Antal set/reps i Turkish Get Up


DHP
 Share

Recommended Posts

Jeg er for et stykke tid siden begyndt at lave turkish get ups. Indtil videre har jeg lavet 4 set med 2 gentagelser til hver arm ca hver gang jeg har trænet øvelsen. Dvs.

2 med venstre arm

lille pause til at få pusten

2 med højre arm

pause

repeat x4

Mit mål med øvelsen er at kunne lave den med en 50 kg. håndvægt. Jeg træner i øjeblikket 4x2 med en 40 kg håndvægt. (Centeret jeg er i har også en 40 kg kettlebell men jeg får ondt i underarmen af at lave øvelsen med kettlebell der hvor vægten hviler på armen, derfor tager jeg den med håndvægt i stedet).

Mit spørgsmål går på hvordan jer der træner/har trænet TGU gør/gjorde det. Er det f.eks. nok med 2x2 til hver arm 4x1 eller skal der flere gentagelser i hvert sæt? Jeg har et lavt antal gentagelser fordi jeg har forstået at det er det der er bedst med denne øvelse. Det tager ret lang tid at lave 4x2 til hver arm især fordi jeg er nødt til at holde en del pause for at kunne tage næste sæt - TGU er hårdt! :P

Jeg laver squat, dødløft og kettlebell swing bagefter TGU.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for et stykke tid siden begyndt at lave turkish get ups. Indtil videre har jeg lavet 4 set med 2 gentagelser til hver arm ca hver gang jeg har trænet øvelsen. Dvs.

2 med venstre arm

lille pause til at få pusten

2 med højre arm

pause

repeat x4

Mit mål med øvelsen er at kunne lave den med en 50 kg. håndvægt. Jeg træner i øjeblikket 4x2 med en 40 kg håndvægt. (Centeret jeg er i har også en 40 kg kettlebell men jeg får ondt i underarmen af at lave øvelsen med kettlebell der hvor vægten hviler på armen, derfor tager jeg den med håndvægt i stedet).

Mit spørgsmål går på hvordan jer der træner/har trænet TGU gør/gjorde det. Er det f.eks. nok med 2x2 til hver arm 4x1 eller skal der flere gentagelser i hvert sæt? Jeg har et lavt antal gentagelser fordi jeg har forstået at det er det der er bedst med denne øvelse. Det tager ret lang tid at lave 4x2 til hver arm især fordi jeg er nødt til at holde en del pause for at kunne tage næste sæt - TGU er hårdt! :P

Jeg laver squat, dødløft og kettlebell swing bagefter TGU.

TGU er jo en ret kompleks øvelse. Hvis du synes det er svært at håndtere større volumen kan du jo bryde øvelsen ned og fokusere på de dele som er begrænsende for dig rent styrkemæssigt. Jeg tænker eksempelvis på tygliggende til siddende eller lunge-delen. Så kan du jo få nogle flere gentagelser ind i den begrænsende del af øvelsen :smile:

//BB

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart synes jeg det lyder fornuftigt som du allerede gør det. Måske endda skifte over til 4x1 - så de ikke tager samme side to gange i streg. Nu ved jeg jo ikke hvor tungt 40 er for dig, men det lyder som om du synes det er hårdt, så jeg vil mene du skal holde dig til enkelte reps og så bare koncentrere dig 101% om de reps.

Link to comment
Share on other sites

I Pavels bog Enter The Kettlebell bruges to principper til TGU så vidt jeg lige husker.

1.

Kontinuerlige reps skiftevis H/V i 5-10 min med en ganske overkommelig vægt. Grease the groove style. Kan også laves med kun en del af bevægelsen som foreslået. Jeg foretrækker at gøre det med første halvdel fra liggende til siddende.

Dette bruges i basis/minimumsprogrammet

2.

Tungt 5 sæt af 1 rep pr side supersættet med tunge cleans

Dette bruges i det lidt mere avancerede program.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share