Unge mennesker i et fitness center :S


edkFYS
 Share

Recommended Posts

Tror han mener folk som er ligeglad med teknik og kvalitet af træningen, i forhold til at smide nogen kg på og tage nogen reps.

det var også mit gæt at kvantitet handlede om vægt og ikke træningsvolumen. Jeg vil bare gerne høre det fra trådstarter selv. (ellers kan der nemlig godt være en diskussion i det :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

Mente..at ofte ser man, at folk (og det er nu ikke blot unge mennesker), der tager alt alt for mange kg. på, og ikke er opmærksom på teknikken i øvelserne :) og potentielt splitter kroppen af.. I princippet er jeg ligeglad, bare de ikke ødelægger redskaberne de benytter, hehe .. Men det må da siges, at det er et kæmpe problem. Har I andre nogle oplevelser med dette?

Link to comment
Share on other sites

Mente..at ofte ser man, at folk (og det er nu ikke blot unge mennesker), der tager alt alt for mange kg. på, og ikke er opmærksom på teknikken i øvelserne :) og potentielt splitter kroppen af.. I princippet er jeg ligeglad, bare de ikke ødelægger redskaberne de benytter, hehe .. Men det må da siges, at det er et kæmpe problem. Har I andre nogle oplevelser med dette?

Hey

Problemet er nok i stigning forstået på den måde, at der er flere af de helt unge på 14-15-16 år, der går i fitnesscenter end for år tilbage. De helt unge har måske en endnu større tendens til at træne med hovedet under armen end voksne. Når en stor del af centrene i dag, samtidig er uden instruktører eller kun har meget få, ufatteligt dårligt uddannede instruktører, så skal det vel gå den vej.

NB: Da er da en lidt skidt holdning du præsenterer, når du siger at du er ligeglad med at de splitter sig selv ad, så lang tid de ikke ødelægger redskaberne... mener du det helt seriøst?

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

NB: Da er da en lidt skidt holdning du præsenterer, når du siger at du er ligeglad med at de splitter sig selv ad, så lang tid de ikke ødelægger redskaberne... mener du det helt seriøst?

**

Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det :) .. Jeg har selv stået i deres sted, da jeg for første gang trådte ind ind i et fitness center. Jeg synes, at det er et stort problem, at mange centre ikke har ressourcerne til at tage hånd om problemerne - man kan ikke forvente, at folk, der træner for første gang, ved hvordan de skal håndtere tingene. ..og efter min mening, så behøver man ikke give folk meget information før vedkommende har en god idé om, hvad der er godt og skidt.

Edited by edkFYS
Link to comment
Share on other sites

Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det :) .. Jeg har selv stået i deres sted, da jeg for første gang trådte ind ind i et fitness center. Jeg synes, at det er et stort problem, at mange centre ikke har ressourcerne til at tage hånd om problemerne - man kan ikke forvente, at folk, der træner for første gang, ved hvordan de skal håndtere tingene. ..og efter min mening, så behøver man ikke give folk meget information før vedkommende har en god idé om, hvad der er godt og skidt.

Hej igen

Ja, enig - det er et stort problem. Men med den priskrig der har kørt de sidste mange år, tror jeg ikke at det ændrer sig!

Det er ren forretning i langt de fleste centre i dag og der er meget lidt entusiasme og professionel stolthed tilbage.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger vel tildels unges generthed?

Ser typisk folk på 16-20 der skal lave "dumbbell press eller flyers" på bænken uden at vide hvor mange kilo de egentlig kan tage. Og ligger derfor ud med en vægt på 15 kg og med det samme bliver vægten tabt på gulvet. Og spørger man høfligt om de ikke vil have hjælp i teknikken får man som standard "Nej ... Eller endnu bedre: "Jeg har trænet det her i et år" !! :S

Og standarden mht. teknik er virkelig dårlig der hvor jeg træner "SUK" ..

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger vel tildels unges generthed?

Ser typisk folk på 16-20 der skal lave "dumbbell press eller flyers" på bænken uden at vide hvor mange kilo de egentlig kan tage. Og ligger derfor ud med en vægt på 15 kg og med det samme bliver vægten tabt på gulvet. Og spørger man høfligt om de ikke vil have hjælp i teknikken får man som standard "Nej ... Eller endnu bedre: "Jeg har trænet det her i et år" !! :S

Og standarden mht. teknik er virkelig dårlig der hvor jeg træner "SUK" ..

Jeg vil starte ud med at skrive, at det naturligvis er skidt, hvis unge træner med hovedet under armen og får skader. Det er jo heller ikke i centerets interesse, da de mister penge når medlemmet melder sig ud med en skade. Jeg tror da også at de centre uden instruktør "REGNER" med at deres medlemmer langt hen af vejen kan klare sig selv.

Ellers synes jeg Anders har fat i lidt af det rigtige. Tilbyder man nu sin hjælp kan det jo være de lytter, og gør de ikke... Jamen så har man gjort hvad man kunne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i snart 4 måneder og ser mig selv som meget uerfaren på mange punkter. Men når folk opretter nye tråde herinde med "hjælp jeg er ny" prøver jeg lige at smide en kommentar, fra en amatør til en anden om, at det er federe at tage øvelserne rigtigt, også skide på om man ikke ligger med 8 skiver på hver side af stangen.

Man kan ikke regne med at man bliver stor og veltrænet på et par uger, og derfor er det vigtigt at man ikke smadrer sin krop, da man SKAL bruge den en del måneder før at man opnår store synlige resultater.

Jeg er begyndt at gå lidt op i vægt hist og her, men tager f.eks. stadig kun 55-58 kg i bænkpres. Eftersom jeg er 1.95 ser det måske ikke super 'tough' ud at jeg ligger med så små skiver på stangen, men jeg ved at jeg overhaler alle de tosser der bare prøver at se seje ud, før eller siden.

Ud over det føler jeg mig og forpligtet, og motiveret af at læse på fora'er som dette, da man får en masse god viden som man kan bruge i mange forskellige aspekter af sin hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det :) .. Jeg har selv stået i deres sted, da jeg for første gang trådte ind ind i et fitness center. Jeg synes, at det er et stort problem, at mange centre ikke har ressourcerne til at tage hånd om problemerne - man kan ikke forvente, at folk, der træner for første gang, ved hvordan de skal håndtere tingene. ..og efter min mening, så behøver man ikke give folk meget information før vedkommende har en god idé om, hvad der er godt og skidt.

nu er det ikke fordi jeg vil slynge en smart bemærknning ud men,

bliver lidt stødt når i hentyder til at centerne her dårlige ressourcer og os som arbejder der her ikke har en ordenlig uddannelse :-(

det skal lige siges at mange af dem der laver øvelserne helt forkerte er nogle briantyper som måske har trænet i 2-3 år og går med armene lidt for langt væk fra kroppen. og de bliver ofte rigtig sure når man går hen og spørg om man ikke skal hjælpe dem.

og til os fitnessinstruktørs forsvar vil jeg lige sig at en del af os har taget en længere varrig instruktør uddannelse på uni. så syntes ikke det kan være rigtig at i skal give os alle skylden. MEN jeg vil gerne give jer ret i at dem der har tager et kursus på 20-40 eller 60 timer ikke har ret meget kompetance.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med trådstarteren, jeg har tit selv tænkt over det. Jeg oplever næsten hver gang, jeg træner, at en ung fyr, eller typisk to eller tre, som tydeligvis aldrig har trænet før, fare over til de maskiner, som bruges til bryst og arme. De smækker straks langt højere vægte på, end jeg nogensinde kunne drømme om efter 1½ års træning.

Jeg ved godt, at man ikke ubetinget kan sammenligne størelse og styrke, men når de samtidig er blodrøde i ansigtet kan det ikke være sundt.

Link to comment
Share on other sites

At mange træner dumt kan vi sikkert blive enige om. Det er dog væsentligt sværere at blive enige om hvad det vil sige at træne smart. Selv folk der har trænet i mange år og har læst et utal af skriverier om træning, træner på mange forskellige måder.

Enighed kan sikkert nås på generelle områder som pæne reps frem for cheat og undgå overtræning, husk opvarmning osv. Den praktiske applikation af disse begreber er dog meget mere varierende båda hvad angår passende volumen og hvad der defineres som passende udførelse af div. løft.

Kort sagt la folk træne som de vil og bland dig kun hvis det virkelig er nødvendigt! Dette giver samtidigt en så stor mængde opsparet trang til at vejlede/irettesætte at vi gider bruge vores energi på foraer som dette :bigsmile:

Vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er der mange, som splitter sig selv ad, når de løfter jern.

Det handler nu ikke kun om unge, men generelt om uerfarne nybegyndere, som mener, at det hele handler om en vægt der skal flyttes - så pyt med hvordan.

Det burde jo ikke være så hulens svært at lave en simpel bevægelse som bænkpres. - Vægten skal løftes ud - makkeren hjælper, man taber den nærmest ned på brystet, bouncer den godt af på ribbenene og skyder den tilbage igen - gerne fååårced rep. på alle gentagelser. :blink:

Umiddelbart virker løft af vægte jo rimeligt simpelt og hvis man er en stakkel pubertetsknægt, der ønsker sig større guns, for at imponere Stine fra 1. G., ja så skal der da rives igennem!!

Som jeg ser det er der flere problemstilinger:

1) Viden! Viden tager tid. Det tager tid at få informationer og danne sig en god viden omkring træning. Der findes mange lortmagasiner, som har det ene og det andet lorteprogram til flad mave og store muskler, som vores kære pubertetsknægt labber i sig, for derefter at spilde sin tid på I-Forms sidste nye påhit.

Viden kan være svær at få, hvis man ikke ved hvor man skal søge, og det kan være svært at finde rundt i, når der er så meget bras.

2) Teknik! Teknik tager tid og giver ikke de store guns her og nu, som skal til at imponere pigerne, så man kan få noget fisse - NU! Deraf udspringer en anden interessant diskussion omkring den udbredte brug af Anabole Steroider blandt - til tider ret unge - motionister i fitnesscentre.

Hvem lærer N00B'sne teknikerne? Umiddelbart er centerpersonalet jo, desværre, ofte så himmelråbende dårligt uddannede, at de ikke er til nogen hjælp.

3) Med reference til forrige punkt; Personalet i centrene er for dårligt uddannede og kan for det meste kun sætte folk i maskiner. Nogle personlige trænere er heldigvis gode, men det har vores føromtalte gymnasiegut næppe pengene til.

-OG så smed bezk18 lige en bemærkning inden jeg fik skrevet færdig. Som du selv er inde på, findes der da nogle lys indimellem - og det er jo fantastisk! Jeg har selv undervist både instruktører og PT.'s i snart 6 år og kan kun være lykkelig, når der kommer kloge folk om bord. Men vi kan vist også blive enige om, at det ikke er uni-folk, der fylder hovedparten af instruktørrollerne i danske fitnesscentre. :wink:

Briantyperne er der mange af - det er et spørgsmål om tilgang til mennesker og talegaver, mens man andre gange bare skal bakke tilbage og stikke et visitkort, som de kan bruge, når de er gået i stykker.

Altså har vi med en fitnesskultur at gøre, som lader teknik og træning være op til den enkelte. Der er sjældent en hold/klub kultur i de pengeinddrivende centre, som ja.. skal lave penge.

Ønsker man god teknik, mesterlære og støtte til dette er det altså op med pengepungen til en god PT. eller også er det ud i VL-, SL-, Atletikklubberne m.m. - det ved de fleste N00B desværre ikke...

- Og hvis man giver råd, så må man jo også være åben for senere spørgsmål. Bare for at lange ud, vil jeg da høre trådstarter om, hvornår du sidst har stoppet nogle i deres træning, fortalt dem om konsekvenserne af deres løft og evt. skadesproblematik?

Det tager tid at coache andre og det er der ikke mange, der gør gratis mere - og slet ikke i egen træningstid i centeret - så får man jo selv mindre tid til at træne = mindre guns = mindre fisse! :wink:

Link to comment
Share on other sites

nu er det ikke fordi jeg vil slynge en smart bemærknning ud men,

bliver lidt stødt når i hentyder til at centerne her dårlige ressourcer og os som arbejder der her ikke har en ordenlig uddannelse :-(

det skal lige siges at mange af dem der laver øvelserne helt forkerte er nogle briantyper som måske har trænet i 2-3 år og går med armene lidt for langt væk fra kroppen. og de bliver ofte rigtig sure når man går hen og spørg om man ikke skal hjælpe dem.

og til os fitnessinstruktørs forsvar vil jeg lige sig at en del af os har taget en længere varrig instruktør uddannelse på uni. så syntes ikke det kan være rigtig at i skal give os alle skylden. MEN jeg vil gerne give jer ret i at dem der har tager et kursus på 20-40 eller 60 timer ikke har ret meget kompetance.

Hey

Det er selvfølgelig fint at du har en instruktøruddannelse fra universitetet - men det ændrer ikke på at rigtig mange centre i dag stort set drives uden instruktører. I mange andre går der kun en enkelt "instruktør" rundt med 20-40 timers kursus i bagagen, der på en typisk vagt også har ansvar for reception, oprydning og diverse andre ting. Den instruktørmæssige del bliver nedprioriteret i det regnestykke, for "instruktøren" får ikke ros for at have hjulpet to knægte med at udføre bænkpres og squat rigtigt, hvis en overordnet kommer forbi og ser at oprydningen er glippet.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Både unge, som gamle træner med hovedet under armen. Det er, der intet nyt i.

Men hvad med jer selv, fuck tards? I træner ikke selv med hovedet under armen?

For lad mig sige det således at jeg endnu har til gode at se en bruger, herinde fra, der løfter med tilnærmelsesvis god teknik.

Krumryggede dødløfts, squat med posterior pelvic tilt, rows med dårligt eller intet opspænd, generel shitty kropsfornemmelse osv osv osv.

Med andre ord er MOL ét stort CLUSTERFUCK af folk der ikke kan finde ud af at løfte vægte.

Link to comment
Share on other sites

Både unge, som gamle træner med hovedet under armen. Det er, der intet nyt i.

Men hvad med jer selv, fuck tards? I træner ikke selv med hovedet under armen?

For lad mig sige det således at jeg endnu har til gode at se en bruger, herinde fra, der løfter med tilnærmelsesvis god teknik.

Krumryggede dødløfts, squat med posterior pelvic tilt, rows med dårligt eller intet opspænd, generel shitty kropsfornemmelse osv osv osv.

Med andre ord er MOL ét stort CLUSTERFUCK af folk der ikke kan finde ud af at løfte vægte.

okay, brainiac :) en kommentar, der siger det hele - ikke nødvendigvis om os, men dig.

Link to comment
Share on other sites

nu er det ikke fordi jeg vil slynge en smart bemærknning ud men,

bliver lidt stødt når i hentyder til at centerne her dårlige ressourcer og os som arbejder der her ikke har en ordenlig uddannelse :-(

det skal lige siges at mange af dem der laver øvelserne helt forkerte er nogle briantyper som måske har trænet i 2-3 år og går med armene lidt for langt væk fra kroppen. og de bliver ofte rigtig sure når man går hen og spørg om man ikke skal hjælpe dem.

og til os fitnessinstruktørs forsvar vil jeg lige sig at en del af os har taget en længere varrig instruktør uddannelse på uni. så syntes ikke det kan være rigtig at i skal give os alle skylden. MEN jeg vil gerne give jer ret i at dem der har tager et kursus på 20-40 eller 60 timer ikke har ret meget kompetance.

Skal du ikke tænke på :) synspunkterne skal på bordet. Og jeg kan kun relatere til stedet hvor jeg selv træner .. hvor det virker som om, at både ressourcerne til at rådgive brugerne er mangelfuld - men også ressourcerne, når det angår engagementet ..oftest sidder de bare bag skranken og hopper rundt på facebook.

Og dette er bare et spørgsmål, ikke et udtryk for hva jeg mener ;) ..men kunne man lave regler for hvorvidt det skal være tilladt at træne, når man ikke kan finde ud af det? eller skal det bare fortsat være op til en selv?

Link to comment
Share on other sites

Og dette er bare et spørgsmål, ikke et udtryk for hva jeg mener ;) ..men kunne man lave regler for hvorvidt det skal være tilladt at træne, når man ikke kan finde ud af det? eller skal det bare fortsat være op til en selv?

Hey

Fuldstændig uladsiggørligt!

Hvem skal afgøre om du eller jeg eller en wannabee smartass på 16 år kan finde ud af at træne korrekt. Der er jo under alle omstændigheder mange måder at træne på. En del af dem er ikke korrekte, nej, men omvendt er de fleste jo heller ikke direkte skadelige.

EDIT: Hvad der gør det endnu mere umuligt er, at det der er korrekt for den ene, ikke nødvendigvis er det for den anden

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Men hvad med jer selv, fuck tards? I træner ikke selv med hovedet under armen?

Med andre ord er MOL ét stort CLUSTERFUCK af folk der ikke kan finde ud af at løfte vægte.

okay, brainiac :) en kommentar, der siger det hele - ikke nødvendigvis om os, men dig.

Guys. Your language...?

Er enig med flertallet. Der er sammenhæng mellem træningserfaring og måden at træne på, ligesom der er sammenhæng mellem centerets faciliteter, personale og brugere/(alders)sammensætning..

Der er nok et flertal af de trænende individer rundt omkring (inklusiv undertegnede), som træner eller har trænet med dårlig teknik/program - eller mangel på samme! Men så er det jo supergodt, at det er muligt at opsøge viden - eller spørge rundt omkring - med ambitionen om at forbedre sig.

Man kunne også indføre, at ethvert center havde STOR label på døren "SÅDAN træner vi HER...", så man slipper for at se folk træne anderledes end sig selv. :wink:

Jep, er enig i udsagnet om, at det der er korrekt for den ene, ikke nødvendigvis er det for den anden.

Edited by Femina
Link to comment
Share on other sites

Både unge, som gamle træner med hovedet under armen. Det er, der intet nyt i.

Men hvad med jer selv, fuck tards? I træner ikke selv med hovedet under armen?

For lad mig sige det således at jeg endnu har til gode at se en bruger, herinde fra, der løfter med tilnærmelsesvis god teknik.

Krumryggede dødløfts, squat med posterior pelvic tilt, rows med dårligt eller intet opspænd, generel shitty kropsfornemmelse osv osv osv.

Med andre ord er MOL ét stort CLUSTERFUCK af folk der ikke kan finde ud af at løfte vægte.

Hvor er det skægt, at du bliver sur :laugh:

Pointen er jo for helvede netop, at der ikke er nogen, der tager sig af nybegyndere og folk med dårlig teknik! Det handler ikke om, at min teknik er bedre end din teknik og at min far kan tæve din far.

Herinde kan brugere søge råd, som de til tider får af forskellig kvalitet, men i centrene er det ofte rablende vanvittigt, at personalet ikke hjælper deres kunder, når det kan ses med to blå øjne, at de fucker sig selv op i den givne øvelse.

Alt vel, stærke fyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share