Kajak, hvad skal man kigge efter?


Underwear
 Share

Recommended Posts

Jeg er ret syg efter at købe en kajak, selvom jeg dårligt ved hvor jeg kan have den når den ikke er i brug. :dry:

Jeg skal ikke være pro-kajak-mand, men det må godt være i orden så jeg kan padle et par 100km når kondien tillader det. :smile:

Jeg har kun googlet det meget kort, men kunne se der var forskellige typer.

Hvad bør man gå efter? Hvad bør man vide?

Er der nogle kursus'er der kan anbefales, så man lige kan lære den famøse grønlændervending?

Andet jeg burde vide?

Link to comment
Share on other sites

Bliv medlem af en klub!!

Hvis du har planer om at bruge en kajak som et seriøst træningsredskab giver det som nybegynder ingen mening at købe sin egen. De kajakker du på nuværende tidspunkt kan holde balancen i er store, tunge og ud fra et trænings synspunkt forfærdelige.

Meld dig ind i en klub og øv dig i deres begynderkajakker end til du er i stand til at sidde i noget, der minder om en seriøs trænings- eller kap-kajak. Som medlem af en klub får du også mulighed for basal teknisk træning, hvilket vil komme dig til stor gavn senere

/Vanquish

Link to comment
Share on other sites

Enig i at du bør melde dig ind i en klub. Det er billigt og så får du lært alt det grundlæggende fra starten. Og der er meget andet at lære end at rulle (grønlændervendinger)

Men du skulle måske starte med at finde ud af hvad det er for en slags kajak du vil ro. når man dykker ned i det er der rigtigt mange forskellige afarter af kajakker, kapkajak, turkajak, fosskajak, surfkajakker .... det er fx slet ikke alle typer der kan rulles i (=grønlændervendinger). Meget vil også kunne afhænge af hvor du skal ro.

Prøv dette link der fortæller lidt om de forskellige typer og så er google jo altid en ven :cool:

Mere om havkajakker på http://www.havkajakbogen.dk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret syg efter at købe en kajak, selvom jeg dårligt ved hvor jeg kan have den når den ikke er i brug. :dry:

Jeg skal ikke være pro-kajak-mand, men det må godt være i orden så jeg kan padle et par 100km når kondien tillader det. :smile:

Jeg har kun googlet det meget kort, men kunne se der var forskellige typer.

Hvad bør man gå efter? Hvad bør man vide?

Er der nogle kursus'er der kan anbefales, så man lige kan lære den famøse grønlændervending?

Andet jeg burde vide?

Jeg ville også prøve tingene i en klub førend jeg kylede en masse dineros efter en kajak.

Du kan eksempelvis gå til havkajak i USG for at snuse lidt til det. Man lærer dog ikke 'lige grønlændervendingen', til gengæld lærer du makkerredning, selvredning, T-redning samt en masse teknikker til at ro sidelæns, afværge kæntring etc. USG har dog ingen kapkajakker, så hvis du kunne tænke dig at prøve kræfter med sådan en, så må du finde en anden klub.

Når du har prøvet nogle forskellige modeller vil du formentligt selv have svaret på hvad du bør gå efter. Der kan være stor forskel forskellige modellers feel, til trods for de ser næsten ens ud.

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg fortælle at jeg melder mig ind i hellerups kajakklub... Så snart jeg lige har fået bygget mit køkken færdigt.

Rådet om at lære det først inden at spendere en masse er nok ikke helt dumt, og det er ikke synderligt dyrt at være medlem.

1000kr om året. Der skal dog vist lige ligges 500-1000kr oveni til en oplærings periode, hvis jeg forstod det rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige kommet hjem fra en uge i Sverige på kajaktur, og har lært at turkajakker lever et hårdt liv. Hvis du har lyst til at tage på tur med din kajak skal du nok købe en plastkajak, der kan tåle at blive trukket op over sten, bådbroer mm.

Vi lejede Current Design, Storm GT kajakker og der var godt med plads i lastrum og jeg synes den gled godt gennem vandet. Men jeg har heller ikke prøvet en kapkajak til sammen ligning.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Alle de forskellige kajaktyper har fordele og ulemper. Og det ved en del klubber noget om. Hvis du kan finde en klub der har både hav, tur og kapkajakker ( og gerne surfkajakker ), kan du sikkert få input om de forskellige typer. Hvis du melder dig ind i en klub som kun har den ene eller den anden ( tur og kap hænger sammen ) type kajak, vil du måske høre en del ensporet vrøvl som mest går ud på at rakke ned på andre kajaktyper. Det er i hvertfald set før :-)

Den ene af kajakbutikkerne i hovedstadsområdet har denne tekst på deres hjemmeside http://www.kajak.dk/infopages.php?info_id=5 ( jeg ved ikke om man må poste links til kommercielle ?? )

Og alle betragtningerne er nogenlunde rigtige, og alligevel findes der et hav af undtagelser. Men det understreger vel bare at det er en god ide at melde sig ind i en klub.

Så vidt jeg ved underviser hellerup kajakklub kun i turkajakker. Kajakklubben Nova ( naboklubben ) har flere typer kajakker, og forskellige regler for tur/kap og havkajakker. Det er tegn på at de er klar over at der er forskel :-)

Kurser i grønlændervendinger kan du finde mange steder på nettet, men for at bruge det som rigtig redningsøvelse ( oprindeligt brug ) skal du øve det lidt lige som styrketræning..... 3 x 10 vendinger, 2-3 gange om ugen over et stykke tid :-)

mvh

AV8000

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share