Forsøgspersoner søges til træningsstudie i bænkpres


mvk
 Share

Recommended Posts

Træningsstudie i bænkpres

I forbindelse med bachelorprojekt på AAU søger vi forsøgspersoner til deltagelse i et træningsstudie. Studiet har til hensigt at afdække nye metoder, til at forbedre styrken i bænkpres. Forsøgspersonerne vil derfor indgå i to ugentlige træningspas samt tre test for at opnå fremgang.

Projektet vil undersøge om træning af bænkpres i en ustabil tilstand har en indvirkning på styrke- og balance parametre hos udøveren. Den ustabile tilstand opnås ved at montere en vægtskive i en elastik hængende fra hver ende af stangen(se vedhæftede billede). Den ustabilitet som derved skabes, menes at have en positiv effekt på den stabiliserende muskulatur omkring skulderleddet. I sidste ende kan dette have en effekt på skadesforebyggelse og styrkefremgang i bænkpres øvelsen.

Vi søger raske mænd der minimum er 18 år og som minimum har prøvet øvelsen bænk pres før. Under forløbet er det vigtigt at man er indstillet på ikke at lave anden form for bænkpres relateret træning.

Studiet strækker sig over 5 uger og du skal besøge vores laboratorium 12 gange i alt. Hver gang tager mellem 20-40min. De ugentlige træningspas vil foregå tirsdage og torsdage i idrætslaboratoriet på Fredrik Bajers Vej 7E i Aalborg. Tidspunktet for træningen kan tilpasses den enkelte i tidsintervallet 09-21.

Da dette er et bachelorprojekt vil der ikke kunne udbetales kompensation i forbindelse med deltagelse.

Forsøget forventes at starte i uge 13.

Ønsker du yderligere information eller at deltage i forsøget kontakt da:

Mathias Kristiansen

Tel: 26 80 34 61

Mail: [email protected]

post-5317-126892040268.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lyder yderst spændende... Hvilken uddannelse er projektet til?

Jeg har tidligere hørt lidt om lign. træning det var dog i squat på vibrationsplatform. Her fandt de ikke en lige så stor fremgang hos dem med squat+vibra som hos dem som lavede ren squat. De mente at det skyldes det ustabile underlag som gjorde at de derved ikke kunne udnytte muskulaturen lige så meget da de konstant skulle forsøge at opretholde balancen.

I dette studie havde de så ikke noget data om stabiliteten i ledene

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også mega tændt på det, lige indtil der stod Aalborg. :unhappy: Kunne i for fanden bare have lagt det på samme dage som hjemmebanekampene, så man kunne se noget bold samtidig :smile: så kunne man måske forsvare den lange tur fra Sjælland :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil I lave det forsøg? Uanset hvordan det bliver udformet, vil der da være tonsvis af usikkerheder, så det vil blive svært nogen sinde at tale om en ret høj grad af evidens...

Hvilke usikkerheder ?

Hvordan ville DU lave det i stedet for ?

Det er altid nemt at kritisere et forsøgsdesign :wink:

PS: jeg er ikke involveret i udformning af protokol, eller kender de der laver projektet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke usikkerheder ?

Hvordan ville DU lave det i stedet for ?

Det er altid nemt at kritisere et forsøgsdesign :wink:

PS: jeg er ikke involveret i udformning af protokol, eller kender de der laver projektet :smile:

Du misforstår mig. Jeg ser så mange ting, som variation i træningsperiode, styrke, ændring i kropsvægt, anden livsstil, kropsbygning, løftestil og tusind andre ting, at jeg selv er helt på bar bund med hvordan det skulle udføres. Jeg burde helt sikkert også have tilføjet et "Hvordan", ang udelukkelse af usikkerheder, til det originale spørgsmål :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er et bachelorprojekt, og de har næppe muligheder til at lave et forsøg hvor der tages højde for særligt mange variabler.

Rodede forsøgsopsætninger med så mange variabler at det er umuligt at konkludere noget brugbart, har i øvrigt ikke forhindret "rigtige" videnskabsmænd i at bruge fondsmidler!

I øvrigt held og lykke med det Mathias, og der er nok en del herinde der vil høre om de resultater i opnår, hvad end de måtte lede til.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil I lave det forsøg? Uanset hvordan det bliver udformet, vil der da være tonsvis af usikkerheder, så det vil blive svært nogen sinde at tale om en ret høj grad af evidens...

Hej Moos!

Det korte svar: For at skabe ny viden, og jo det kan godt lade sig gøre ellers ville det jo være dumt at give sig i kast med :4thumbup:

Uddybet: Da det er er et træningsstudie som foregår over en længere tidsperiode, er der selvfølgelig nogle variable som vi ikke kan kontrollere 100%. Men sådan vil det desværre altid være, ligegyldigt hvem eller hvad man tester. Med dette forsøg vil vi forsøge at kaste lys over et emne som ikke er særligt undersøgt i forvejen og derved give vores videnskabelige bidrag til ny viden på dette område. En reel viden opnås dog først når der er flere som har lavet lignende forsøg og der forhåbentligt kan tegnes en tendens i de resultater som er publiceret.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Er planen at der kun trænes med ustabil vægtstang? Fordi så kan jeg godt skrive din konklusion for dig nu:

"Forsøget påviste ikke signifikant øgning af 1RM i bænkpres ved brug af øvelsesprotokollen."

Jep, den ene gruppe træner kun ustabil bænkpres. Dog er 1 rm langt fra den eneste variabel som der måles på og heller ikke den væsentligste i dette forsøg. Interessant konklusion du kommer med, men du kan jo reelt ikke vide om det rent faktisk forholder sig sådan før at du har testet det.

Link to comment
Share on other sites

Jep, den ene gruppe træner kun ustabil bænkpres. Dog er 1 rm langt fra den eneste variabel som der måles på og heller ikke den væsentligste i dette forsøg. Interessant konklusion du kommer med, men du kan jo reelt ikke vide om det rent faktisk forholder sig sådan før at du har testet det.

nej det kan han nok ikke, men der er rimelig mange studier og teori der kunne tyde på at det vil gå den retning.

hvordan måler i de skades forebyggende parameter?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jep, den ene gruppe træner kun ustabil bænkpres. Dog er 1 rm langt fra den eneste variabel som der måles på og heller ikke den væsentligste i dette forsøg. Interessant konklusion du kommer med, men du kan jo reelt ikke vide om det rent faktisk forholder sig sådan før at du har testet det.

Hvad måler du/I på for at vurdere effekten af træningen?

Jeg håber du uploader din endelige rapport når den er færdig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes rigtig god om tankerne bag jeres projektidé. Om det viser sig at være en bedre træningsmetode er jo umuligt at konkludere på forhånd, og netop derfor er det relevant at gennemføre et studie der belyser det emne. Uanset hvad resultatet bliver, vil det jo uddybe den tilgængelige viden på området, evt. bane vej for flere studier, så jeres resultat bliver mere "sandt". Før resultatet foreligger kan man ikke med sikkerhed sige noget. Det er vel præcis derfor at forsøget udføres.

I forhold til studiet med vibrationspladen og squat øvelsen, tror jeg umiddelbart ikke at resultatet kan bruges til at forudse resultatet at dette studie, eftersom man ikke rigtig kan sammenligne træningsmetoderne. Vibrationspladen kører på en meget høj og konstant frekvens, hvorimod vægtskiver i elastikker måforventes at reagere på udefrakommende påvirkning (hastighed, presretning, styrkeforskel i hø. ve. arm).

I forhold til variabler hos den enkelte testperson, kan I jo være mere eller mindre grundige. Det vigtigste må vel være at I sørger for at beskrive grupperne, vurdere resulaterne og diskutere om der er noget der kan have påvirket outcome. I kan selvfølgelig også prøve at kontrollere testpersonerne mht. fødeindtag, træningsmængde, søvn osv., hvilket jo er temmeligt omfattende (måske for omfattende for et bachelorstudie).

Er også lidt interesseret i at høre hvilken studiebaggrunde I har: Fys, Idræt ?

Held og lykke med jeres projekt. Glæder mig til at høre resultatet

Link to comment
Share on other sites

Min coach siger det meget godt.

To give you an example of why most America studies aren't worth a shit is because, quite often, the test subjects aren't worth a shit.

Alternatively, Milan Lab has time:motion studies out the ying yang on the world class AC Milan Soccer Club.

Not to mention the research that was done from here to Abell 1835 IR1916 and back by the former Soviet Union and Eastern bloc countries on NATIONAL AND INTERNATIONAL CALIBER ATHLETES.

Meanwhile, our high tech western journals are kind enough to showcase how non athlete college students respond to isokineticvariableundulatingpyramidaccommodatingwaveloadingresistancetraining

It's a problem that runs very deep; all the way to the origins of sport training and it's research in this country.

It's so bad that a study on most contemporary collegiate and NFL teams would still be somewhat worthless because we must question how well prepared the athletes are- even at these levels.

Those of you who coach at this level and the NFL know what I'm talking about.

Any study, of meaning to me, of these levels would have to be conducted on model players here and there as it would be rare to find an entire starting lineup that is populated by model physically/tactically/technically/psychologically prepared athletes.

We have a lot of catching up to do here in the good ol' US...A LOT

Link to comment
Share on other sites

At studiet er åndsvagt, meningsløst og spild af ressourcer.

Har du overvejet at formålet med studiet ikke er at forbedre styrken for amerikanske eliteatleter ?

Hvis du skulle designe et mini-bachelorprojekt, hvad ville du så lave?

Som udgangspunkt synes jeg ikke projektet er tåbeligt, men det kunne da være interessant at høre hvilke overvejelser der ligger bag. HERUDOVER må man heller ikke glemme at et bachelorprojekt (10-15 ECTS point i belastning) ikke har til formål at generere revolutionerende ny viden, men er en del af et studieforløb der nogle år senere (For nogle) skal munde ud i at der udarbejdes et stykke arbejde der potentielt bidrager til at øge vores viden på et givent område.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at formålet med studiet ikke er at forbedre styrken for amerikanske eliteatleter ?

Ingen andre end dig taler om forbedring af styrke og amerikanske elite atleter. Så nej, det har jeg ikke overvejet.

Hvis du skulle designe et mini-bachelorprojekt

Det skal jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ingen andre end dig taler om forbedring af styrke og amerikanske elite atleter. Så nej, det har jeg ikke overvejet.

Det skal jeg ikke.

Ok, så forstod jeg nok ikke din post. Det lød unægteligt bare noget i retning af forskning der ikke var udført på eliteatleter var meningsløs - men okay skimmede det også bare.

Du skal aldrig sige aldrig, JEG tror på du en dag kommer til at skrive et bachelorprojekt :cool:

Link to comment
Share on other sites

Træningsstudie i bænkpres

I forbindelse med bachelorprojekt på AAU søger vi forsøgspersoner til deltagelse i et træningsstudie. Studiet har til hensigt at afdække nye metoder, til at forbedre styrken i bænkpres. Forsøgspersonerne vil derfor indgå i to ugentlige træningspas samt tre test for at opnå fremgang.

Projektet vil undersøge om træning af bænkpres i en ustabil tilstand har en indvirkning på styrke- og balance parametre hos udøveren. Den ustabile tilstand opnås ved at montere en vægtskive i en elastik hængende fra hver ende af stangen(se vedhæftede billede). Den ustabilitet som derved skabes, menes at have en positiv effekt på den stabiliserende muskulatur omkring skulderleddet. I sidste ende kan dette have en effekt på skadesforebyggelse og styrkefremgang i bænkpres øvelsen.

Vi søger raske mænd der minimum er 18 år og som minimum har prøvet øvelsen bænk pres før. Under forløbet er det vigtigt at man er indstillet på ikke at lave anden form for bænkpres relateret træning.

Studiet strækker sig over 5 uger og du skal besøge vores laboratorium 12 gange i alt. Hver gang tager mellem 20-40min. De ugentlige træningspas vil foregå tirsdage og torsdage i idrætslaboratoriet på Fredrik Bajers Vej 7E i Aalborg. Tidspunktet for træningen kan tilpasses den enkelte i tidsintervallet 09-21.

Da dette er et bachelorprojekt vil der ikke kunne udbetales kompensation i forbindelse med deltagelse.

Forsøget forventes at starte i uge 13.

Ønsker du yderligere information eller at deltage i forsøget kontakt da:

Mathias Kristiansen

Tel: 26 80 34 61

Mail: [email protected]

Kan næsten gætte mig til du læse Idræt ?

I kræver rimelig meget af forsøgspersonerne, hvis jeg var jer ville jeg gøre brug af jeres egen gruppe + et par med studerende. Proof of concept kan sagtens klares med små 10 personer og vil helt sikkert (hvis forsøgsdesignet er lavet ordenligt) kunne skrives til et konference paper.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

nej det kan han nok ikke, men der er rimelig mange studier og teori der kunne tyde på at det vil gå den retning.

hvordan måler i de skades forebyggende parameter?

Hvad måler du/I på for at vurdere effekten af træningen?

Jeg håber du uploader din endelige rapport når den er færdig :)

Vi bruger en kraftplatform til at måle center of pressure og 3d kinematik til at måle stangens bevægebane.

Jeg synes rigtig god om tankerne bag jeres projektidé. Om det viser sig at være en bedre træningsmetode er jo umuligt at konkludere på forhånd, og netop derfor er det relevant at gennemføre et studie der belyser det emne. Uanset hvad resultatet bliver, vil det jo uddybe den tilgængelige viden på området, evt. bane vej for flere studier, så jeres resultat bliver mere "sandt". Før resultatet foreligger kan man ikke med sikkerhed sige noget. Det er vel præcis derfor at forsøget udføres.

I forhold til studiet med vibrationspladen og squat øvelsen, tror jeg umiddelbart ikke at resultatet kan bruges til at forudse resultatet at dette studie, eftersom man ikke rigtig kan sammenligne træningsmetoderne. Vibrationspladen kører på en meget høj og konstant frekvens, hvorimod vægtskiver i elastikker måforventes at reagere på udefrakommende påvirkning (hastighed, presretning, styrkeforskel i hø. ve. arm).

I forhold til variabler hos den enkelte testperson, kan I jo være mere eller mindre grundige. Det vigtigste må vel være at I sørger for at beskrive grupperne, vurdere resulaterne og diskutere om der er noget der kan have påvirket outcome. I kan selvfølgelig også prøve at kontrollere testpersonerne mht. fødeindtag, træningsmængde, søvn osv., hvilket jo er temmeligt omfattende (måske for omfattende for et bachelorstudie).

Er også lidt interesseret i at høre hvilken studiebaggrunde I har: Fys, Idræt ?

Held og lykke med jeres projekt. Glæder mig til at høre resultatet

Læser Idræt på 6. semester på Aalborg Universitet.

Min coach siger det meget godt.

Tja, din coach siger vel bare det, som alle i forvejen godt ved. At hvis man laver et forsøg med fx pensionister. Så gælder de resultater som man opnår kun for en sammenlignelig gruppe, og ikke for fx 3 årige børn.

Kan næsten gætte mig til du læse Idræt ?

I kræver rimelig meget af forsøgspersonerne, hvis jeg var jer ville jeg gøre brug af jeres egen gruppe + et par med studerende. Proof of concept kan sagtens klares med små 10 personer og vil helt sikkert (hvis forsøgsdesignet er lavet ordenligt) kunne skrives til et konference paper.

Held og lykke

Desværre forpurrer det lidt objektiviteten i studiet hvis vi selv deltager som forsøgspersoner, hvilket vi gerne ville undgå. Da dette langtfra er det første forsøg vi udfører, er det ikke nok blot at lave proof of concept.

Link to comment
Share on other sites

Desværre forpurrer det lidt objektiviteten i studiet hvis vi selv deltager som forsøgspersoner, hvilket vi gerne ville undgå. Da dette langtfra er det første forsøg vi udfører, er det ikke nok blot at lave proof of concept.

Fair nok

Men derfor er medstuderende da stadigvæk en mulighed? Tror bare i får svært ved at erhverve subjects til sådan et forsøg uden at give betaling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share