Kan man tilføre kcal til et produkt i en dåse ved hjælp af varme


Christian B
 Share

Recommended Posts

Jeg havde en diskussion med en kammerat i går med udgangspunkt i denne tryllekunst.

Hvis man koger en dåse kondenseret mælk i 3-4 timer bliver den til karamelproduktet Dulce e lecce.

Jeg tænker at lactosen på en eller anden måde bliver forvandlet til sukker, men at kcalindholdet i dåsen måtte være uændret.

Han påstår at man sagtens kan få kcal indholdet til at stige, da man jo tilsætter varme=energi.

Er der nogen der kan komme med nogen kvalificerede bud på hvad der sker i processen?

Link to comment
Share on other sites

Kcal indholdet stiger ikke. 'Energi' i mad er kemiske bindinger der nebrydes. Der kommer ikke flere 'bindiger' af at tilføre varme. Entropien stiger, men ikke kcal indholdet.

Jeg er ret sikker på at laktose kan karamelliseres. Jeg kan desværre ikke finde min fødevarekemi-bog, så jeg kan ikke slå efter.

Godt, fandt min bog.

Det er Maillard reaktionen der er tale om, hvor sukker binder med aminosyrer og danner farve/aroma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dulce_de_leche

http://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Kcal indholdet stiger ikke. 'Energi' i mad er kemiske bindinger der nebrydes. Der kommer ikke flere 'bindiger' af at tilføre varme. Entropien stiger, men ikke kcal indholdet.

Jeg er ret sikker på at laktose kan karamelliseres. Jeg kan desværre ikke finde min fødevarekemi-bog, så jeg kan ikke slå efter.

Enig

Et varmt glas vand indeholder jo ikke flere kcal end et koldt (begge er =0)

Link to comment
Share on other sites

Alt vi spiser eller drikker vil opnå samme temperatur som os i løbet af fordøjelsen! Så meget varm mad vil afgive energi til indtageren og omvendt med kold mad!

Hvor meget energi kan på den måde tilføre eller fjerne fra kroppen! Her vil den kvikke jo straks tænke at indtagelse af store mængder kolde ting må koste kroppen noget energi, og det er ganske rigtigt. Inden man kaster sig over is i diverse former, er det dog relevandt at regne lidt på det først! Som udgangpunkt vil jeg bruge vand da de fleste frosne/kolde mad og drikkevarer har specifikke varmekapeciteter der ligger tæt på vand. Da frossent vand er svært at indtage i større mængder så vil jeg bruge isafkølet vand som eksempel!

Lad os sige en en person er meget opsat på at forbrænde ekstra kcal og derfor begynder at drikke isvand dagen lang. For hver liter indtaget vand med temperaturen 0 vil der bruges 37kcal til at opvarme den til 37 som er den normale kropstemperatur. For en voksen mand vil det altså sige at der skal indtages 7-10 liter is afkølet vand dagligt for at give et 10% energiunderskud på kontoen! Ca 30min moderat aerob motion vil forbrænde den samme mængde energi! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hans eksempel på at det godt kan lade sig gøre er ølbrygning.

Et lukket systen, silo, vil ved en temp på 4 grader ikke udvikle sig, men varmes den op dannes der alkohol og det samlede kcalindhold øges?

Men hvad dannes alkoholen af, og indeholder denne ikke energi i forvejen (det er vel nogle sukkerforbindelser).

For at dokumentere sin påstand skal han kunne stille en kemisk reaktion op for hvor meget kemisk energi der er som udgangspunkt, og så når der tilføres termisk energi bliver slutproduktet en anden form for kemisk energi der er større end udgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Men hvad dannes alkoholen af, og indeholder denne ikke energi i forvejen (det er vel nogle sukkerforbindelser).

For at dokumentere sin påstand skal han kunne stille en kemisk reaktion op for hvor meget kemisk energi der er som udgangspunkt, og så når der tilføres termisk energi bliver slutproduktet en anden form for kemisk energi der er større end udgangspunktet.

Jeg punker ham for at lave en profil og begrunde- Han er Phd i biokemi så det bør ikke være grebet ud af den helt blå luft. Men jeg tror heller ikke på det.

Link to comment
Share on other sites

Hans eksempel på at det godt kan lade sig gøre er ølbrygning.

Et lukket systen, silo, vil ved en temp på 4 grader ikke udvikle sig, men varmes den op dannes der alkohol og det samlede kcalindhold øges?

Man kan godt brygge øl ved 4 grader C.

Gæren omdanner sukker til alkohol og CO2, så faktisk er der færre kcal i øllet efter gæring.

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt brygge øl ved 4 grader C.

Gæren omdanner sukker til alkohol og CO2, så faktisk er der færre kcal i øllet efter gæring.

Ok :)

Kan man tale om potentiel og réel energi? ved kold fusion ville det jo være muligt at udvinde enorme mængder energi af en liter vand? Men det er selv en anden slags energi end kcal.

Link to comment
Share on other sites

Ok :)

Kan man tale om potentiel og réel energi? ved kold fusion ville det jo være muligt at udvinde enorme mængder energi af en liter vand? Men det er selv en anden slags energi end kcal.

Det ved jeg ikke en kæft om, men der kommer hverken flere prots, kulhydrater eller fedt i en dåse mælk af at man putter den i varmt vand i 4 timer.

Link to comment
Share on other sites

Ok :)

Kan man tale om potentiel og réel energi? ved kold fusion ville det jo være muligt at udvinde enorme mængder energi af en liter vand? Men det er selv en anden slags energi end kcal.

Jeg er bange for at vores krop ikke er i stand til at foretage energiprocessor der involverer partikelfysik (ellers kunne vi risikere at blive ligesom solen, da det er en fusionsproces der driver den). Og da slet ikke kold fusion, da denne med vores nuværende teknologi ikke tænkes mulig! Vi kæmper stadig med varm fusion, og med lidt held giver ITER os nogle data i 2018. Men går det lige så godt som med CERN og deres partikelaccelerator, så regn med en del forsinkelser... :wink:

Og forresten, energi er energi. Prøv at stikke fingeren i en stikkontakt og se om ikke dine muskler skulle få tilført noget energi og begynde at bevæge sig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bange for at vores krop ikke er i stand til at foretage energiprocessor der involverer partikelfysik (ellers kunne vi risikere at blive ligesom solen, da det er en fusionsproces der driver den). Og da slet ikke kold fusion, da denne med vores nuværende teknologi ikke tænkes mulig! Vi kæmper stadig med varm fusion, og med lidt held giver ITER os nogle data i 2018. Men går det lige så godt som med CERN og deres partikelaccelerator, så regn med en del forsinkelser... :wink:

Og forresten, energi er energi. Prøv at stikke fingeren i en stikkontakt og se om ikke dine muskler skulle få tilført noget energi og begynde at bevæge sig :wink:

Hvis man sætter fingeren i en stikkontakt får man jo ikke yderligere energi. De kemiske signaler, som stimulerer kontraktion i muskel stimuleres bare. Energien kommer stadig fra kroppen. Forstår dog godt "joken".

Link to comment
Share on other sites

ChristianBB:

Bed din ven om at tage sin 'Lehninger - Principles of biochemistry' frem. Så kan han selv slå op i et af de første kapitler og læse hvorfor påstanden er helt i skoven.

1) Mennesket kan ikke bruge termisk energi til at drive processer (Kun Gibbs fri energi)

2) Energien i systemet er konstant (I hvert tilfælde den energi menneskekroppen kan bruge)

Den termiske energi der tilføres bruges kun til at overkomme den relativt høje aktiveringsenergi for at få reaktionen til at forløbe, det ændrer ikke på Gibbs fri energi.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hvordan kan energi indholdet stige, hvis noget fordamper?

Den vil jeg gerne have uddybet ...

Det er tilladt at tænke selv.

Det absolutte indhold stiger ikke, men kalorieindhold pr 100g stiger når vandet fordamper.

Hvorfor citere du pludselig en masse gamle indlæg fra Wopper?

Link to comment
Share on other sites

Det er tilladt at tænke selv.

Det absolutte indhold stiger ikke, men kalorieindhold pr 100g stiger når vandet fordamper.

Hvorfor citere du pludselig en masse gamle indlæg fra Wopper?

Fordi jeg satte vedkommende på plads i et indlæg - kan slet ikke finde det nu, fordi vedkommende har skrevet de seneste 100 indlæg på forummet. MagnumIs må godt nok kede sig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share