Begynderløber, bedre kondi?


RødhætteC
 Share

Recommended Posts

Jeg er netop lige startet med at løbe, har nu gort det i en måned og kan løbe lidt over 2 km. Jeg ved at dette ikke er særlig imponerende, men det er for første gang i lang tid jeg har trænet.

Men det plager mig så meget, at jeg er ved at dø efter de 2 km, at jeg tror jeg aldrig kan komme op på 5 km nogensinde. Mine ankler gør virkelig ondt, men er det noget der bare skal trænes væk? jeg går til styrketræning samme tid, spiser sundt, så hvor lang tid kan der gå før jeg kan mærke jeg får en bedre kondi??

Link to comment
Share on other sites

Det tager tid før man rigtig begynder at føle fremskridt. Det nytter ikke kun at træne i nogle uger, og så er man i super form. Jeg vil mene efter omkring 2-3 måneders træning, kan du begynde rigtig at føle fremskridt, så du skal ikke give op!

Hvis du ikke kan løbe mere end 2km, kunne du evt lave det at sætte tempoet lidt længere ned eller du kan skifte i mellem at løbe og gå. F. eks gå 5min jogg, 2min gå, 5min jogg. Der er mange sådanne små forskellige programmer man kan lave.

Link to comment
Share on other sites

Overvej et pulsur, og hold dig religiøst til 70-80% belastning det første stykke tid.

Min egen erfaring var, at fordi jeg brugte pulsuret, fik jeg skruet tempoet ned til omkring 80%. Det gjorde, at jeg faktisk kunne løbe 3 gange længere. Fordi min ydelse ellers lå på 90-95%.

Så kan du altid arbejde på farten senere :)

Link to comment
Share on other sites

Lyt til din krop og tag det roligt i starten - følg et træningsprogram og hav tålmodighed.

Varier din træning og trær evt. andre ting som svømning og spinning.

Varier også din løb - det kan godt være trivielt at løbe den samme rute hver dag i samme tempo hver dag. Løb i skoven i byen, om aftenen, om morgenen, løb hurtigt, lav fartleg, løb med andre... og giv den gas. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share