Plan for et nyt liv


mm2911
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en pige på 18 år som søger lidt vejledning.

Da jeg var yngre var jeg ret tyk men så fik jeg anoreksi og tabte mig omkring 30kilo.

Nu har jeg igennem det sidste år, været igennem en lang vægtøgningsproces, den har ikke været særlig sund, kiloene er kommet på ved ædeorgier.

Min læge har lavet en vurdering/analyse af mig og han siger at min idealvægt er mellem 60-75kg.

Jeg vejer nu 60kg, og mit mål er at opretholde det.

Jeg har fået en motionsplan af min læge: 5km løb hveranden dag, og 30min motionscykel på dagene imellem.

Jeg har lavet følgende kostplan til mig selv, og vil gerne høre jeres mening om det, alle forslag til inputs eller ændringer modtages med kyshånd :-)

Morgenmad: Enten 250g yoghurt eller havregrød af 60g havregryn + 1 stykke frugt

Frokost: 2 stk. fuldkornsrugbrød med magert pålæg + 2 stk. frugt

Mellemmåltid: 2 stk. knækbrød + 1 gulerod eller 100g anden grøntsag

Aftensmad: 100-200g kød (fisk, fjerkræ eller kød) + 2-300g grøntsager eller salat.

1-2 gange om ugen spiser jeg også 50g ris, pasta, brød eller 2 kartofler.

Sen aften: 20g mørk chokolade.

En aften om ugen har jeg en slikdag hvor jeg også spiser en pose slik på 180g.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej,

Jeg synes du mangler et mellemmåltid mellem morgenmad og frokost ??

Det kunne være lidt mandler og et stykke frugt f.eks. Og så ville jeg få noget müsli på youghurten, så den mætter i længere tid. (Lav den selv af havregryn, lidt mandler, rosiner, hørfrø og lidt hvedekllid eller lign) Ellers køb en færdiglavet uden sukker.

Ellers synes jeg det ser det fint ud - går ud fra din plan bare er et eksempel på en enkelt dag?

Og vælg fuldkornsris og pasta.

Held og lykke :-)

Jeg har i øvrigt lige fundet en super opskrift på en god kage til et mellemmåltid - du får lige opskrifen her: (den er fra Rolf Lund)

Overlevelseskage:

50 g sukker

50 g honning

1 dl olie

1 dl mælk

1 tsk salt

100 g tørret frugt. (f.eks. abrikoser og ananas)

250 g hvedemel

100 g havregryn

100 g rugmel

50 g kokosmel

50 g mandler

1. Sukker honning, olie, mælk og salt varmes i en gryde

2. Skær den tørrede frugt fint

3. Bland den tørrede frugt og resten af ingredienserne i og ælt grundigt. Dejen er meget tør - det skal den være. Og det er ikke nogen fejltagelse, at der ikke er hævemiddel i.

4. Dejen trykkes omhyggeligt ned i en form (20x15 cm) beklædt med bagepapir. Brødet dækkes fuldstændigt med bagepapir og bages ved 180 C i 50 min.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg synes du mangler et mellemmåltid mellem morgenmad og frokost ??

Det kunne være lidt mandler og et stykke frugt f.eks. Og så ville jeg få noget müsli på youghurten, så den mætter i længere tid. (Lav den selv af havregryn, lidt mandler, rosiner, hørfrø og lidt hvedekllid eller lign) Ellers køb en færdiglavet uden sukker.

Ellers synes jeg det ser det fint ud - går ud fra din plan bare er et eksempel på en enkelt dag?

Og vælg fuldkornsris og pasta.

Held og lykke :-)

Jeg har i øvrigt lige fundet en super opskrift på en god kage til et mellemmåltid - du får lige opskrifen her: (den er fra Rolf Lund)

Overlevelseskage:

50 g sukker

50 g honning

1 dl olie

1 dl mælk

1 tsk salt

100 g tørret frugt. (f.eks. abrikoser og ananas)

250 g hvedemel

100 g havregryn

100 g rugmel

50 g kokosmel

50 g mandler

1. Sukker honning, olie, mælk og salt varmes i en gryde

2. Skær den tørrede frugt fint

3. Bland den tørrede frugt og resten af ingredienserne i og ælt grundigt. Dejen er meget tør - det skal den være. Og det er ikke nogen fejltagelse, at der ikke er hævemiddel i.

4. Dejen trykkes omhyggeligt ned i en form (20x15 cm) beklædt med bagepapir. Brødet dækkes fuldstændigt med bagepapir og bages ved 180 C i 50 min.

Tak skal du have for den gode opskrift, den skal afgjort prøves! :) Har du nogen beregninger på hvor mange kalorier et stykke indeholder?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg synes du mangler et mellemmåltid mellem morgenmad og frokost ??

Det kunne være lidt mandler og et stykke frugt f.eks. Og så ville jeg få noget müsli på youghurten, så den mætter i længere tid. (Lav den selv af havregryn, lidt mandler, rosiner, hørfrø og lidt hvedekllid eller lign) Ellers køb en færdiglavet uden sukker.

Ellers synes jeg det ser det fint ud - går ud fra din plan bare er et eksempel på en enkelt dag?

Og vælg fuldkornsris og pasta.

Held og lykke :-)

Jeg har i øvrigt lige fundet en super opskrift på en god kage til et mellemmåltid - du får lige opskrifen her: (den er fra Rolf Lund)

Overlevelseskage:

50 g sukker

50 g honning

1 dl olie

1 dl mælk

1 tsk salt

100 g tørret frugt. (f.eks. abrikoser og ananas)

250 g hvedemel

100 g havregryn

100 g rugmel

50 g kokosmel

50 g mandler

1. Sukker honning, olie, mælk og salt varmes i en gryde

2. Skær den tørrede frugt fint

3. Bland den tørrede frugt og resten af ingredienserne i og ælt grundigt. Dejen er meget tør - det skal den være. Og det er ikke nogen fejltagelse, at der ikke er hævemiddel i.

4. Dejen trykkes omhyggeligt ned i en form (20x15 cm) beklædt med bagepapir. Brødet dækkes fuldstændigt med bagepapir og bages ved 180 C i 50 min.

Synes nu ikke den lyder specielt sund eller lækker for den sags skyld. Den føles sikkert sund og tør i munden, men den indeholder rigtig mange kalorier og en stor del af dem fra hurtige kulhydrater.

Hvis man absolut skulle bare denne, ville jeg skære ned for olien og sukkeret og i stedet bruge revet gulerod, squash, græskar el.lig. til at give fugtighed og lidt sødme. Og så ville jeg erstatte godt halvdelen af det hvide hvedemel med grahamsmel, eller en anden grov hvede variant. Kokusmelen ville jeg nok også undlade, til fordel for nødder eller mandler, men så har man da efterhånden også noget der ligner en sund kage. :smile:

Derefter skal man så nok overveje hvad man gør ved sådan en klods på et kilos penge, sådan at man ikke spiser det hele på 2 dage, for så taber man sig sgu nok ikke. :smile:

Se iøvrigt denne opskrift for et alternativ:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1340031

Edited by ALo
Link to comment
Share on other sites

Synes nu ikke den lyder specielt sund eller lækker for den sags skyld. Den føles sikkert sund og tør i munden, men den indeholder rigtig mange kalorier og en stor del af dem fra hurtige kulhydrater.

Hvis man absolut skulle bare denne, ville jeg skære ned for olien og sukkeret og i stedet bruge revet gulerod, squash, græskar el.lig. til at give fugtighed og lidt sødme. Og så ville jeg erstatte godt halvdelen af det hvide hvedemel med grahamsmel, eller en anden grov hvede variant. Kokusmelen ville jeg nok også undlade, til fordel for nødder eller mandler, men så har man da efterhånden også noget der ligner en sund kage. :smile:

Derefter skal man så nok overveje hvad man gør ved sådan en klods på et kilos penge, sådan at man ikke spiser det hele på 2 dage, for så taber man sig sgu nok ikke. :smile:

Se iøvrigt denne opskrift for et alternativ:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1340031

Der er sgu nok en grund til, at kagen hedder "Overlevelseskage". Den er ikke ment som et mellemmåltid.

En kage bliver btw heller aldrig sund - heller ikke fordi den indeholder gulerødder og grahamsmel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share