Forskning omkring solbær


Zoater
 Share

Recommended Posts

Læste en artikel i Urban (tror jeg det var) hvor det skrev noget om at et studie havde påvist mindre ømhed efter træning ved indtag af solbær. Desværre havde de ikke en reference.

Nogen der ved mere omkring dette ? eller har referencer på andre gavnlige effekter ved at indtage solbær ?

:4mewantfood: :4mewantfood: den nye "superfood" :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg fandt nedenstående inde på siden: http://små-men-store.dk/ Der er endvidere nævnt nogle personer inde på siden, som man kan kontakte, hvis man ønsker yderligere oplysninger.

Fakta om undersøgelsen:

  • De newzealandske forskere udvalgte tyve personer, som alle var i almindelig form.
  • 10 testpersoner fik en tablet med det, der svarer til to skefulde solbær. De resterede ti fik placebo (snydemedicin).
  • Alle tyve testpersoner skrev intensivt på skrivemaskine, og målingerne blev foretaget i musklerne omkring skuldre og overarme.
  • Blodcirkulationen hos de ti testpersonerne, som havde fået solbær, var 40 procent større end hos testpersonerne, som havde fået placebo.
  • Under skrivearbejdet oplevede testpersonerne med indtag af solbær ikke så meget muskelstivhed som de øvrige.
  • Efter arbejdets udførelse var der ingen forskel, og det er således under muskeltræning at solbær gør en forskel.
  • Solbær får blodkarrene til at udvide sig, hvilket øger den perifere blodgennemstrømning og reducerer muskeltræthed.
  • Solbær reducerer ophobningen af mælkesyre i musklerne. Det betyder mindre risiko for muskelstivhed, -kramper og -betændelse.

mvh. Hanne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fandt nedenstående inde på siden: http://små-men-store.dk/ Der er endvidere nævnt nogle personer inde på siden, som man kan kontakte, hvis man ønsker yderligere oplysninger.

Den side virker ikke særlig troværdig. Men for lige at kommentere hurtigt, så tror jeg ikke solbær overhovedet vil have en virkning på muskel ømhed efter træning. Også med tanke på grunden til man bliver øm, højere trænings intensitet, uvant arbejde. Osv.

Som jeg også har skrevet i en anden tråd, så vil ømheden for de fleste nok blive erstattet af et pump i musklerne, og evt en strammende fornemmelse i huden. Der skal betydeligt mere til at gøre en trænet person øm, og selv opfatter jeg ikke ømheden som ubehag.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share