Sådan søger du selv videnskabelige artikler


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Måske skulle du fortælle lidt om hvordan man kan få adgang til forskningslitteratur. Det er mit indtryk at de færreste ved hvilke muligheder universitetsbibliotekerne tilbyder privatpersoner.

Hvad med en slags intro til hvilken slags litteratur man vælger. F.eks. at det kan være være smart at starte med en review artikel af de højst citerede forfattere inden for et område.

En ting til: Hvad med noget om Google Scholar? Pudmeds search engine er fundamentalt flawed på flere områder og på grund af den måde som Google virker på, vil den sørge for at det som flest andre har fundet interessant bliver bumpet op i ens search hits. Så kan man eventuelt bagefter gå over på Pubmed, hvis man er i tvivl om den er pubmed indekseret....

Hvilke tanker ligger der bag din vejledning til hvordan man skal læse en artikel?

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle du fortælle lidt om hvordan man kan få adgang til forskningslitteratur. Det er mit indtryk at de færreste ved hvilke muligheder universitetsbibliotekerne tilbyder privatpersoner.
Hos en stor del af de publishers, hvor der ikke er fri adgang, kan man købe artiklerne enkeltvis med kreditkort, men så skal man nok være ret ivrig efter en bestemt artikel. Jeg ved faktisk ikke hvilken service universitetsbibliotekerne tilbyder private på det område.
Hvad med en slags intro til hvilken slags litteratur man vælger. F.eks. at det kan være være smart at starte med en review artikel af de højst citerede forfattere inden for et område.
Et sted i videoerne siger jeg noget om forskellen på reviews og originalartikler, men ellers er tanken jo at det er meget simple guides. Det du foreslår er rigtigt, men hæver også lige kompleksiteten et hak.
En ting til: Hvad med noget om Google Scholar?

Jeg fokuserer her udelukkende på PubMed, da det jo er den centrale database og også dertil næsten alle kildereferencer på MOL går til. Jeg er lidt ambivalent mht. Google Scholar, da jeg tit finder at den giver nogle mærkelige hits. Men klart nok - det er bestemt også en relevant tilgang.

Hvilke tanker ligger der bag din vejledning til hvordan man skal læse en artikel?

Udgangspunktet er, at når man søger på PubMed, så støder man på utallige artikler der er irrellevante eller bare noget teknisk mumbojumbo. Derfor synes jeg at den her "quick and dirty" metode er relevant at kende til.

Det er selvfølgelig lidt anderledes, hvis man i forvejen anvender originallitteratur seriøst. Så ved man hvilken journals og hvilke grupper der publicerer relevante ting for ens emne. Her vil man nogle gange dykke direkte ind i resultatafsnittet og kigge på en central figur eller tabel. Men igen - det her er tænkt som en ikke-akademisk guide.Under alle omstændigheder vil jeg næsten altid selv starte med at læse de sidste 3 linier i abstractet samt læse diskussionen før introduktionen.

Link to comment
Share on other sites

Det er altså ikke fordi jeg konsekvent leder efter skrivefejl, men mangler der ikke en "af"? :smile:

Vælg en relevant artikel ud listen over titler

Jeg syntes du har en rigtig god evne, til at forælle tingene på et niveau hvor alle kan være med, og går tingene igennem stille og roligt, det er virkelig godt.

Link to comment
Share on other sites

Angående priser kan de dog variere fra 25 til 200, efter hvad jeg selv har brugt af penge på det, og det ville jo være synd og skam, hvis man skræmte folk væk fra en videnskabsbaseret træning.

Angående videoerne, så vil jeg anbefale vimeo eller YouTube. Det må da også give flere MOL-hits - selv skal jeg nu til at bøvle med at finde en ny version af Flash for at få det til at fungere.

Link to comment
Share on other sites

Et andet fedt tool er Reflect: http://reflect.ws/

Man kan bruger det som plug-in eller online.

Om Reflect: "Reflect is a free service that tags gene, protein, and small molecule names in any web page within a few seconds. Clicking on a tagged term opens a small popup showing summary information, as shown below. Reflect can be installed as a plugin to Firefox or Internet Explorer, or can used by entering a URL in the field above".

Jeg bruger det når jeg læser abstracts om emner, jeg ikke ved så meget om. Reflect giver mig nyttig info lige ved hånden.

Et andet lidt mere specifikt tool er Medsum: http://webtools.mf.uni-lj.si/public/medsum.html

Her kan man fx se i hvilke tidsskrifter en bestem forsker primært publicerer i og hvem han/hun publicerer hyppigst sammen med (vha. "Profile" funktionen). Nok mest anvendeligt for de mere nørdede.

Link to comment
Share on other sites

 Share