Lækre faste balder


JernHenrik
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny begynder med squat 2-3 måneder, og kan allerede mærke at mine balder er blevet betydeligt hårdere. I starten trænede jeg efter MOL- princippet for styrketræning (findes under styrketræning på forsiden), og her i den sidste del af året HST (er i gang med sidste del af 5RM).

Efter nytår skal jeg starte et ny program, er gået lidt træt under HST, og har besluttet at vælge mellem TJ 5x5 eller MOL-princippet. Hvad vil give de bedste resultater? :confused2:

Er der nogen der har erfaringer med begge dele?

Henrik

Link to comment
Share on other sites

I starten trænede jeg efter MOL- princippet for styrketræning (findes under styrketræning på forsiden),

Kan ikke lige finde ud af, hvilket af programmerne, du mener.

Vi er da vist mange, der starter på TJ 5 x 5 i det nye år.

Det skal nok blive et godt år...

:) Henning

Link to comment
Share on other sites

Henning; Det er den grundlæggende måde at træne på, jeg havde i tankerne

2 opvarmingssæt

10 rep 50% af 1RM

3 rep 80 %

Herefter 2 sæt

3-6 rep > 90 % af 1RM

8-12 rep 75-85 % af 1RM

contra 5X5

Men de 5x5 tiltaler mig også, og lige som Henning glæder jeg mig til at prøve dette program, og har også set at mange andre følger trop. Så nu bliver det muligt at se hvem der læser MOL nede i centeret :) :)

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg finde mere info på 5x5 princippet?

Det kan du på getbig.dk i denne gode artikel af TJ.

Det undrer mig bare, hvorfor det er et begynderprogram, men jeg må supplere med mere, hvis det er for lidt.

Det, der tiltaler mig ved programmet, er at der følges op og vægten øges løbende. På et tidspunkt tænkte jeg på HST, men nu vil jeg vil bare træne uden at planlægge præcis vægt så mange uger frem. Jeg ved ikke nu, hvad min træningsvægt og max. vil være om 2 måneder.

Jeg har tidligere kørt Hatfields i bænk, det gav resultater, men nogle pas har føltes for lette, mens andre har været for tunge til mig.

Desuden har en ferie og en forkølelse forstyrret træningsplanen ,så derfor vil jeg ikke køre et skemalagt program i uger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter at have læst mere om squat er jeg blevet forvirret på et højere niveau. Nogen skriver at man skal tage få reps (for styrke), andre skriver at man skal tage mange reps (helt op til 20-30 stykker) for muskelvækst.

Jeg tror jeg holder mig til 5x5, og så ser hvad der sker. Det kan vel aldrig skade ;)

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Watt:

Nejtak til 20 reps i squat, bare jeg skal tage 10 med stangen alene begynder jeg at blive svimmel -_-

Angående den rigtige benstilling har jeg læst at man skal stå meget bredt, hvis man har lidt lange ben. Men hvad med fødderne, når jeg gør det, vil de gerne stritte ud til siden, er det ok :a-okhand:

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share