Jægersoldat


Garner
 Share

Recommended Posts

nej også mp´erne i hæren

Hvor har du det fra.... de mper jeg gik på skole med har i alt fald ikke, heller ikke nogle af dem jeg har spurgt MEN de har der immod alle den jeg omtaler længer oppe.

Så muffe er du i systemet eller har du bare læst en bog ??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bliver man så ikke uddannet Kampsvømmer ved Konstabeluddannelsen (HRUen) ved Kamptropperne?

Nej man bliver ikke uddannet kampsvømmer som KSE'er. Og det kan jeg garanterer.

Man kan hvis der er tid i øvelses programmet, tage kampsvømmer mærket som er en helt anden ting.

Nicolai Moltke-Leth beskriver hvordan han tog kampsvømmer mærket den gang han var på sergent skole.

Han beskriver lige ledes hvordan han tog kamsvømmer uddannelsen sidst på aspiranten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er der nogen der kan svare mig på følgende, der har undret mig en del.

Citat fra B.S - Et liv på kanten:

Citat fra T.R - Jæger, I krig med eliten:

Er det simpelthen en politik ændring der er sket? Eller nogen der ved besked?

nej der er tale om to forskellige ting det bs snakker om er hvis han løber et o løb eller noget og besvimer om han så bliver smidt ud og svaret er at det gør han ikke der Thomas mener i sin bog er en specifik øvelse/prøve hvor folk melder fra af udmattelse istedet for at blive ved.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra.... de mper jeg gik på skole med har i alt fald ikke, heller ikke nogle af dem jeg har spurgt MEN de har der immod alle den jeg omtaler længer oppe.

Så muffe er du i systemet eller har du bare læst en bog ??

nej mper får ikke kampsvømmer udd. Som venø sagde så er der for alle soldater adgang til at tage SVØMME mærker i en svømmehal udover det er det kun Jgk, fkp og få ssr folk der tager den såkaldte kampsvømmer udd i overfladesvømning ved fkp som dog kun tager 14 dage.

Link to comment
Share on other sites

nej der er tale om to forskellige ting det bs snakker om er hvis han løber et o løb eller noget og besvimer om han så bliver smidt ud og svaret er at det gør han ikke der Thomas mener i sin bog er en specifik øvelse/prøve hvor folk melder fra af udmattelse istedet for at blive ved.

Det tør jeg ikke sige, du ikke har ret i. Men Thomas skriver det unægtelig som om, dem der besvimede blev sendt hjem. Men han kan selvfølgelig have ment noget andet.

Link to comment
Share on other sites

Det tør jeg ikke sige, du ikke har ret i. Men Thomas skriver det unægtelig som om, dem der besvimede blev sendt hjem. Men han kan selvfølgelig have ment noget andet.

det er selvfølgelig rigtig, men han henviser til den øvelse og der bliver man ved til en melder fra, dog bliver man ikke smidt hjem hvis man besvimer men derimod har man et forklaringsproblem.

Link to comment
Share on other sites

det er selvfølgelig rigtig, men han henviser til den øvelse og der bliver man ved til en melder fra, dog bliver man ikke smidt hjem hvis man besvimer men derimod har man et forklaringsproblem.

Må man spørger om du har prøvet på egen krop, det lyder det nemlig til? :wink:

Der er vel ikke så meget at forklare, andet end kroppen "bare" sagde fra?

Link to comment
Share on other sites

Må man spørger om du har prøvet på egen krop, det lyder det nemlig til? :wink:

Der er vel ikke så meget at forklare, andet end kroppen "bare" sagde fra?

jeg kender til det.

Kroppen melder ikke bare fra.

Aspiranten bliver brugt til at se om folk kan se ud over smerten og ikke melde fra derfor div øvelse fra div bøger.

Det der er vigtig er at det vides ikke hvem der melder fra.

Alle er forskellige nogle er stærker end andre og sådan er det bare, evnen og viljen er meget svær at træne så selv om at man er i super form bliver det bare for meget og man finder på en undskyldning eller melder fra så derfor benytter man en masse øvelse og prøver for at se hvordan folk virkelig er og se om det ikke frister at få et bad eller søvn og mad.

Link to comment
Share on other sites

jeg kender til det.

Kroppen melder ikke bare fra.

Aspiranten bliver brugt til at se om folk kan se ud over smerten og ikke melde fra derfor div øvelse fra div bøger.

Det der er vigtig er at det vides ikke hvem der melder fra.

Alle er forskellige nogle er stærker end andre og sådan er det bare, evnen og viljen er meget svær at træne så selv om at man er i super form bliver det bare for meget og man finder på en undskyldning eller melder fra så derfor benytter man en masse øvelse og prøver for at se hvordan folk virkelig er og se om det ikke frister at få et bad eller søvn og mad.

Det er så bare iorden.

Jeg vil give dig helt ret i det du siger, det er skam ikke det. Men kroppen kan nu forholdsvis "nemt" melde fra. Højst sandsynligt ikke så du ligger helt bevidstløs, og ikke kan komme op. Men mange incl. mig selv har prøvet et "blackout", hvor det lige sortner, og så ligger man der pludselig.

Under en aspirant kan man naturligvis ikke bare stoppe op, tag nogle hurtige kulhydrat og ligge sig ned et et kvarters tid. Hvis du fortsætter risikere du kroppen blackouter igen og igen. I sådanne tilfælde er jeg i tvivl om, du blive kasseret fordi din krop ikke kan klare hvad den burde, eller du får et nyt forsøg efter en kort restitution? Du kan have viljestyrke som en okse, og stadig besvime kortvarigt, de to ting høre nødvendigvis ikke altid sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det er så bare iorden.

Jeg vil give dig helt ret i det du siger, det er skam ikke det. Men kroppen kan nu forholdsvis "nemt" melde fra. Højst sandsynligt ikke så du ligger helt bevidstløs, og ikke kan komme op. Men mange incl. mig selv har prøvet et "blackout", hvor det lige sortner, og så ligger man der pludselig.

Under en aspirant kan man naturligvis ikke bare stoppe op, tag nogle hurtige kulhydrat og ligge sig ned et et kvarters tid. Hvis du fortsætter risikere du kroppen blackouter igen og igen. I sådanne tilfælde er jeg i tvivl om, du blive kasseret fordi din krop ikke kan klare hvad den burde, eller du får et nyt forsøg efter en kort restitution? Du kan have viljestyrke som en okse, og stadig besvime kortvarigt, de to ting høre nødvendigvis ikke altid sammen.

Jeg er enig med dig det er slet ikke det.

Men ( nu tager jeg udgangspunkt i min egen krop og de oplevelser jeg har haft) hvis kroppen besvimer er det på grund af udvendige faktore det vil sige vand mad varme og den slags eller indvendige faktore så som feber og virus og den slags.

Formålet med asp er at du lærer din krop at kende så du ser signalerne inden det sker.

Det er sket for folk på asp men det er godt nok få gange og de melder altid selv fra bagefter fordi kroppen derfor er svækket men man bliver ikke smidt ud for det, nærmere skal man til at forklare hvorfor man ikke drak nok vand eller hvad der nu var skyld i det.

Man besvimer ikke bare uden grund og man kan ikke indgå i en patrulje hvis man ikke kan passe på sig selv.

Håber det var svar nok.

Ellers spørger du bare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med dig det er slet ikke det.

Men ( nu tager jeg udgangspunkt i min egen krop og de oplevelser jeg har haft) hvis kroppen besvimer er det på grund af udvendige faktore det vil sige vand mad varme og den slags eller indvendige faktore så som feber og virus og den slags.

Formålet med asp er at du lærer din krop at kende så du ser signalerne inden det sker.

Det er sket for folk på asp men det er godt nok få gange og de melder altid selv fra bagefter fordi kroppen derfor er svækket men man bliver ikke smidt ud for det, nærmere skal man til at forklare hvorfor man ikke drak nok vand eller hvad der nu var skyld i det.

Man besvimer ikke bare uden grund og man kan ikke indgå i en patrulje hvis man ikke kan passe på sig selv.

Håber det var svar nok.

Ellers spørger du bare.

Meget godt svar, det giver rigtig god mening. Tak for det.

Jeg tænkte også lidt selv, som du også selv nævner, at korpset giver én "muligheden" for at passe på sin krop, så det ikke sker. Derved, hvis det sker, er man i høj grad selv skyld i det, og derfor har man selvfølgelig et forklaringsproblem.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Meget godt svar, det giver rigtig god mening. Tak for det.

Jeg tænkte også lidt selv, som du også selv nævner, at korpset giver én "muligheden" for at passe på sin krop, så det ikke sker. Derved, hvis det sker, er man i høj grad selv skyld i det, og derfor har man selvfølgelig et forklaringsproblem.

Helt sikkert du får det som kroppen skal bruge for at fungere ( hvilket ikke er ret meget man er pisse sulten)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se problemet i det. Jeg tror faktisk at det kunne være en muglighed at når man var de der 23 år at så søge ind i jægerkorpset indtil at man var de 35 år hvor man bliver "SMIDT UD" og så bagefter det tage officersuddannelsen i flyvevåbnet som combat support for så har man i hvertfald masser af erfaring.

Du bliver jo ikke smidt ud af Jægerkorpset når du bliver 35 ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse dem her igen du.

Selvfølgelig kan du godt være jæger i en årrække og så blive officer senere. Men hvis du kigger på overstående quotes, er det et spørgsmål om hvad du vil?

Lad vær med at søge ind i korpset, bare fordi titlen er god at have! Hvis du gerne vil være officer, så søg derind, der kan du stadig være med til at gøre en forskel. Det er jo ikke "sejere" at være jæger.

Hvis du gerne vil arbejde utrolig tæt, i et mindre top-profesionelt team, og være mere "aktiv" i kampen, så er det nok jæger du skal prøve på. Hvis du spørger mig er det skørt at ville det hele, og planlægge så meget fremad, som egentlig er umuligt.

Kort sagt. Er det muligt? Ja Er det smart? Ikke ummiddelbart

SELVFØLGELIG er det sejere at være Jægersoldat!!Man kan ikke nå højere i Forsvaret :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share