Sign in to follow this  
ibberlib

Cardio når man ønsker større muskelmasse?

Recommended Posts

Hej

Jeg har hørt at for meget cardio arbejder imod opbygningen af muskler. Så hvis man styrketræner med det mål at tage nogle kilo muskelmasse på hvor meget cardio må man så max lave?

Skal det helt undlades, eller er nogle enkle timer tilladt?

Har ikke noget konkret eksempel, da det egentlig bare er noget jeg har undret mig over. Har indtryk af, at mange vægtløftere ikke brænder så meget for konditionstræning og har derfor kun hørt tale om en minimumsmængde.. Findes der en tilsvarende maximumsmængde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor meget det vil modarbejde din muskelvækst afhænger meget af hvilken slags cardio du benytter dig af, og hvor meget selvfølgelig. Du kan sagtens dyrke cardio ved siden af din styrketræning i et vist omfang uden, at det vil skade din styrketræning nævneværdigt, og konditionstræning kan faktisk godt hjælpe dig med at flytte tungere vægte, grundet bedre ilt optagelse.

Der kan ikke opstille 100% klare regler for hvor meget cardio du kan dyrke, men 2-3/4-5km løbeture om ugen tager du ikke skade af, det er mest ved længervarende cardio hvor kroppen til sidst vil begynde at bruge af muskeldepoterne. Spurtintervaller er rigtigt gode da træningen typisk vil være relativ kort, men meget effektiv, disse benytter jeg mig selv af. Men det er klart at du ved mere fysisk aktivitet, også skal sørge for at spise mere! Så hvis det er et problem for dig at indtage nok mad, ja så skal du nok sørge for ikke, at dyrke alt for meget cardio. :smile:

Konklusion:

Konditions træning er sundt, og kombineret med styrketræning er det endnu sundere! Derfor bør ingen af delene fravælges til fordel for den anden, men balanceres i forhold til den anden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der kan ikke opstille 100% klare regler for hvor meget cardio du kan dyrke, men 2-3/4-5km løbeture om ugen tager du ikke skade af, det er mest ved længervarende cardio hvor kroppen til sidst vil begynde at bruge af muskeldepoterne.

Hvornår er det længerevarende cardio ? alt over 30 min? 1 time?

Går ud fra at træningen også skal være delt ud over forskellige dage?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvornår er det længerevarende cardio ? alt over 30 min? 1 time?

Går ud fra at træningen også skal være delt ud over forskellige dage?

Hvis du holder din cardio under 20 min kan du være temmelig sikker på, at du ikke vil miste muskelmasses. Over 1 time er det ret sikkert, at din krop vil begynde at tære på muskeldepoterne, men det er som sagt alt sammen relativt, afhænger også af din fedtprocent, folk med en lav fedtprocent vil typisk være mere udsatte. Det sagt, skal du ikke være bange for længervarende cardio, hvis du ellers spiser nok og sundt, så vil der ikke blive tabt voldsomt meget muskelmasse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis du holder din cardio under 20 min kan du være temmelig sikker på, at du ikke vil miste muskelmasses. Over 1 time er det ret sikkert, at din krop vil begynde at tære på muskeldepoterne, men det er som sagt alt sammen relativt, afhænger også af din fedtprocent, folk med en lav fedtprocent vil typisk være mere udsatte. Det sagt, skal du ikke være bange for længervarende cardio, hvis du ellers spiser nok og sundt, så vil der ikke blive tabt voldsomt meget muskelmasse.

UENIG!

Cardio er kun godt for dig, du skal blot spise det mere..

Hvis du kan vælge mellem (og har formen til det) 0 cario og 5 timers ugentlig styrketræning versus 1 times cardio + 5 times styrke versus 5 timers cardio + 5 timers styrke, så ville jeg tage sidstnævnte..

Du skal blot sørge for at spise det mere, men som en også nævner, så kan du få bedre iltoptagelse og løfte mere.. Samt øge din anaerobe kapacitet..

Ps. på www.AktivMotion.dk kan du læse artikler om løbetræning og styrketræning. Med videnskabelig baggrund

De bedste Hilsen

Jens Jakob Andersen

www.AktivMotion.dk

Share this post


Link to post
Share on other sites
UENIG!

Cardio er kun godt for dig, du skal blot spise det mere..

Hvis du kan vælge mellem (og har formen til det) 0 cario og 5 timers ugentlig styrketræning versus 1 times cardio + 5 times styrke versus 5 timers cardio + 5 timers styrke, så ville jeg tage sidstnævnte..

Du skal blot sørge for at spise det mere, men som en også nævner, så kan du få bedre iltoptagelse og løfte mere.. Samt øge din anaerobe kapacitet..

Ps. på www.AktivMotion.dk kan du læse artikler om løbetræning og styrketræning. Med videnskabelig baggrund

De bedste Hilsen

Jens Jakob Andersen

www.AktivMotion.dk

Nu er jeg selv tilhænger af at altid inddrage aerob træning i sin ugentlige træning ... men ret skal være ret og hvis du løber f.eks. 30-40 Km/ugen vil det, jf. min overbevisning og den videnskabelige teori jeg kender til, helt klart give dig mindre hypertrofi i f.eks. quadriceps end hvis du ikkeløb/løb særlig meget .... all things even ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu er jeg selv tilhænger af at altid inddrage aerob træning i sin ugentlige træning ... men ret skal være ret og hvis du løber f.eks. 30-40 Km/ugen vil det, jf. min overbevisning og den videnskabelige teori jeg kender til, helt klart give dig mindre hypertrofi i f.eks. quadriceps end hvis du ikke løb/løb særlig meget .... all things even ...

Det afhænger RIGTIG meget af din kost og træningsplanlægning. Men hovedsageligt har du fuldstændig ret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det handler i langt større grad om at cadio er udholdheds træning i modsætning til styrke træning.

Cardio, som de fleste forbinder med langdistance løb eller cykling bruger de langsomme men meget udholdne type I muskel fibre hvor styrke træning bruger type II og IIB, pånær man ligger og lejer med 30+ gentagelser selvfølgelig, men så burde man holde til på aktiv motions fora istedet for herinde.

Ved styrke træning er der en omdannelses process (kan ikke lige huske det rigtige ord for den process, anyone ? ) fra I -> II

den process sker ligeledes ved cadio I <- II.

Hvis man ser på tværsnittet af en Type I i modsætning til en Type II er II langt større = volume i musklen.

Se på forskellen ved en marathon løber kontra en 100m løber.

20-30 min løber skader højst sandsynligt ikke og hvis det gør er det minimat, men jeg ville holde mig inden for den tidsramme og så ville jeg holde mig til et par gange om ugen.

Var det helt op til mig ville jeg droppe cardioen og udskifte den med gpp, sprint eller noget i den stil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

det handler sgu heller ikke kun om at få nok mad ... der er grænser for hvad man kan restituere sig fra ... det er forskelligt for alle.

Men hvis man konstant render rundt med trætte ben er det nok en dårlig idé at løbe en længere tur. Man skal huske at lytte lidt til kroppen, så gør lidt cardio ikke skade.

Bare det kun er til at suplere op med :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

... det er netop afhængigt at træningsniveau.

Det er klart at du ikke kan få maksimalt ud af din styrketræning OG løbetræning, hvis du ikke er restitueret.

Men er man i rigtig god form, ser jeg intet galt i det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det handler i langt større grad om at cadio er udholdheds træning i modsætning til styrke træning.

Cardio, som de fleste forbinder med langdistance løb eller cykling bruger de langsomme men meget udholdne type I muskel fibre hvor styrke træning bruger type II og IIB, pånær man ligger og lejer med 30+ gentagelser selvfølgelig, men så burde man holde til på aktiv motions fora istedet for herinde.

Ved styrke træning er der en omdannelses process (kan ikke lige huske det rigtige ord for den process, anyone ? ) fra I -> II

den process sker ligeledes ved cadio I <- II.

Hvis man ser på tværsnittet af en Type I i modsætning til en Type II er II langt større = volume i musklen.

Se på forskellen ved en marathon løber kontra en 100m løber.

20-30 min løber skader højst sandsynligt ikke og hvis det gør er det minimat, men jeg ville holde mig inden for den tidsramme og så ville jeg holde mig til et par gange om ugen.

Var det helt op til mig ville jeg droppe cardioen og udskifte den med gpp, sprint eller noget i den stil.

Jeg vil vove at påstå valget mellem længerevarende cardio og HIIT også afhænger af din kost. Hvis du har et lavt indtag af kulhydrater ville jeg vælge alm cardio over HIIT. Modsat hvis jeg havde et højere indtag af kulhydrater ville jeg vælge HIIT af en art.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fået rigtig meget ud af jeres svar, så først tak for det..

Mvt planlægning af træning kost har jeg et par spørgsmål.

Mit program:

Man: ryg/bryst/mave og derefter body combat. Har dog en pause imellem hvor jeg spiser

Tirs: bryst/skulder/triceps/ben

Ons: Pause

Tors: som mandag

Fre: som tirsdag

Weekend: som regel en gang body combat mere :D

Har altså 2-3 hviledage om ugen

Er det ok med et så langt pas mandag og torsdag? Spiser som sagt mellem styrke og cardio, er det fornuftigt nok, eller "redder" det ingenting?

Ligger i kcal overskud paa ca 300 kcal - bruger pulsur til cardio og smider de kcal oveni, så det passer med 300+ i sidste ende.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej ibberlib, dit træningsprogram ser ud til at være noget tosset noget. Det kan du sagtens optimere.

jamen javel ja..

Hvordan ville du/I lave et program der skulle indeholde begge dele (styrke+cardio)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jamen javel ja..

Hvordan ville du/I lave et program der skulle indeholde begge dele (styrke+cardio)?

Det afhænger i høj grad af, hvordan du vil prioritere din træning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det afhænger i høj grad af, hvordan du vil prioritere din træning?

Okay..

Min historie er, at jeg egentlig er udpræget cardiomenneske, men da jeg synes at jeg ser lidt ranglet ud og fordi min maskelmasse er meget lille er jeg begyndt med styrketræning - et program, som en instruktør i mit center har lavet.

For ikke at gøre det alt for surt dyrker jeg stadig cardio, da jeg virkelig nyder det og har det sjovt samtidig.. Har derfor kun 3 timers cardio/uge hvor jeg tidligere havde 6-7..

Mit svar er derfor, at jeg burde prioritere styrke fremfor cardio..Selvom jeg aldrig ville ku udelukke cardio fuldstændig, det er det for stor en del af mig til..

Share this post


Link to post
Share on other sites
jamen javel ja..

Hvordan ville du/I lave et program der skulle indeholde begge dele (styrke+cardio)?

Der findes mange gode træningsprogrammer på nettet, og et godt sted at starte kunne være herinde på forummet. Kig nogle forslag til træningsprogrammer igennem, og se hvilken kritik de får.

Der er ingen grund til, at opfinde den dybe tallerken igen på nuværende tidspunkt, og der er heller ingen der siger man skal stole blindt på en tilfældig personlig træner i det lokale træningscenter. Slet ikke en der sætter et så tilfældigt program op.

Cardio og styrketræning kan sagtens gå hånd i hånd, det skal du ikke være bange for, slet ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this