Overvejer enkeltstarts cykel men er det rigtig?


outzen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en både en alm. racer og en Cervelo carbon enkeltstartscykel med Zipp højprofil fælge og hele pivtøjet. Jeg købte enkeltstarteren fordi jeg havde en idé om at jeg skulle køre nogle enkeltstartsløb, men nu løbetræner jeg i stedet.

Det største plus ved enkeltstartscyklen er helt klart det psykologiske ved, at køre på en cykel som er bygget udelukkende til at køre stærkt. Det giver en fed fornemmelse og rent faktisk også nogle ekstra km/t når du ligger i bøjlerne.

Til gengæld styrer du ikke så godt med armene i bøjlerne, så hvis du af og til forventer at skulle køre sammen med andre, så køb en alm. racer.

Link to comment
Share on other sites

Enkeltstarts-kværn er fine legesager - men bør ikke være den eneste cykel du har.

1) Styreegenskaber er anderledes (mere træge) - hjulafstand, vindmodstand (sidevind) og geometri ifht. alm. racer

2) Nogen triathlon og nogen motions-cykelløb mv. må du ikke benytte "bar-end skiftere"

3) Vægt - aerodynamik kan koste på vægten (bl.a. hjul) f.eks. hvis du vil køre på kuperet ruter.

En god ide kan være en alm. racer og så montere en clip-on tri-bøjle. Du kan evt. købe et lækkert sæt "konkurrence-hjul" med høje profiler. På den måde kan du bruge din racer til cykelløb, kuperet terræn/blæst og enkeltstart/tri.

F.eks. på Lanzarote IM og Hawaii kører profferne på andre cykler end helt flade og hurtige ruter. La Marmotte og andre stigninger sydpå er ikke sjovt på en enkeltstarter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share