Lactose intollerence


Achilles
 Share

Recommended Posts

Hey gang,

Jeg begyndte at få nogle problemer med min mave og afføring for nogle mdr siden, og er kommet frem til at jeg desværre er blevet lactose intollerent.

Nu sidder jeg så med et halv stort problem da jeg ikke altid ved hvad der indeholder lactose og derfor tit ender på toilet med raket mave.

Kender i til en liste over produkter som indeholder lactose eller ved i hvilken E kode eller hvad nu er lactose, hvis sådan en eksistere ?

Jeg har lige spist spaghetti og kødsovs, og ikke 10 min efter sidder jeg nu på wc igen..

Eneste mulighed er at der findes lactose i spaghettien, men kigger man på indholdsfortegnelsen er der intet at se.

Andre med La. intollerence som evt har nogle råd ??

Link to comment
Share on other sites

Hvad med kontakte praktiserende læge. "Man" finder ikke lige selv ud af at man er laktose intolerant "over night".

I den sammenhæng er jeg sikker på din læge kan vejlede dig og guide dig igennem hvilke fødevarer der er no og hvilke der er go - såfremt du vitterligt pludseligt er blevet ude af stand til at metabolisere lactose.

Har du overhovedet prøvet at "wiki" sygdommen ? http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance

Link to comment
Share on other sites

Laktose er det naturlige sukkerstof i mælk (og mælkeprodukter), så medmindre du har kommet mælk i kødsovsen, bør du måske overveje, om det virkelig er laktose, der giver dig maveproblemer.

Her kan du læse mere om laktoseintolerance. Her kan du også hente en brochure, der fortæller hvor meget laktose, der er i de forskellige mælkeprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med kontakte praktiserende læge. "Man" finder ikke lige selv ud af at man er laktose intolerant "over night".

I den sammenhæng er jeg sikker på din læge kan vejlede dig og guide dig igennem hvilke fødevarer der er no og hvilke der er go - såfremt du vitterligt pludseligt er blevet ude af stand til at metabolisere lactose.

Har du overhovedet prøvet at "wiki" sygdommen ? http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance

Jeg har skam været ved lægen, går ikke og diagnosere den slags selv.

Der var dog ikke den store vejledning at finde..

Laktose er det naturlige sukkerstof i mælk (og mælkeprodukter), så medmindre du har kommet mælk i kødsovsen, bør du måske overveje, om det virkelig er laktose, der giver dig maveproblemer.

Her kan du læse mere om laktoseintolerance. Her kan du også hente en brochure, der fortæller hvor meget laktose, der er i de forskellige mælkeprodukter.

Jeg tænker pasta skruerne måske indeholder lactose!?

Men tak for linket!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skam været ved lægen, går ikke og diagnosere den slags selv.

Der var dog ikke den store vejledning at finde..

Jeg tænker pasta skruerne måske indeholder lactose!?

Men tak for linket!

1. Fik du lavet en blodsukkertest eller en anden test?

Længere tids dårlige mave kan også føre til en nedsat evne til at nedbryde laktose, så det behøver ikke at være en eneste forklaring på dine maveproblemer. Husk det, og pres din læge lidt hvis du ikke oplever nogen forbedring ved at undgå laktose.

2. Alt mælk indeholder laktose, så mælk, fløde, yougurt, ost osv., indeholder laktose. (Hård) ost indeholder mindre laktose end flydende mælkeprodukter da noget af laktosen bliver nedbrudt af alderingen.

Jeg er selv laktoseintolerant, men kan spise alt ost og reagere kun på flydende mælkeprodukter. Desuden kan grad af intolerancen svingede så man kan opleve gode og dårlige dage.

Link to comment
Share on other sites

Inden jeg tog til lægen havde jeg rådspurgt mig ved venner og bekendte og en af mine venner som selv er laktose intollerent sagde det matcede de symptomer han selv havde.

Efterfølgende brugte jeg lidt tid på nettet og fandt div sider med symptom forklaringer som passede meget godt med det jeg selv oplevede.

Da jeg tog til lægen spurgte hun til hvad jeg oplevede når jeg drak mælk, spiste ost etc. hun sagde så at det højst sandsynligt var dét og at jeg bare skulle holde mig fra mejeri produkter.

Når jeg nu tænker over det, var hun ret hurtig til at diagnoserer mig uden hverken have testen for det ene eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nu tænker over det, var hun ret hurtig til at diagnoserer mig uden hverken have testen for det ene eller andet.

Jeg ville som minimum kræve at få en blodsukker test. Problemet er at laktose intolerance, som pludseligt opstår hos voksne, som regel skyldes en anden sygdom. Min opstod efter en led maveinfektion.

Man deler laktoseintolerancen ind 3 forskellige grupper, hvor de fleste voksne er i gruppe 2. Læs nedenunder:

Primary lactose intolerance. Environmentally induced when weaning a child in non-dairy consuming societies.[4] This is found in many Asian and African cultures, where industrialized and commercial dairy products are uncommon.

Secondary lactose intolerance. Environmentally induced, resulting from certain gastrointestinal diseases, including exposure to intestinal parasites such as giardia.[5][6] In such cases the production of lactase may be permanently disrupted.[5][6][7] A very common cause of temporary lactose intolerance is gastroenteritis, particularly when the gastroenteritis is caused by rotavirus. Another form of temporary lactose intolerance is lactose overload in infants.[8]

Congenital lactase deficiency. A genetic disorder which prevents enzymatic production of lactase. Present at birth, and diagnosed in early infancy.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kommer til læge igen, så prøv at spørg lidt til gluten allergi. Pasta indeholder så vidt jeg ved gluten.

Det kan vist også dukke op ret pludseligt og kan have næsten samme symptomer, jeg er selv blevet sat på en test periode med gluten. Jeg må ikke spise det i 2 uger fra i dag :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hey gang,

Jeg begyndte at få nogle problemer med min mave og afføring for nogle mdr siden, og er kommet frem til at jeg desværre er blevet lactose intollerent.

Nu sidder jeg så med et halv stort problem da jeg ikke altid ved hvad der indeholder lactose og derfor tit ender på toilet med raket mave.

Kender i til en liste over produkter som indeholder lactose eller ved i hvilken E kode eller hvad nu er lactose, hvis sådan en eksistere ?

Jeg har lige spist spaghetti og kødsovs, og ikke 10 min efter sidder jeg nu på wc igen..

Eneste mulighed er at der findes lactose i spaghettien, men kigger man på indholdsfortegnelsen er der intet at se.

Andre med La. intollerence som evt har nogle råd ??

Alt som indeholder mælkebestanddele indeholder også lactose i varierende mængder. Lactosen findes i den vandige del af mælk (også kaldet vallen!). Oste indeholder mindre laktose både pga modning men primært fordi at det meste af vallen drænet fra! Syrnede mælkeprodukter indeholder mindre lactose pga gæring hvor en del af lactosen nedbrydes. Pasta indeholder ikke lactose og desuden er 10 min en meget hurtig responds på lactose! Tror måske dit problem er af mere generel art ala irriteret tarm!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share