Dødløft..


Martin G
 Share

Recommended Posts

Når ens center, så som fitness world, har så shitty udstyr, at dødløft bliver en rigtig pain in the ass (næsten bogstaveligt talt), hvad gør man så?

Jeg får sindsygt ondt i ryggen, når jeg skal helt ned og sætte mig på røven for at kunne få benene ordentligt ind under kroppen, når skiverne, som man sætter på stangen er så små som de er (set ift. eleiko udstyr er de jo ligefrem latterligt små)

Vil jeg med fordel kunne prøve med sumo dødløft i stedet, eller hvad synes i jeg bør gøre?

For dødløft er helt sikkert noget, som jeg savner helt vildt og har trænet meget førhen (er lige startet op igen)

Nægter at skulle hen og have fat i et bælte for at kunne køre øvelsen ordentligt.

Kan ofte se, at mange i centret ikke lader vægtstangen ramme jorden, men det er svært, hvis man gerne vil bruge quads og glutes i sit løft.

Fyr løs med jeres dejlige erfaringer :smile:

Link to comment
Share on other sites

1 skift center

2 put skiver under

1. Knap så brugbart svar, da det jo er indlysende, hvis man har mulighed for det.

2. Mere brugbart, dog lidt træls, når skiverne er så små som de er, så er det svært at ramme osv. Men må prøve det, hvis der ikke er andre løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Tja et spørgsmål om priotet, jeg cykler faktisk selv 10 km for at komme til en god styrkeklub hvor der er eleiko stænger, og hvor ingen stiller spørgsmål når man smider 150 kilo i gulvet, og det er selvom jeg bor 3 min fra et SATS center.

Så du må vel bare lære at leve med det shitty udstyr i fitness world

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Tja et spørgsmål om priotet, jeg cykler faktisk selv 10 km for at komme til en god styrkeklub hvor der er eleiko stænger, og hvor ingen stiller spørgsmål når man smider 150 kilo i gulvet, og det er selvom jeg bor 3 min fra et SATS center.

Så du må vel bare lære at leve med det shitty udstyr i fitness world

Dine begrænsede evner til at perspektivere betyder ikke, at jeg behøver forklare mig yderligere, så dette vælger jeg ikke at gøre.

Der ligger 5 centre i Odense centrum, hvis det var dovenskab der var problemet, så havde jeg været godt dum..

Er da glad for, at du har styr på dine prioriteter. Har jeg bestemt også.

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

Lader være med at træne dødløft.

Der findes et hav af alternativer der er mindst lige så gode.

Vil du træne dødløft ja så find et andet center. Kan ikke se hvorfor det ikke kan være et alternativ. Du er vel ikke stavnsbundet til Shitness World? Selvom Shitness world er tæt på det ringeste center jeg nogensinde har prøvet at træne i, så kan du sagtens blive stor og stærk uden den.

Kan ofte se, at mange i centret ikke lader vægtstangen ramme jorden, men det er svært, hvis man gerne vil bruge quads og glutes i sit løft.

Sådan kan man sagtens kører. Øvelsen hedder bare noget andet. Rumænsk, stiffleged osv. Quads rammer du jo fint i squat.

Link to comment
Share on other sites

Lader være med at træne dødløft.

Der findes et hav af alternativer der er mindst lige så gode.

Vil du træne dødløft ja så find et andet center. Kan ikke se hvorfor det ikke kan være et alternativ. Du er vel ikke stavnsbundet til Shitness World? Selvom Shitness world er tæt på det ringeste center jeg nogensinde har prøvet at træne i, så kan du sagtens blive stor og stærk uden den.

Sådan kan man sagtens kører. Øvelsen hedder bare noget andet. Rumænsk, stiffleged osv. Quads rammer du jo fint i squat.

*Suk* Jo, jeg er desværre bundet til det center! Men grund er personlig og ikke noget der rager offentligheden.

Må træne stiflegged og hyperextensions og kombinere det med tunge barbell rows. så. Giver dog sumo en enkelt chance. Rack pulls kan de kun tilbyde i smith, men det er vel suicide for ens ryg?

Hvad med hack squat, hvor effektiv er den til at træne ryggen, glutes og quads op?

Kan ikke træne squat grundet mine knæ....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige kommet hjem fra en træning i FW, hvor jeg var med en ven der har "træn-2 for 1 pris" abonnement, pga. jeg ikke havde lyst til at tage de 10 km. jeg tager til og fra træning til hverdag - på cykel!

Jeg kørte dødløft fra skiver, netop fordi de skiver de har er mindre i diameter end normalt. 2x20 kg under hver side af stangen, og så bare rykke løs. Det var da langt fra optimalt, i forhold til de stænger og skiver jeg normalt træner med, men lad være og piv, og træk nu bare. Grunden til jeg smed skiver under, var også fordi jeg kører dødløft m. elevated bar pt.

Men konventionelt dødløft er ikke end all be all, så hvorfor ikke bare samle dem op fra jorden og tænke på det som dødløft fra en box. Det er måske for hårdt?!

Link to comment
Share on other sites

Du er usædvanligt god til at tage imod råd, hvad vil du have folk til at sige?

Læser dit indlæg som kraftigt ironisk. Ret mig, hvis jeg tager fejl.

Der givet to konkrete råd udover det latterlige "skift center", som jeg for 117 gang stadig ikke kan: "Smid skiver under" og har tænkt mig at prøve det, men fungerer det ikke, så må jeg gøre som jeg selv nævner, da jeg ikke har fået andre alternativer stukket i hånden fra andres side af.

Har ydermere nævnt i min første post, at jeg får ondt i ryggen af at hente den som ved boxed deadlift, så kan absolut ikke se, hvordan jeg modsætter mig nogensomhelst råd, heller ikke det med at køre dødløft uden at lade stangen røre jorden.

Måske er problemet nærmere, at folk ikke VIL læse, hvad jeg beder om hjælp til?

Jeg spørger ikke efter et nyt center, jeg spørger ikke om jeg er et tudefjæs fordi jeg får ondt af at hente stangen helt nede ved jorden, når jeg prøver på at køre øvelsen korrekt (hvilket måske er latterligt, for dødløft skal jo bare køres med hovedet under armen og så bare BOOM derudaf.)

Lad mig skære det ud i pap: Savner alternativer til dødløft, som kan udføres med FWs små stænger og begrænsede udstyr, eller en løsning på, at skiverne er så små.

Indtil videre har i givet følgende løsningsforslag:

Smid skiver under

Kør øvelsen uden at lade den ramme jorden (løser ikke problemet med, at det stadig gør ondt at hente den første gang, men det skal jeg måske bare ignorere?)

Selv er jeg kommet med at køre rack pulls i smith i stedet, hvis det kan godkendes af nogen med større fysiologisk indsigt end jeg selv, køre stiflegged, hyperextensions eller barbell rows.

Lad os tage den derfra, og vil meget gerne have mig frabedt at diskussionen skal drejes over på om jeg er for doven til at finde et nyt center, for stort et tudefjæs til at køre øvelsen eller hvad man nu ellers kan finde på. Lad os holde det fagligt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med øvelser som box-squat, Stifflegged og romanian deadlifts, glute-ham raises, goodmornings, hyperextensions, som du selv siger.

Hack-squat skal du ned og hente i den samme højde alligevel.

Har selv haft problemer med, at hente dødløft helt nede i kælderen, men er så småt ved at få det rettet. Se om du kan finde årsagen til smerterne ved det lave dødløft.

PS. At smide skiver under er en fremragende løsning til din problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med øvelser som box-squat, Stifflegged og romanian deadlifts, glute-ham raises, goodmornings, hyperextensions, som du selv siger.

Hack-squat skal du ned og hente i den samme højde alligevel.

Har selv haft problemer med, at hente dødløft helt nede i kælderen, men er så småt ved at få det rettet. Se om du kan finde årsagen til smerterne ved det lave dødløft.

PS. At smide skiver under er en fremragende løsning til din problemstilling.

Super post og til søren Ws orientering, var det lige præcis sådan en post, som jeg efterlyste.

Umiddelbart taler i for, at det med skiverne er den bedste af alle løsningerne, så selvom det er ikke er det mest praktiske, er det det som jeg vil gøre.

Tak for svarene. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

:tongue:

Du kunne jo også lave en goodmorning variant i stedet. Dødløft er ikke et absolut krav for at opnå en stærk lænd, selv om det hjælper godt på vej.

Ellers har dit center måske nogle stepbænke? Jeg kører selv rackpulls fra førnævnte med god success - selv om "shitness" world nok vil kigge underligt på dig.

Hacksquat kan jeg se er blevet nævnt - kunne også være en mulighed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner selv bl.a. i fitnessdk, men det er vist præcis de samme technogym-skiver de har i fitnessworld kæden...

Har tre forslag:

Forslag 1: Køb to Eleiko skiver i korrekt diameter og tag dem med under armen... Eleiko laver dem helt ned til 2,5 Kg!!! (Og man kan jo altid sætte lidt tape over vægt-angivelsen hvis det er for pinligt at medbringe sine egne 2,5 kg skiver... :w00t: Fra Eleiko's katalog (http://www.eleikosport.se/weightlifting/admin/files/20080908144528.pdf) :

Eleiko competition/ technique disc

Calibrated according to IWF standard.

450 mm diameter and 50 mm hole.

Two year warranty.

Art No 121–0050 = 5 kg = white

Art No 121–0025 = 2,5 kg = red

Forslag 2: Jeg kiggede for nogen måneder siden ind i det relative nye fitnessworld i Valby og der havde de nogen ny-designet 20 kg technogym-skiver der så ud til at være i den korrekte diamter. Måske kan du overtale dit center til at indkøbe sådan et par stykker...

Forslag 3: Selv havde jeg præcis samme problem som du har. Men masser af dyb front squat, dyb almindelig squat, dyb lunges o.l. gav mig efterhånden en smidighed der gør det muligt for mig at lave dødløft med den lidt mindre diameter på technogyms 20 kg skiver... Og det endda med en pæn teknik med "låsestilling" med lidt svaj i lænden og brystet oppe.

Den øgede dybde går sikkert lidt udover min max, men jeg er da oppe på nogle få gange at have løftet 171 kg med de skiver (4x20 kg på hver side + en stang på ca. 11 kg...) I virkeligheden er mit største problem ikke mere den mindre diameter på skiverne, men dét at få nasset 6 eller 8 stk 20 kg skiver over til mig - stjæler både fra bænkpress og squatstativet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lige et P.S. :cool:

De nye technogym-skiver som så ud til at have en diameter på de obligatoriske 45 cm er vist dem her:

- FA20/FB20 URETHANE BELAGTVÆGTSKIVE 50/28 MM - 20 KG 743,-

Inspireret af denne tråd vil jeg prøve om jeg kan få mit fitnessdk til at indkøbe sådan et par stykker... :blush:

... og så har jeg lige set et sted at de "gamle" technogym-skivers diameter vist er 37,5 cm... Det passer vel meget godt. Så starter man altså sine dødløft 3,75 cm lavere end standard - lyder ikke af meget, men det kan godt mærkes i ryggen når vægten skal op fra gulvet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share