Max en halv liter mælk om dagen for voksne mennesker


ThomasNA
 Share

Recommended Posts

Stod (som sædvanlig) og snakkede helse og træning med min gamle kammerat fra gymnasiet, som også er ultra helsefreak (og fys.stud på 6. semester). Han påstod at nyeste studier viste, at mere end 500ml mælk om dagen ikke var sundt. Argumenterne kan jeg ej huske.. men han ville sende noget litteratur, men har ikke haft tid til at finde noget til mig.

Er der nogen der kender til dette?

Link to comment
Share on other sites

Stod (som sædvanlig) og snakkede helse og træning med min gamle kammerat fra gymnasiet, som også er ultra helsefreak (og fys.stud på 6. semester). Han påstod at nyeste studier viste, at mere end 500ml mælk om dagen ikke var sundt. Argumenterne kan jeg ej huske.. men han ville sende noget litteratur, men har ikke haft tid til at finde noget til mig.

Er der nogen der kender til dette?

Hvad menes der med ikke sundt? at man ikke kan optage/udnytte mere end ½ liter eller at det skulle være skadeligt. Under alle omstændigheder må det afhænge af kropsstørrelse hvis det overhovedet har noget på sig.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt havde jeg indtaget en mindre del alkohol, så jeg kan ikke uddybe yderligere, men det er tilsyneladende noget de lærer på ergo- og fysioterapeutuddannelsen.

Det skal tages med et gran salt så, jeg træner lidt sammen med en ergoterapeut, han squatter i shox :/

Link to comment
Share on other sites

Who cares hvad de lærer om ernæring på de uddannelser.

Så må du til folk der er specielt uddannede inden for emnet og har en fornbuftig biokemisk viden og uddannelse i at læse videnskabelige artikler kritisk.

Jeg kan sagtens komme med argumenter for hvorfor mælk er usundt, men who cares?

Link to comment
Share on other sites

Who cares hvad de lærer om ernæring på de uddannelser.

Så må du til folk der er specielt uddannede inden for emnet og har en fornbuftig biokemisk viden og uddannelse i at læse videnskabelige artikler kritisk.

Jeg kan sagtens komme med argumenter for hvorfor mælk er usundt, men who cares?

Jeg vil da gerne høre dem - hvis du ikke har noget imod det.

Hende Bernadette helsesjov, der har skrevet 'kerne sund familie', mener jo f.eks. at det er årsag til alverdens ulyksagligheder, og at man lige så godt kan ligge sig i hullet hvis man drikker meget (ko)mælk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da gerne høre dem - hvis du ikke har noget imod det.

Hende Bernadette helsesjov, der har skrevet 'kerne sund familie', mener jo f.eks. at det er årsag til alverdens ulyksagligheder, og at man lige så godt kan ligge sig i hullet hvis man drikker meget (ko)mælk.

Hvorfor bekymre sig om hvad den kvaksalver skriver?

Komælk indeholder meget sukker. Sukker vil det altid være godt at minimere indtaget af.

Derudover er mælkeprodukter nogle af de mest insulinogene fødevarer der findes. Det har aldrig været smart at rende rundt og booste insulin hele tiden.

Dertil kommer at mælk er flydende fødevare og ikke er mættende på samme måde som fast føde. Derfor kan mælk medføre vægtstigning.

Mælkefedt ændres af homogeniseringsprocessen. Dette gør at mælkefedt fra homogeniserede produkter er mere skadelige for hjertekarsystemet end almindelig mættet fedt (inklusiv mættet fedt fra umomogeniseret mælk). Populært sagt slås fedtpartiklerne i stykker og dette gør at fedtet i mælkeprodukter der er homogeniseret i højere grad kan sætte sig på indersiden af dine kar, hvis du er prædisponeret for dette.

Pasteurisringen foregår af samme årsagt som vi pasteuriserer æg. Risikoen for bakterieinfektioner fra fødevaren. Der er nogle fordele ved at indtage "raw" mælkeprodukter, men fordelene er så små at man er idiotisk hvis man vælger disse fordele med risiko for voldsom skade på sit helbred ved ikke pasteuriseret mælk.

Link to comment
Share on other sites

Det skal tages med et gran salt så, jeg træner lidt sammen med en ergoterapeut, han squatter i shox :/

:freaked:

Ptpoul: Thx for clearing that out. Jeg tror bare jeg vil drikke min mælk som jeg har lyst til, og lade være med sådanne diskussioner når promillen er over 1.

Link to comment
Share on other sites

Mener at have læst et sted (kan ikke lige huske hvor), at proteinerne normalisere sig igen efter opvarmning, lidt lige som metaller. Strukturen i proteinet ændre sig godt nok under opvarmning, men normalisere sig igen ved naturlig nedkøling.

er ikke 100% sikker på dette - men kan da lige prøve grave lidt i det.

Link to comment
Share on other sites

Mælkefedt ændres af homogeniseringsprocessen. Dette gør at mælkefedt fra homogeniserede produkter er mere skadelige for hjertekarsystemet end almindelig mættet fedt (inklusiv mættet fedt fra umomogeniseret mælk). Populært sagt slås fedtpartiklerne i stykker og dette gør at fedtet i mælkeprodukter der er homogeniseret i højere grad kan sætte sig på indersiden af dine kar, hvis du er prædisponeret for dette.

Kilde?

Link to comment
Share on other sites

Hende Bernadette helsesjov, der har skrevet 'kerne sund familie', mener jo f.eks. at det er årsag til alverdens ulyksagligheder, og at man lige så godt kan ligge sig i hullet hvis man drikker meget (ko)mælk.

OMG..jeg er en doed mand :tongue:

Jeg drikker mindst 2 og op imod 4 liter om dagen. Mest fordi jeg kan lide det, men ogsaa som det bedste alternativ til at holde vaegten oppe. Jeg er dog ved godt helbred...skulle jeg mene :cry:

Link to comment
Share on other sites

Pasteurisringen foregår af samme årsagt som vi pasteuriserer æg. Risikoen for bakterieinfektioner fra fødevaren. Der er nogle fordele ved at indtage "raw" mælkeprodukter, men fordelene er så små at man er idiotisk hvis man vælger disse fordele med risiko for voldsom skade på sit helbred ved ikke pasteuriseret mælk.

Mener nu heller ikke, at upasteuriseret mælk eller mælkeprodukter er tilladt i DK. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Mht problematikken om homogenisering (som sådan set er reel nok)

Drik skummetmælk (der er fedtmængden så lille at det ikke betyder alverden) eller hold jer til uhomogeniseret mælk ( lidt dyrere men smager meget bedre)

jeg har læst Ninkas bog, men som jeg ser det ser hun på hvilke problemer mælk har for folk med laktose intolerance og overfører det på alle. mange af de forsøg der er lavet med mælk hvor det skulle være skadeligt er lavet på befolkningsgrupper der ikke har samme laktosetolerans som os "nordboere"

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener der er kommet en lille åbning for råmælksost, men hæng mig ikke op på det.

Det er korrekt. Mejerier kan få særlig tilladelse fra Fødevarestyrelsen til at fremstille råmælksoste. Hinge Mejeri fremstiller råmælksoste og Arla overvejer det vistnok.

Link to comment
Share on other sites

Mælkefedt ændres af homogeniseringsprocessen. Dette gør at mælkefedt fra homogeniserede produkter er mere skadelige for hjertekarsystemet end almindelig mættet fedt (inklusiv mættet fedt fra umomogeniseret mælk). Populært sagt slås fedtpartiklerne i stykker og dette gør at fedtet i mælkeprodukter der er homogeniseret i højere grad kan sætte sig på indersiden af dine kar, hvis du er prædisponeret for dette.

Kilde? Anyone?

Link to comment
Share on other sites

British Journal of Nutrition (2007), 97 : 598-610 Cambridge University Press

On the supposed influence of milk homogenization on the risk of CVD, diabetes and allergy

Marie-Caroline Michalski

Homogenization changes the organization of milk components by decreasing the size of milk fat globules, on which caseins become the main protein fraction adsorbed instead of the native MFGM. However, the present review shows that there is still no clearcut evidence about the impact of these structural changes on some health properties of milk such as CVD, diabetes and allergy. The effects of milk homogenization and heating regarding the bioactivity of casein peptides and MFGM proteins and lipids, and the cardiovascular impact of milk consumption, remain to be elucidated. Further studies should aim to dissociate heat treatment from homogenization effects. It also appears necessary to compare the digestion and health effects of milk products containing fat droplets with different size and interface composition (native MFGM or fragments thereof, native micellar casein, sodium caseinate, whey protein isolate, phospholipids etc.).

More generally, milk contains bioactive proteins, polypeptides, peptides, lipids (cholesterol, phospholipids such as sphingomyelin, conjugated linoleic acid, gangliosides and cerebrosides), oligosaccharides, hormones and growth factors, as well as additives (vitamin D, n-3 fatty acids in some brands), bacteria, and possible traces of endotoxins, antibiotics, detergents/disinfectants and pesticides/insecticides; however, their possible activation, alteration or inactivation due to dairy processes are not well known. In this respect, the effect of new alternative processes for milk preservation should be studied regarding their putative impact on milk-related health properties. The use of high hydrostatic pressure treatment is presented as an advantageous alternative to the usual heat treatments (Langley-Danysz, 1993; Trujillo et al. 2002). Another widely used method in Canada and Scandinavia is removal of bacteria from skimmed milk using microfiltration (Pafylias et al. 1996; Lindquist, 1998; Saboya & Maubois, 2000; Sachdeva et al. 2001). The fat source in microfiltered milk is still homogenized cream because using unhomogenized cream would rapidly lead to a cream layer disliked by most consumers. The impact of these technologies on milk health value needs to be further explored.

As suggested by Walzem et al. (2002), food and nutrition research should move beyond the description of food ingredients as delivering only essential nutrients and develop a mechanistic understanding of the interactions between dietary components and the metabolic and physiological properties of the gastrointestinal tract. In this respect, we feel that studies dealing with the health properties of milk and dairy products should take their physico-chemical properties and the ultrastructure of milk fat into account as relevant parameters, since they affect digestion metabolism. It is thus of the utmost importance in clinical studies that the technological treatments applied to the food products be described. This research would benefit from interdisciplinary studies with the aim of completing nutritional knowledge, further optimizing dairy processes (especially in the field of infant nutrition) and even developing adapted products for patients suffering from gastrointestinal disease, allergy or metabolic syndrome. In the current context of obesity and allergy outbreaks, studies on the impact of processing parameters (homogenization, heating, whipping, cheesemaking etc.) and physico-chemical structure (fat ultrastructure, interface and protein matrix composition etc.) on the nutritional and health value of milk and dairy products would help to design products meeting three major objectives: shelf-life, taste and health value.

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi så en kilde, der bl.a. siger "..the present review shows that there is still no clearcut evidence about the impact of these structural changes on some health properties of milk such as CVD, diabetes and allergy."

Med andre ord taler denne kilde mod, at der skulle være en sammenhæng mellem homogeniseret mælk og CVD (hjerte-kar sygdomme). Måske vi kunne få ptpoul på banen med en kilde eller to, der bakker hans påstand op om at:

"..fedtet i mælkeprodukter der er homogeniseret i højere grad kan sætte sig på indersiden af dine kar, hvis du er prædisponeret for dette."

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ernæringsuddannet så selv hvis jeg fandt kilder, ville jeg ikke kunne læse dem kritisk.

Ved bare hvad min ernæringsvejleder siger og hvad andre professionelle på området har fortalt mig. Der er åbenbart ting for og imod. Dejligt at have det fremme i lyset :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord taler denne kilde mod, at der skulle være en sammenhæng mellem homogeniseret mælk og CVD (hjerte-kar sygdomme). Måske vi kunne få ptpoul på banen med en kilde eller to, der bakker hans påstand op om at:

Nej. Den taler ikke mod en sammenhæng, blot at der indtil videre ikke har kunnet påvises en sammenhægn.

Absence of evidence is not evidence of absence.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Jeg synes, at det er en spændende tråd.

Det følgende bygger på hukommelse. Jeg kan ikke henvise til nogle kilder.

Førhen var der uenighed om, om homogenisering var skadelig eller ej. Personligt er jeg glad for homogeniseringen, da jeg synes, at det er dejligt, at fedtet bliver fint fordelt.

Nogle alternative personer har vist snakket om, at mælk skulle være SLIMDANNENDE. Hvad de mener med dette, ved jeg ikke.

Jeg er ikke sikker. Men det vil ikke forbavse mig, hvis nogle alternative kostvejledere mener, at vi helt bør undgå mælk. De mener, at ½ liter mælk er for meget.

Som sagt kan jeg ikke dokumentere overstående.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Stod (som sædvanlig) og snakkede helse og træning med min gamle kammerat fra gymnasiet, som også er ultra helsefreak (og fys.stud på 6. semester). Han påstod at nyeste studier viste, at mere end 500ml mælk om dagen ikke var sundt. Argumenterne kan jeg ej huske.. men han ville sende noget litteratur, men har ikke haft tid til at finde noget til mig.

Er der nogen der kender til dette?

Det lyder lidt som en misforståelse, at det som det sygeplejersker og medicinere bliver lært: Mælk/calcium hæmmer jern-optaget! Derfor kan regnes usundt med for meget mælk. Men bare spis lidt spinat uden at drikke mælk ;-)

NB: http://209.85.129.132/search?q=cache:5DiXO...lient=firefox-a

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share