ny til cykling... gjordt det rigtige?


Chris Aa
 Share

Recommended Posts

hej, her på det seneste har jeg fattet interesse for cykelsporten og lokalområdet, gik ned til den lokale cykelhandler og købte en Centurion Oxygen som jeg er rimelig glad for, har dog absolut INGEN idé om, hvad jeg skal gøre på dette tidspunkt.. jeg kører gerne 25 km/t i gennemsnit på en 75 km tur(hvilket jeg er stolt over :P) jeg har tøjet og skoene, men ved ikke om jeg skal overveje en ny cykel?? det er jo snart vinter og ved ikke rigtig hvad man gør på den tid af året. det jeg søger svar på er:

1) er centurion oxygen en god start-cykel?? (har jeg dummet mig her??)

2) hvordan holder jeg træningen ved lige når det er vinter?? ærlig talt gider jeg ikke indendørs motionscykler.

3) er det smart at bruge ens racer cykel til transport? (til og fra arbejde dagligt?)

4) skal jeg overveje at købe en ny cykel??

lige nu ser jeg sporten som en ting jeg har været lidt uheldig med på det seneste, så derfor søger jeg hjælp. har ca. 10.000 at bruge på nyt udstyr.

på det seneste har jeg været ude for punkteringer og måtte trække 20km hjem i click sko.(husk mobilen!....) dæk der blev sat forkert på af en anden rytter, og som nu irreterer mig på den måde at der hverken er luft nok i, og at kæden er oversmurt med olie, en tankegang jeg har er at sælge cyklen og starte HELT på ny på det punkt. men vil gerne høre andres meninger også.

på forhånd tak, nybegynderen

Edited by Chris Aa
Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen til cykelsporten :) Det er en fantastisk verden med rigtige mange dejlige oplevelser. Især hvis man undgår at lave alt for mange "begynder-fejl" ;)

1) Din cykel er fin nok. De fleste vil nok mene den ligger i den "billige" ende af skalaen. Der sidder så vidt jeg lige kan se en 8-speed geargruppe på fra Shinamo. Dvs. du har 8 gear bagpå og med 2 klinger foran giver det 16 gear i alt. Det regnes for en lidt ældre teknologi da standarden i dag er 10-speed dvs. 10 tandhjul bagpå og 2-3 klinger foran (= mindst 20 gear). Når det så er sagt så er det ALTID benene der skal gøre arbejdet. Din cykel er fin og for år tilbage kørte de Tour de France på den teknologi du har. Med andre ord: Din cykel er rigelig fin til dit behov!

De fleste starter ud på en relativt billig cykel - vil de gerne sporten køber de noget dyrere og bruger det gamle/billige udstyr til "vinter-cykel" (eller regnvejrs-cykel :).

A) Du skal have en ordentlig fodpumpe derhjemme - de fås fra et par hundrede kroner og op. Du skal have 7-8 bar i dine dæk.

B) Du skal ALTID have ekstra slanger med ud, de fås normalt på tilbud f.eks. som 5 for hundrede. Jeg har gerne en "tire boot" med også. Et lille klistermærke der kan lappe dækket (indvendigt), hvis der skulle komme en flænge i det.

C) Du skal altid have et lille multi-tool med ud. Så kan du klare de fleste små-reparationer. Gerne med et tool med "en kæde-splitter".

D) Jeg har gerne et "powerlink" med ud. Et lille samle-led til kæden så du kan samle/skille kæden ad med fingrene (husk dit skal være til "8-sp").

E) Du skal have en lille pumpe med - jeg har også gerne CO2-patroner med (16gram patroner og et pumpehoved til dem). En lille beholder med præcis den mængde luft du skal have i dækket. Så tager det få sekunder at pumpe luft i dækket efter en punktering.

F) Normalt kan man med lidt teknik skifte slange uden brug af dækjern - indtil du kan det, så husk dækjern! I nødstilfælde kan "grebet" på "stikakslen" til f.eks. forhjul bruges. Meeen husk nu de dækjern :)

Hele dynen kan samles i en lille taske bag sadlen - så har du det altid med dig. Pumpen kan sidde under drikkedunken eller i ryglommen.

Tag vand/drikkedunk, din mobil og et kreditkort/penge med (evt. sygesikring) + energi/mad hvis du cykler langt - så går det aldrig helt galt.

Du skal ikke bruge så meget olie på kæden. Tag et gammelt viskestykke eller en sok og tør kæden grundigt af, rengør også tandhjulene og mellem dem bagpå. Brug vatpinde til at rense mellem inde i kædeledene. Køb en god cykelkæde-olie(voks (ikke WD40 og hvad der ellers findes af sjove ting). Når du smører kæden skal den kun have et tyndt lag som du forsigtigt påfører med en klud/sok (der ikke "fnulre").

2) Du kan fint cykle om vinteren. Du har et ret stort budget tilbage - så der er fin mulighed for at købe det rigtige tøj. Handsker (bruge evt. en "3-finger" handske + lækker skal-luffe til de våde og kolde dage) og sko-overtræk (i neopren) evt. en varm sål i cykelskoene. En tynd hue under hjelmen (du kører naturligvis med hjelm :). Vind/vandtæt skal-jakke og varme vindtætte tights/overtræksbukser. Så er du fint kørende i alle slags vejr.

Jeg er selv mest til at lege på Mountainbike om vinteren. Det er meget lettere at holde varmen inden i skoven. Det er herligt legetøj samt afveksling i træningen. Husk evt. et par briller så du undgår at få grene i øjnene. Der findes forskellige MTB-ruter i skoven - dem kan du finder på Skov&Naturstyrelsens hjemmeside.

Motionscykler er ikke vejen frem. Prøv spinning - det er et fint alternativ til alm. cykeltræning og i spinninglokalet finder du Danmarks længste bakker :) Ellers giv den gas med noget løb/orienterings-løb, ro-maskine, squat og hvad du nu ellers synes er sjov alternativ træning.

3) Du kan fint bruge raceren til transport. Det kan være lidt træls, hvis du skal have mange tunge ting i rygsækken og cykle i tung trafik. Jeg selv har en udfordring med at få mit jakkesæt frem og tilbage uden det bliver helt krøllet. Men ellers er det et fint transportmiddel.

4) ALLE cykelrytter tænker konstant på at købe nye cykler! Det er en stor verden og du bliver aldrig helt færdig med at prøve alt det grej du gerne vil. Men du bliver IKKE hurtigere af at købe en ny cykel. Det er bare med at komme ud og få tæsket nogle kilometer, find nogle at træne samme med. Cykling er en social sport, prøv f.eks. din lokale cykelklub. De har helt sikkert et hold på dit niveau!

Der findes mange træningsfora, hvor du kan se ture i dit område, holde regnskab med dine kilometer osv. Ellers er der utroligt mange motions-cykelløb du kan tage ud og prøve (også nogen med mange bjerge). Nogle løb er lange, andre korte og der findes endda også enkeltstart og triathlon du kan deltage i - uanset dit niveau. Vi er nogle stykker her fra MOL, der cykler "dogme-ræs" fra Kbh. i ny og næ, her er du også meget velkommen.

Keder du dig en dag på nettet og mangler lidt at dagdrømme om, så kan du som motionist både få lov til at køre La Marmotte, Coast-to-coast, Mt. Ventoux, Alpe D'huez, Hallandsåsen, Flanderen Rundt, Cario2cape (Afrika på langs) og alle de andre ting som profferne gør. Google lidt rundt efter det.

Kom nu ud og leg. Vi glæder os til at se dig på landevejen!

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

tak for det hurtige & store svar, du har virkelig åbnet den her sport for mig og vil bruge det du har skrevet, og ang mountainbike cykler er jeg mest til racer cykler :P men efter hvad jeg kan se har jeg en del og gå i gang med, og vil få det gjordt snarest mugligt,

jeg takker igen :)

Chris - Nybegynderen

edit: har været nede v. den lokale cykelfagmand, og snakkede med ham i ca. 2 timer ang disse ting, og efter den snak kan jeg selv se, at mange af de ting er nice udstyr, men samtidigt luksus udstyr... fik at vide at det her var nok at have med:

1) dækjern

2) ekstra slange® + pumpe

3) et lille multitool

4) drikkedunk+holder

5) mobiltelefon

6) pung(med sygesikringsbevis)

7) en seddel med navn og tlf på nærmeste familie el. værge.

8) 50,- hvis man nu skulle gå sukkerkold

9) lidt at spise på længere ture.

men stadig, tak for hjælpen!

Edited by Chris Aa
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvad med en pumpe? Glemte du blot at skrive det på listen?

Til alle: Køb en minipumpe (størrelse med en Specialized Air Tool Mini) som fastgøres i cykeldunkholderen. Så vidt jeg kan se på foto af din Oxygen, så er der endda plads til to dunke.

Personligt gider jeg ikke have slange med, jeg har blot en lille æske med lappe. For mig er det hurtigere, at lappe cyklen end tage hjul af, for at sætte ny slange på, og så vejer den eller de ekstra slanger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share