Fra diskusprolaps til SUPER topform


ALo
 Share

Recommended Posts

Efter en del år på MOL, er det vidst på tide at jeg også skriver lidt...

Jeg prøver med en lidt anderledes logbog. For min egen skyld, men også fordi jeg selv savner information på nettet omkring genoptræning efter diskusprolaps. Ligesom det er med de fleste andre skader og sygdomme er svært at finde succeshistorier. (Det kræver naturligvis at min situation ender lykkeligt, det krydser jeg fingre for at den gør)

Logbogen følger min hverdag frem til min operation, gennem operationen og genoptræningen.

Mange går rundt med en diskusprolaps uden at være klar over det

Jeg håber at bloggen vil være med til at udbrede kendskabet til diskusprolaps. Og at den kan være med til at overbevise andre MOL-brugere til at søge fysioterapeut/læge, hvis i oplever symptomer på en begyndende diskusprolaps, da en decideret prolaps kan undgås med den rette behandling/træning . Læs mere her

Min baggrund:

29år,186cm, 82kg, elektroingeniør, arbejder som professionel soldat. Jeg har dyrket styrke og konditionstræning dagligt de sidste 10år.

De seneste 2 år har jeg haft mindre rygproblemer. Det hindrede mig ikke i at træne, så jeg tog den lidt med ro og håbede på at det gik væk af sig selv (bagklogt: dumt). I april måned 2009 går det pludselig galt på en almindelig træningsdag, jeg får enorme smerter i lænden, og efterfølgende også højre ben. Diagnosen stilles ved en MR scanning 3 uger senere: Moderat stor diskusprolaps ved nederste ryghvirvel (L5/S1). :unhappy:

En hverdag med diskusprolaps

I løbet af den første uge efter skaden forsvandt symptonerne næsten for at komme stærkt tilbage. De efterfølgende 3 uger brugte jeg stort set liggende i sengen. Jeg kunne gå rundt i huset i 10-15min men måtte så lægge mig igen. Måltiderne blev indtaget liggende eller slugt på 5 min siddende.

I dag er det snart 5 måneder siden det gik galt.

- Jeg kan stadig ikke side ned i mere end 5-20min

- Jeg kan ikke køre bil

- Jeg kan maksimalt gå ture på 300-500m

- Kan og må ikke belaste ryggen med løft og lignende

Hvilket gør fysisk træning overordentligt svært. Jeg træner dog liggende med håndvægte og skal til at starte på svømning.

Behandling

Behandlingen er i første omgang konservativ, dvs. at man afventer og behandler for at se om diskusprolapsen går i sig selv, hvilket den gør i de fleste tilælde.

Jeg har modtaget fysioterapibehandling af flere omgange. Og tager pt. Gabapentin, Bunol og Pamol dagligt mod bensmerter. Mine erfaringer med disse kommer senere.

Derudover har jeg undersøgt mulighederne for "alternativ" behandling primært mod smerterne. Jeg starter den 7/9 med at tage glucosamin, chondroitinsulfat, MSM og fiskeolie. Dette kunne også have en positiv virkning på ophelingen efter operationen.Mere om dette kommer senere.

Jeg vil også prøve akupunktur - forslag til andre behandlinger modtages med kys og kram! :4winkkiss:

Da jeg ikke kan træne fokuserer jeg på min kost, man kan ikke sige at jeg indtager ikke et vanvittigt antal kalorier, da jeg jo ligger stille det meste af dagen. :) Men jeg tror at det er vigtigt stadig at give kroppen hvad den har brug for. Jeg vil også i senere indlæg vil gå i detaljer med kosten.

2/9-2009

Jeg er den 31/8-2009 blevet indstillet til en vurdering om hvorvidt jeg skal opereres. Afventer dato/tid for konsultationen.

7/9-2009

Har fået en tid til forundersøgelse. Det bliver den 28/9-2009.

10/9-2009

Undersøgte mulighederne for udvidet frit sygehusvalg. Det viste sig at jeg kunne få operationen udført på privathospital. Jeg har fået en tid til operation den 21/9-2009

24/9-2009

Operation gik super godt, smerterne er væk. :4thumbup:

De næste 2 uger tager jeg det stille og roligt.

Januar 2010

En smule tilbagefald af en måneds varrighed. Iskiassmerter. Behandlet med udspænding og McKinsey øvelser.

Forår 2010

Stille og rolig genoptræning frem mod styrketræning, march og løb.

Maj 2010

Nyt tilbagefald, denne gang større end det første. Min opfattelse er at det skyldes for stor irititation af nerven mellem rygvirvlerne, hvor der også er lidt afvæv.

Iritationen kommer af meget opspændt rygmuskalatur og for aggressiv brug af McKinsey (xtension).

Sommer 2010

Smerterne aftager med McKinsey (extension) og udspænding af rygstrækkerne. Genoptræning genoptaget.

Efterår 2010

Det går super med træningen. Er kommet i gang med løb og march.

Edited by ALo
Link to comment
Share on other sites

Det bliver spændende at følge med her.

Jeg fik selv en diskslip sidste år i juni, som jeg har døjet meget med. I år i juli går det så galt igen, men denne gang fortæller kiropraktoren mig at jeg ligger lige på nippet til en diskusprolaps. Jeg var så heldig at jeg kom uden om det og er nu nået så langt at jeg føler mig parat til at træne øvelser der involvere hoften, dog stadig uden vægte.

Held og lykke med projektet! Håber dine mange aktive år kommer dig til gode i din genoptræning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min baggrund:

29år,186cm, 82kg, naturvidenskabeligt uddannet, arbejder som professionel soldat. Jeg har dyrket styrke og konditionstræning dagligt de sidste 10år.

De seneste 2 år har jeg haft mindre rygproblemer. Det hindrede mig ikke i at træne, så jeg tog den lidt med ro og håbede på at det gik væk af sig selv (bagklogt: dumt). I april måned 2009 går det pludselig galt på en almindelig træningsdag, jeg får enorme smerter i lænden, og efterfølgende også højre ben. Diagnosen stilles ved en MR scanning 3 uger senere: Moderat stor diskusprolaps ved nederste ryghvirvel. :unhappy:

En hverdag med diskusprolaps

I løbet af den første uge efter operationen forsvandt symptonerne næsten for at komme stærkt tilbage. De efterfølgende 3 uger brugte jeg stort set liggende i sengen. Jeg kunne gå rundt i huset i 10-15min men måtte så lægge mig igen. Måltiderne blev indtaget liggende eller slugt på 5 min siddende.

I dag er det snart 5 måneder siden det gik galt.

- Jeg kan stadig ikke side ned i mere end 10-20min

- Jeg kan ikke køre bil

- Jeg kan maksimalt gå ture på 300-500m

- Kan og må ikke belaste ryggen med løft og lignende

Hvilket gør fysisk træning overordentligt svært. Jeg træner dog liggende med håndvægte og skal til at starte på svømning.

Behandling

Behandlingen er i første omgang konservativ, dvs. at man afventer og behandler for at se om diskusprolapsen går i sig selv, hvilket den gør i de fleste tilælde.

Jeg har modtaget fysioterapibehandling af flere omgange. Og tager pt. Gabapentin, Bunol og Pamol dagligt mod bensmerter. Mine erfaringer med disse kommer senere.

Hej ALo

Jeg kan ikke komme med konkrete råd, da forskellige diskusprolaps-tilfælde formentligt skal behandles individuelt. du har sikkert allerede har modtaget adskillige gode råd fra fysioterapeuter og læger, men for mit vedkommende hjalp en lændeoperation. Efterfølgende forsvandt alle nervesmerter.

Fik Saroten, hvilket er et tricyklisk antidepressiva middel til at kunne sove om natten pga. nervesmerterne/strålingen ned i venstre ben, der var lammet og Pamol, Ibuprofen, Dolol og vist nok også Kodein til at komme igennem smerterne om dagen, så det har været rimeligt slemt, men ikke nok til i første omgang at blive godkendt til operationen på hospitalet. Jeg blev bevidst indlagt akut af min læge, så jeg kunne blive MR-scannet - ellers havde jeg faktisk fået en tid flere måneder senere.

Dagen efter operationen pakkede jeg smertemedicinen væk (og i dag får jeg dårlige minder bare af at tage en hovedpinepille.) Jeg brugte en måned på genoptræning efter operationen og herefter havde benet ændret sig fra knogle til normaltykkelse igen.

Genoptræningsfasen er enorm kedelig, hvis du er vant til at træne hårdt - omend et nødvendigt gode/gode. Var du i god fysisk form før operationen, vil du sikker få det lettere ved at genoptræne.

HVIS du slet ikke kan gå på dit højre ben, så er en genial måde at komme rundt i hjemmet på, en almindelig skrivebordsstol med hjul. Fantastisk løsning, hvis du endnu ikke har fået krykstokke. For mit vedkommende betød det at være etbenet, at jeg bare blev stærkere i dette ben, hvilket kunne være nyttigt, hvis jeg skulle stå op og lave mad.

Skriv ned (det gør du jo allerede :smile:so keep it up! ), hvor meget kroppen kan yde fra dag til dag i genoptræningsforløbet. Skriv detaljerne. Selv få meter eller sekunder i ekstra-distance gør underværker. Hvis du kan cykle til hospitalet eller fysioterapeuten (omend det mest er det ene ben, der arbejder), så tag tid på det. Hvis du går på krykker, så tag tid på gåturen ned til supermarkedet. Fra dag til dag, vil du kunne mærke forskel i musklerne både ved syn og ved styrke - og det motiverer!

Efter genoptræningen gik jeg til pilates - og det var en okey måde at komme i kontakt til en før ubrugelige kropsdel igen.

Hvis man har haft en diskusprolaps er risikoen for at få en til stor, så meget af det handler om, at vænne sig til at lytte efter kroppens smertesignaler samt en hel anden træningsform og måske en anden kropsbevidsthed end man er vant. Herefter er det vigtigt at tillægge sig nogle gode eller bedre rygvaner - som en del af ens livsstil (og det er måske det sværeste).

Jeg er ikke eksemplarisk overhovedet (snarere tværtimod!), men jeg loggede både længe før, under og efter (nu 4 år efter) diskusprolapsen og det har været meget motiverende på mange niveauer; til forskellige tider vil du skulle passe på, give afkald på nogle øvelser, finde erstatningsøvelser, men logging, uanede mængder af opbakning minder dig også om at gi' den gas - samtidig med, at du skal passe på kroppen på en helt anden måde en før.

God vind! Du skal nok komme i superform! :smile:

Link to comment
Share on other sites

...Jeg fik selv en diskslip sidste år i juni, som jeg har døjet meget med. I år i juli går det så galt igen, men denne gang fortæller kiropraktoren mig at jeg ligger lige på nippet til en diskusprolaps. Jeg var så heldig at jeg kom uden om det og er nu nået så langt at jeg føler mig parat til at træne øvelser der involvere hoften, dog stadig uden vægte.

Held og lykke med projektet!...

Tak, håber du får styr på dine rygproblemer. Du ønsker ikke at havne sådan her. :)

Hej ALo

Jeg kan ikke komme med konkrete råd, da forskellige diskusprolaps-tilfælde formentligt skal behandles individuelt. du har sikkert allerede har modtaget adskillige gode råd fra fysioterapeuter og læger, men for mit vedkommende hjalp en lændeoperation. Efterfølgende forsvandt alle nervesmerter.

Hej Femina

Fedt at høre at høre om en succesfuld operation, jeg har det stadig lidt dårligt med den operation. Min læge er total pessimist, og det eneste man hører er om mislykkede operationer. :)

Hvordan har din ryg det i dag, kan du træne og arbejde som du gjorde inden din skade?

Jeg klipper lige lidt i dit indlæg:

HVIS du slet ikke kan gå på dit højre ben, så er en genial måde at komme rundt i hjemmet på, en almindelig skrivebordsstol med hjul. Fantastisk løsning, hvis du endnu ikke har fået krykstokke. For mit vedkommende betød det at være etbenet, at jeg bare blev stærkere i dette ben, hvilket kunne være nyttigt, hvis jeg skulle stå op og lave mad.

Jeg har heldigvis fuld muskelkraft i mit ben og kan gå og stå forholdsvis normalt. Det varierer meget fra dag til dag hvor meget jeg kan holde ud at lave, nogle dage går det rigtigt god og jeg kan gå rundt og lave småting i huset det meste af dagen. Andre dage går der 5min så har jeg så ondt i benet at jeg bliver nødt til at ligge ned hele dagen.

Tror min genoptræning skal fokuseres på at gøre min ryg og mit korset stærkere, da min ryg i virkeligheden måske ikke ret så stærk som jeg gik og troede.

Skriv ned (det gør du jo allerede :smile:so keep it up! ), hvor meget kroppen kan yde fra dag til dag i genoptræningsforløbet....

... jeg loggede både længe før, under og efter (nu 4 år efter) diskusprolapsen og det har været meget motiverende på mange niveauer; til forskellige tider vil du skulle passe på, give afkald på nogle øvelser, finde erstatningsøvelser, men logging, uanede mængder af opbakning minder dig også om at gi' den gas - samtidig med, at du skal passe på kroppen på en helt anden måde en før.

Jeg kan ikke finde din tidligere blog, er den forsvundet?

Formålet med bloggen er helt klart også at motivere mig selv, har tidligere blogget om min træning og det virker ekstremt motiverende på mig. Det er allerede fedt at få respons og opbakning, glæder mig til at fortsætte loggen. :)

Link to comment
Share on other sites

Fedt at høre at høre om en succesfuld operation, jeg har det stadig lidt dårligt med den operation. Min læge er total pessimist, og det eneste man hører er om mislykkede operationer. :)

Hvordan har din ryg det i dag, kan du træne og arbejde som du gjorde inden din skade?

Min ryg er ok i dag, selvom jeg jævnligt belaster den med tung styrketræning som kræver opspænd/god styrke i core. Jeg tror på, at en meget stærk fysik giver bedre modstandsdygtighed overfor en ny diskusprolaps samt andre ryggener. Jeg har i 4 år ikke lavet foroverbøjede øvelser og ej heller backsquat, så presset på lænden forsøger jeg have på et minimum, men jeg er ikke ufejlbarlig og skal stadig huske mig selv på de gode gamle øvelser fra fysioterapeuten.

Før operationen trænede jeg jævnligt med vægte, boksetrænede og løb - men jeg lyttede aldrig til kroppen og min smertetærskel øgedes, så jeg bare accepterede, at det var okey, at jeg dagligt havde mange muskelsmerter. Jeg havde den der "det-skal-gøre-ondt-før-det-er-godt-indstilling, var konstant stresset og sov og spiste ad helvede til, squattede i løbesko..... og ja, årsagerne har nok været mange. :wink:

Jeg synes det er ærgerligt, at du kun har hørt om mislykkede operationer - det er slet ikke den opfattelse jeg har. (Blackmore fra Motion-online har så vidt vides en kæreste/kone, som også er blevet diskusprolaps opereret - med et godt resultat.)

Jeg har heldigvis fuld muskelkraft i mit ben og kan gå og stå forholdsvis normalt. Det varierer meget fra dag til dag hvor meget jeg kan holde ud at lave, nogle dage går det rigtigt god og jeg kan gå rundt og lave småting i huset det meste af dagen. Andre dage går der 5min så har jeg så ondt i benet at jeg bliver nødt til at ligge ned hele dagen.

Tror min genoptræning skal fokuseres på at gøre min ryg og mit korset stærkere, da min ryg i virkeligheden måske ikke ret så stærk som jeg gik og troede.

Korset-/coretræning skal du nok også have fokus på altid resten af livet, fordi risikoen for at få flere diskusprolapser er stor. (Jeg var selv møjdårlig til at huske at lave øvelserne, efter at jeg kom tilbage på arbejdspladsen og alting virkede fint.)

5 minutters gang ud af 16 vågne timer. Puha :crazy: det var ikke spor tilfredsstillende at ligge ned en hel dag, I know.

Brug tiden GODT mens du ligger og laver "ingenting"; tænk over hvad der er vigtigst for dig over hele linjen - det er der ikke altid tid til at tænke på i hverdagen.

Efter flere måneder sengeliggende i et smerte og kedsomhed, bliver du enormt god til at nyde livet bagefter og når du bliver skrevet ud af genoptræningsprogrammet, så sæt tid af til bare at nyde friheden. Tiden bagefter skal ikke være topstresset med sindssygt lange arbejdsdage og renden rundt til alle dem, der har besøgt dig i sygesengen. Tiden derefter skal du gøre de ting, som du har længes efter at kunne gøre igen... Just do it! :smile:

Jeg kan ikke finde din tidligere blog, er den forsvundet?

Ja, den er desværre forsvundet :cry: Tror de gamle logs er slettet pga. pladsmangel.

Formålet med bloggen er helt klart også at motivere mig selv, har tidligere blogget om min træning og det virker ekstremt motiverende på mig. Det er allerede fedt at få respons og opbakning, glæder mig til at fortsætte loggen. :)

Fortsæt. Fortsæt. Fortsæt. Brug tiden sengeliggende fornuftigt....skriv, stil krav, opsæt mål, vær nørdet med genoptræning, spis ordentligt, få nok proteiner, vitaminer og fiskeolie - også selvom du bare ligger derhjemme.

Stil dig ikke tilfreds med almindelige genoptræningsmål - allier dig med andre ligesindede (og det er sansynligvis ikke den 80-årige, som blot ønsker at kunne gå rundt en tur.)

En god idé er at indrette hjemmet med hæve- sænkebord, god skrivebordsstol og gymnastikbold etc. simpelthen for at skabe et nogenlunde hjemmemiljø, der er bedre og rygvenligt. Hvis du godt kan lide at gå ud (de kan de fleste), så brug de steder, hvor de er barstole/høje borde, så du kan stå op, mens dine venner sidder på barstolene.

På nogle arbejdspladser har de gymnstikbolde eller lignende til at sidde på - benyt dem. Hvis du holde et møde, så foreslå at gå tur i stedet for at sidde stille i flere timer - medbring blot en diktafon (findes i flere mobiltelefoner).

Har du en bestemt serie øvelser du SKAL lave hver dag, så lav dem sammen med en eller anden, du kan bestikke eller lignende og fortæl vidt og bredt, at du SKAL lave dem hver dag, så begynder folk at huske dig på dem eller spørge ind til om du har lavet dem :wink: . Tilsæt da noget yndlingsmusik i ørerne - hver gang! :music:

I stedet for at tænke "Kommer jeg mon til at gå og leve normalt igen?", så tænk: "Når jeg kommer til at gå og leve normalt igen!" Jeg gik fra at tænke det ene til det andet og ens indstilling til forløbet kan gøre meget!

Jeg gik til fysioterapeut, som mente at jeg skulle holde mig langt væk fra frivægte og holde mig til bodyweight øvelser. Den løsning har jeg aldrig kunne acceptere.

Sidste år var jeg forbi en kiropraktor, som ikke mente at vægttræning var en hindring og han gav mig grønt lys til at træne, men med små forbehold. Siden har jeg ikke haft brug for behandling (og han er også flyttet til Jylland).... :unhappy:

Personligt er mine værste vaner i dag at glemme pauser, hvis jeg længe sidder ned samt dårligt fodtøj. Men når jeg bliver øm i lænden, bliver min hukommelse om coreøvelser og gode rygvaner pludselig meget tydeligere...!

HverdagsLIVET bliver noget lidt andet bagefter, men du sætter pris på det, som du kan yde og vær ikke bange for at stille krav.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dine input og kommentarer, jeg vil helt sikker gøre brug af dine råd og idéer når jeg skal til at genoptræne. Det er fedt at høre fra nogen der har være i samme situation. :)

Jeg glæder mig efterhånden extremt meget til at få den operation overstået, så jeg kan komme til at træne igen - og få et liv.

Man bliver sgu lidt trist af at være sygemeldt og sengeliggende så længe.

Link to comment
Share on other sites

I dag skal der dyrkes Cardio for første gang i 4 måneder

Tager i svømmehallen i dag, for at prøve at svømme en gang crawl. Med front snorkel for at undgå drej i ryggen og en Pull Buoy, håber og tror jeg det går.

Det bliver stort.. har glædet mig i flere dage - tasken har stået pakket siden i mandags. :)

Edited by ALo
Link to comment
Share on other sites

Hej Alo.

Håber svømmeturen var god?

Jeg står selv i den situation at jeg har fået konstateret en uposning ( begyndene diskos ) så at læser din beskrivelse har nok gjort mig endnu mere opmærksom på at jeg skal blive ved med at forbygge. Det sidste stykke tid har det dog ikke rigtigt rykket noget.

Held og lykke med loggen, jeg vil dagligt tjekke op på den?

Link to comment
Share on other sites

Svømmeturen gik fantastisk :wootdance:

Jeg endte med at bruge godt 1½ time derinde. Rendte ind i en kollega - det forklare de sidste 3 kvarter, da vi lige måtte en tur i det varme. :smile:

Jeg svømmede de første 300m forsigtigt med pull buuy og snorkel, så smed jeg snorklen og svømmede i alt 3 kvarter. Formen var overraskende god, jeg havde forventer at den var blevet værre.

Jeg øgede stille og roligt og endte med at svømme et par 100m intervaller, faktisk uden større problemer med kondien, naturligvis stadig med pull buoy.

Jeg prøvede også at svømme crawl uden pull buoy og brystsvømning, det gik ikke.

Jeg fik hverken talt meter eller minutter - tiden den fløj af sted... hold kæft hvor var det fedt. :bigsmile:

>Morten (Må jeg kalde dig det? :) Fedt at min log kan få andre til at tænke over deres egen rygsituation. Bruger du McKinsey øvelser, eller hvordan træner og styrker du ryggen?

Edited by ALo
Link to comment
Share on other sites

Man kan godt blive lidt træt af det danske sundhedssystem. :sleeping:

Jeg blev henvist 31/8 til forundersøgelse mhbp. operation, jeg har nettop fået en tid den 28/9. Gaaab, så jeg venter endnu en måned.

Jeg blev første gang henvist til behandling i de offentlige i starten af maj måned, her i september døjer jeg stadig med de samme problemer... det går ikke vanvittigt hurtigt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

For det første, ked af og høre om dit sygdomsforløb, men thumps up for at du stadig holder dig igang og ser lyst på tingene!!

Jeg har gået og døjet en del med diskus problemer og havde fået anbefalet kinesisk massage af min svigermor. Kinesisk massage bliver brugt i Kina på hospitalerne som en form for operation uden at skære legemet op... Det lyder mærkeligt, men hvor om alting er, har jeg hørt flere historier om folk med ryg problemer, inkl. mig selv, hvor det har givet vanvittig fremgang.

Min massør blev kontaktet af en mand der havde ligget i sengen i et halv år pga. diskusproplas. Efter 1 mdrs. behandling med kinesisk massage kunne han gå!

Jeg siger ikke at det er svaret på dine bønner og, at det kan helbrede det hele på den halve tid. Men det har fjernet en del af mine smerter og kan meget mere end før jeg startede hos hende.

Hvor i landet bor du!?

Link to comment
Share on other sites

Min massør blev kontaktet af en mand der havde ligget i sengen i et halv år pga. diskusproplas. Efter 1 mdrs. behandling med kinesisk massage kunne han gå!

Jeg siger ikke at det er svaret på dine bønner og, at det kan helbrede det hele på den halve tid. Men det har fjernet en del af mine smerter og kan meget mere end før jeg startede hos hende.

Hvor i landet bor du!?

Det lyder spændende! Er med på at prøve hvad som helst. :)

Jeg bor nord for Aalborg.

Link to comment
Share on other sites

Laeste lige loggen igennem igen. Soldat, Aalborg.. Hmm, saa er jeg maaske lobet ind i dig under min korte tid i dobbel A. Hvor i byen er du tjenestegorende ?

Min comp fucker lidt op derfor jeg mine ord er uden ae, oe og aa..

Det tror jeg ikke du er. :smile:

Jeg har ikke været ret meget på arbejde i Aalborg det sidste års tid pga. anden uddannelse osv.

Jeg har en tid hos en kinesisk akupunktør/massør i Aalborg i dag. Opdatering følger...

Link to comment
Share on other sites

Akupunktur behandlingen havde ikke umiddelbart den store effekt, jeg får en behandling mere på torsdag med elektriske impulser, hvis jeg stadig har på fornemmelsen at det er noget hokus pokus, bliver det droppet. :)

Var også en tur i svømmehallen i går. Svømmede 600m crawl + 6x50m crawl intervaller + diverse ialt 1000m, det hele med pull buoy.

Hvordan har benet det?

Ryggen har det lidt dårligere idag, benene lidt bedre. Ryggen var allerede for nedadgående i går, så tror ikke det skyldes træningen eller akupunkturen, nærmere transporten, omklædningen og dagens øvrige gøremål. Det er i øvrigt mere end 2 måneder siden jeg rigtig har kunne mærke det i ryggen, det har primært været benet der har været problemet på det seneste.

Link to comment
Share on other sites

Nu går det stærkt :)

Jeg fik checket op på reglerne for frit sygehusvalg, om minsandten om ikke de er for langsomme på min sygehus. Hvis man skal til forundersøgelse til en operation tæller den tid man venter på forundersøgelsen også med, på nær de første 14 dage.

I mit tilfælde var der ca. 3 uger til forundersøgelsen og der er 4 ugers ventetid på operation. Ialt 7 uger minus de første 2 uger ialt 5 uger. Ved mere end 4 ugers ventetid kan man frit vælge sygehus.

Jeg har ikke fået min tid endnu fra det nye sygehus, men hvis alt går vel, bliver jeg opereret inden for 14 dage.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er ny her og ved ikke helt, om jeg får skrevet 'det rigtige sted'.

Ked af at høre om alle de diskusprolapser - selv er jeg hjemme netop med en diskusprolaps. Mit forløb lidt anderledes. Fik det første gang for 2 år siden, trænede det væk ved fys. Siden har jeg lavet Pilates, strækøvelser og mit sædvanlige løb og træning i fitness center nogle gange om ugen.

En eneste forkert bevægelse i august og vupti! så var den der igen. Denne gang stærkere end sidst, så jeg nu tager smertestillende og holder mig mest i ro. Ligger ned, går lidt ture, ligger ned igen, osv. Sådan går dagen. Dog laver jeg armstræk øvelser ind imellem i samråd med min fys. Hos hende får jeg også akupunktur, som på mig har hjulpet utrolig meget. Får mine muskler til at slappe af.

Jeg har i hvert fald lært at LYTTE TIL MIN KROP! Tage den med ro og ikke forcere. Det tager tid. Min prolaps er ikke MR scannet, da min læge (har også hørt med 2 lægevenner) ikke mener operation er det rigtige for min tilstand - har det åbenbart ikke 'slemt nok' !

Som en aktiv person, er det totalt kedeligt at ligge hjemme og ikke kunne gøre det jeg plejer - men det er bedre at acceptere situationen og agere ud fra det, kroppen kan, mener jeg.

Du har svømmet - det lyder som en god idé!

Glæder mig til at følge dig her og at din operation går godt. Har hørt meget positivt om dit operations sted. :bigsmile:

Karin

Link to comment
Share on other sites

Hej Karin

Er ked af at høre at du ikke kan komme i behandling. MR scanningen gjorde ikke det store for mig, det var faktisk lidt spild af tid, det er kun på det seneste den har kunne bruges i forbindelse optakt til operationen. Behandlingen er også den samme uanset om du er diagnosticeret med en DP eller ej. Det er symptomerne og tidsforløbet der afgører hvilken behandling du skal have.

Prøv at hør din læge om ikke du kan blive henvist til en reumatologisk afdeling, eller et lignende sted på et offentligt sygehus. Så du kan få startet en konservativ behandling der. I mit tilfælde røg jeg til Aalborg Sygehus, som har et diskusambulatorie der udelukkende beskæftiger sig med diskusprolaps. Det er også vejen til en operation, jeg havde kun mulighed for at blive henvist til operation igennem denne afdeling. Om ikke andet så er du allerede inde i systemet, hvis din situation forværre sig eller ikke blive bedre i det lange løb.

Angående min behandling hos akupunktøren, så var dette ikke et hit. :)

Link to comment
Share on other sites

Kosttilskud

Jeg lovede en opfølgning på de kosttilskud jeg tager, det er endnu for tidligt at konkludere helt vildt. Jeg har ikke oplevet nogle bivirkninger og det er svært at bedømme om der har været nogen smertelindring.

Det er mig håb at kosttilskudene kan være med til at:

- fremme heling af diskusskive og bindevæv før og efter operation.

- genskabe vandindhold i diskus (er ifølge MR scanning nedsat)

- lindre smerte

- måske flere? :)

Dagsdosis:

Glucosamin: 1600mg

MSM: 5,4g opløst i vand ( :gal: bvaadr)

Chondroitin (Chondro-Lenk): 2400mg

EPA-GLA+: 6 stk

Omnimin: 1 stk

Erfaring med anden medicin:

Gabbapentin: Ringe smertelindrende effekt. Følte mig klodset, tung i hovedet, ukoncentreret. Stoppede hurtigt med det igen

Dolol: Det eneste der har kunne tage stort set al smerte. God erfaring. Har taget en enkelt i ny og næ, ikke fast.

Bonyl (NSAID): God effekt de første 2 uger, derefter nedadgående. 2xdgl. Ingen problemer med maven.

Iprobufen (NSAID): Også god effekt. 600mg 3xdgl i perioder på 7-14 dage. Giver problemer med maven.

Pamol: 1000mg 3xdgl, tager det værste, men dækker ikke smerten.

Stesolid: 2xdgl i de første 10dage efter skaden, for muskelafslappende effekt. God virkning. Følte ingen bivirkninger udover træthed.

Omkring Glucosamin/Chondroitin/MSM:

http://www.healthandlifestyle.co.nz/2007/0...tin-assist.html

http://www.getbig.dk/article.php?id=77&amp...ndroitin_og_MSM

Ydeligere information:

http://scholar.google.dk/scholar?q=glucosa...p;btnG=S%C3%B8g

Edited by ALo
Link to comment
Share on other sites

Hej ALo,

Jeg udtrykte mig nok forkert, for jeg er i "behandling", på den måde forstået at min læge sammen med min fys er enige om konservativ behandling indtil videre. For 2 år siden kom jeg til reumatolog og hun var meget kompetent. På 15 min med diverse test, konstaterede hun prolaps i L5 og anbefalede også konservativ behandling. Dengang var den mildere end nu; jeg kunne køre bil og leve et nogenlunde normalt liv. Skulle dog ligge ned efter en lang arbejdsdag og havde smerter om natten.

Jeg er så heldig at have en helseforsikring via mit arbejde, som også dengang for to år siden, fik mig til reumatolog indenfor 3 dage (offentlig ventetid var 2 mdr!!!) og desuden betaler mine første 12 fysioterepi behandlinger.

Godt du skriver om de piller du tager. Jeg tager 1 Ibuprofen, 400 mg sammen med 2 Panodil Zapp 4 gange om dagen. Ved den første om morgenen tager jeg også en Mandolgin 50 mg (syntetisk morfin), som lige hjælper til at komme bedre igang efter natten. Lægen gav mig dem til om natten, men her synes jeg ikke de virker. For mit vedkommende, har jeg udviklet et system at tage piller hver 4. time, så har jeg det bedst. Rutine generelt, kan jeg mærke er vigtigt! Også med min egen daglige træning!

Glæder mig meget til at høre om din operation. Har du for øvrigt læst om Alpha klinikken i München, som laver endoskopiske diskusprolaps operationer med stor succes?

Hilsen Karin

Link to comment
Share on other sites

Ok, med en sundhedsforsikring er du jo fint stillet. :)

Godt at du kan bruge loggen til noget - glæder mig også til operationen er overstået, der kommer selvfølgelig opfølgning her på bloggen.

Jeg kender godt klinikken i München, det er den samme operation de udfører i Hellerup. De startede på det i år, ved ikke meget om deres resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share