Sign in to follow this  
hede

Min vej til Jæger Korpset

Recommended Posts

Hej Drenge.

Så skal jeg igang med min træning mod Patrulje Kursus og Aspirant delen ved jægerkorpset 2010-2011

Lidt om mig, Uddannet sergent ved hæren med et brændende ønske om at blive jæger.

Jeg vil derfor forsøge at få lavet et optimalt trænings program, der bliver så givende som muligt uden at det på sigt vil blive overbelastende. (Skader har jeg ikke tid til ;) )

derfor vil jeg høre lidt råd fra jer alle sammen.

Min Uge kommer foreløbelig til at se således ud:

Mandag: 5-10Km Høj intensitets løb, skiftende på vej og i terræn. Og Funktionel Styrketræning.

Tirsdag: Svømning, Ved ikke hvor langt det bliver? Hvad er normalt at svømme når man træner? 1-2Km?

Onsdag: March 10-30Km, I støvler med rygsæk 10-30Kg, Middel - Høj Intensitet

Torsdag: Styrketræning i center. Full Body, dog kun ingen - let ben træning pga. march træning onsdag og løb fredag.

Fredag: 10-20Km Løb / O-løb, Middel Intensitet, skiftende vej og terræn

Lørdag: Funktionel styrketræning, Måske en lille løbetur hvis lysten er til det.

Søndag: Fri, Måske en lille løbetur hvis lysten er til det.

har også nogle små del mål jeg vil gennemføre inden jeg søger optagelse på patrulje kursus.

vil gennemføre følgende triatlon distancer:

en olympisk distance, en halv ironman, en lang distance og en ironman, før jeg vil søge patrulje kursus. Dette er for at sikre at jeg kender mig selv, og ved hvordan jeg reagere når det gør ondt i længere tid, og derigennem minimere risikoen for at jeg ikke når mit mål.

Kost bliver en varieret kost med kartofler ris, og div. kød. der bliver lige pt. ikke lavet om på min kost, udover ingen slik og sodavand i hverdagene, i weekenden er slik og light sodavand dog tilladt ;) skal der være plads til :)

Nu kommer jeres hjælp :)

Er der nogen der har kommentare til mit ugen program og evt. ændringer eller tilføjelser til programmet?

Jeg har tænkt lidt på at få noget intervalt træning lagt ind i programmet? men vægter også det at få nogle km i benene ret højt? + og - ved det?

Edited by hede

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Hede, lyder spændende med din drøm. Er nød til lige at spørge, om du har kigget rundt her på siden, hvor der efterhånden har været en del debatter om træningen til jægerkorpset og frømandskorpset.. Der er mange gode ideer/oplysninger at hente.

Ud fra dit indlæg forstår jeg det sådan, at du ikke er tjenestegørende mere. Er det forstået rigtigt? Jeg synes det er et rigtig hårdt program du vil igang med. March hver uge er i mine øjne ikke nødvendigt. Husk at restituere lidt.. Svømning ville jeg råde til dig at gøre en del ud af både med og uden uniform. Husk dykning og general vandtilvæning. Lav nogle knob på bunden, afklædning osv.

Når du søger kommer du i øvrigt på nogle forkurser, hvor du får prøvet det hele lidt af ca. 6 mdr. før start på PTR kursus, så hvis du først skal løbe ironman osv og først søge om et år eller noget kan du nu sagtens slappe lidt af med træningen og så fokuserer på løb, svømning og orientering..

Go træning

VH

Junker

PS. Viljen er sgu det vigtigste..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Broncecirkelprogram, løb i støvler, dykning (svømmehal ca. 25-50m uden finner), udspring på hovedet fra 3-5m vippe.

Det vil være en god ide at lære forskellige knob at kende samt orienteringsløb (kompas, læse kort), natløb (begynd med pandelampe)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og lad være med at bruge så meget tid på at træne triathlon (ironman), det er ikke det du skal være god til. Fokuser i stedet for at blive bedre til det du skal og som du får at vide til fortræningen. Der er masser af elementer du kan træne som er mere relevant end triathlontræning. Fx faldskærmsudspring, boksning, kampsport, forhindringsbane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der er masser af elementer du kan træne som er mere relevant end triathlontræning. Fx faldskærmsudspring, boksning, kampsport, forhindringsbane.

Du skal ikke kunne springe i faldskærm dag 1. Som du selv siger bør han fokusere en smule anderledes dog ikke så alternativt imo.

Kontakt evt. jægerne selv og hør dem ad. Evt. en af dem der tager rundt på landets kaserner til værnepligtige og holder foredrag - det er kanonflinke.

Held og lykke med det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra hvad jeg har hørt fra folk der kom gennem Aspiranten er Orienteringsløb, orienteringsløb og mere orientering samt natorientering rigtigt godt at fokusere på!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fra hvad jeg har hørt fra folk der kom gennem Aspiranten er Orienteringsløb, orienteringsløb og mere orientering samt natorientering rigtigt godt at fokusere på!!!

Agree .... keep it simple og læg tyngde ved orientering(march og/eller løB) og dernæst svømning som mange også falder fra på.... og så ville jeg selv lægge simpel funktionel styrketræning ind 2-3 gange om ugen(eks: pullups, military press/push-ups/tilsvarende pres-øvelse, dødløft og squat)

....Og personligt ville jeg nok også bokse lidt i ny og næ hvis du aldrig har prøvet før - ... du kommer til at skulle bokse lidt på aspiranten(Læs: du skal gerne kunne tag nogle stryg og vise aggressivitet - ikke alle der kan det første gang de prøver) ... men tyngden helt klart orienterings-løb/march og svømning....

Edited by Mayol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, Hede!

Kiggede lidt rundt på forummet/nettet og fandt et par links, du kender dem måske allerede, men hvis ikke kan de forhåbentligt hjælpe lidt.

Forsvarets egen træningsprogram

http://forsvaret.dk/JGK/bliv_jaeger/Traeni...es/default.aspx

Her er en som træner til at blive optaget i Frømandskorpset

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=42981

Endnu en her (Kun 20 sider) :smile:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=6899

Her er en som sprøger indtil Jægerkorpset/træning

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=38795&st=0

Og lad mig så runde af med at sige for jaloux jeg er!

Var selv til session her den 26. maj, i den gode tro at jeg kunne søge ind som Konstabel og begynde indenfor en månedes tid, da jeg tidligere havde ringet ind til forsvaret og hørt om det var muligt, hvilket var helt OK.

Da jeg så endelig kommer ind til session for jeg at vide at der ikke bliver startet flere nye hold op i år, da de har brugt 1 mia. kr mere end de havde råd til ...Hvilket sucks endnu mere fordi jeg hoppede ud min it-supporter uddannelse, da jeg fik at vide over telefonen at jeg kunne komme igang som konstabel snarrest.

Håber selv at få et karriere indefor forsvaret, da det er en livsdrøm, og mit endelige mål er også at blive optaget i Jægerkorpset.

Beklager, havde lige brug for at afreagere, håber du kan bruge nogle af de links.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle sammensætte et træningsprogram med henblik på optagelse i Jægerkorpset så ville jeg lægge væg på:

Orientering og benene (= March og løB).

Hvis du ikke er en stabil svømmer vil jeg også fokusere på det.

Mht benene så vil jeg på en uge marchtræne 1-2 gange og løbe 2-3 gange. I alt 4-5 dage med træning til benene.

Så I dit program vil jeg nøjes med 1-2 gange styrketræning og tage en ekstra gang march.

Men det afhænger meget af dine personlige styrker. Er du rocker-solid i benen, men svag som en vandmand i overkroppen, ja så er 3 gange styrketræning nok fornuftugt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Hede, lyder spændende med din drøm. Er nød til lige at spørge, om du har kigget rundt her på siden, hvor der efterhånden har været en del debatter om træningen til jægerkorpset og frømandskorpset.. Der er mange gode ideer/oplysninger at hente.

Ud fra dit indlæg forstår jeg det sådan, at du ikke er tjenestegørende mere. Er det forstået rigtigt? Jeg synes det er et rigtig hårdt program du vil igang med. March hver uge er i mine øjne ikke nødvendigt. Husk at restituere lidt.. Svømning ville jeg råde til dig at gøre en del ud af både med og uden uniform. Husk dykning og general vandtilvæning. Lav nogle knob på bunden, afklædning osv.

Når du søger kommer du i øvrigt på nogle forkurser, hvor du får prøvet det hele lidt af ca. 6 mdr. før start på PTR kursus, så hvis du først skal løbe ironman osv og først søge om et år eller noget kan du nu sagtens slappe lidt af med træningen og så fokuserer på løb, svømning og orientering..

Go træning

VH

Junker

PS. Viljen er sgu det vigtigste..

Jeg er stadig fungerende sergent ved hæren, og ved ikke hvor hårdt programmet er, har ikke prøvet det af endnu :) lige pt. løber jeg 2 gange ugentligt. 5 km høj intensitet.

Dykning er faktisk en af mine fritids interesser, så er mere eller mindre fortroligt med vand. Svømmer dog ikke meget uden dragt og flaske, så det er det jeg vil træne :) det med knob kan jeg fra min tid som instruktør i klatring, samt den lille smule jeg har fået gennem min uddannelse.

Og det med at programmet er for hårdt ved jeg ikke? Har ikke prøvet at lave så meget "rigtig" træning i ugen før. Har tidligere dyrket sport på elite plan med træning 4 gange ugentligt. Men vil lige prøve programmet af i en 4-5 uger og så justere ned hvis det er for krævende. For ja, der SKAL være tid til at restituere! Vil hellere træne for lidt, end at risikere at overtræne og få overbelastnings skader pga. det.

Og lad være med at bruge så meget tid på at træne triathlon (ironman), det er ikke det du skal være god til. Fokuser i stedet for at blive bedre til det du skal og som du får at vide til fortræningen. Der er masser af elementer du kan træne som er mere relevant end triathlontræning. Fx faldskærmsudspring, boksning, kampsport, forhindringsbane.

Triathlon vurdere jeg til at være en god måde at prøve sig selv af på da det kræver både løb og svømning som er det jeg nok skal bruge mest, samt cykling som jo kræver længertids udholdenhed. Selve cyklingen vil jeg ikke gøre så meget ved, men blot tage med fordi at det er en del af gamet og så fordi det er godt for udholdenheden.

Jeg kan ikke se hvorfor du syntes faldskærmsspring og kampsport er så relevant for træning op til. Men jeg har da dyrket det før. Har blå bælte i Jiu Jitsu og har for 2 år siden haft faldskærms certifikat. Stoppede primært fordi faldskærm er en rocker dyr sport når man ikke har flere ambitioner end bare at få lidt spring i ny og næ. Derudover har jeg tidlgere klatret en del, samt mountain bike mm. Er meget glad for ekstrem sport men har desværre ikke så meget tid at jeg har tid til det mere.. der er jo desværre en del forberedelses tid, samt vedligeholdelse ved den type sport. :) boksning kunne derimod være sjovt at prøve, det giver også en god grundform ;)

forhindringsbane bliver der også trænet 1-4 gange i måneden igennem mit job, og det giver god alsidig form, men ikke noget jeg kan se som noget man direkte kan sætte i forbindelse med uddannelsen, udover at det er fucking hårdt og kræver mere end bare løb eller styrke. Men det vil da helt sikkert blive brugt i ny og næ, men ikke noget jeg vil træne hver uge.

Jeg er bare nysgerrig, hvordan vil du træne funktionel træning?

Funktionel træning vil være at træne noget styrke man kan bruge til noget. Dvs. Træne for at blive "rigtig" stærk, dvs. ikke kun stærk til at bænkpresse, eller skubbe en vægt over hovedet, men stærk på en måde man kan bruge i det virkelige liv.. kan ikke forklare der bedre end det. Læs evt. den artikel der er skrevet om det her på siden. Mener den hedder "stærk som en stillads arbejder"

Har i nogle forslag til at træne O-løb. Har ikke haft kontakt med en O-løb klub endnu, men er der nogen der ved om de har ruter på 2cm kort? eller er det kun på special kort?

Udover det, mange tak for svarende, og flere er velkomne! Gerne nogen der har prøvet at løbetræne så meget som jeg gerne vil?

Ingen der har en kommentar på det med interval træning? det ville jo hurtigere få mig i bedre kondi, men er det ikke ligeså vigtigt at få nogle km i ´benern´?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis jeg skulle sammensætte et træningsprogram med henblik på optagelse i Jægerkorpset så ville jeg lægge væg på:

Orientering og benene (= March og løB).

Hvis du ikke er en stabil svømmer vil jeg også fokusere på det.

Mht benene så vil jeg på en uge marchtræne 1-2 gange og løbe 2-3 gange. I alt 4-5 dage med træning til benene.

Så I dit program vil jeg nøjes med 1-2 gange styrketræning og tage en ekstra gang march.

Men det afhænger meget af dine personlige styrker. Er du rocker-solid i benen, men svag som en vandmand i overkroppen, ja så er 3 gange styrketræning nok fornuftugt.

Jeg ved at mine svage punkter lige pt. er min kondi, o-løb (selvom jeg er ret ferm på et kort) og svømning over længere afstande. Løb over længere distancer er ikk noget problem, så længe det ikke skal begynde at gå for hurtigt.. et eksempel, løber "kun" 28-2900 på en cooper, men er afgjort en af de skarpeste til at gå langt og hurtigt med meget vægt på ryggen! har altid super meget overskud rent fysisk og muskel udholdenhed, men så snart det begynder at blive krævende for kondien så står jeg af. Dvs. jeg er i den gode ende af skalaen, men det kan bestemt blive bedre! så det er det jeg skal træne meget!

Og så selvfølgelig en generelt god og grund stærk grund form. sidst jeg prøvede havde jeg et max på 60-70 mavebøjninger, 60-70 Rygbøjninger, 113 squat med 20 eller 25kg sandsæk på ryggen (Kan jeg huske fordi jeg var den der tog mest, og at mine lår var en stor krampe bagefter :D ) og 40 armstrækkere og 12 kropshævninger. ca. kan ikke huske de helt korrekte tal, men det er deromkring. Det er ved at være 5 måneder siden jeg testede det, og formen er kun gået en vej ;)

så min træning vil primært blive på kondi, orientering, styrke samt svømning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Funktionel træning vil være at træne noget styrke man kan bruge til noget. Dvs. Træne for at blive "rigtig" stærk, dvs. ikke kun stærk til at bænkpresse, eller skubbe en vægt over hovedet, men stærk på en måde man kan bruge i det virkelige liv.. kan ikke forklare der bedre end det. Læs evt. den artikel der er skrevet om det her på siden. Mener den hedder "stærk som en stillads arbejder"

Yes yes, men hvilken træning? Redskaber? Øvelser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey glem alt om fine træningsprogrammer! Find de ting du er "ringe" kørende i og bliv super til det. Tag nogle lange seje marchture en til to gamge om måneden i et år i forvejen - ellers så bare en ok fysik. Tror du henter mest på den mentale bane!!

Læs og forstå, men også omsæt til praksis.

http://forsvaretsuddannelser.dk/Upfront/Ny...ce_Tag_den.aspx

Aspekter som belyser de udfordringer, som knækker de fleste, som vælger livet på den "grønne gren" fra.

Hygge

C

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tirsdag: Svømning, Ved ikke hvor langt det bliver? Hvad er normalt at svømme når man træner? 1-2Km?

Det er ekstremt svært at sige. Jeg har tidligere svømmet på et ok højt plan. I sådan en sammenhæng trænede vi lidt over 6km til hvert træningspas (5-6 gange om ugen).

Det hænger meget sammen med hvor god du er i forvejen. Hvis du er en habil svømmer og kan svømme både crawl og bryst kontinuerligt i et stabilt tempo, så sats på 2-3 km., gerne mere, hvis det kan lade sig gøre inden for en rimelig tid. Hvis du kun lige kan svømme lidt crawl, så sats på noget mindre i starten.

Broncecirkelprogram, løb i støvler, dykning (svømmehal ca. 25-50m uden finner), udspring på hovedet fra 3-5m vippe.

Enig her. Dykning er godt til at få styr på vejrtrækningen når du er i vand. Du vil nok opleve, at du relativt hurtigt kommer op og svømmer 25m dykning, men at 50m er noget sværere. Ganske enkelt fordi man skal koncentrere sig og slappe mere af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den rette træning er o-løb, løbintervaller på bakker i skove (giver virkeligt noget) marchtræning, styrketræning, svømning og måske lidt boksning. Jeg syntes måske at træne til en ironman bliver for meget for dig, du skulle helere prøve kræfter med thriathlon, det er stadig hårdt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg syntes måske at træne til en ironman bliver for meget for dig, du skulle helere prøve kræfter med thriathlon, det er stadig hårdt.

Øhh... er ironman ikke blot en distance inden for tiathlon-sporten?

I så fald giver citatet ingen mening!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øhh... er ironman ikke blot en distance inden for tiathlon-sporten?

I så fald giver citatet ingen mening!

Jo det er, men en normal olympisk thriathlon er hvor man svømmer 1km cykler 42km og til sidst løber 10km og ja ironman er også en thriathlon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo det er, men en normal olympisk thriathlon er hvor man svømmer 1km cykler 42km og til sidst løber 10km og ja ironman er også en thriathlon.

Den Olympiske distance i triathlon er 1500 svøm - 40 cyklin - 10 km løb

Den distance du omtaler er vist en du selv har fundet på :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den Olympiske distance i triathlon er 1500 svøm - 40 cyklin - 10 km løb

Den distance du omtaler er vist en du selv har fundet på :wink:

Ja :blush: jeg havde også selv set det lige efter jeg skrev beskeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Har du tænkt over hvad dine motiver er for at søge jægerkorpset? - det er vel en af de spørgsmål man er 100% sikker på at blive spurgt om ved psykologen?

Jeg spørger fordi jeg selv har tænkt meget over hvad der egentligt er den "rigtige"-begrundelse?.

Det der er nemmest er vel at finde de forkerte grunde så som:

- for at imponere vennerne

- Jeg elsker Rambo filmene

osv..

men hvad er en "godkendt" grund til at søge ind?

I artiklen der er linket til tidligere her på tråden(http://forsvaretsuddannelser.dk/Upfront/Nytnummer/Pages/Du_har_ikke_en_chance_Tag_den.aspx)

står der, det at søge JGK er et selvrealiseringsprojekt - man vil gerne teste og afprøve sig selv(det må vel være en godkendt grund når forsvaret selv skriver det - eller hvad?)

ellers tænker jeg også sådan noget som det unikke kammeratskab der er i korpset eller at man gennem sit arbejde tjener en go' sags tjeneste..

Men jeg synes bare ikke der er et punkt hvor man kan sige DERFOR vil jeg være frø/jæger og derfor tænker jeg at man måske let kan komme til at sige noget som psykologen måske ikke er enig i?! :)

Jeg mener ikke at der skal være et punkt hvor man bare siger DERFOR, men synes bare det er et meget interressant emne som jeg godt kunne tænke mig at høre din(jeres) mening om ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

min grund er at jeg er udfordringsliderlig og at det arbejde de udføre her hjemme i udlandet og ikke mindst i den daglige træning er mine interesser! og så fordi at alt jeg laver skal være det bedste af det bedste... og derfor naturligvis jægerkorpset når det er hæren jeg arbejder i!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, nu sætter jeg det måske lidt på en spids - men hvis hvis du sagde til psykologen at du ville være jæger fordi du er vild efter udfordringer... at du ville få at vide jægerkorpset ikke er noget for dig .. jeg mener bare det jo et job der indebærer en enorm risiko, så man skal jo virkelig være rask i knolden:) .. og udfordringen kan man jo sagtens få andre steder fra, fx ironman.

PS. det er bestemt ikke ment som en provokation jeg tænker bestemt os selv noget i den stil, hvilket jeg os tror alle andre der søger jæger gør.. men det jo bare et sted hvor man lynhurtigt kan kaseret, hvis de vurderer at man søger af de forkerte grunde.

Jeg ved heller ikke hvor skrappe de er, men går udfra at de er 110% skrappe?! :)

og så faldte jeg lige over den her artikel:

http://politiken.dk/politik/article786522.ece

små uddrag fra en ny jæger bog der måske udkommer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, sådan ville jeg gøre...

March: start stille og roligt ud, øg distance og vægt med tiden indtil du når 25 km med 5,5 km i snit med 15-20kg i sækken. En enkelt lang tur på fx 35km kan være en ide, for at have prøvet det. Ca 3 gange om måneden.

Løb: Gerne kombineret med orientering, i JGK kan de godt lide at benytte alm. o-kort, men marcherne er på 2 cm kort også gerne om natten uden pandelampe. Kan du løbe 5 km på omkring 20 min og 15 km omkring 75 min er du godt kørende.

Svømning/vandtilvænning: De svømmer en del på aspiranten, næsten hver morgen startet de i havnen eller svømmehallen med dykning, bjergning, svømning og gerne i uniform.

Styrketræning: En variaetion af kropsvægtøvelser og tung styrketræning er godt. Du skal kunne udføre 3xbronzecirkel på 12 min efterfulgt af coopers på 2800m som minimun, træn det nogle gange, så du kender følelsen af syre i benene inden du det går løs, så kommer det ikke bag på dig.

Det vigtigdte er VILJEN (har du sikkert hørt før) så pas på du ikke brænder ud inden du starter. Mange gør den fejl, at de træner alt for ambitiøst, husk at viljebattrierne skal være ladet godt op inden du starter, dvs. du skal være sulten efter udfordringer, så hvis du ved du har viljen, så lad være med at bruge for meget tid på alt muligt andet og træn i stedet klogt.

Det er bedre at være et par minutter langsommere end de andre, hvis du på den måde kan undgå skader osv.

Træn det du er dårligts til mest, det er dejligt nemt at opnå succesoplevelser ved at træne det man er god til, men det holder ikke, for ligemeget hvor god du er til alt andet, skal du kunne honorere alle krav.

Over and out....

Edited by BUBS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this