Forslag til pulsur til spinning


Peter76
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg skal bruge et pulsur til brug til spinning og en sjælden tur på løbebånd.

Det skal kunne vise aktuel puls og % af max puls på samme tid. Jeg har dybest set ikke brug for andre data eller funktioner. Jeg har googlet en masse ure, men jeg kan ikke finde nogen sider, der positivt angiver om urene har denne funktion. Eller dvs alle ure har funktionerne, men der står ikke noget om, hvorvidt man kan få begge oplysninger samtidig.

Hvis jeg kan få overført data til pc, er det et lille plus, men ikke noget krav.

Er der nogen der har positive erfaringer med ure, der opfylder ovenstående krav?

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter.

Når jeg læser et indlæg som dit (og mange andre også) så undres jeg lidt. Hvorfor pokker skal du vide, hvor du ligger i procent også. Nej inden du starter en træningssession, finder du ud af, hvad du vil træne, og hvor din puls skal ligge, og så træner du ud fra det. Det andet er for mig som om, du (undskyld - jeg kender dig ikke, men alligevel) er et luksusdyr, der nu vil prøve noget fancy noget som blot tager fokus væk fra træningen. Nej på med vanten og træn efter et forudlagt program.

OK Peter, det var ikke det du spurgte om, det ved jeg, så glem mit indlæg lige så hurtigt som du har læst det. Jeg håber du finder det rette pulsur.

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter.

Når jeg læser et indlæg som dit (og mange andre også) så undres jeg lidt. Hvorfor pokker skal du vide, hvor du ligger i procent også. Nej inden du starter en træningssession, finder du ud af, hvad du vil træne, og hvor din puls skal ligge, og så træner du ud fra det. Det andet er for mig som om, du (undskyld - jeg kender dig ikke, men alligevel) er et luksusdyr, der nu vil prøve noget fancy noget som blot tager fokus væk fra træningen. Nej på med vanten og træn efter et forudlagt program.

OK Peter, det var ikke det du spurgte om, det ved jeg, så glem mit indlæg lige så hurtigt som du har læst det. Jeg håber du finder det rette pulsur.

Hilsen Per

Når man tager spinningtimer lægger man jo ikke programmet selv. Det gør instruktøren, og man kender det ikke i forvejen når man møder op. De fleste instruktører vil nok blive irriterede hvis man møder op med sin egen dagsorden og slet ikke følger hans instruktioner.

Samtidig bruger instruktøren som regel procent af maxpuls til at beskrive intensitet, derfor er det meget relevant at uret viser dette.

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter.

Når jeg læser et indlæg som dit (og mange andre også) så undres jeg lidt. Hvorfor pokker skal du vide, hvor du ligger i procent også.

Det er da yderst relevant at vide hvor man ligger procentvis. Jeg mener at have godt styr på min træning, og jeg bruger udelukkende %-funktionen når jeg løber.

@ Peter: Jeg tror de fleste - hvis ikke alle - pulsure har en %-funktion.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Jeg skal bruge et pulsur til brug til spinning og en sjælden tur på løbebånd.

Det skal kunne vise aktuel puls og % af max puls på samme tid. Jeg har dybest set ikke brug for andre data eller funktioner. Jeg har googlet en masse ure, men jeg kan ikke finde nogen sider, der positivt angiver om urene har denne funktion. Eller dvs alle ure har funktionerne, men der står ikke noget om, hvorvidt man kan få begge oplysninger samtidig.

Hvis jeg kan få overført data til pc, er det et lille plus, men ikke noget krav.

Er der nogen der har positive erfaringer med ure, der opfylder ovenstående krav?

Jeg har et pulsur som jeg udelukkende anvender til spinning, det er et Polar om kan indstilles til max og min i filen EXE, det viser den aktuelle puls , men ikke % af max puls på samme tid. Kan det ikke være ligemeget idet man jo sætter maxpulsen efter udregning? DEt vil uret jo vise når man kommer i zonen og så begynder det at beepe.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Hvorfor gaar du ikke ind i en forretning og kober uret der? Der vil du kunne faa vejledning i hvordan du kan bruge uret. Man betaler normalt lidt mere for uret men til gengaeld faar man vejledning og hjaelp til at kobe det rigtige ur hvis personalet er kompetente.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg mener bestemt Garmins 405 kan det du ønsker. Den har 3 "displays" hvor du på hver kan sætte 1-3 data-felter efter eget ønske. Så der kan du få puls og %-af max, hvis du ønsker det.

Jeg mener du i Polar kan sætte dine displays til at vise 3 datafelter på f.eks. RS800. Så mon ikke du kan tilsvarende med RS400-modellen.

Som de andre skriver så er %-af max ikke specielt interessant. Din max-puls er ikke afhængig af din form og derfor ikke retvisende at træne efter. Andre siger %-af pulsreserve, men den er heller ikke retvisende. Her indgår din hvile puls i funktionen og den vil ofte falde når din form bliver bedre. Der kan dog laves udregninger, der viser at pulsreserve heller ikke er retvisende. Din syregrænse (eller AT) vil ændre sig som følge af din form og derfor bør du træne efter din syregrænse/AT. Men det var jo ikke det du spurgte om :) Som træner er det næsten umuligt (eller mindre seriøst) at snakke om træningsprogrammer udfra max-puls (både i spinning og løB). Jeg ved godt at nogen spinning-instruktører tror noget ganske andet (men jeg tvivler på at alle på holdet er i nøjagtigt samme form). Er du i tvivl presser du den sikkert ikke hårdt nok ;)

Husk at der er en forsinkelse på pulsen ved løb - så løber du (korte) intervaller er km-tiden faktisk bedre at løbe efter (f.eks. din AT/Syregrænse km-tid). Men du spurgte du heller ikke om :).......selvom emnet er ganske interessant.

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Som nogle af de andre har været inde på er en beregning ganske nem at finde ud af. Evt er google din ven, skriv beregning af pulszoner, hvor du ved at indgive din min og max puls kan se beregne hvordan din puls skal ligge, for at ramme din procentzone. Det er den måde jeg bruger mit til spinning på, og man husker hurtigt tallene i hovedet. Hvis du er i tvivl om det er det du vil have, og ikke vil ofre en hel masse, så kører iform med en kampagne hvor du kan få et pulsur til under 100 kr. Så er det da ihvertfald ikke mange penge ud af vinduet hvis du bliver træt af det, og uret er udemærket til en start, og kan også overføre dataerne til et program du kan hente via hjemmesiden.

Jeg vil give de andre lidt ret, men her var et mere konkret svar på det du spurgte efter :-)

Link to comment
Share on other sites

For at starte med at svare på dit spørgsmål: Ingen Polar-ure kan vise både procent af maxpuls OG puls på samme tid. Man vælger enten-eller.

Måske kan Garmin, men jeg tvivler. Jeg havde et 405 mellem hænderne for et års tid siden, men som sagt: Det er muligt, jeg tror det bare ikke.

405'eren er dog mindre egnet til spinning, synes jeg. Fx fordi knapperne er mindre gode med svedige fingre, fordi man rører ved en "ring" snarere end egentlige knapper. Desuden måler 405'eren energiforbruget ud fra distancen (gps) og ikke pulsen, hvilket ikke er specielt praktisk på en spinningcykel ;-). Garmin har dog lavet en specialudgave, jeg tror den hedder 405 cx, som måler energiforbruget ud fra pulsen.

(jeg ved at energiforbruget ikke skal tages for pålydende, men som en målestok for ens træning synes jeg at det er fint).

Det er min erfaring, at Polar er det bedste mærke til puls - herunder det, der mindst bliver forstyrret af de andre pulsmålere i spinningsalen (især de dyre Polar-ure, der bruger WIND er gode, men dem der bare er "coded" er også ok. Hold dig dog fra de ukodede som er de billigste, hvis de stadig er på markedet). Garmin er omvendt supergode til gps-delen, så det er lidt hvad man vægter højest - til spinning mener jeg som sagt at Polar er at foretrække.

Jeg synes, diskussionen for og imod %maxpuls som træningsindikator er hypotetisk, for ikke at sige ligegyldig. SELVFØLGELIG flytter man sin syregrænse når man træner, men det gør man jo uanset om man har %maxpuls i displayet eller man sidder og kigger på antal pulsslag. Forskellen er ens!

Jeg havde i starten pulsslag i displayet til spinning, men nu har jeg %maxpuls fordi det er det, de fleste instruktører bruger. Jeg ved så at jeg godt kan lægge nogle procent til når vi skal køre hårdt (så når der bliver sagt midt firserne lægger jeg den på 88% eller så), og det fungerer fint. Det ville være langt mere indviklet hvis jeg først skulle omsætte instruktørens angivelse af %maxpuls til antal pulsslag før jeg lagde noget til. Hvis du forstår.

Henrik

Edited by polykrom
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share