Væske indtag


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Jeg endte i en diskusion om væske indtag og fik at vide at hvis man indtager 4-5 liter vand om dagen skyller man mineraler og vitaminer ud af kroppen. Det er jeg rimelig sikker på er nonsens, men kan ikke huske hvor jeg har set det, så er der nogle der kan være behjælpelige?

Og når vi nu alligevel er ved det, hvad er det optimale væske indtag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk læst at overdrevet væskeindtag kan skylle vigtige vitaminer og mineraler ud af kroppen, og derved egentlig føre til dehydrering selv om det lyder virkelig gak.... (har dog ikke set videnskabelige beviser på det, så er heller ikke helt sikkert på jeg tror på det selv :wink: )

Det anbefalede væskeindtag er vist ikke helt fastsat, da det er meget individuelt, men på en dag skulle et gennemsnit vist være omkring 30-40ml pr kg, kropsvægt.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke med vitaminer, men et overdrevent væskeindtag kan helt sikkert forskubbe saltbalancen, hvilket i værste tilfælde kan medføre dødsfald. 4-5 liter burde ikke forskubbe saltbalancen særligt meget, men kommer man op omkring de 10 liter, skal man nok overveje at indtage lidt ekstra salt - eller skære ned på væsken. (;

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share