Lufttryk i cykelslange?


harald8800
 Share

Recommended Posts

Hej Alle MOLboere

Jeg har et lidt lavpraktisk spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på. Jeg har for nylig købt en racercykel og har måttet sande, at der er en del man skal vide for, at betjene sådan en :D

Mit spørgsmål er så, hvor kan jeg se hvilket lufttryk jeg skal pumpe mine slanger op til? Jeg har fået, at vide, at det kommer an på hvilken fælg jeg kører med, men har ikke kunnet finde noget i min cykelmanual eller på selve cyklen :D Ved godt det givetvis er et dumt spørgsmål, men kan simpelthen ikke finde svaret :D Min cykel er en TREK 1.5 (ved selvfølgelig ikke om det betyder noget).

Vil sætte pris på svar og ellers god weekend :D

Link to comment
Share on other sites

Pas dog på med at pumpe for meget luft i dine dæk, du vil miste vejgreb jo hårde de er pumpet, og vil desuden få en mere ukomfortabel tur.

Afhængig af din vægt ville jeg per default pumpe mellem 7 og 8 bar i slangerne. Sørg dog for at du har gode dæk på.

Link to comment
Share on other sites

men sørg samtidig for ikke at have for lidt luft i, da risikoen for at punktere bliver større fordi sten ikke på samme måde bliver afvist som når det er hårdt pumpet.

p.s. jeg pumpet mine slanger op til 110psi når jeg kører og tjekker den ofte.

Link to comment
Share on other sites

Pumper min til mellem 100 og 110 psi. Syntes oftere den punktere ved 110 psi. Punkterer faktisk aldrig med 100 psi. Tjekker dæktryk HVER gang jeg bruger den. Man bliver overrasket over hvor hurtigt den faktisk daler i psi.

120 psi syntes jeg lyder af meget. Ved dog godt der er forskel på dæk/fælge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share