Tour de France 2010


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Det jeg synes var for dårligt, var at det tog ham ca. 5 timer at reagere. Jeg er enig i at Contador havde bollet ham alligevel.

Og så skrev jeg desuden forkert i første post, der skulle selvfølgelig ikke være et "ikke".

Det tog sådan ca et eller to sekunder. Det er svært at forlange en hurtigere reaktion omstændighederne taget i betragtning. Havde han reageret omgående, var udfaldet og tidstabet nok blevet det samme.

Hørte godt at Ritter sagde noget om, at Andy sad og sov. Men nu har Ritter heller ikke altid ret...

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Det kan kun tolkes som at Andy ikke har mere at køre med pt.

Det er naturligvis ham der har tabt mest på denne etape.

Det er ham som skal hente tid på Contador inden enkeltstarten. Men han prøvede ikke en eneste gang at angribe på en af de etaper hvor han gerne skulle have taget tid på Contador. Og samtidigt taber han - lidt - til Menchov og Shanchez.

En så "ringe" kørt etape kan kun tolkes som enten decideret svaghed eller hjernekapacitet lige under niveauet for en citron.Begge dele ikke særligt betryggende.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Det kan kun tolkes som at Andy ikke har mere at køre med pt.

:laugh:

Det slår aldrig fejl. “Min tolkning er korrekt og den eneste mulige”.

Det er selvfølgelig en MULIGHED. Og selv hvis den skulle være den mest sandsynlige, så er det selvfølgelig åbentlyst ukorrekt at det er den eneste mulige.

Link to comment
Share on other sites

:laugh:

Det slår aldrig fejl. "Min tolkning er korrekt og den eneste mulige".

Det er selvfølgelig en MULIGHED. Og selv hvis den skulle være den mest sandsynlige, så er det selvfølgelig åbentlyst ukorrekt at det er den eneste mulige.

Naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

taget i betragtning af at contador havde rigtig god støtte fra sine hjælpe rytter næsten helt i mål og at den sidste stigning var så stejl at den passede bedre til contador var det vel ikke så dumt kørt af Schleck. Jeg synes i hvert fald det er helt i orden at vælge sine kampe med omhu i pyrenæerne.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at Andy er bange for Contador på de korte, stejle stigninger og han udtalte jo også at hans plan i dag udelukkende var at følge Contador. Sidder Andy med bare lidt i benene i morgen er jeg sikker på at han forsøger sig. Den sidste stigning passer ham langt bedre end Ax stigningen i dag.

Link to comment
Share on other sites

Morgendagens etape risikerer også at blive en kæmpe fuser. Der er 20 kilometers nedkørsel og det er ikke Andy Schlecks force. Hvis der er nogen, der potentielt kan tage tid i morgen, så er det Alberto Contador. Desværre.

Det hele bliver afgjort på torsdag @ Tourmalet. Onsdag har godt nok to stk. kategori 1-stigninger og to uden for kategori, men selv med de fire giftige toppe, så er der efter den sidste stigning 60 kilometers nedkørsel. Det er alt, alt for langt.

Der er torsdag og kun torsdag for Andy Schlecks vedkommende. Og der skal han have et minut for at holde Contador stangen på enkeltstarten. Spændende om Contador kører træt på de næste to etaper og derfor kan sættes på torsdag. Jeg har mine tvivler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret overbevist om at Schleck angriber i morgen. Han kan ikke lade Contador styre tempoet til Tourmalet og så regne med at knække ham der. Contador skal presses i morgen og jeg tror faktisk Schleck kan tage tid på ham, inden det endelige angreb sættes ind på TOurmalet.

Link to comment
Share on other sites

Håber at Contador har en rigtig grim smag i munden, selvom jeg ikke helt tror på at han får den slags følelser. Lad mig bare sige det sådan: jeg har aldrig hørt nogen buhe af den gule trøje før. Burde give lidt stof til eftertanke.

Link to comment
Share on other sites

Sort uheld for Andy. Han havde skabt hullet til Contador. Det skete godt nok på så få sekunder, at det var svært at se om Contador var klar til at lukke hullet på vupti komma nul tid....eller om han faktisk var lidt stegt.

Svært at sige om Contador kørte "usportsligt" ved at fortsætte efter uheldet. Der kan argumenteres for og imod.

Men så er sagen jo "enkel" for Andy.

Enten skal der ske noget voldsomt i morgen og det ligner ikke Bjarne eller Andy. Eller også så skal der angribes TIDLIGT på Tourmalet på torsdag. Et sent angreb (f.eks. de sidste 5 km) vil ikke kunne hive nok sekunder ud af Contador til enkeltstarten.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Underlige ting Contador siger til Leth. Nu håber jeg de har oversat korrekt, for jeg kan ikke spansk , men....

1. Jeg opdagede ikke at Schleck havde en defekt. Havde jeg set det, så havde jeg ventet.

2. Schleck sad foran. Jeg sad i en gruppe bagved, hvor jeg kunne følge med. Så jeg opdagede det ikke.

Det første: Bullshit. Selvfølgelig han det. Ynkelig løgn. Desuden så blev han jo ved hele vejen op.

Det andet: Æhhhh. sidder i den gruppe han kunne følge med i???? Det må da være en talefejl.

Link to comment
Share on other sites

Det var rigtig ærgerligt. Schleck mistede chancen for at vinde TdF'10.

Men jeg er ikke så kategorisk afvisende overfor Contador. Han gjorde vel det enhver anden havde gjort? Bevares, den er lidt ulden hvad angår "god sportsånd", men som jeg forstod det på TV2 Studiet, så har Schleck-brødrene allerede fået hjælp på en tidligere etape hvor Cancellara fik bremset feltet, således Contador måske mente at Andy havde opbrugt sin kvote af goodwill i dette års tour.

For en teknisk defekt kan jo ramme alle. Skulle Andy have stoppet hvis Riis meddelte ham, at 15 sekunder efter han havde startet sit ridt mod Contador, var Contadors kæde hoppet af cyklen? Hvor stopper vi? Hvad nu hvis han skulle tisse? Eller han var væltet?

Contador profiterede stort. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Kan han holde Menchov bag sig op af Tourmalet, så har han vundet TdF for tredje gang. Andy kommer ikke i nærheden af den gule trøje mere i år medmindre Contador går fuldstændig ned på torsdag eller også han rammes af tekniske defekter, styrt m.v.

Det er det sorteste uheld og skete på det værst tænkelige tidspunkt. Rigtig, rigtig ærgerligt. Men Contador er ikke Satan selv fordi han kørte. Hvis jeg havde timet hele min sæson til det ene løb og får den åbning, så havde jeg også taget den.

Link to comment
Share on other sites

Det var rigtig ærgerligt. Schleck mistede chancen for at vinde TdF'10.

Men jeg er ikke så kategorisk afvisende overfor Contador. Han gjorde vel det enhver anden havde gjort? Bevares, den er lidt ulden hvad angår "god sportsånd", men som jeg forstod det på TV2 Studiet, så har Schleck-brødrene allerede fået hjælp på en tidligere etape hvor Cancellara fik bremset feltet, således Contador måske mente at Andy havde opbrugt sin kvote af goodwill i dette års tour.

For en teknisk defekt kan jo ramme alle. Skulle Andy have stoppet hvis Riis meddelte ham, at 15 sekunder efter han havde startet sit ridt mod Contador, var Contadors kæde hoppet af cyklen? Hvor stopper vi? Hvad nu hvis han skulle tisse? Eller han var væltet?

Contador profiterede stort. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Kan han holde Menchov bag sig op af Tourmalet, så har han vundet TdF for tredje gang. Andy kommer ikke i nærheden af den gule trøje mere i år medmindre Contador går fuldstændig ned på torsdag eller også han rammes af tekniske defekter, styrt m.v.

Det er det sorteste uheld og skete på det værst tænkelige tidspunkt. Rigtig, rigtig ærgerligt. Men Contador er ikke Satan selv fordi han kørte. Hvis jeg havde timet hele min sæson til det ene løb og får den åbning, så havde jeg også taget den.

Er for så vidt enig. Det er bare en uskreven regel at man ikke angriber den gule trøje hvis der er defekt, tissepause, styrt osv.

Nu så jeg ikke etapen og spørgsmålet er så om hvor mange der kørte. AC er jo ikke, på papiret, den eneste konkurrent og hvorfor skulle han vente hvis de andre ikke gør. Så taber han også tid til Menschov og Sanchez. Derudover ventede Saxo Bank ikke på AC/Astana på brostens etapen (han var godt nok heller ikke i gult) og AC ventede på AS på etapen til Spa. Andy lancerede selv et angreb og fik defekt.

Ærgerligt og ifølge BR så var det nok hans egen skyld. For at citere BR "Det er jo ikke første gang Andy skifter gear" :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det var ingens skyld at kæden hoppede af. Det kunne have været en sten, noget grus el. lign der var årsag til det.

Og jeg har svært ved at se at Contador har gjort noget galt. Jeg tror at vi i DK uheldigvis har været influeret af diverse kommentatorers romantisering af cykelsporten ud over hvad der er dækning for.

Så uanset at jeg synes det er SKIDEÆRGELIGT at Andy måtte slippe trøjen i dag og det absolut ikke behøver at afspejle hverken det reelle styrkeforhold eller at han af en eller anden absurd grund selv skulle være grund til kædeafhopningen, så er det ikke nogens skyld, men bare et faktum ved prof cykling, ligesom tilfældigheder spiller ind i så mange andre dele af livet.

Je tor så til gengæld stadig på at Andy har en chance for at vinde TdF. Han kan fyre et skidegodt løb af i de næste to etaper, COntador kan få defekt og Andy kan fyre en god enkeltstart af. To af tre skal bare være opfyldt, så er han vinder. Og det er mindre urealistisk end så mange andre vil gøre det til.

Link to comment
Share on other sites

Det gør imo. bare touren endnu mere interessant som objektiv seer. Contador er slet ikke Contador fra sidste år og han magtede jo heller ikke at køre fra Menchov og Sanchez. Jeg håber Schleck kan tage lidt tid på Contador på torsdag og komme i gult så enkeltstarten også bliver interessant. Jeg mener ikke Contador kan tage to minutter på Andy som andre mener han skal have til Contador før enkeltstarten. Den sidste enkeltstart er meget lang og helt flad. Contador er imo. bedst på de korte og kuperede enkeltstarter. Andy træder flere watt end Contador så fysiologisk burde han faktisk være stærkere. Enkeltstarter er dog også utroligt mentalt krævende, men med en gul trøje ville det ikke undre mig hvis han kørte tæt på Contador.

Om Andy så kan sætte Contador på Tourmalet er jeg ikke sikker på. Dog skal Contador også holde øje med Menchov og Sanchez nu, hvilket Andy måske kan udnytte. Spændende bliver det ihvertfald!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Superhulkmachomanden!

Det er noget Jørgen Leth-romantiseret-bavl, at Contador skal sidde og vente på Schleck, når han fucker sit gearskifte. Det er en personlig fejl, som selvfølgelig - i den gode sportsånd - skal straffes.

Kan nogen i fuld alvor mene, at han skulle vente og i så fald i hvor lang tid... eller måske skulle han ligefrem køre hen og hjælpe med at sætte kæden på igen?

Der må da være en grænse - selv i den pladderromantiserede cykelsport.

Forestil jer den slags ævl "oversat" til andre sportsgrene som for eksempel Formel 1:

Den førende i Grand Prix-serien, Lewis Hamilton, kører af banen, men nummer to, Jenson Button, holder straks ind til siden og venter på at Hamilton får sin racer ud på banen igen...

Link to comment
Share on other sites

Det var rigtig ærgerligt. Schleck mistede chancen for at vinde TdF'10.

Så vidt jeg ved er der stadig et par bjergpas, som skal passeres.

Og på trods af uheldet i dag er der ingen grund til at skrive Andy ude.

Ser man bort fra prologen, har Andy virket en smule stærkere end Contador.

Så kan han tage et minuts tid på Tourmalet, så er jeg overbevist om, at han holder Contador på afstand på enkeltstarten.

Hvad nu hvis han skulle tisse?

På vej op ad en afgørende stigning skal man ikke tisse. Og hvis man skal, så tisser man..

Andy træder flere watt end Contador så fysiologisk burde han faktisk være stærkere.

I forhold til, at Andy vejer 4-5 kg mere end Contador træder han selvfølgelig flere watt (når de følges ad), men har du set nogen specifikke tal desangående?

Det er noget Jørgen Leth-romantiseret-bavl, at Contador skal sidde og vente på Schleck, når han fucker sit gearskifte. Det er en personlig fejl, som selvfølgelig - i den gode sportsånd - skal straffes.

Hvem siger at han fucker sit gearskifte? Det virker umiddelbart som rent uheld.

Men som Andy sagde efterfølgende "Der er forskel på folk, jeg ville ikke have angribet den førende rytter i denne situation. Sådan vil jeg ikke vinde"

Forestil jer den slags ævl "oversat" til andre sportsgrene som for eksempel Formel 1:

Den førende i Grand Prix-serien, Lewis Hamilton, kører af banen, men nummer to, Jenson Button, holder straks ind til siden og venter på at Hamilton får sin racer ud på banen igen...

Nu er motorsport jo mere end nogen anden sport, en sport hvor kampen kæmpes på udstyr. Det skulle helst ikke være det afgørende i Cykelsport. Det ville ihvertfald være synd.

Link to comment
Share on other sites

Hvem siger at han fucker sit gearskifte? Det virker umiddelbart som rent uheld.

Men som Andy sagde efterfølgende "Der er forskel på folk, jeg ville ikke have angribet den førende rytter i denne situation. Sådan vil jeg ikke vinde"

Den sandsynligste grund til at kæden ryger af eller springer, er at Schleck skifter gear mens der er stor belastning på kæden - f.eks. mens han står op og træder igennem - eller at han skifter gear på en måde, der medfører at kæden kommer til at stå "skråt", f.eks. fra lille klinge forrest til mindste tandhjul bagerst.

En personlig fejl, som Contador selvfølgelig ikke skal spille tossegod overfor.

I forbindelse med en spurt forventer indehaveren af den grønne trøje vel heller ikke at de øvrige sprintere skal vente på ham, hvis han kikser et afgørende gearskifte eller hans sko ryger ud af pedalerne.

Andy Schleck kommentar om, at han ikke selv ville have angrebet i den situation, såfremt Contador havde været i gult, er vel i øvrigt heller ikke udtryk for særlig god sportsmanship.

Jeg havde taget hatten af for ham, hvis han i stedet havde sagt "jeg kiksede, da det gjaldt i dag - nu må jeg bare køre endnu mere agressivt på de næste etaper".

Nu er motorsport jo mere end nogen anden sport, en sport hvor kampen kæmpes på udstyr. Det skulle helst ikke være det afgørende i Cykelsport. Det ville ihvertfald være synd.

Hvad skal så være afgørende i cykelsport?

Cykelsport er nøjagtig lige så beskidt og fyldt med dirty tricks som alle andre former for sport. Nogle vil måske endda sige, at cykelsport er særligt fyldt med dirty tricks. Men at mistænkeliggøre Contador opførsel, fordi han benytter chancen for at køre fra sin nærmeste rival på dagens etape, er efter min mening ikke udtryk for dårlig stil.

Han griber chancen og slår til, da hans nærmeste rival begår en fejl!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share