Eksplosiv squat


JernHenrik
 Share

Recommended Posts

Jeg har styrke trænet i ½år og squat i 2-3 måneder. Jeg har lagt mærke til, avs, :( at når jeg squatter er mit svage punkt helt klart afsættet, når jeg har været i parrallel (eller ass to the grass). Kommer jeg først i gang med den opadgående bevægelse, løfter jeg nemt vægten.

Har I andre samme løftemønster, eller er det kun mig?

Kunne man afhjælpe dette med nogle eksplosive løft, og hvordan gør man det mest korrekt?

Henrik :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Eksplosiv (CAT) squat træning er vejen frem. På den måde vender du kroppen til at vende bevægelsen hurtigere i bunden, så du kan bevare noget af den power du opbygger på vejen ned. Du kan evt. køre nogen boxsquats ellers paused squat for at give ekstra styrke i bunden. Jeg havde selv problemer med at komme fra bunden da jeg startede med at squatte og en masse eksplosiv træning har hjulpet godt på det :)

Link to comment
Share on other sites

Men med mindre du regner med at stille op til konkurrence, så overlad knæbindene til styrkesutterne!!

Hvis du skal ud og hjælpe din svoger med at slæbe sten eller flytte møbler, vil de andre knejter nok grine slemt af dig hvis du først lige skal have squatsuit og knæbind på!! (ja ja, overdrivelse fremmer forståelsen, men jo færre hjælpemidler i din daglige træning, jo bedre.. efter min mening) B)

Link to comment
Share on other sites

Men med mindre du regner med at stille op til konkurrence, så overlad knæbindene til styrkesutterne!!

Hvis du skal ud og hjælpe din svoger med at slæbe sten eller flytte møbler, vil de andre knejter nok grine slemt af dig hvis du først lige skal have squatsuit og knæbind på!! (ja ja, overdrivelse fremmer forståelsen, men jo færre hjælpemidler i din daglige træning, jo bedre.. efter min mening)

Det er også ved at være min trænings-filosofi. Dog bruger jeg bælte på mine worksets, bare til støtte af lænden, som får mange tæsk.

Link to comment
Share on other sites

:bigsmile: Muskler opbygges hurtigere end leddene kan følge med. Så måske skulle du tage lidt af vægten af og lade være med at forcere din træning. Hva ska du nå? Der er ingen der klapper af dig hvis du kan løfte 150kg, men har smadret begge knæ (heller ikke selv om du ikke har smadret kæene :) ). Pigerne ska nok synes dine lår er pæne uanset om du løfter 120 eller 150. Træner du til noget konkurrence er det helt klart en ide at få hjælp/råd af nogen der har prøvet den slags før.

Jeg træner selv kun ned til "siddestilling" dvs at jeg kun går ned til omkring vandret, som om jeg ville sætte mig på en stol.

Håber du kune bruge lidt af det

P.S. Jeg er helt enig med de der ikke vil bruge hjælpemidler. Vent på at din krop kan følge med istedet.

Mvh Henrik B. Nielsen

Link to comment
Share on other sites

Mr Freeze: du er godt klar over at belastningen er størrere på knæene i vandret end den er under vandret ik'?

CAT squat er en glimrende måde at variere sin træning på. Kreasvins forslag med box squats er særdeles god, da du på denne måde mere eller mindre kun træner eksplosion i bunden af bevægelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu ikke helt sikker på at belasningen er større under vandret end ved vandret!

Jeg er da helt sikkert enig i, at det er bedre for knæene at træne en squat til omkring vandret eller lidt under, end at stå at lave partielle squats med flere kilo end man reelt kan squatte i bund med.

Grunden til at powersquatten er bedre for knæene er jo også at man får en bedre fleksor/ekstensor balance i knæleddet, da man bruger haserne en del mere ved powersquat.

Jeg siger ikke at ass to the grass er fuldstændigt dumt at lave, men at powersquat til omkring parrel ligger en del mindre belastning på knæet, blandt andet fordi at knæene ikke behøver at vandre så meget fremad udover tæerne.

Link to comment
Share on other sites

Cillius: Tak for de virkeligt gode artikler om squat. Jeg håber mange flere får glæde af dem

Min tvivl om hvordan jeg skal udføre den eksplosive del har jeg stadig. Skal man hvile 1-2 sek i bunden, og derefter fare opad som skudt ud af en kanon (må jo betinge en meget lav vægt) og op på tåspidserne, eller skal man hoppe op på en lav bænk med stangen hængende på skuldrene :lol:

Freeze: jeg er i denne sammenhæng en ældre herre tæt på de 40, så jeg skal hverken løfte 120 eller 150 endnu, ligenu nøjes jeg med 50. Grunden til mit spørgsmål i 1. indlæg,er, at jeg føler jeg har mere i mig, og dermed kan få mere ud af min træning ved at blive bedre i bunden.

Pigerne er vilde med mine stikkelsbærben i forvejen, specielt når jeg ikke bruger knæbind :D :D :D

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share