Løbe træne på hvile dage.


Toke1971
 Share

Recommended Posts

Der er ingen lov mod at løbe på hviledage, så om du MÅ eller ikke må bestemmer du selv.

Men løber du på din hviledag er det ikke længere en hviledag men en træningsdag. Hvorfor løber du ikke efter styrketræning? Det er ikke sådan at musklerne falder af fordi du løber 20min.

Link to comment
Share on other sites

Oki -tak for svar. Jeg løber 12½ km 3-4 gange i ugen, og det vil jeg gerne blive ved med. Syntes bare det er hårdt at både skulle løbe så lang og styrke træne på sammme dag. Pluds at man også lige skal finde tid til det. Men det må jeg jo prøve at se om jeg kan. Det er vel også kun i starten det er lidt hårdt at gøre begge dele på samme dag.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at løbe hver anden dag og styrketræne hver anden dag, er det langt bedre at træne 3-4 gange i ugen, hvor du gør beggedele. Så får du også noget restitution og det er hammer vigtigt.

Hvad baserer du denne anbefaling på?

Der er da bestemt grunde til at have træningsfri dage (ikke mindst sociale), men med både styrketræning og løb bliver det let til nogle lange træningspas hvis det skal klares i samme omgang, og kvaliteten af træningen er helt sikkert lavere når det tager lang tid.

Hvori er den afgørende forskel restitutionsmæssigt på træning hver for sig eller samlet?

Der er vel cirka lige mange timer i døgnet hvor han ikke træner uanset modellen

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen af jer der både styrketræner og løber?

Jeg forsøger at styrketræne hveranden dag fortløbende. På de dage jeg ikke styrketræner, der løber jeg så en gang imellem. Jeg gør aldrig begge dele samme dag. Jeg løber dog heller ikke hver off-day fra styrketræningen, men når jeg har tid/lyst. Og det er kun fire kilometer, ikke 12½ km, så jeg er ikke på samme niveau løbemæssigt. :smile:

Men jeg kan heller ikke genkende jauverts udtalelse om, at man kun skal aktivere skroget 3 - 4 dage om ugen. Dine muskler restituerer fint selvom man løber. Bevares, ben- og rygmuskulatur aktiveres selvfølgelig ved løb, men det er slet ikke samme belastning som ved styrketræning.

Det er dog klart, at er man på et vist styrkemæssigt niveau, så kan løb lægge en dæmper på fremskridtet rent styrkemæssigt. Men for langt de fleste motionister er der ingen problemer med at koble løb og styrketræning sammen i sit samlede træningsregime. Tværtimod. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber interval mandag og fredag, samt et bakkeløb onsdag. Min styrketræning ligger så tirsdag, torsdag og lørdag... Plus et par gange med kampsport i løbet af ugen(dog ikke så fysisk krævende) søndag er helligdag.. :) Idet jeg har så meget træning, ryger der naturligvis nemt en dag, såfremt jeg skal noget med vennerne, familie.

Styrketræning er fuldbody. Det virker fint for mig.. Så jeg glæder mig bare til den skønne dag, ja også fatter at spise nok.. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Min helt personlige erfaring har været, at jeg ikke fik restitueret nok, da jeg skiftevis styrketrænede én dag og løb den næste. Derfor har jeg slået det sammen, så jeg først løber en 4-7 km og lige bagefter styrketræner en 50 minutter eller deromkring. Så er jeg også varmet op til styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Min helt personlige erfaring har været, at jeg ikke fik restitueret nok, da jeg skiftevis styrketrænede én dag og løb den næste. Derfor har jeg slået det sammen, så jeg først løber en 4-7 km og lige bagefter styrketræner en 50 minutter eller deromkring. Så er jeg også varmet op til styrketræningen.

Når jeg er i god form løber jeg 12½km på 51min. Men tror ikke jeg ville kunne styrke træne ordentlig bagefter. Så vil heller gøre det omvendt. Men lige meget, hvordan jeg prøver at planlægge det, så bliver jeg nød til at løbe sammen dag som jeg styrke træner, hvis jeg skal blive ved med at løbe 3-4 gange i ugen. Men vil så længe jeg går hjemme styrke træne først på dagen og så løbe om aften, og se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg lige gøre opmærksom på, at restitution ikke udelukkende handler om musklerne, men ved styrketræning og løbetræning trænes også nervesystemet en del, og ved store belastninger uden restitution vil nervesystemet "overtrænes".

Jeg er dog enig med Jer i, at udbyttet af løbetræningen/styrketræningen mindskes en anelse når man tager begge dele i et hug, men JEG mener, at man gør sig klogest i at tage dem i et hug. Du kan eventuelt have et par timers pause imellem. Og så er det logisk, at den af træningerne du vil have mest ud af, skal trænes først.

Restitution er MEGET undervurderet af mange!

Link to comment
Share on other sites

Løber også på hvile dage, de sidste kvartal med det program jeg lige er sluttet på, løb 3 gange om ugen, og træne 3 gange om ugen, og har også kørt 4 gange træning 2 gange løb, og til idst 6 gange træning og 1-2 gange løb om ugen.

Har gjordt dette i godt 2 år nu, ingen beklagelser, men holder altid en hel hvile dag i ugen. Har også prøvet at løbe og træne samme dag, men det er for hårdt da jeg var for brugt efter træning, og hvis jeg løb først, så manglede jeg styrke til træningen, løber dog "kun" de 10km på lange ture (alt mellem 6-10km).

Skal lige siges jeg vejer 100kg, og har taget godt 25kg muskler på i de snart 3 år jeg har trænet, selvfølgelig gainer man ikke max når man ikke holder hivle dage, men er nu ok alt i alt, og prøv dig frem og se hvad passer til dig.

Edited by whc
Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg lige gøre opmærksom på, at restitution ikke udelukkende handler om musklerne, men ved styrketræning og løbetræning trænes også nervesystemet en del, og ved store belastninger uden restitution vil nervesystemet "overtrænes".

Nervesystemet overtrænes?? Den vil jeg gerne høre en forklaring på... Så vidt jeg er informeret, øger du dit neurale drive ved tung styrketræning, dvs. du kan aktivere musklen bedre. Hvordan overbelaster dette nervesystemet??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share