Havregrød


Mullekrulle
 Share

Recommended Posts

Ja, som beskrivelsen af emnet antyder: Hvad spiser I på jeres havregrød?

Har normalt aldrig været super fan af havregrød, men er begyndt at overveje det i og med der skal en del værre gryn til at opnå samme mæthed i forhold til hvis man bare hælder mælk på.

Jeg har i skrivende stund lige fortæret 40 gram gryn, 200 gram mælk, lavet til grød og så blandet ca. 15-20 gram chokoladeprotein i og det smagte udemærket (man skal nok lige vænne sig til det).

Men har I andre ideer?

Derudover.. helt off topic.. så får man tit når man spiser brunch i byen en meget tyk slags yoghurt med sirup og evt. müsli/frugt.

Ved I om det 'yoghurt' er kvark/skyr der bliver serveret eller hvad det er? :o)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundet en ganske god opskrift, som jeg spiser hver dag:

50g grovvalsede havregryn (grove så noget af strukturen bevares)

50g frosne bær - hindbær, jordbær, eller blåbær (kan mixes)

En masse sødemiddel (selv tager jeg 7 sødetabletter af dem fra aldi, og opløser i en lille smule varmt vand)

240 gram vand

Det hele blandes op, og så 2*1:40 sek ved fuld styrke i microen, hvor der omrøres efter ½ tid.

Link to comment
Share on other sites

Er sødemidlet vigtigt?

Jeg bryder mig ikke om kunstige ting og specielt ikke kunstige sødemidler.

Jeg synes ikke det smager godt uden. Og det skulle vist være ret veldokumenteret at det ikke er 'giftigt'..

Der er jo også en del sødemiddel i chokoladeproteinpulveret..

Link to comment
Share on other sites

40-50g gryn, 10g rosiner, 10g hakket mandler, 5-10g solsikke kerner, 1tsk kanel og vand.

Rosiner, Mandler og solsikke kerner bliver tilberet sammen med mine havregryn så det hele er varmt.

Rosinerne bliver nogle gange erstatet med en spsk. honning oven på den varme grød, Mums...

bon appetit.

Edited by loth
Link to comment
Share on other sites

Ved at lade gryn stå i blød (gerne med en sjat kernemælk eller yoghurt blandet i vand/gryn blandingen) et lunt sted natten over, opnår man en bedre fordøjelighed. Kog en sjat vand op i en gryde med salt. Tilsæt grødblanding og rør rundt mens det bliver kogt igennem. Server gerne med en klat smør og noget sødt. Kan krydres med kanel og/eller kardemomme. Drænet yoghurt går også fint til!

Link to comment
Share on other sites

Havregrød er bare hot stuff som morgenmad! Smager så godt, elsker det virkelig :4mewantfood: 50 gr. og jeg er velkørende de næste par timer.

Som med så mange andre ting, synes jeg nogen gange smagen bliver ødelagt, hvis man blander en masse ting i. Af og til, smider jeg max en tsk. kanel i hvis jeg har lyst til en lidt sødere smag.

MEN, det allervigtigste hvis du spørger mig, er at havregrynene er økologiske! Jeg synes der er en verden til forskel i smagen.

Link to comment
Share on other sites

personligt gør jeg sådan her

70-80g gryn.

10g jordbær proteinpulver

15g rosiner

Vand.

I mikroovnen med det indtil det har den konsistens som jeg nu vil have det skal have.

Så smider jeg noget kanel & hjemmelavet æble/hyben marmelade oven på, & så ned i gabet med det :D

Link to comment
Share on other sites

60gram havregryn

flydende sød

kakaopulver spskfuld

40gram proteinpulver med chokolade/vanilie eller neutralsmag

Kakaopulver og sød blandes med lidt kogende vand fra elkedel. Grynene tilsættes og dækkes med mælk eller vand. Bringes i kog. Protpulver tilsættes, røres godt rundt. Smages til, er det ikke sødt nok tilsættes lidt mere flydende sød.

Serveres med kold pepsi max eller Coke Zero

Går i lige pattern

Desuden MÅ HAVREGRYNEN IKKE være økologisk da det ødelægger både smag og konsistens. Rent faktisk er det bedst hvis havregrynen er lavet af æbleenzymer

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Derudover.. helt off topic.. så får man tit når man spiser brunch i byen en meget tyk slags yoghurt med sirup og evt. müsli/frugt.

Ved I om det 'yoghurt' er kvark/skyr der bliver serveret eller hvad det er? :o)

Mener det er græsk yoghurt der bliver serveret de fleste steder og for det meste er dette der bliver serveret 10%.

Men det smager helt sikkert fantastisk med skyr/kvark også, hvis det var noget du ville overveje at lave selv :-)

Link to comment
Share on other sites

Er sødemidlet vigtigt?

Jeg bryder mig ikke om kunstige ting og specielt ikke kunstige sødemidler.

Hold op med at græde over 'kunstige' ting. Du er bare blevet skræmt væk af populærmedierne. Sødemiddel er et af de mest undersøgte stoffer og der er ingen skadelig effekt.

Du burde, btw, se hvordan grøntsager og frugter ser ud, hvis de er helt naturel (ja, de er pisse vamle).

Link to comment
Share on other sites

60gram havregryn

Både du og Torben træner med henblik på vækst ikke? Det undrer mig derfor en smule at i ikke indtager flere carbs i jeres morgenmad.

Selv indtager jeg 180 gram havregryn hver morgen uanset om målet er kcal underskud eller overskud. Ikke at i nødvendigvis skal gøre det samme, men 40 og 60 gram er ekstremt lidt.

Blot et velment råd.

Link to comment
Share on other sites

Både du og Torben træner med henblik på vækst ikke? Det undrer mig derfor en smule at i ikke indtager flere carbs i jeres morgenmad.

Selv indtager jeg 180 gram havregryn hver morgen uanset om målet er kcal underskud eller overskud. Ikke at i nødvendigvis skal gøre det samme, men 40 og 60 gram er ekstremt lidt.

Blot et velment råd.

Nope jeg er igang med at smide fedt

Link to comment
Share on other sites

Ok Lunau. Jeg smider og pt fedt men netop morgenmaden er ikke noget jeg justere synderligt meget på. Jeg vil klart anbefale dig at indtage noget mere og så justere på resterende måltider.

Jeg cutter nu bedst på meget få carbs hvis jeg endelig indtager carbs af den ene eller den anden grund bliver det umiddelbart efter træning

Men tak for dit velmenende råd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg en sjælden gang laver havregryn plejer jeg at bruge 5-grynsblanding og vand - det giver lidt mere at tygge på. Ofte har jeg skåret et æble ud i tern, som kommer i inden det hele ryger i mikroovnen. Spiser det med mælk på, men har kun behov for at putte sukker på, hvis jeg ikke har frugt i grøden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

mmh.. Havregrød! Den bedste måde at starte dagen på, synes jeg personligt!

jeg eeeelsker havregrød med æblegrød på, jordbærgrød kan også bruges (selvfølgelig mors hjemmelavede ;p)

-ellers med kanel, som mange af jer, eller frosne bær som lige bliver blandet i, når det kommer varmt fra gryden. -Gerne med lidt hørfrø eller anden slags kerner eller frø i.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share