lad os nu ikke bruge tiden på offtopic situationer og sager, der alligevel har udgangspunkt i lykkehjulet og Bent Burg. Man kunne derimod tænke sig, at andre negative virkninger, som eksempelvis fedme, vil vise sig langt tidligere!

Han kunne lige så godt have sagt at sukker giver sukkersyge, men det er jo umuligt at sige hvor meget sukker der skal til, og under hvilke forhold. Så derfor er det også ligegyldigt overhovedet at nævne. Samtidig så glemmer han jo også at tage højde for alle de andre kilder til sukker i kosten. Det eneste han opnår, er at han bringer folk i tvivl om en helt masse variabler i deres kost, som de umuligt kan have indsigt til at styre perfekt.

Lad os opstille det sådan her! Mennesker der er sunde og raske, kan som udgangspunkt tåle alt, langt hen ad vejen. Kød er en af de sidste ting man kan tilskrive negative bivirkninger for sunde mennesker.

Det er da langt mere alvorligt, at man kan risikere kviksølvs forgiftning af at spise for meget tunfisk, afhængig af hvor fisken blev fanget. Det er noget man kan tage og føle på!

Lad nu være med at forvandle hver eneste tråd til en lang diskussion om lykkehjulet, der er da ikke noget der er mere demotiverende for nye medlemmer at skulle læse igennem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share