Politiets optagelsesprøve


Mai Fynbo
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem noget tid trænet stille og roligt op mod politiets optagelsesprøve, men synes at jeg er nået til et punkt med stilstand. Jeg har haft en del småskader (knæ + albuer) som jeg stadig leger lidt med fra tid til anden, men ikke noget som gør at jeg ikke kan træne 3-4 gange om ugen.

Mit ugeprogram ser vel nogenlunde sådan her ud (alt efter arbejde og andre aktiviteter):

Mandag - 10-15 min løb, Funk 55 min, 30-40 min styrketræning. (ryg/skuldre)

Tirsdag - fri

Onsdag - 10 min løb, intervaltræning 10-12 sæt, styrketræning 25 min (coreøvelser + kropshævninger)

Torsdag - fri

Fredag - 1-1,5 times gang+ evt løb, moderat tempo. Evt let intervaltræning

Lørdag - 1-1,5 times styrketræning (ben+ mave)

Søndag - 1 times styrketræning (bryst + det løse)

Jeg træner normalt 2 gange om ugen i et fitness center og 2 gange i kasernes meget lille, dårligt ustyrede fitness-sal. Det betyder også at rækkefølgen på styrketræningen bliver byttet noget rundt.

Jeg har også adgang til forhindringsbane, men uden en træningspartner kan det vist ikke tilrådes :laugh:

Har i nogen gode ideer til hvad jeg kan gøre anderledes? Især dukkeløftet og kropshævningerne volder problemer. De 78 kg dukke er hårde når ens egen vægt er på under 60kg :blush: Det er intet problem når dukken først er kommet op, men de første 25 cm fra gulvet er stort set umulige, i hvert fald hvis jeg ikke må løfte med ryggen.

Jeg har overvejet at få en personlig træner som kan piske mig lidt når jeg hænger i bremsen, men kender ingen i eller omkring Roskilde/Holbæk. Er der nogen af jer der har erfaringer på det område?

Håber i kan hjælpe :smile:

http://www.blivpolitibetjent.dk/site/test_...isk_potentiale/

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår desværre ikke helt hvad du skal have hjælp til. Det lyder til du træner når du kan, både styrke og løb. Hvis det er fordi du gerne vil have hjælp til at blive skubbet igang, kan du evt. starte en log i "online logbog", hvor der muligvis er andre der træner til samme prøve, som kan hjælpe dig.

Det vigtigste er bare du træner det du er dårlig til, som du selv nævner. Gå ind i MOLs øvelsesbibliotek på forsiden og find de øvelser til ryggen du gerne vil træne. Det enste jeg lige vil pointere er, at du kun træner hver muskelgruppe én gang om ugen. Det vil højst sandsynligt være fordelagtigt hvis du trænede et fullbody program 3x om ugen istedet med 48 timers mellemrum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved bare, at sidste gang der var optagelses prøve i Aalborg var der 22 til prøven. 3 bestod!

Så det er godt, du træner dig op til prøven.

Nu er det efterhånden et stykke tid siden, jeg var oppe til prøven. Med hensyn til dukkeløft, så er det jo benene som du bruger i starten, ergo er det bare med at komme igang med noget bentræning f.eks squat.

personligt synes jeg ikke din træning ser specielt struktureret ud. Som det er blevet forslået så start ud med et fullbody program.

Du skriver også EVT lidt mange gange, som om du ikke rigtig ved hvad du vil. Det er ingen hemmelighed, at den fysiske træning på skolen er NOGET hårdere end optagelsesprøverne, så det gør ikke noget hvis du kan klare dem med overskud.

Jeg ville gøre sådan.

Man - Fullbody

Tirs - Løb - Interval

Ons - Fullbody

Tors - Løb - Bakkeløb eller længere løb med fartleg.

fre - Fullbody

Lør - Fri - måske et langt roligt løb, hvis du/kroppen kan.

søn - fri

Byt evt ud hver anden uge, så du løber hvor der står fullbody, og vica versa.

Men hensyn til fullbody program, så er der MANGE gode forslag her på mol.. Hvis du selv vil bygge et op, så sørg for at få nogle store øvelser med som, squat, dødløft, bænk.. Hvis du ikke har prøvet dem før, så kom igang med at lære dem. :D

God Træning og held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved bare, at sidste gang der var optagelses prøve i Aalborg var der 22 til prøven. 3 bestod!

Bare lige for nysgerrighedens skyld. Hvor det 3 der bestod, eller 3 der blev udvalgt? Så vidt jeg har hørt er det svære ikke at bestå selve prøverne, men at bestå med tilpas høje karaktere til at blive udvalgt. Ved du om dette er korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Mht. de 19 dumpede fra Aalborg var det jo fuldstændig til grin. Ikke nok med, som J Rasmussen skriver, var der to der blev siet fra pga. farveblindhed, men der var også to der blot formåede at at "løbe" 1200 meter på tolv minutter. Der er jo fuldstændig til grin. Så er man jo slet ikke i stand til at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Av - 19 dumpede det er bare ikke godt nok. Tror der er en strisser der har fået grå hår den dag :tongue:

Det skal siges at jeg tidligere har være til prøven (5 år siden) og jeg dengang trænede stort set som nu med opdelte muskelgrupper fordelt på 4 træninger om ugen + løb og dengang svømning (man skulle jo tage bassinprøven også...) Jeg fik 1 i dukkeløft dengang, men 3-4 i alle de andre så det burde være muligt med lidt intensiv træning at komme op og få et godt overskud i prøverne. Gerne mere end til "bare" et 3 tal. Det viste sig dengang at dukkeløft er den vigtigste af øvelserne - argumentet med at man skal kunne flytte en kollega er jo også fair nok :wink:

Hvad vil i foreslå at et fullbody program skal indeholde og hvor lang tid/sæt/reps. pr. gang? Selvfølgelig alle de enkelt elementer der er i prøven så som bænk og mavebøjninger, men også squad og dødløft (hader den og derfor skal den øves!). Men hvad mere? Det skal jo nødigt blive sådan at man kun kan lave de øvelser de beder om og ikke en s*** mere...

Jeg ved godt det er rimeligt individuelt, men kan der betale sig at droppe alt hvad der hedder maskiner og bare øve med frie vægte, sandsække o.lign? Er i besiddelse af 20-50 kg sække som jeg løfter rundt på hver gang mine ben er til det for at presse mig til at få en bedre løfteteknik.

Tror jeg vil lege lidt med den her ide - takker :smile:

Jeg ville gøre sådan.

Man - Fullbody

Tirs - Løb - Interval

Ons - Fullbody

Tors - Løb - Bakkeløb eller længere løb med fartleg.

fre - Fullbody

Lør - Fri - måske et langt roligt løb, hvis du/kroppen kan.

søn - fri

Link to comment
Share on other sites

Frie vægte er altid at foretrække, da det er mere "virkelighedstro".. da du så skal stabilisere mere end hvis du sidder i en maskine..

Mht de sandsække du har, så er det jo ideelt når du skal kunne lave dukkeløft, at træne løftet med dem :smile:

Men du kan da ha ret i at det kan være tungt at løfte en dukke der vejer mere end man selv gør :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsa :smile: Jamen selvfølgelig da. Status er som følger:

Kropshævning: 8 stk, men de er stadig ikke 100% gode. Det er ikke så meget styrken der mangler som de sidste 2 cm for at få brystet helt op til barren.

Kropsbøjning: 20 stk (skal tage 15, men det skader aldrig at tage lidt over hver gang :wink: )

Dukkeløft: Træner lige pt. med de allerede omtalte sandsække, primært den på 20 kg og squat. Min træning kan ses på http://www.motion-online.dk/fora/index.php...p;#entry1376816

Denne øvelse er stadig min achilleshæl så jeg håber på at få lagt lidt ekstra øvelser på den snarest. (dødløft + squat uden stativ med 20kg stang istedet for det "pjat" jeg øver med nu)

Bænkpres: 30 kg x 10. Mangler her lidt overskud, men det skal nok komme. Dennne øvelse er den mindste af mine focuspunkter.

Hurtighedstest: Har kun prøvet den en enkelt gang. Tiderne var mellem 17.17sek og 16.90 sek.

Løb: Jeg løb 3000m på 16 min den anden dag så 2400 på 12 min er meget realistisk.

Styrketræningsmæssigt forsøger jeg så vidt muligt at lave helkropsøvelser hver gang, og jeg har for få dage siden fået lagt et løbeprogram som fokusere på både intervalløb og længere ture med indlagte fartlege og bakkeløb. :4thumbup: Desuden prøver jeg så ofte som muligt at flette nogle få kropshævninger og løft ind mellem træningerne, uden dog at køre til fail på nogen af dem. Nå ja, og min makker på kontoret har indført strækkere, mavebøjninger og kropsbøjninger hver morgen :tongue:

Det er vist nogenlunde sådan mine resultater ser ud for tiden.

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenhæng, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor gammel er du?

Uha har du aldrig lært at man ikke spørger om en dames alder?? :tongue:

Du har laaaaaaaang tid at træne i - nyd det :smile: Jeg er lige blevet 27 så uret tikker mht. at bestå prøven. Så vidt jeg ved er gennemsnitsalderen omkring de 24-25 for dem som bliver optaget, men det betyder selvfølgelig ikke at ma ikke kan komme ind som 21 årig. Det gælder bare om at være moden nok til prøverne og samtalerne. Og er man ikke det, nå ja så er der jo masser af tid til at prøve igen. Hvis du virkelig er seriøs omkring det kan jeg anbefale de forskellige forskoler (når du altså rammer de 21). Det gør det MEGET nemmere at læse almen viden op og så har man motivationen til at lette rø*** og komme igang.

Link to comment
Share on other sites

Uha har du aldrig lært at man ikke spørger om en dames alder?? :tongue:

Du har laaaaaaaang tid at træne i - nyd det :smile: Jeg er lige blevet 27 så uret tikker mht. at bestå prøven. Så vidt jeg ved er gennemsnitsalderen omkring de 24-25 for dem som bliver optaget, men det betyder selvfølgelig ikke at ma ikke kan komme ind som 21 årig. Det gælder bare om at være moden nok til prøverne og samtalerne. Og er man ikke det, nå ja så er der jo masser af tid til at prøve igen. Hvis du virkelig er seriøs omkring det kan jeg anbefale de forskellige forskoler (når du altså rammer de 21). Det gør det MEGET nemmere at læse almen viden op og så har man motivationen til at lette rø*** og komme igang.

Ja tak, bor selv i Aalborg nu og der ligger en skole i Viborg, der forbereder dig til skolen.. Men det koster bare knaster. Men du har ret, det kan være en rigtig god forberedelse til optagelsesprøverne, og selvfølgelige også længere hen i forløbet. Men det koster også penge, rigtig mange penge.. :)

Og tak.

Link to comment
Share on other sites

Ang. det med pengene så tog jeg selv et kursus for nogle år siden på VUC i vejle. Ved ikke om det stadig eksistere, men det kostede kun omkring 2000kr dengang og man fik SU mens man gik på kurset. Du kunne prøve at kigge lidt på den type kurser. Mener også at nogen af dem køre deltids aftenkurser hvis man har et fuldtidsjob ved siden af. Håber du beholder gejsten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem noget tid trænet stille og roligt op mod politiets optagelsesprøve, men synes at jeg er nået til et punkt med stilstand. Jeg har haft en del småskader (knæ + albuer) som jeg stadig leger lidt med fra tid til anden, men ikke noget som gør at jeg ikke kan træne 3-4 gange om ugen.

Mit ugeprogram ser vel nogenlunde sådan her ud (alt efter arbejde og andre aktiviteter):

Mandag - 10-15 min løb, Funk 55 min, 30-40 min styrketræning. (ryg/skuldre)

Tirsdag - fri

Onsdag - 10 min løb, intervaltræning 10-12 sæt, styrketræning 25 min (coreøvelser + kropshævninger)

Torsdag - fri

Fredag - 1-1,5 times gang+ evt løb, moderat tempo. Evt let intervaltræning

Lørdag - 1-1,5 times styrketræning (ben+ mave)

Søndag - 1 times styrketræning (bryst + det løse)

Jeg træner normalt 2 gange om ugen i et fitness center og 2 gange i kasernes meget lille, dårligt ustyrede fitness-sal. Det betyder også at rækkefølgen på styrketræningen bliver byttet noget rundt.

Jeg har også adgang til forhindringsbane, men uden en træningspartner kan det vist ikke tilrådes :laugh:

Har i nogen gode ideer til hvad jeg kan gøre anderledes? Især dukkeløftet og kropshævningerne volder problemer. De 78 kg dukke er hårde når ens egen vægt er på under 60kg :blush: Det er intet problem når dukken først er kommet op, men de første 25 cm fra gulvet er stort set umulige, i hvert fald hvis jeg ikke må løfte med ryggen.

Jeg har overvejet at få en personlig træner som kan piske mig lidt når jeg hænger i bremsen, men kender ingen i eller omkring Roskilde/Holbæk. Er der nogen af jer der har erfaringer på det område?

Håber i kan hjælpe :smile:

http://www.blivpolitibetjent.dk/site/test_...isk_potentiale/

Hej Mai

Som du selv siger er 19 der dumper meget meget dårligt, især når man tænker på, at man "kender" svarene på forhånd.

Derfor er mit råd, at du skal kunne det der er krævet og ikke mere. Lyder som en opgivende attitude, men jeg ved at de fleste ikke falder fra ved det fysiske. Selvfølgelig giver ene 5 taller et godt udgangspunkt, men hvis du ikke kan svare rigtig på de 20 ud af 30 spørgsmål i almen viden eller fungere som en del af en gruppe(samarbejdsprøven), så hjælper ens 5 taller ingenting.

Jeg var til optagelse med nogle seriøs trænede gutter.. men de fik aldrig lov til at vise deres værd for ud af de 60 pers. der var til den skriftlige prøve var det kun 12 stk. der gik videre.. 6 gutter og 6 piger.!! så 19 der dumpede til den fysiske er skidt, men 48 der dumper den skriftlige er MEGA skidt.

Dertil skal det siges at når du har bestået prøven og blevet optaget på skolen får klassen en personlig træner og masser af fysisk træning, hvor du får en opadgående kurve formmæssigt.

... og når du skal vælge en station til dit praktikperiode, så vælg Station Amager :D held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Uha har du aldrig lært at man ikke spørger om en dames alder?? :tongue:

Du har laaaaaaaang tid at træne i - nyd det :smile: Jeg er lige blevet 27 så uret tikker mht. at bestå prøven. Så vidt jeg ved er gennemsnitsalderen omkring de 24-25 for dem som bliver optaget, men det betyder selvfølgelig ikke at ma ikke kan komme ind som 21 årig. Det gælder bare om at være moden nok til prøverne og samtalerne. Og er man ikke det, nå ja så er der jo masser af tid til at prøve igen. Hvis du virkelig er seriøs omkring det kan jeg anbefale de forskellige forskoler (når du altså rammer de 21). Det gør det MEGET nemmere at læse almen viden op og så har man motivationen til at lette rø*** og komme igang.

Når du skriver, at der bliver læst op til den almene prøve - hvorledes læser i aktivt op til den almene prøve?

Jeg er selv hungrende efter at komme til politiet. Jeg søger ind til foråret eller sommer, er 21 år.

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver, at der bliver læst op til den almene prøve - hvorledes læser i aktivt op til den almene prøve?

Vi havde hver morgen en halv time hvor vi blev stillet en masse spørgsmål i almen viden som vi skulle svare på. Desuden havde vi mindst en gang om ugen gamle prøver (almen viden + mat) som lektier. Disse blev så gennemgået bagefter. I timerne havde vi bla. mat og diktat + en del kommunikation + træning. Alt i alt et okay kursus, selvom der er meget spildtid hvis man kun mangler almen viden.

Link to comment
Share on other sites

Vi havde hver morgen en halv time hvor vi blev stillet en masse spørgsmål i almen viden som vi skulle svare på. Desuden havde vi mindst en gang om ugen gamle prøver (almen viden + mat) som lektier. Disse blev så gennemgået bagefter. I timerne havde vi bla. mat og diktat + en del kommunikation + træning. Alt i alt et okay kursus, selvom der er meget spildtid hvis man kun mangler almen viden.

Med hensyn til fullbody-program, hvis du ikke har fundet et, så lur lidt rundt her på MOL, der er rigtig mange gode.

Dukkeløft kan også sagtens trænes med en rigtig person, mener det er 75 kg. den vejer. Find en person der vejer lige der omkring evt 80 kg. og få trænet noget teknik. Det er ikke svært, at "trække" dukken rundt når man først har fået den op.

Link to comment
Share on other sites

Ah! Den fysiske test er da for nemt, hvis man bare ikke har været inaktiv hele sit liv.

Nu er det så (åbenbart) ikke alle der er i lige så god form som dig Dysp.

Trådstarter har åbenbart selv dumpet 1 gang. Så hvad med at komme med et seriøst svar, istedet for sådan et ubrugligt indlæg?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mai

Det at rækkefølgen på din styrketræning ændrer sig fra uge til uge, er ikke nødvendigvis skidt. Variation er en af de vigtigste faktorer i forhold til at opnå fremgang i sin træning. Sørg imidlertid for at have en struktur på hver enkelt øvelse, og sørg for at føre træningsdagbog, så du kan følge din udvikling i de enkelte muskelgrupper.

2 spørgsmål:

1) Hvordan træner du mht. antal sæt og reps (gentagelser)?

2) Hvilke øvelser bruger du for at opnå fremgang i dine kropshævninger?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share