Maskine/Stativ eller frivægt ?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Har en diskussion med en masse venner om, hvad der gavner en bedst - maskine eller frivægt.

En lignende diskussion med vennerne om, at squat og bænkpres gavner bedst når det er med fristang og IKKE med stativet.

Har prøvet at overbevise dem om, at frivægt er bedre end maskiner. Og bænkpres og squat med fri stang er bedre end med stativ.

Men de skal bruge beviser... og er ikke den store ekspert.

Håbede på at få lidt hjælp herinde. Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Maskiner er ofte fikserede øvelser, altså maskinen bestemmer den præcise arbejdsvej.

Frivægte aktivere flere/bedre hjælpemuskler.

CNS bliver aktiveret mere underfrivægt.

Mange basis øvelser mister deres gode øvelsesværdi, da fx stabelisering unødvendiggøres i maskinen

Man kan ikke sige det ene er bedre end det andet, det afhænger af udgangspunkt og mål.

Men for alm. fysisk sunde mennesker vil jeg personligt mene at frivægt altid er at fortrække.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stående øvelser med med frivægte tvinger kroppens muskler til at arbejde sammen, det gør de ikke ved maskiner. Træner man musklerne på maskiner bliver styrken ikke funktionel. Du ville for eksempel ikke skubbe din bil fri kun ved at bruge en enkel muskel eller to? Frivægt( stående øvelser ) stimulerer også kernemuskulaturen og styrker kropskorsettet, der fejler maskiner også. I det hele taget er maskiner skod.

Link to comment
Share on other sites

Når det sagt, så skal du også tænke på, at hvis man træner alene, så kan du ikke presse dig selv så meget, som du kan med maskinen. Jeg har selv den udfordring når min træningmakker ikke er der, så kan jeg ikke presse de sidste ekstra kilo på vægtene. Specielt bænkpres.

En anden ting er at risikoen for at lave øvelsen forkert med fri vægt er større, og dermed kan du skade mere end du gavner. jeg vil sige, at det skal være en fornuftig fordeling. Jeg har også set gode resultater med maskiner, og jeg har også set det med fri vægt. Det vigtige er bar at man får presset sig selv og træner.

Link to comment
Share on other sites

Man skal vel bare vænne sig til frivægts-øvelserne ? Jeg har selv problemer med at tage den sidste gentagelse i bænkpres, men jeg er omringet i hele frivægtsområdet, kan man sige. Folk hjælper, når de kan se, du ikke kan få den sidste gentagelse med.

Men jeg plejer at have backup med på bænkpres og squat (squat er bare en backup, der kan fortælle om jeg laver øvelsen rigtigt).

Link to comment
Share on other sites

kan vel lige hæfte mig på denne her tråd med et hurtigt spørgsmål.

jeg træner alene og er også bange for det med frivægt, så tænkte på om de der stativer hvor man kan lave bænkpres i hvor den kører på en skinne, er et godt alternativ til frivægt hvis man gerne lige vil presse sig selv, eller er det et fedt med hensyn til CNS og de andre feauters man får med ved frivægt øvelser ?

Link to comment
Share on other sites

Når det sagt, så skal du også tænke på, at hvis man træner alene, så kan du ikke presse dig selv så meget, som du kan med maskinen. Jeg har selv den udfordring når min træningmakker ikke er der, så kan jeg ikke presse de sidste ekstra kilo på vægtene. Specielt bænkpres.

En anden ting er at risikoen for at lave øvelsen forkert med fri vægt er større, og dermed kan du skade mere end du gavner. jeg vil sige, at det skal være en fornuftig fordeling. Jeg har også set gode resultater med maskiner, og jeg har også set det med fri vægt. Det vigtige er bar at man får presset sig selv og træner.

Det er noget vrøvl. Lige med undtagelse af bænkpres har jeg meget svært ved at se at der skulle være nogen frivægts øvelser man ikke kan presse sig selv præcis lige så hårdt i som på en maskine. Og nu kan bænkpres jo meget nemt erstattes af flat dumbell pres, og så har du stort set samme bevægelses mønster, og stadig frie vægte.

Risikoen for at lave en øvelse forkert med frie vægte er ikke udpræget større nej. For rigtig mange mennesker er bevægelses mønsteret i en maskine ikke specielt ideelt. Ligeledes er det en fejl at tro at blot fordi det er en maskine så kan øvelsen ikke udføres forkert. Faktisk vil man nemt kunne argumentere for at skades potientalet i en maskine er lige så stort hvis ikke større, da bevægelses mønsteret netop af fastlåst, og forhindrer dig i at ramme en bane der passer din biomekaniske sammensætning bedst.

Link to comment
Share on other sites

kan vel lige hæfte mig på denne her tråd med et hurtigt spørgsmål.

jeg træner alene og er også bange for det med frivægt, så tænkte på om de der stativer hvor man kan lave bænkpres i hvor den kører på en skinne, er et godt alternativ til frivægt hvis man gerne lige vil presse sig selv, eller er det et fedt med hensyn til CNS og de andre feauters man får med ved frivægt øvelser ?

Den omtalte "skinne" hedder en smith stativ. Det bedste du kan bruge det til, er IMO som et sted at hænge din jakke. Få en spotter til dine tunge bænkpres dage, eller vælg at køre dem som dumbell pres de dage der ikke er en spotter.

Link to comment
Share on other sites

Den omtalte "skinne" hedder en smith stativ. Det bedste du kan bruge det til, er IMO som et sted at hænge din jakke. Få en spotter til dine tunge bænkpres dage, eller vælg at køre dem som dumbell pres de dage der ikke er en spotter.

tak for feed back blackice.

jeg bruger mest smith stativet til Calf-raises og military press da jeg ikke lige kan se hvordan jeg ellers skal tage dem (vi har ikke et military press stativ, med mindre jeg skal lave dem oprejst samme sted hvor man kan tage squat og dødløft - det er da en mulighed?!)...

calf-raises er den jeg har sværest ved at se hvordan jeg skal tage uden smith stativet? (har prøvet at stå med BB på en tapuret, hvor det ikke var i smith stativet og det var ret svært og virkede også pænt farligt)..

Link to comment
Share on other sites

tak for feed back blackice.

jeg bruger mest smith stativet til Calf-raises og military press da jeg ikke lige kan se hvordan jeg ellers skal tage dem (vi har ikke et military press stativ, med mindre jeg skal lave dem oprejst samme sted hvor man kan tage squat og dødløft - det er da en mulighed?!)...

calf-raises er den jeg har sværest ved at se hvordan jeg skal tage uden smith stativet? (har prøvet at stå med BB på en tapuret, hvor det ikke var i smith stativet og det var ret svært og virkede også pænt farligt)..

Calf raises er ok. Military pres ville jeg bestemt undgå i smith stativ. Det er skulderen for såbar til.

Et squat eller power rack burde være fint til at lave MP. Alternativt er det sjældent at man kører med mere vægt i MP, end man kan frivende.

Jeg kører altid Military pres fra et squat rack. Mig bekendt findes der ikke et military pres stativ.

Calf raises laver man typisk i en calf raise maskine. Så om det er i smith eller der, er hip som hap. Nogle laver Donkey Calf raises, eller bruger en ben pres maskine til formålet

Link to comment
Share on other sites

Den omtalte "skinne" hedder en smith stativ. Det bedste du kan bruge det til, er IMO som et sted at hænge din jakke. Få en spotter til dine tunge bænkpres dage, eller vælg at køre dem som dumbell pres de dage der ikke er en spotter.

Eller lade være med at kører til failure evt.? Mine bedste (styrke-)resultater har jeg oftest fået i perioder hvor jeg stopper før failure ved langt hovedparten af mine træningspas.... (men kræver selvfølgelig kan kender sig selv godt nok til at vide hvilken repraneg man så skal gå efter og dermed også hvornår man skal stoppe)

Ellers kan jeg (selvfølgelig) kun støtte hvad Blackice siger!

Link to comment
Share on other sites

jeg bruger mest smith stativet til Calf-raises og military press da jeg ikke lige kan se hvordan jeg ellers skal tage dem (vi har ikke et military press stativ, med mindre jeg skal lave dem oprejst samme sted hvor man kan tage squat og dødløft - det er da en mulighed?!)...

Nu vil jeg så komme med det postulat at military press udføres med skulderbredt greb og stående. Alt andet er ikke military press. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Må lige høre min instruktør ad om den Military Press. Det lyder sgu fedt ! :D

Har lige et underligt spørgsmål ang. squat... er det ikke meningen at ens røv skal blive STRAM lige efter et sæt squat ? Skal den det, for at man kan vide, man har lavet øvelsen rigtigt ? Lidt underligt spørgsmål, I know.

Link to comment
Share on other sites

Må lige høre min instruktør ad om den Military Press. Det lyder sgu fedt ! :D

Har lige et underligt spørgsmål ang. squat... er det ikke meningen at ens røv skal blive STRAM lige efter et sæt squat ? Skal den det, for at man kan vide, man har lavet øvelsen rigtigt ? Lidt underligt spørgsmål, I know.

Jeg har ikke lige hørt om den måde at måle kvaliteten af et sæt squat på før :laugh:

Umiddelbart vil jeg sige at svaret er nej. Det er klart at gluteus maximus aktiveres, men graden af aktivering afhænger også af stangens placering på ryggen, dybde på løftet osv.

Så nej kriteriet skal nok hellere være at lave et korrekt squat, nærmere end en bestemt følelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share