Jægersoldat


Garner
 Share

Recommended Posts

Det vil være en rigtig god ide at tage HRU uddannelsen og efterfølgende tage en udsendelse til Afghanistan. Så har du været ude og ved hvad det drejer sig om at være i et missionsområde. Hvis du vælger at tage HRU´en i JDR og kommer afsted som PNINF´er så finder du også ud af hvordan du reagerer når nogen skyder på dig og får rigelig mulighed for at være i TIC. Og ja, ved godt at det vil man nok helst undgå i en JGK patrulje ;)

Mht. til din træning, så er det i hvert fald vigtigt at du ikke topper din formkurve når du søger. Selvfølgelig skal du være i god form, men du skal være trænbar... Og så vil det nok også være en god ide at gøre sig gode venner med bronzecirklen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vil som de andre anbefale at tage HRU og evt. sergent uddannelse hvis man vil gøre karriere i forsvaret og søge Jægerkorpset.

Men hvis ikke du har en uddannelse, ville jeg anbefale dig at tage en først, når først du er kommet ind, er det lidt surt at stå uden uddannelse, med mindre du har tænkt dig at være i forsvaret i rigtig mange år.

Mht. træning og optagelseskrav til Jæger så skriv mig en PM, jeg har lidt erfaring hvad det angår. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil som de andre anbefale at tage HRU og evt. sergent uddannelse hvis man vil gøre karriere i forsvaret og søge Jægerkorpset.

Men hvis ikke du har en uddannelse, ville jeg anbefale dig at tage en først, når først du er kommet ind, er det lidt surt at stå uden uddannelse, med mindre du har tænkt dig at være i forsvaret i rigtig mange år.

Mht. træning og optagelseskrav til Jæger så skriv mig en PM, jeg har lidt erfaring hvad det angår. ;)

Hvad er en pm?

Link to comment
Share on other sites

Nu har Jægerkorpset jo sænket kravene en hel del de seneste par år, men her er Ca hvad du skal kunne til at starte med.

Ps. Du behøver egenligt bare en god grundform da du jo får 6 måneder til at træne i efter man er "optaget" på kursus. Og inden de 6 måneder får du træningsteori og du kommer ind og prøver lidt ala hvad du senere skal.

Ved FR (Start udtagelsen)

Der er skriftlige prøver i:

- Dansk

- Engelsk

- Matamatik

- Logisk sans

- IQ test

Så er der psykolog test og samtale med en jæger.

Så er der nogle latterlig nyinførte krav ala 2700 på 12min og 20 armstrækkere og 20 mavebøjninger.

Ok lad os sige du kommer igennem der.. Det er der rigtig mange der gør.

Så har du forkursus på 5 dage i aalborg.

- Der får du lidt forsmag på hvad det egenligt drejer sig om.

To måned senere kommer du så ind igen i 2 dage for at se om du har forbedret dig siden sidst.

Og samme sker to måneder efter igen.

Og så starter kursus ca 6 måneder efter du blev "optaget".

Det du skal kunne her.. (og som du burde kunne fra optagelsen) er 3xbronzecirkel på under 12min.

Se herunder hvad det er.

http://www.patruljekompagniet.dk/hok/broncecl.htm

Direkte bagefter er der 3km løb i uniform og støvler som skal gennemføres under 17min.

Samme uge skal du svømme 300m på under 8m30sek og lave hovedspring fra 3m vippe.

Sidst men ikke mindst 30km march i uniform med 18kg oppakning.

Det er kravene og så er du "igang".

-------------------------

Anbefalinger:

- Tag vpl, ks, udsendelse, SG.. Du skal søge mens du er 22-26år. 22 er ungt men muligt.

Svømning

- Træn svømning i KAMPUNFORM. Dvs du skal have fra inders til yderst... badebukser, termobukser, netundertrøje, tshirt, fiberpels, bukser, jakke og støvler.

Svøm 300m hurtigst muligt og ¨dyk så ned på 3m, rør bunden og op igen. Afklæd og svøm 700m.

Træn så du kan svømme 25m i badebukser under vand.

Træn så du kan svømme 15-20m i busker/jakke under vand.

-- Sørg for at lave en aftale med den lokale svømmehal.. bare sig hvad du træner til så er det sku nok ok. Uniform kan du låne via forsvaret.

Styrketræning

Træn ikke alt for tungt hvis du er "stor" i forvejen. Jo mere du vejer jo mere slæber du jo bare rundt med.

Forsøg at træne op til

Bryst : egen vægt 6 gange

Kropshævninger med forhåndsgrej: 12 gentagelser

Squat: 80-100kg 8 gange.

Lav masser af mave/ryg (korset) øvelser

Orientering

Dette er VIGTIGT!!!!!

Meld dig ind i en klub ASAP og når du kommer i millitæret forsøg at komme på noget orienteringsmillitær hold.

Det er enormt vigtigt at du kan finde rundt på orienteringskort og o-løbskort.

Jo bedre du er.. jo MEGET nemmere får du det.

March

Træn ihvertfald op så du kan gå 30km med 20kg uden problemer.

Dvs gerne lidt øm i musklerne men det skal ikke være så du er ved at dø bagefter.

Træn evt op til at gå 10km med 30kg istedet. Så vænner du skulderne til vægten.

Løb

Får du automatisk via orienteringsløb

Men træn op så du løber over 3100 på 12min

Smerte

Lær at ignorere alt smerte, MEN undgå for alt i verden træningsskader. Får du en skade kan du blive sat flere måneder bagud i din træning.

Samme gælder vabler og skravesår. Svier det eller bliver varmt.. Så gør noget ved det. Brug Tentoplast og Vaseline.

Tips

Træn altid i korte tights.

Brug Tentoplast på de steder der er udsatte.. Fødder, hofte, lænd, ryg.. Lyder vildt.. men tag en kort tur med rygsæk og find ud af om du får skrabesår nogen steder.. lad det hele.. og brug tentoplast på de steder næste gang.

Ellers.. Spis sundt.. Sundt sundt... Kosten er alfa omega.. Ellers kan du jo træne så meget du vil hvis ikke kosten er rigtig.

---

Alt for nu. Håber det hjælper dig og andre.

Edited by Ker
Link to comment
Share on other sites

Hej ker mange tak for de gode svar, der er dog lige en ting jeg skal have besvaret. Er der ikke noget med at man skal kunne svømme 25 meter under vandet også som en test?

Jo, men mener ikke det er istarten.

Der er masser af krav/prøver undervejs som skal bestås. Men man træner jo også til det hele i vildskab på kursus.

Men ja. Bør træne at kunne svømme 25m under vand inden.. og 20m uden problemer.

Det er kun et spg om tilvænning. Og svøm ikke på bunden men bare lidt under overfladen.

Link to comment
Share on other sites

Rigtig lækker info Ker. Jeg går selv og leger lidt med tanken om at søge ind engang, selvom det pt. mest bare er en drøm, og en kæmpe motivationsfaktor i min daglige træning. Det er ikke nogen hemmelighed at jeg det sidste års tid også har været ret glad for træning med vægte, men min træning har nok været mere fokuseret på "Bodybuilding" end funktionel træning hvis man kan kalde det det.

Har du nogen bestemte træningsprogrammer (Med vægte) som du ville foretrække at træne ved siden af alle de andre ting du allerede er kommet ind på :)?

Link to comment
Share on other sites

Lige en bemærkning til det med HRU'en. I HRU'en træner du op til en din kommende funktion. Jeg var i Afghanistan (logistik), og jeg brugte mere tid på skolebænken (C kørekort 3-uger, CE-kørekort 3uger, ADR bevis 1uge, SAP kurser - 4uger, omskolninger, førstehjælp, osv), end som soldat i felten. Vælg tjenestested ved kamptropperne, for at få de bedste forudstæninger, og det mest realistiske billede. Jeg har selv været værnepligtig i Livgarden, og kan kun anbefale det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er der nogen der har nogle gode råd til hvad man kan træne hvis man skal ind i jægerkorpset?

ALT - og når du så er blevet god til det, så skal du blive ekstra god til orienteringsløb (især nat), lange gåture med grej på ryggen og ellers generel udholdenhed.

Og så skal du blive lidt ældre imens du bliver god til ALT.

Held og lykke.

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Jeg er netop kommet igennem antagelsesprøven til FKP, og skal til optagelsesprøven i uge44.

Jeg svømmer nemt 2-3 km. og har gjort det længe, men har haft det problem at jeg ikke var specielt hurtig. Jeg lå på ca. 7.30 for de 300 meter og kunne ikke komme længere ned. Derfor hyrede jeg en privat svømmetræner. Og hold da op! Det er nogle af de bedste træningspenge jeg nogensinde har givet ud! Jeg nu nede på ca. 6.30 for de 300 m. tiden rasler stadig af, og I øjeblikket er han i gang med at gennemgå kravene til en livredderprøve. Kan du tage den er du rigtigt godt kørende til vanddelen af prøven.

Godt råd: fyr noget mønt af på en træner. Lær at svømme RIGTIGT!! En gang for alle. Det vil gøre dit liv SÅ meget nemmere i fremtiden.

Chr.

hej.

lige et hurtigt spørgsmål.

hvor fandt du en privat svømmetræner? søger selv FKP til august. og jeg svømmer heller ikke skide hurtigt. så det kunne være fedt med lidt hjælp:)

ps. det kunne være fedt hvis du kunne give en opdate på, hvordan optagelsesprøven var.

held og lykke:)

hjorth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

VPL/konstabelelev + HRU + udsendelse + SG skole + JGK

Under HRUen finder du ud af om soldater livet er noget for dig, og med en udsendelse bagefter så får du masser af erfaring og er godt rustet til senere. Sergentskole derefter, hvor du lærer at blive en fører og så slipper du for at tage på SG skole når du er blevet jæger og da du er konstabel, så kommer du på et afkortet hold så du ikke skal bruge 8 måneder på SG skole, men derimod ca halvdelen. Efter SG skole kan du jo så se om du så vil udsendes igen, eller søge indtil jægerne, hvis du da stadig føler for det på det tidspunkt.

Det er hvad jeg vil gøre, hvis jeg brændte for at være Jæger, eller bare professionel soldat.

VPL + HRU + udsendelse + SG skole + JGK + Officersuddannelsen. Ser det ikke fornuftigt ud hvis man gerne vil ind i jægerkorpset men samentidig være officer?

Ved godt at det ikke er alttid at det går som man gerne vil have det, men ser det ikke nogenlunde ud hvis man gerne vil gøre karriere i forsvaret?

Link to comment
Share on other sites

VPL + HRU + udsendelse + SG skole + JGK + Officersuddannelsen. Ser det ikke fornuftigt ud hvis man gerne vil ind i jægerkorpset men samentidig være officer?

Ved godt at det ikke er alttid at det går som man gerne vil have det, men ser det ikke nogenlunde ud hvis man gerne vil gøre karriere i forsvaret?

Hvorfor først tage officersuddannelsen efter JGK? Hvis du tager den inden, har ud en noget bedre viden med i rygsækken. Forstår heller ikke hvorfor du vil tage SG inden? Hvis du har en gymnasiel uddannelse bag dig, kan du sådan set starte direkte på officerskole, hvor du nok skal lære alt der er "nødvendigt", hvilket også gør HRU "unødvendigt". Men hvis du ikke har en gymnasiel uddannelse, tør jeg ikke lige sige, hvad der skal til før du kan søge. Der er der sikkert nogle mere militærkyndige herinde der kan svare præcist på.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor først tage officersuddannelsen efter JGK? Hvis du tager den inden, har ud en noget bedre viden med i rygsækken. Forstår heller ikke hvorfor du vil tage SG inden? Hvis du har en gymnasiel uddannelse bag dig, kan du sådan set starte direkte på officerskole, hvor du nok skal lære alt der er "nødvendigt", hvilket også gør HRU "unødvendigt". Men hvis du ikke har en gymnasiel uddannelse, tør jeg ikke lige sige, hvad der skal til før du kan søge. Der er der sikkert nogle mere militærkyndige herinde der kan svare præcist på.

venaN. Hvis du vil være officer skal du også igennem sergentuddannelsen, og den kunne man jo tage før JGK for at få erfaring, og så officersuddannelsen efter, for så har man både erfaring til hvis man skulle være officer i JGK. Jeg ville også menne at HRUen ville give meget erfaring og så ville man også finde ud af om forsvaret var noget for en.

Men det var et godt svar som du kom med, som helt sikkert er værd at tænke over;)

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

venaN. Hvis du vil være officer skal du også igennem sergentuddannelsen, og den kunne man jo tage før JGK for at få erfaring, og så officersuddannelsen efter, for så har man både erfaring til hvis man skulle være officer i JGK. Jeg ville også menne at HRUen ville give meget erfaring og så ville man også finde ud af om forsvaret var noget for en.

Jojo, det er selvfølgelig rigtig, jeg mener bare det er en del af officersuddannelsen. Du starter på sergentskolen, hvorefter du fortsætter som et led i uddannelsen, men det er selvfølgelig forkert at sige, du ikke kan starte som sergent og så senere som officer, det er klart, det er min fejl.

Jeg mener bare, hvis du ved du vil være officer, og har en gymnasiel baggrund, kan du vel lige så godt søge officer så hurtig så muligt, da uddannelsen indeholder "alt" du bør vide. På sergentskolen skal du højst sandsynligt nok finde ud af om den militære livsstil passer til dig.

Hvis du har officeruddannelsen med i rygsækken til JGK, har du jo et "bedre" fundament, og vil derfor muligvis gøre dit arbejder "bedre" som jæger af den grund. Men det er klart hvis du ikke er sikker på du vil være officer, så er det jo fint som du har stillet det op.

Link to comment
Share on other sites

Jojo, det er selvfølgelig rigtig, jeg mener bare det er en del af officersuddannelsen. Du starter på sergentskolen, hvorefter du fortsætter som et led i uddannelsen, men det er selvfølgelig forkert at sige, du ikke kan starte som sergent og så senere som officer, det er klart, det er min fejl.

Jeg mener bare, hvis du ved du vil være officer, og har en gymnasiel baggrund, kan du vel lige så godt søge officer så hurtig så muligt, da uddannelsen indeholder "alt" du bør vide. På sergentskolen skal du højst sandsynligt nok finde ud af om den militære livsstil passer til dig.

Hvis du har officeruddannelsen med i rygsækken til JGK, har du jo et "bedre" fundament, og vil derfor muligvis gøre dit arbejder "bedre" som jæger af den grund. Men det er klart hvis du ikke er sikker på du vil være officer, så er det jo fint som du har stillet det op.

Tror du godt at når man er færdig med officersuddannelsen så kunne man søge JGK? Og hvis man består det blive officer derinde?

Link to comment
Share on other sites

Tror du godt at når man er færdig med officersuddannelsen så kunne man søge JGK? Og hvis man består det blive officer derinde?

Ja, det er helt sikkert. Som sergent er der en max alder der hedder 30 år, men hvis du har en k60 kontrakt, hvilket er officer, så er max alderen 40 år. Så det er helt sikkert, JGK meget gerne ser officere søger ind. Du har en højere uddannelse, en bedre viden, og mere erfaring. Hvis du har en officergrad, og tilmed 1-2 udsendelser bag dig, har du helt sikkert et godt fundament at søge ind på. Jeg syntes bare du skal gøre hvad du har lyst til. Hvis du mener HRU'en lyder spændende osv, så tag da uddannselen, det skader hvertfald ikke. Men jeg vil heller ikke mene den er "nødvendig", hvis du alligevel vil være officer (tør jeg ikke sige med sikkerhed!).

Jeg syntes ikke personligt du skal tænke så meget på om du bliver officer i korpset. Men mere på om du bliver en god og top professionel soldat, så kommer resten nok skal du se. Hvis du så er meget dygtig skal du nok blive officer i korpset. Det sker hvis det sker, og hvis det ikke sker, er det bare sådan det er. Det er hvertfald min egen personlige holdning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er helt sikkert. Som sergent er der en max alder der hedder 30 år, men hvis du har en k60 kontrakt, hvilket er officer, så er max alderen 40 år. Så det er helt sikkert, JGK meget gerne ser officere søger ind. Du har en højere uddannelse, en bedre viden, og mere erfaring. Hvis du har en officergrad, og tilmed 1-2 udsendelser bag dig, har du helt sikkert et godt fundament at søge ind på. Jeg syntes bare du skal gøre hvad du har lyst til. Hvis du mener HRU'en lyder spændende osv, så tag da uddannselen, det skader hvertfald ikke. Men jeg vil heller ikke mene den er "nødvendig", hvis du alligevel vil være officer (tør jeg ikke sige med sikkerhed!).

Jeg syntes ikke personligt du skal tænke så meget på om du bliver officer i korpset. Men mere på om du bliver en god og top professionel soldat, så kommer resten nok skal du se. Hvis du så er meget dygtig skal du nok blive officer i korpset. Det sker hvis det sker, og hvis det ikke sker, er det bare sådan det er. Det er hvertfald min egen personlige holdning.

[/quote

Du er klog venaN;)Det jeg ville tage skulle være VPL + HRU + Officeruddannelsen og så søge ind til JGK. Tak for et godt svar. Lige et mere spørgsmål. Efter at man er færdig med officeruddannelsen, står der at man skal igang med en 5 måneder lang funktionsuddannelse, men tror du ikke, at efter man var færdig med officersuddannelsen, så kunne man søge ind i JGK?

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er helt sikkert. Som sergent er der en max alder der hedder 30 år, men hvis du har en k60 kontrakt, hvilket er officer, så er max alderen 40 år. Så det er helt sikkert, JGK meget gerne ser officere søger ind. Du har en højere uddannelse, en bedre viden, og mere erfaring. Hvis du har en officergrad, og tilmed 1-2 udsendelser bag dig, har du helt sikkert et godt fundament at søge ind på. Jeg syntes bare du skal gøre hvad du har lyst til. Hvis du mener HRU'en lyder spændende osv, så tag da uddannselen, det skader hvertfald ikke. Men jeg vil heller ikke mene den er "nødvendig", hvis du alligevel vil være officer (tør jeg ikke sige med sikkerhed!).

Jeg syntes ikke personligt du skal tænke så meget på om du bliver officer i korpset. Men mere på om du bliver en god og top professionel soldat, så kommer resten nok skal du se. Hvis du så er meget dygtig skal du nok blive officer i korpset. Det sker hvis det sker, og hvis det ikke sker, er det bare sådan det er. Det er hvertfald min egen personlige holdning.

[/quote

Du er klog venaN;)Det jeg ville tage skulle være VPL + HRU + Officeruddannelsen og så søge ind til JGK. Tak for et godt svar. Lige et mere spørgsmål. Efter at man er færdig med officeruddannelsen, står der at man skal igang med en 5 måneder lang funktionsuddannelse, men tror du ikke, at efter man var færdig med officersuddannelsen, så kunne man søge ind i JGK?

jo tak, men vent lige en dag eller to, for at se om der ikke er nogle klogere mennesker, der også gerne vil sige noget (jeg er ikke selv i militæret endnu, derfor tør jeg ikke sige noget med sikkerhed) :wink:

Jeg tror ikke du kan blive jæger før du har taget din funktionsuddannelse, da det sådan set er dit "speciale". Du kan sikkert godt søge ind, men tror ikke du kan starte før du er helt færdig med officeren. Det ville sikkert også være en god idé med en udsendelse inden du søger, men det er selvfølgelig din helt egen beslutning.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share