Spinning - puls


Crosspigen
 Share

Recommended Posts

Så er spinningen startet op igen for mit vedkomne, og kørte igår med pulsur.

Så vil jeg høre hvad Jeres puls ligger på, i såden en spinningstime..

Min max er 206

hvilepuls 55

I spinningstimen, total tid 52min.

Min. 134 - 65 %

Max 194 - 94%

Average 176 - 85 %

Nu er det selvfølgelig første spinnigstime i nogle måneder, så skulle gerne have average højre op, hvor meget er realistisk at ligge på?

Link to comment
Share on other sites

Sådan en sammenligning er menningsløs - der er alt for mange ting som er individuelle. Folk der er i dårlig form kan få nogle imponerende høje gennemsnit - simpelthen fordi de ryger helt op med det samme - det 50% eller 90% - der er ikke så meget imellem...

Jeg måtte holde en lang pause i foråret pga knæoperation. Da jeg kom tilbage var et ret nemt for mig at komme op på 95-100% af maks... over sommeren er jeg kommet i god form igen... Skal jeg over 93% i dag skal jeg f... arbejde for sagen - det kommer ikke let - simpelthen fordi jeg er i god form. Vi taler ofte om "syregrænsen" - det kan man sige meget om - men lad det ligge for nu - for nogen er det 80% for andre 92 - igen betinget af dels gener og dels form...

Så er der også lige det med at puls er ganske følsom for temperatur og fugtighed - et meget varm og fugtigt lokale kan sagtens give 5-8% eller mere...

Summa summarum - sammenligning af pulsniveauer på spinningtimer en tæt på meningsløs

Link to comment
Share on other sites

Hej Crosspigen

Du skal huske at pulsen ikke er udtryk for hvor hurtigt du kører, men et udtryk for hvor meget du presser dig selv. Så som Arne rigtigt skriver, så kan din gennemsnitlige arbejdspuls sagtens ligge højere når du er i dårlig form selvom du måske kører en kortere distance.

Hvis man skal sammenligne, giver det kun mening at sammeligne den relative arbejdsbelastning dvs. man tager højde for hvilepulsen, og jeg tror at dine udregninger er forkerte hvis du vil udregne den relative arbejdsbelastning. Du skal huske at tage højde for hvilepulsen, så "average" beregnes i dit tilfælde: (176-55)/(206-55) x 100 = 80 %

Link to comment
Share on other sites

Hej, tak for Jeres svar.

Jeg er godt klar over at pulsen er vidt forskelligt fra person til person, og hvor meget man presser sig selv.

Jeg vil bestemt ikke sige jeg er i dårlig form, har trænet 3-5 gange om ugen med kondi, de sidste par år, er så bare begyndt på spinningen igen.

Ang. pulsen i %, så la'r jeg pulsuret om det, så håber den gør det rigtigt.. :)

Kan godt se at dem der er i dårlig form hurtigere får pulsen.

Det var mere for at se hvor andre ca. lå henne. Selvfølgelig er der ikke nogen der er ens, men bare for at se hvor meget man sådan ca. kunne presse den igennem i hel spinningstime. ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det.

Link to comment
Share on other sites

Sådan en sammenligning er menningsløs - der er alt for mange ting som er individuelle. Folk der er i dårlig form kan få nogle imponerende høje gennemsnit - simpelthen fordi de ryger helt op med det samme - det 50% eller 90% - der er ikke så meget imellem...

Jeg måtte holde en lang pause i foråret pga knæoperation. Da jeg kom tilbage var et ret nemt for mig at komme op på 95-100% af maks... over sommeren er jeg kommet i god form igen... Skal jeg over 93% i dag skal jeg f... arbejde for sagen - det kommer ikke let - simpelthen fordi jeg er i god form. Vi taler ofte om "syregrænsen" - det kan man sige meget om - men lad det ligge for nu - for nogen er det 80% for andre 92 - igen betinget af dels gener og dels form...

Så er der også lige det med at puls er ganske følsom for temperatur og fugtighed - et meget varm og fugtigt lokale kan sagtens give 5-8% eller mere...

Summa summarum - sammenligning af pulsniveauer på spinningtimer en tæt på meningsløs

Hej Arne

Jeg har nu aldrig hørt at det bliver sværere og ramme maks pulsen jo bedre form man kommer. Kan maks pulsen ændre.

Sidst jeg var oppe og ramme min maks puls var i midt i juni 09 og har lige siden haft svært ved at få den helt der op igen. Idag kom den op på 199, efter 20min på crosstrainer, sidste ugen fik jeg den lige op på 201 også efter 20min på crosstrainer. men synes bare ikke der er mere og gi af til at få den højere op.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Det Arne skriver er, at det simpelthen bliver hårdere at træne nær maxpulsen når man er i god form. Maxpulsen ændre sig normalt ikke ved cardiotræning.

Forstil dig en utrænet person, der begynder at cykle. Bare det at træne benmuskulaturen 80% kræver maxpuls.

En gennemtrænet person er nød til at presse benmuskulaturen 90-100% for at nå maxpulsen.

Pulsmåleren måler belastningen på hjertekredsløbet. En utrænet person er nød til at belaste dette system hårdere for at få tilstrækkelig "næring" til de arbejdende muskler.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Det Arne skriver er, at det simpelthen bliver hårdere at træne nær maxpulsen når man er i god form. Maxpulsen ændre sig normalt ikke ved cardiotræning.

Forstil dig en utrænet person, der begynder at cykle. Bare det at træne benmuskulaturen 80% kræver maxpuls.

En gennemtrænet person er nød til at presse benmuskulaturen 90-100% for at nå maxpulsen.

Pulsmåleren måler belastningen på hjertekredsløbet. En utrænet person er nød til at belaste dette system hårdere for at få tilstrækkelig "næring" til de arbejdende muskler.

okay.. så lærte jeg lige lidt nyt der.. :) Det kan jeg godt se..

Så må de kondien gå den rigtige vejr, for synes godt nok blive hårdere og hårdere og nærme sig maxpulsen... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så må de kondien gå den rigtige vejr, for synes godt nok blive hårdere og hårdere og nærme sig maxpulsen... :4thumbup:

Lige præcis. Jeg skal være restitueret og have en god dag for at komme de sidste 3% Da jeg begyndte at træne skete det hver anden dag :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg når kun min maxpuls hvis jeg ikke har kørt spinning i en uge eller der omkring. Kører jeg 3-4 gange i ugen som jeg plejer kommer jeg ikke ret meget over 90 %. Det er ikke blevet sværrere for mig at ramme min maxpuls bare fordi jeg er i god form. Jeg tror nærmere det skyldes at man træner flere gange i ugen når man er i god form og derfor aldrig rigtig bliver 100 % restitueret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg når kun min maxpuls hvis jeg ikke har kørt spinning i en uge eller der omkring. Kører jeg 3-4 gange i ugen som jeg plejer kommer jeg ikke ret meget over 90 %. Det er ikke blevet sværrere for mig at ramme min maxpuls bare fordi jeg er i god form. Jeg tror nærmere det skyldes at man træner flere gange i ugen når man er i god form og derfor aldrig rigtig bliver 100 % restitueret.

Hej Kim

Ja det kan der være noget om, jeg træner også kondi 3-4 gange om ugen, man når ikke at restituere helt..

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, er man i superform, skal der virkelig noget til at nå max. Er man ude af form og begynder igen, så ryger pulsen op under loftet med det samme.

I øvrigt troede jeg, at maxpulsen kun var betinget af gener og alder. Men jeg mener at have læst, at meget veltrænede personer faktisk sænker maxpulsen (marginalt). Ved ikke lige, hvor jeg har det fra, men den skulle være god nok ...

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, er man i superform, skal der virkelig noget til at nå max. Er man ude af form og begynder igen, så ryger pulsen op under loftet med det samme.

I øvrigt troede jeg, at maxpulsen kun var betinget af gener og alder. Men jeg mener at have læst, at meget veltrænede personer faktisk sænker maxpulsen (marginalt). Ved ikke lige, hvor jeg har det fra, men den skulle være god nok ...

Henrik

Korrekt - det kan opleves at alde der kommer i nærheden af deres topform. Efter min knæpause var min makspuls 2-3 slag højere - men er nu nede igen. Har formentligt at gøre med at hjertet fyldes og tømmes mere effektivt - så der ikke er "brug for" de sidste slag...

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, er man i superform, skal der virkelig noget til at nå max. Er man ude af form og begynder igen, så ryger pulsen op under loftet med det samme.

I øvrigt troede jeg, at maxpulsen kun var betinget af gener og alder. Men jeg mener at have læst, at meget veltrænede personer faktisk sænker maxpulsen (marginalt). Ved ikke lige, hvor jeg har det fra, men den skulle være god nok ...

Henrik

Er nævnt på side 26 i "Aerob og anaerob træning" af Lars Michalsik og Jens Bangsbo.

Træning kan undertiden reducere den maksimale pulsfrekvens i mindre grad. Der findes undersøgelser, som har vist 3-7%'s variationer i den maksimale pulsfrekvens hos meget udholdenhedstrænede idrætsudøvere afhængig af trænings/konkurrenceperioden. Hos meget veltrænede ses desuden en tendens til en lidt lavere maksimal pulsfrekvens sammenlignet med utrænede personer på samme alder. Når pulsfrekvensen er lavere, bliver der mere tid til fyldning af hjertet i dets afslapningsfase. Den lavere maksimale pulsfrekvens hos aerobt trænede kan således tænkes at optimere størrelsen af minutvolumen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share