Større muskler / flere muskler


charlietoma
 Share

Recommended Posts

Hej Charlie og velkommen til.

Først et par generelle kommentarer.

Modsat hvad salt skriver, så mener jeg det er sådan nogenlunde til at forstå hvad det er du prøver at skrive, hvis man gør sig virkelig umage.

Godt nok kender jeg ikke rigtigt skriveniveauet for 14-årige sådan generelt, men dit indlæg er helt utrolig sjusket skrevet - virkelig virkelig slemt faktisk.

Sætningerne vælter ind oveni hinanden, der er 100 stavefejl, og din dansklærer ville give dig minuskarakter hvis han/hun så dette indlæg. Talesprog og skrivesprog er ikke det samme.

Når man giver sig tid til at formulere sig forståeligt - ja bare på nogenlunde normal dansk - så er der væsentlig større chance for at blive taget seriøst og få gode svar.

Dernæst så må du lige klappe hesten, for at bumpe sit indlæg fordi du ikke har fået svar indenfor en halv time, det er altså lige utålmodigt nok.

Nå, lidt konkrete svar skal du også have.

Det er nærmest meningsløst bare at smide en kostplan i nakken på dig og sige "sådan skal du spise". Man kan helt sikkert komme med en masse fornuftige råd, men jo mere konkret den er jo større er sandsynligheden også for at den ikke lige passer til dine behov. Derudover vil du med nærmest 100% sikkerhed ikke kunne følge det 100% næsten uanset hvad man skrev. Så du er nødt til at lære grundreglerne for fornuftig kost, og du kan f.eks. starte med at læse kost-artiklerne ude fra forsiden.

Din træning er du nødt til at beskrive meget mere klart for at nogen kan kommentere på det.

Skriv hvilke konkrete øvelser du laver, og her er det ikke nok bare at skrive musklen det rammer, hvor mange sæt og gentagelser du laver hver enkelt øvelse med.

Her er også en masse gode artikler til en begynder:

http://www.motion-on...showtopic=42685

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Okay jeg er ikke skrive spasser eller noget.

Det var fordi jeg havde lidt travlt da jeg skrev det, men det er en længere historie.

Har du en email eller noget i den stil, som jeg kan skrive det lidt mere forstående til :)?

Når du så på et tidspunkt ikke har travlt så skriv det mere struktureret her i tråden så alle har mulighed for at hjælpe dig på vej.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Først vil jeg lige sige, at jeg synes det er fedt du allerede tænker på, at begynde på styrketræning. Når det er sagt, så er du ikke såååå gammel endnu. Jeg ved efterhånden ikke om det her er et tabu-emne, men jeg ville nok fraråde at du kaster dig ud i tung styrketræning.

Du skriver du går til boksning. Min erfaring er, at netop (hvis det er en seriøs klub) boksetræning er rigtig godt, da det plejer at være en kombination af kredsløbstræning og styrketræning.

Mit råd er, bliv ved med boksetræning og kombiner det evt. med kropsvægtøvelser og lidt løb hvis der går for lang tid mellem dine træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Først vil jeg lige sige, at jeg synes det er fedt du allerede tænker på, at begynde på styrketræning. Når det er sagt, så er du ikke såååå gammel endnu. Jeg ved efterhånden ikke om det her er et tabu-emne, men jeg ville nok fraråde at du kaster dig ud i tung styrketræning.

*zzzzzzzzz* Hvad er tung styrketræning og hvorfor må han ikke det?

Link to comment
Share on other sites

*zzzzzzzzz* Hvad er tung styrketræning og hvorfor må han ikke det?

Det er fordi det er majet farligt for hans led og sener. De kan simpelthen ikke holde til hans tunge tunge løft, som han som nybegynder helt sikkert vil være i stand til at lave. :blink:

LeCerveau snakker og MOL-røven går. :smile:

Link to comment
Share on other sites

okay det lyder sikkert meget rigtigt.

Jeg vil lige understrege ikke lige sidste uge begyndte. altså de sidste 6 - 7 måneder har det været seriøst ( for mig ). det er fordi jeg har ferie nu fra træning, sæsonen er slut så, løber bare og så styrketræner, så jeg er 100 klar efter ferien.

Men altså kan godt tage de tunge løft og det gør jeg også, og mine led og det har det godt nok indtil videre. Altså selvom jeg er lille osv og i tror nok ik på den men jeg kan bænke 74kg. men ja dejligt med en masse kommentare:)

Link to comment
Share on other sites

Nej nej det lyder sgu rigtigt nok.

altså jeg har os hørt at det ikke er godt at blive for stor osv når man laver sportsgren, og har os fået afvide at jeg ikke skal løfte for meget.

Men meningen med det her var, a jeg får, nogle rigtige gode tips og, hjælp til at lave et træningsprogram det ville jeg virkelig sætte pris på!

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter! Lidt træning derhjemme 3 gange hver uge kan sagtens give dig større og stærkere muskler.

Dine 10kg vægte kan bruges til div. arm og skulderøvelser (er det justerbare vægte?). Pushups med hævede fødder og evt. med en tung taske eller lignende på ryggen, er glimrende træning for bryst skuldre og triceps (bagside overarm). Hvis du har mulighed for, så er ophævninger også en virkelig god øvelse og den kan du også gøre tungere med en taske eller tilsvarende på ryggen. Benene kan du træne med kropsvægtøvelser, gerne på 1 ben ad gangen hvis du orker, såsom squat (på et ben er det ret hårt og kræver en god balance, men hvis man støtter en en hånd på en stol eller bare står på en stol bliver det nemmere).

Kosten er et ret kompliceret emne, men det er muligt at dine nuværende madvaner er tilstrækkelige.

Læs gerne en bog om vægttræning, på biblioteket kan du låne en der hedder "bodybuilding for alle" skrevet af en "Thomas Hauge". Det var den første bog jeg selv læste om emnet og synes stadig den er ok. Den fortæller på ingen måde alt og der er en masse forsimplinger, men alt i alt en god og letlæst bog.

Held og lykke med dine planer!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ja det er justér vægte. altså jeg har sådan nogle ved ikke helt hvad de hedder til push-ups man sætter hver hånd på så man kommer længere ned dem tar jeg til pushups nogle gange med taske på.

har mulighed for hævninger så dem vil jeg os til at tage kan kun tage 10 - 15 styks ved ikke hvor meget det er.

og curls og brystpres tar jeg os og så laver jeg nogle skuldrer og nakke øvelser med 5 kilo ca.

men vil du hjælpe mig med at lave et ret seriøst træningsprogram fordi det ville jeg VIRKELIG sætte pris på.

har selv lavet et men det er ikke ret godt det er bare " mandag : bicep / bryst " osv. hvis du ville poste et nedenunder så du bare den bedste, som ex kunne være med øvelser eks. " mandag : 3 sæt squat, push ups og så skrive hvad det gir " ved godt ville tage nogle minutter og poste men jeg ville virkelig sætte pris på det!

- jeg kan godt tage squat med håndvægte kan jeg ik? den eneste forskel er jo bare at det ikke er en lang stang men 2 vægte. det ville jeg være glad for hvis jeg kunne.

MEN PLEASE POST ET PROGRAM ANDREAS! DU LYDER RIGTIG GOD!

Link to comment
Share on other sites

*zzzzzzzzz* Hvad er tung styrketræning og hvorfor må han ikke det?

Det er fordi det er majet farligt for hans led og sener. De kan simpelthen ikke holde til hans tunge tunge løft, som han som nybegynder helt sikkert vil være i stand til at lave. :blink:

Come on - I ved begge to godt at nybegynderes teknik meget ofte stinker. Desuden er "tungt" jo relativt i forhold til styrke. Så selv "lav" vægt kan være rigtigt slemt for teknikken. Med dårlig teknik kommer - uundgåeligt - skader.

Men under kyndig vejledning kan nybegyndere selvfølgeligt godt gå tungt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er justér vægte. altså jeg har sådan nogle ved ikke helt hvad de hedder til push-ups man sætter hver hånd på så man kommer længere ned dem tar jeg til pushups nogle gange med taske på.

har mulighed for hævninger så dem vil jeg os til at tage kan kun tage 10 - 15 styks ved ikke hvor meget det er.

og curls og brystpres tar jeg os og så laver jeg nogle skuldrer og nakke øvelser med 5 kilo ca.

men vil du hjælpe mig med at lave et ret seriøst træningsprogram fordi det ville jeg VIRKELIG sætte pris på.

har selv lavet et men det er ikke ret godt det er bare " mandag : bicep / bryst " osv. hvis du ville poste et nedenunder så du bare den bedste, som ex kunne være med øvelser eks. " mandag : 3 sæt squat, push ups og så skrive hvad det gir " ved godt ville tage nogle minutter og poste men jeg ville virkelig sætte pris på det!

- jeg kan godt tage squat med håndvægte kan jeg ik? den eneste forskel er jo bare at det ikke er en lang stang men 2 vægte. det ville jeg være glad for hvis jeg kunne.

MEN PLEASE POST ET PROGRAM ANDREAS! DU LYDER RIGTIG GOD!

Lidt smiger er svært at stå for :bigsmile:

Programforslag 1:

Ben: split squat med håndvægte, etbens squat stående på stol med noget til at holde fast i, etbens tåhævninger.

Ryg: Ophævninger med overhåndsgreb (håndflade væk fra dig), enarms håndvægtsroning (her skal du nok bruge mere end 10 kg!), ophævninger med underhåndgreb.

Bryst: pushups med belastning og hævede fødder (gerne på dine håndtag), håndvægtsflyes.

Skuldre: Sideløft med hænderne i neutral position, enarmssideløft skråt liggende på siden.

Arme: Håndvægtscurl (gerne med rotation, hvor du begynder med tommelen fremad og vender den udad på vejen op), fransk håndvægtspres (ligger på ryggen med arme strakt næsten lige op, og sænker vægte ned til skuldre uden at flytte dine albuer)

Mave: Mavebøjninger på bold eller lignende, omv mavebøjninger (også gerne på en bold), skrå mavebøjninger (en side ad gangen og gerne på en bold)

Træn alle øvelser i nævnte rækkefølge 3 dage om ugen (dog ikke 2 dage i træk)

Øvelser med fed skrift trænes med 2 hårde sæt med 8-12 gentagelser (enten med samme vægt eller ændret vægt mellem sæt). De andre øvelser trænes med 1 sæt med 8-12 gentagelser. Mave øvelser kan laves som resten hvis du bruger ekstra vægt, eller du kan lave op til 3 sæt af hver maveøvelse med kort pause imellem. Vær opmærksom på din teknik, det gælder om at løfte vægtene kontrolleret, så det bliver så hårdt som muligt, og ikke blot kaste dem op og ned. Tempoet bør være ca 2 sekunder på at løfte vægten og 2 sekunder på at sænke den, men du behøver ikke tage tid!

Held og lykke endnu engang!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Du sgu en god gut andreas.

det lyder rigtig godt! jeg kunne godt bruge håndvægte til squat ikke sandt :)?

og forstår ikke helt den måde i skriver på eks : 2 hårde sæt med 12 - 14 gentagelser.

^^ vil det sige at jeg skal 12 - 14 gange 2 gange :)?

og så har jeg lige lavet en anden post inde under træningsprogram, du kan lige se den hvis det nu ja :)

Hej allesammen.

Okay jeg er 14 år, blir 15 på tirsdag.

Jeg har trænet nu sådan rimelig seriøst i 6 måneder, og jeg er ved at få en ret god krop.

Jeg vil VIRKELIG gerne have hjælp til et træningsprogram!

OM MIG :

165 høj

62 kg.

boksning

.

God info : min fedtprocent ligger ca på 10 - 12, jeg kan bænke 75 ( er selv ret stolt over )går IKKE i center ligenu, sådet er home workouts.

Har mulighed for at bruge håndvægte ( kan justeres ) har max 10 - 12 kilo til rådighed ligenu, pull-ups, og ja.

Forhåbninger med programmet : større muskler, stærkere < det sådan det.

håber nogen kan komme op med noget ligende : mandag : squat 10 x 3 pullups 12 x 2 osv og evt løbeturer. og råd til træning, øvelser og vægt osv, gerne kost os.

MEN HÅBER VIRKELIG I KOMMER MED NOGET GODT, SPØRG HVIS DER ER MERE I HAR BRUG FOR AT VIDE :)

- charlie

Andreas det var rigtig godt det du skrev, har bare et spørgsmål .

du siger jeg skal træne det 3 gange om ugen og IKKE 2 dage i træk. er det fordi det er bedst for mig at gøre sådan kun 3 gange om ugen det du skrev, eller er det muligt at du også kunne lave et 5 - 6 dages :)

eks : torsdag : squat 12 x 3 20 pushups x 3 osv.

og så lige sidste ting skal jeg løfte så meget som muligt, det har jeg nemlig hørt hvis man skal have større muskler så er det bedst og stærke self.

Håber ikke det er for sjusket

- mhv charlie

Link to comment
Share on other sites

er igang med at udføre programmet nu andreas :) det går rigtig godt.

vil bare være sikker jeg har hørt at man skal træne noget den ene dag og så noget den anden. og så skal man ikke træne det samme mere end 2 gange om ugen?

men ja vil bare lige høre hvad du siger, og det her er et fullbody program ikke?

og er der nogen forskel hvilken rækkefølge jeg tar det i?

og hvad skulle jeg opnå med dette?

hvor lang tid skal det foregå over?

håber du kan besvare ven:)

-charlie

Link to comment
Share on other sites

Et sæt er en serie gentagelser udført i rap. Eksempelvis 2 sæt med 10 kg til udmattelse. Begynd at løfte de 10 kg til du ikke kan løfte dem mere, lad os sige 11 gange. Dette var første sæt! Hold en pause og begynd med de 10 kg igen, fortsæt ligesom før til udmattelse, lad os sige at du klarer den 10 gange. Dette var andet sæt.

Programmet er et fuldbody og rækkefølgen er blot den man generelt ville anbefale. Hvis du hellere vil træne øvelserne i en anden rækkefølge, er der uendeligt mange muligheder. Som udgangspunkt vil jeg mene at du bør træne ryg og bryst før du træner arme, men ellers er det bare og bytte rundt på muskelgrupperne. Rækkefølgen af øvelser inden for den enkelte muskelgruppe kan også ændres, men de fleste anbefaler de mest krævende øvelser før de mindre krævende. At styrketræne 5-6 om ugen er ikke at anbefale, hvis du spørg mig, specielt ikke hvis du træner hårdt hver gang. Når man træner efter splitprogrammer vil man typisk træne flere øvelser og sæt/muskel, men til gengæld vil den samme muskel ikke blive trænet så ofte.

Programforslaget jeg postede er i øvrigt temmelig omfattende for et fuldbody program med 15 øvelser i alt. Hvis det er styrke og størrelse man ønsker, tror jeg ikke man skal træne mere end 15 forskellige øvelser hver gang man træner.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Come on - I ved begge to godt at nybegynderes teknik meget ofte stinker. Desuden er "tungt" jo relativt i forhold til styrke. Så selv "lav" vægt kan være rigtigt slemt for teknikken. Med dårlig teknik kommer - uundgåeligt - skader.

Men under kyndig vejledning kan nybegyndere selvfølgeligt godt gå tungt.

Korrekt, men mit "råd" er jo givet ud fra præmissen om, at man selvfølgelig har "korrekt" teknik. Men det er der så også de færreste der har.

Folk talte imod tung styrketræning p.g.a. charlietomats alder/begynder og det er bare tåbelige mol-dogmer. Folk er blevet fyldt med skræmmebilleder om, at han ikke vil vokse, og vil udvikle slidgigt som 40 årig. Det var det rådene byggede på.

Han kunne da næsten ikke finde en bedre og sundere "hobby". Han har altså desuden trænet i 6-7 måneder.

De kunne have uddybet, at der er andre bevægegrunde for, at fraråde ham "tung" styrketræning. Det kunne jeg selvfølgelig også.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, men mit "råd" er jo givet ud fra præmissen om, at man selvfølgelig har "korrekt" teknik. Men det er der så også de færreste der har.

Folk talte imod tung styrketræning p.g.a. charlietomats alder/begynder og det er bare tåbelige mol-dogmer. Folk er blevet fyldt med skræmmebilleder om, at han ikke vil vokse, og vil udvikle slidgigt som 40 årig. Det var det rådene byggede på.

Han kunne da næsten ikke finde en bedre og sundere "hobby". Han har altså desuden trænet i 6-7 måneder.

De kunne have uddybet, at der er andre bevægegrunde for, at fraråde ham "tung" styrketræning. Det kunne jeg selvfølgelig også.

Jeg ved godt at både dig og salt har styr på at det ikke skader at styrketræne i en ung alder. Det er bare så vigtigt at fremhæve teknikken. Og det var det jeg ville prøve på, nu hvor de andre netop ikke gjorde det, og I heller ikke gjorde. 6-7 måneder er efter min mening i dén grad nybegynder og mit skud er, at charlietoma ikke aner en skid om teknik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share