Squat vs dødløft


dragon
 Share

Recommended Posts

I mit lille hjemmegym har jeg mulighed for at lave både squat og dødløft. Mit stativ kan omstilles mellem bænkpres og squat men det er omstændigt og jeg er doven :-).

Jeg er i besiddelse af en 20 kg OL stang og jeg har derudover en mindre stang. Så jeg bruger pt. den store stang til dødløft og den lille stang i bænkpressen.

Men jeg har lidt dårlig samvittighed over at springe squat over. Er der nogle gode alternativer?

Er squat og dødløft egentlig ikke den samme bevægelse? Det ser sådan ud i spejlet :-). Behøver jeg træne begge?

Link to comment
Share on other sites

Squat og dødløft er to forskellige øvelser, både teknisk og mht. hvilke muskler, de rammer-

Læg mærke til "Muscles" i højre side i nedenstående links.

Squat:

http://www.exrx.net/...ps/BBSquat.html

Dødløft:

http://www.exrx.net/...BBDeadlift.html

En mulighed er at du skifter mellem de to øvelser med fjorten dage til tre ugers mellemrum og i mellemtiden kører en anden øvelse som erstatning.

Ellers vil jeg mene at Squat er nemmere at erstatte end dødløft - du kan bruge en kombi af bulgarian split squat og pistols

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Læg mærke til "Muscles" i højre side i nedenstående links.

Tak for referencerne til alternative øvelser.

I listen over muskler, som trænes i squat, en delmængde af muskler der trænes med dødløft...

Min træning har almindelig styrke og sundhed som mål. Jeg har fundet en række øvelser som jeg kan udføre som cirkeltræning så jeg udnytter tiden optimalt. Stativet kan enten være indstillet til bænkpres eller til squat. Det går ikke at omskifte under træning hvis jeg vil lave cirkeltræning og det vil også tage tid fra andre øvelser jeg kan lave inden for mit tidsbudget.

Det er muligt at jeg kan lave en dag om ugen hvor jeg laver squat, men så kan jeg ikke samme dag også lave dødløft (*) og bænkpres. Squat tager altså hele to store øvelser af programmet. Men det er måske også ok, hvis jeg kun gør det en gang om ugen - hvad siger i til den plan? Jeg kan eventuelt lave armbøjninger i stedet for bænkpres.

(*) det er også omstændigt og tidskrævende at pille alle skiverne af stangen for flytte den fra stativ til gulv og omvendt. Jeg har ikke vægt nok til den lille stang til at udføre de tunge løft med den.

Link to comment
Share on other sites

1. Få ret din teknik til i de øvelser du bruger, en øvelser er ikke mere være end dens udførsel og det samlede program. Så dit spørgsmål er ligegyldigt hvis de 2 parameter ikke er på plads

2. Du kan sagtens undvære squat, hvis du erstatter den med snatch grip deadlift eller dødløft fra boks, kravet til teknik er dog stort

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du er for doven og useriøs til at justere højden på dit stativ bæger resten af din træning med garanti også præg af det og det er derfor spild af tid at give dig gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er for doven og useriøs til at justere højden på dit stativ bæger resten af din træning med garanti også præg af det og det er derfor spild af tid at give dig gode råd.

Vil nok ikke være så grov, og sige det er spild af tid, at give dig gode råd. Men vil også mene det er ret useriøst IKKE, at gide omstille sin bænk til squat. Så er det jo fordi du ikke gider lave øvelsen. Medmindre du har en mærkelig kompliceret bænk, plejer det ikke, at tage mere end 1 min at fikse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er for doven og useriøs til at justere højden på dit stativ bæger resten af din træning med garanti også præg af det og det er derfor spild af tid at give dig gode råd.

Jeg har fin fremgang med mit træningsprogram, men ellers tak.

Er det kun værd at hjælpe folk der træner til det næste mesterskab?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fin fremgang med mit træningsprogram, men ellers tak.

Er det kun værd at hjælpe folk der træner til det næste mesterskab?

Lad være, at være tøsefornærmet.

Du kommer ind på et træningsforum på interwebz og siger du er for doven til at indstille udstyret, hvilken respons havde du regnet med?

HVER eneste gang man træner i et center piller man skiver af stangen (for ingen andre kan finde ud af at sætte dem på plads) inden man bruger den, loader sin egen stang, og piller skiverne af igen. Se det som ekstra træning.

Hvorfor ikke lave et upper/lower-split? Det lyder da til at passe til dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share