BioSignature


T
 Share

Recommended Posts

Nu vil jeg ikke blande mig alt for meget i den her diskussion men vil gerne lige knytte en kommentar til fedt%

... som der vist har været skrevet en del gang nu er måling af fedt% utroligt subjektivt når det foregår med tang.

De billeder du har postet Jacob... for mig at se er du nærmer en en lille 7% i huden på overkroppen (overall svært at vurdere når man ikke har set dig almost in the nude :wink:) Dette tal selvfølgelig sat efter de tangmålinger jeg har lavet på andre atleter gennem årene!

Hvis du havde de påståede 5.5 % i huden så burde du immervæk have bedre/mere markante striationer i de muskler du flexer eks. i skulderen og der burder for mig at se være bedre separationer omkring eks. triceps --> er ked af at skrive at jeg altså også hælder til Søren W og siger at det på dit rygbillede ser ud som om du har håndtag!

Men når det så er skrevet - du virker utrolig tyk i huden på billedet (rhinoskin) - måske fordi det er taget i sammenhæng med træning (væskepres og rødmossethed) som under dårligt lys - dette kan selvfølgelig snyde en del ved billedvurdering :smile:

Jeg synes ideen om lav fedt% året rundt er fantatisk og er selv stille og roligt begyndt at arbejde mod det samme, da jeg gerne vil prøve hvordan jeg har det med det som er nysgerrig efter hvor meget vedligeholdelse det kræver når først formen er nået!

Ang. lav fedt% året rundt så har min læsemakker en fedt% på 3-4 stykker året rundt (han er insulinafh. diabetikker og havde altid døjet med lidt fedt på maven på trods af lavt kropsfedt - jeg anbefalede ham kun at skyde insulin i låret hvilket løset problemet fuldstændigt ... sikkert interessant for Jer)

Ang. andre folk der lever med meget lav fedt% så tjek eks.

Pauline Nordin http://fighterdiet.com/blog/

eller svenske Madde http://metrobloggen.se/jsp/public/index.js...icle=19.2474429 (hun er for sindssyg at se på!)

... og så lige et HELD og LYKKE med projektet på sigt

Hey Norah :smile:

Cool at have dig med på sidelinien. Havde nu håbet på at du havde lidt input til BioSig målene, kunne være interessant at få din vinkel på tingene.

Yes, har pænt tyk hud, især i panden :cool:

Men ellers er der jo ikke så meget at sige til det, jeg gengiver blot de målinger jeg har fået foretaget i forskellige sammenhænge. Dexaén og Tanitaén kan jeg ikke stikke af fra, og Anna ligger pænt tæt på de målinger. Muligheden foreligger jo også, at du har overestimeret dine atleters fedtprocent tidligere? Har du fået testet din præcision imod en Golden Standard metode, f.eks. DEXA, og hvilken tang bruger du? Jeg får nok mulighed for at få testet min præcision på NFA. Bliver sku meget cool. Laver som regel 3 målinger af hvert site, og tager gennemsnittet af dem hvis de ligger tæt, ellers laver jeg en ekstra måling.

Jeg har lige vedhæftet den sidste BioSig, så kan I se hvordan sådan en ser ud.

Den indeholder som sagt de absolutte hudfoldstykkelser, forholdet mellem triceps + hvert site i prioriteret rækkefølge på langs, tape-measurements, fedtprocent + lean mass.

God idé at køre med lav BF året rundt. Tror egentlig det er simpelt nok, når blot det er blevet et nyt set point. Er ihvertfald let nok for mig. Tror jeg skulle anstrenge mig for at komme over 10 %. Min sult reguleres uhyre effektivt i forhold til min træning.

/G

EDIT: Tak, og i lige måde :smile:

Guarden_BioSig_16.03.2009.pdf

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre aldrig haft muligheden for at teste mod DEXA scanning... men mener heller aldrig det har været specielt interessant set fra min som mine atleters synsvinkel. Det har aldrig været og bør aldrig være det vigtigste i processen om fedt% hed 10 eller 7 som udgangspunkt ... men derimod om man kunne notere væsentlig fremgang.

Men for folk som dig hvor vi begynder at snakke marginaler kunne jeg sagtens se det udfordrende og spændende i processen.... da selv små ændringer begynder at have en betydning!

Jeg mener ikke selv jeg overestimerer (omend jeg er blevet beskyldt for det før mht. at vurdere min egen fedt% for høj) så hvem ved? Jeg ved blot at fra de målinger jeg har taget gennem årene så ville jeg stadigvæk mene du skulle slippe 1-1.5 kg fedt før du lå lige over de 5 vurderet fra overkropsbillederne :smile: Men som skrevet - tror ikke de billeder yder retfærdighed i forhold til du virker væsket og lyset ikke er godt (bedste lys til billedvurdering er udenfor formiddag/eftermiddag gerne let overskyet ... det giver et langt bedre billede :wink: :wink: :wink:)

Jeg synes det er uhyr interessant hvordan hormoner og fedtaflejringer spiller sammen og glæder mig til der dukker endnu mere forskning op på området - der jo ingen tvivl om der er forskel på folk som der er forskel hos folk på forskellige stadier i deres liv.

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre aldrig haft muligheden for at teste mod DEXA scanning... men mener heller aldrig det har været specielt interessant set fra min som mine atleters synsvinkel. Det har aldrig været og bør aldrig være det vigtigste i processen om fedt% hed 10 eller 7 som udgangspunkt ... men derimod om man kunne notere væsentlig fremgang.

Men for folk som dig hvor vi begynder at snakke marginaler kunne jeg sagtens se det udfordrende og spændende i processen.... da selv små ændringer begynder at have en betydning!

Jeg mener ikke selv jeg overestimerer (omend jeg er blevet beskyldt for det før mht. at vurdere min egen fedt% for høj) så hvem ved? Jeg ved blot at fra de målinger jeg har taget gennem årene så ville jeg stadigvæk mene du skulle slippe 1-1.5 kg fedt før du lå lige over de 5 vurderet fra overkropsbillederne :smile: Men som skrevet - tror ikke de billeder yder retfærdighed i forhold til du virker væsket og lyset ikke er godt (bedste lys til billedvurdering er udenfor formiddag/eftermiddag gerne let overskyet ... det giver et langt bedre billede :wink: :wink: :wink:)

Jeg synes det er uhyr interessant hvordan hormoner og fedtaflejringer spiller sammen og glæder mig til der dukker endnu mere forskning op på området - der jo ingen tvivl om der er forskel på folk som der er forskel hos folk på forskellige stadier i deres liv.

Hehehe, tak for tips med billedbelysning :4thumbup:

Ja, who knows hvad min fedtprocent er, er i princippet også ligeglad. Som du pointerer, så er det fremgangen der tæller, ikke så meget det absolutte tal. For folk der ligger med høj BF, kan jeg sagtens forestille mig at det spiller en stor rolle hvad den er på, sådan er det jo altid med ting man ikke har.

Glæder mig bestemt også til at se hvad der sker med forskningen. Poliquin udtalte at han var en del af et studie på US Air Force med n = 10.000, hvor han skulle lave BioSig på dem + blodprøver m.m. så lad os se hvad der kommer ud af det.

p.s. Guarden - jeg kan se på dit BMI du er let overvægtig!! Pas nu på ikke.... :tongue:

:innocent:

I det mindste kommenterede du ikke at jeg havde mindre Gunz end dig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det skulle da så vist også kun være den vestre ... men nu er du jo også et yngre mig så du kan komme efter det :wink:

Hahahaa, yes :superman: Jeg går i hård træning. Er begyndt at lege med barbell one-arm curl + press. Blaster nederste trapz helt groteskt :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hey, blev lige lidt interesseret.

Hvem af jer er vant til at måle skinfolds, og hvilke synes I i så fald er sværest at reproducere?

Min egen erfaring er, at jo tykkere folk er, jo sværere er det (sjovt nok). Der er også stor forskel på hvordan huden føles. Hos nogle føles huden meget "spændt ud", så der skal bruges flere kræfter med pølserne for at få ordentligt fat.

Ellers kan supra-iliaca godt være den, hvor der er størst variation. Er nok også det målepunkt, der ændres hurtigst (min erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Hey, blev lige lidt interesseret.

Hvem af jer er vant til at måle skinfolds, og hvilke synes I i så fald er sværest at reproducere?

Min egen erfaring er, at jo tykkere folk er, jo sværere er det (sjovt nok). Der er også stor forskel på hvordan huden føles. Hos nogle føles huden meget "spændt ud", så der skal bruges flere kræfter med pølserne for at få ordentligt fat.

Ellers kan supra-iliaca godt være den, hvor der er størst variation. Er nok også det målepunkt, der ændres hurtigst (min erfaring)

Synes faktisk, baglår (lige under balden) er den sværeste - især hos dem med hård fedt. Derfor måler jeg også altid omkreds lige under balden, så fremgang kan trackes.

Link to comment
Share on other sites

Dvs. jeg får ikke en trimmet røv af min Buttblaster2000 fra Tv-shop :crybaby:

Nope :wolverine2:

@ Norah: Har du observeret nogle sammenhænge/rækkefølge med hvornår atleter taber fedt fra forskellige områder op til konkurrence?

Og jeg går ud fra at du har eksperimenteret med diverse kosttilskud, var der nogle site-specifikke ændringer du så tendenser i retningen af?

Link to comment
Share on other sites

Nope :wolverine2:

@ Norah: Har du observeret nogle sammenhænge/rækkefølge med hvornår atleter taber fedt fra forskellige områder op til konkurrence?

Og jeg går ud fra at du har eksperimenteret med diverse kosttilskud, var der nogle site-specifikke ændringer du så tendenser i retningen af?

Synes det er meget forskelligt fra person til person! Med en overvægt i tendens til at dem som har lavet interval træning hurtigere er kommet fedtet på maven til livs mens det på benene tilgengæld er blevet mere genstridigt!!

(har lidt en teori om - i hvert tilfælde hos kvinder - at det skyldes at kroppen smart nok låser ammedepoterne ved for "hidsig" kredsløbstræning i forhold til grundform! Så har altid gjort meget i at titrere langsomt op for intervaltræning, hvilket gør trikket!)

Hvis vi snakke undertegnet, så har jeg noteret at jo mere afslappet jeg er blevt omkring diæt, desto hurtigere tynder jeg ud på maven og arme mens ryg og ben taber i samme normale hastighed ... er dog lidt i tvivl om hvorvidt dette skyldes at jeg er kommet mere og mere i bund på mine problemsteder (mave/underamre) for hver diæt? Synes generelt folk holder fedt anderledes når de kommer tilbage efter første diæt... læg som lår holder mindre fedt mens der er en tendens til øget aflejring på overkrop, altså central fedme i stil med øget cortisol, hvilket vel meget godt hænger sammen med det stress du har budt kroppen!!

Den eneste lidt spøjse ting jeg har oplevet var da jeg trænede Karen Louise første år - hun havde altid iPOD strap på den ene arm hvor hun som udgangspunkt lå ens i mm - da diæten så gik igang nåede iPOD armen op på 11 mm forskel! Det kan man da kalde punktforbrænding:smile:

Ang. kosttilskud så har jeg ikke rigtigt noteret mig de store ændringer såfremt personen har brugt det under hele diætperioden - hos de atleter som alligevel har valgt at stoppe eks. et par uger ud før konkurrencen har der ofte været problemer med væskeretention.

Min generelle filosofi i forhold til konkurrencetræning og fedttab er erfaringsmæssigt - ændre aldrig noget som fungere!! Meget simpelt men RIGTIGT mange tror der er bedre og mere effektiver måder at gøre tingene på og skifter desperat regimer 3-4 gange i løbet af en diæt og det giver bare aldrig samme resultat!

Link to comment
Share on other sites

Synes det er meget forskelligt fra person til person! Med en overvægt i tendens til at dem som har lavet interval træning hurtigere er kommet fedtet på maven til livs mens det på benene tilgengæld er blevet mere genstridigt!!

(har lidt en teori om - i hvert tilfælde hos kvinder - at det skyldes at kroppen smart nok låser ammedepoterne ved for "hidsig" kredsløbstræning i forhold til grundform! Så har altid gjort meget i at titrere langsomt op for intervaltræning, hvilket gør trikket!)

Hvis vi snakke undertegnet, så har jeg noteret at jo mere afslappet jeg er blevt omkring diæt, desto hurtigere tynder jeg ud på maven og arme mens ryg og ben taber i samme normale hastighed ... er dog lidt i tvivl om hvorvidt dette skyldes at jeg er kommet mere og mere i bund på mine problemsteder (mave/underamre) for hver diæt? Synes generelt folk holder fedt anderledes når de kommer tilbage efter første diæt... læg som lår holder mindre fedt mens der er en tendens til øget aflejring på overkrop, altså central fedme i stil med øget cortisol, hvilket vel meget godt hænger sammen med det stress du har budt kroppen!!

Den eneste lidt spøjse ting jeg har oplevet var da jeg trænede Karen Louise første år - hun havde altid iPOD strap på den ene arm hvor hun som udgangspunkt lå ens i mm - da diæten så gik igang nåede iPOD armen op på 11 mm forskel! Det kan man da kalde punktforbrænding:smile:

Ang. kosttilskud så har jeg ikke rigtigt noteret mig de store ændringer såfremt personen har brugt det under hele diætperioden - hos de atleter som alligevel har valgt at stoppe eks. et par uger ud før konkurrencen har der ofte været problemer med væskeretention.

Min generelle filosofi i forhold til konkurrencetræning og fedttab er erfaringsmæssigt - ændre aldrig noget som fungere!! Meget simpelt men RIGTIGT mange tror der er bedre og mere effektiver måder at gøre tingene på og skifter desperat regimer 3-4 gange i løbet af en diæt og det giver bare aldrig samme resultat!

Hey Norah.

Tak for din redegørelse, interessant at høre om.

:smile:

G

Link to comment
Share on other sites

Hey, blev lige lidt interesseret.

Hvem af jer er vant til at måle skinfolds, og hvilke synes I i så fald er sværest at reproducere?

Min egen erfaring er, at jo tykkere folk er, jo sværere er det (sjovt nok). Der er også stor forskel på hvordan huden føles. Hos nogle føles huden meget "spændt ud", så der skal bruges flere kræfter med pølserne for at få ordentligt fat.

Ellers kan supra-iliaca godt være den, hvor der er størst variation. Er nok også det målepunkt, der ændres hurtigst (min erfaring)

Kan næsten ikke passe at der er så mange der har holdninger til skinfolds m.m., men ingen der har prøvet at måle. Must be a joke!!!

1506.jpg

anyone????

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Kan næsten ikke passe at der er så mange der har holdninger til skinfolds m.m., men ingen der har prøvet at måle. Must be a joke!!!

1506.jpg

anyone????

Brugte det meget i starten, men gik over til målebånd og kamera, da jeg følte det virkede ligeså godt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom aldrig rigtigt igang med det... tsk tsk.

desuden er jeg ikke alt for vild med for mange målering da mine klienter bliver alt for resulateter orienteret istedet for process orienteret.

Jeg bruger i langt højere grad process orienteret mål overfor min kunder.

Selvom Anne oplever det som et godt redskab at holde målinger af et område op mod at man kommer tidligt nok i seng oplever jeg det som en langt mere relevant at tælle hvor mange gange det lykkes at komme tidligt i seng.

Igennem process orienteret mål kan man højst sandsynligt ikke blære sig med voldsomme før efter billeder, men tilgengæld holder ændringerne.

Hvordan måler i compliance?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg kom aldrig rigtigt igang med det... tsk tsk.

desuden er jeg ikke alt for vild med for mange målering da mine klienter bliver alt for resulateter orienteret istedet for process orienteret.

Jeg bruger i langt højere grad process orienteret mål overfor min kunder.

Selvom Anne oplever det som et godt redskab at holde målinger af et område op mod at man tidligt kommer tidligt nok i seng oplever jeg det som en langt mere relevant at tælle hvor mange gange det lykkes at komme tidligt i seng.

Igennem process orienteret mål kan man højst sandsynligt ikke blære sig med voldsomme før efter billeder, men tilgengæld holder ændringerne.

Hvordan måler i compliance?

Jeg har ikke oplevet nogle klienter endnu, der ikke går både op i resultater (øget FFM/sænket BF) og "livskvalitet".

Jeg arbejder ud fra, at den ændring vi iværksætter sammen skal opfylde 3 parametre:

  • Øget sundhed
  • Øget performance
  • Forbedret kropssammensætning

Jeg har den modsatte erfaring, dvs. mine klienter elsker at blive målt, så jeg minimerer det til 1 gang pr. måned. Dette også for at der kan nå at ske noget.

Hvordan definerer du procesorienteret, og hvordan tracker du fremgang på kropssammensætning?

Jeg får en weekly update over mail, hvor de opsummerer for mig, hvordan det går med deres fokusområde (søvn, morgenmad, workout nutrition, energi) Samtidig træner jeg de fleste minimum 1 gang pr. uge, så tager den også der.

Link to comment
Share on other sites

Hey T.

Hvilken formel bruger du til at tracke FFM/BF ud fra omkreds målinger?

:smile:

Sund fornuft. :tongue:

Størstedelen af dem jeg har hjulpet har enten været svært overvægtige(derfor målebånd og billeder) eller været atleter, hvor fedtprocenten ikke skulle bruges til det store, da de har været i rigtig god form i forvejen. Jeg har kun haft fingrene i en enkelt, hvor fedtprocenten var vigtig, og der brugte vi selvfølgelig bl.a. tangen som redskab.

Så for mit vedkommende handler det om performance. Det nytter jo ikke noget at løbe rundt med en lav fedtprocent, hvis den hæmmer en i at yde det optimale inden for en given sport. Derfor fravælger jeg oftest disse målinger da de også kan blive et forstyrrende element.

Link to comment
Share on other sites

Sund fornuft. :tongue:

Størstedelen af dem jeg har hjulpet har enten været svært overvægtige(derfor målebånd og billeder) eller været atleter, hvor fedtprocenten ikke skulle bruges til det store, da de har været i rigtig god form i forvejen. Jeg har kun haft fingrene i en enkelt, hvor fedtprocenten var vigtig, og der brugte vi selvfølgelig bl.a. tangen som redskab.

Så for mit vedkommende handler det om performance. Det nytter jo ikke noget at løbe rundt med en lav fedtprocent, hvis den hæmmer en i at yde det optimale inden for en given sport. Derfor fravælger jeg oftest disse målinger da de også kan blive et forstyrrende element.

Hehe.. fair nok.

Jeg bruger den heller ikke ved stærkt overvægtige, da det er stort set umuligt at reproducere målingerne. Jo slankere folk er, jo lettere er det at få præcise målinger.

I forhold til performance synes jeg nu det er et OK værktøj, for at holde styr på fremgang i FFM osv., men det kan sagtens blive et forstyrrende element, der ikke skal fylde alt for meget. Ser det nærmere som et ekstra værktøj, men baserer i langt højere grad fremgang ud fra klienters udtryk vedrørende energi, bevægelighed, styrke o. lign.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Jeg har mest haft fat i den normal borger. lette overvægtig men mest af alt i dårlig form, ondt i nakke og ryg.

Min pointe er også at klienterne går for meget op i resultateren istedet for de konkrete ting de skal ændre i forhold til deres livsstil. Jeg prøver ligeledes at minimere det til 1 gang per måned. Jeg plejer også forslå at de stopper med at veje sig dagligt, kigge sig i spejlet osv.

Kommer de i modgang på det resultatet mæssig plan og har man ikke fokuseret nok på de process orienteret mål mangler de redskaber til motivere sig selv til at komme igennem denne periode. Det er jo trods alt ændringer for livet vi arbejder med. Jeg har oplevet de samme mekanismer med et utal af idræts folk.

Jeg definere den processorienteret som den tilgang man har til sit overordnet mål. Fokuser man på målet i sig selv eller fokuser man på de enkelte ting i processen der fremmer målet. Clyde hart beskriver de fint i forhold til mit citat forneden. Enten så løber jeg mit løbe og stoler på den gameplan jeg har ellers fokuser jeg for meget på resultat dvs. at vinde over de andre og ender med at løbe for stærkt.

De resultater orienteret kunder ender altid med at gå for hårdt igang eller at blive skuffet over at der ikke sker noget hurtigt nok. De process orienteret kunder formår at have tålmodig, tag en holistisk tilgang og giv sig til tid at fokuser på de vigtigste ting i processen.

Som ungdomstræner har jeg brugt den samme tilgang. Jeg har tidlig indført at vi som træner team spørg indtil om hvordan de processer orienteret mål gik i forhold konkurrence situation istedet for pladsering. I atletik kan man alligevel aldrig styrer hvem man løbe mod, kunne hvordan man selv løber. De fleste ungdoms piger indenfor atletik vil ofte stop med atletik når de når puberteten fordi de ikke formår at fokuser på processen men istedet for kun ser de undgåelig resultat mæssige fald

Tilgangen er langt fra sexet og heldigvis. Den americaniseret tilgang til fitness behøves jo ikke at gennemsyre alt.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Tilgangen er langt fra sexet og heldigvis. Den americaniseret tilgang til fitness behøves jo ikke at gennemsyre alt.

Uuuh farligt at skrive når jeg læser med. :tongue:

Nu er USA jo ikke "bare" resultatorienteret fitness. Jeg har selv boet i landet og oplevet en stemning, både på det sociale og konkurrencemæssige plan, som man altså ikke oplever ret mange steder i Danmark. Jeg har kun oplevet det i HSK, da det var på sit højeste og det lyder også lidt som om den stemning er ved at være der i "The Gym" i Kbh. Det er når det sociale aspekt op konkurrenceelementer går op i en højere enhed og skaber et miljø, som fremmer udviklingen ikke bare resultatmæssigt, men også på det personlige plan.

Der er danskerne desværre alt for tilfredse med "deres" middelmådighed og det kan nogle gange ærgre mig at der ikke er flere, der sigter lidt højere. Men igen det ligger ikke til vores kultur.

Link to comment
Share on other sites

Det er mere den her ACE orienteret tilgang.

TEST

TRAIN

TEST

hvor der hele skal gå op i kvantitativ målinger.

men jeg kan godt lugt at der sker noget i the GYM. hvis bare man var skades fri og kunne giv den gas så var jeg hoppede med på vognen.

helt enig med middelmådigheds... alt for mange acceptere alt for lidt.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg har mest haft fat i den normal borger. lette overvægtig men mest af alt i dårlig form, ondt i nakke og ryg.

Min pointe er også at klienterne går for meget op i resultateren istedet for de konkrete ting de skal ændre i forhold til deres livsstil. Jeg prøver ligeledes at minimere det til 1 gang per måned. Jeg plejer også forslå at de stopper med at veje sig dagligt, kigge sig i spejlet osv.

Kommer de i modgang på det resultatet mæssig plan og har man ikke fokuseret nok på de process orienteret mål mangler de redskaber til motivere sig selv til at komme igennem denne periode. Det er jo trods alt ændringer for livet vi arbejder med. Jeg har oplevet de samme mekanismer med et utal af idræts folk.

Jeg definere den processorienteret som den tilgang man har til sit overordnet mål. Fokuser man på målet i sig selv eller fokuser man på de enkelte ting i processen der fremmer målet. Clyde hart beskriver de fint i forhold til mit citat forneden. Enten så løber jeg mit løbe og stoler på den gameplan jeg har ellers fokuser jeg for meget på resultat dvs. at vinde over de andre og ender med at løbe for stærkt.

De resultater orienteret kunder ender altid med at gå for hårdt igang eller at blive skuffet over at der ikke sker noget hurtigt nok. De process orienteret kunder formår at have tålmodig, tag en holistisk tilgang og giv sig til tid at fokuser på de vigtigste ting i processen.

Som ungdomstræner har jeg brugt den samme tilgang. Jeg har tidlig indført at vi som træner team spørg indtil om hvordan de processer orienteret mål gik i forhold konkurrence situation istedet for pladsering. I atletik kan man alligevel aldrig styrer hvem man løbe mod, kunne hvordan man selv løber. De fleste ungdoms piger indenfor atletik vil ofte stop med atletik når de når puberteten fordi de ikke formår at fokuser på processen men istedet for kun ser de undgåelig resultat mæssige fald

Tilgangen er langt fra sexet og heldigvis. Den americaniseret tilgang til fitness behøves jo ikke at gennemsyre alt.

Hej Rune,

Jeg har god erfaring med, at jeg på forhånd afstemmer med mine kunder, at jeg som coach har ansvaret for processen, og at processen nok skal bringe kunden til deres mål. Kundens ansvar er at gøre de aftalte ting, som bringer ham/hende til målet, og lade mig vide, hvis noget af det er svært eller motivationen daler, så jeg kan justere processen. Dvs. kunden bliver med det samme orienteret om, at hans/hendes feedback på processen er en nødvendighed for at vi kan arbejde sammen.

Når jeg som coach så har taget ansvaret for processen, så fokuserer klienten automatisk mere på dag til dag oplevelser og adfærd frem for målet, for de stoler på, at sammen skal vi nok nå dertil, og behøver derfor ikke tænke på det hele tiden.

Jeg redegør naturligvis fra starten af, hvordan processen kommer til at forløbe - og at fremgangen vil ske i etapper. Så selvom de i perioder vil stå stille, så er det lidt lige som med ægget, som bare ligger der uden synlige forandring, og pludselig - BANG, så kommer der en helt veludviklet kylling ud.

Målingerne giver så et udgangspunkt for min feedback til kunden, og det hjælper os med at se, om processen skal justeres, samt giver kunden lejlighed til at komme med sin feedback. Så jeg har faktisk sjældent stødt på kunder, der lægger for stærkt ud og går døde i det, for jeg afstemmer nøje de tiltag, som de skal implementere, ift. hvilken fase i processen vi befinder os i (på baggrund af motivation, parathed og viljen til forandring osv.).

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share