Løbebånd vs løb i det fri


batman281
 Share

Recommended Posts

Hey !

Er det rigtig når jeg påstår at en løbetur på løbebånd med eksempelvis 13 km/t føles hårdere end hvis du

tager turen i det fri ?

Nu er der selvfølgelig forskel på løbebånd og de omgivelser du er i men her snakker vi generelt. Er der noget om snakken.

Nej, teoretisk er naturligt løb faktisk hårdere end løb på løbebånd...

Der har været nogle gode diskussioner omkring emnet tidligere heriden - prøv at søg efter dem!

Link to comment
Share on other sites

Nej, teoretisk er naturligt løb faktisk hårdere end løb på løbebånd...

Der har været nogle gode diskussioner omkring emnet tidligere heriden - prøv at søg efter dem!

Er det kun teoretisk at det er hårdere? Jeg ser det også praktisk hårdere da vi trods alt ikke kun arbejder med kraft og acceleration af volumen rent teoretisk - det kan opserveres og måles, så derved mener jeg at det er hårdere at løbe i det fri.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun teoretisk at det er hårdere? Jeg ser det også praktisk hårdere da vi trods alt ikke kun arbejder med kraft og acceleration af volumen rent teoretisk - det kan opserveres og måles, så derved mener jeg at det er hårdere at løbe i det fri.

Nej.. dårlig formulering fra min side! Teorien og praksis stemmer ofte overens (omend ikke altid)!

Link to comment
Share on other sites

Ved løb med lave hastigheder er der ikke den store forskel men efterhånden som hastigheden stiger så vil forskellen blive større da vindmodstanden begynder at bidrage til energiforbruget.

Lidt forsimplet kan man sige følgende:

0-15 km/h: lige hårdt på bånd som jorden.

15-? km/h: Lettere at løbe på bånd.

Link to comment
Share on other sites

Syntes helt klart personligt at det er hårdere at løbe i det fri, end på et bånd.

Min egen lille teori bygger på, at du jo som sådan ikke bruger kræfter på andet end at løfte dine fødder, og hive dem frem på båndet, når du løber på et bånd.

Løber du udenfor, må der vel også gå noget energi til at skabe fremdriften, som motoren i båndet skaber i dem...

Eller er jeg helt fra den?

Link to comment
Share on other sites

Syntes helt klart personligt at det er hårdere at løbe i det fri, end på et bånd.

Min egen lille teori bygger på, at du jo som sådan ikke bruger kræfter på andet end at løfte dine fødder, og hive dem frem på båndet, når du løber på et bånd.

Løber du udenfor, må der vel også gå noget energi til at skabe fremdriften, som motoren i båndet skaber i dem...

Eller er jeg helt fra den?

At løfte fødderne og hive dem frem på båndet er vel også at skabe fremdrift så jeg tror det passer nogenlunde med en løbetur udenfor. Forskellen er vel ganske simpelt vindmodstanden samt det faktum at man oftest ved løbebånd løber på en flad rute, mens man uden for oftest vil komme ud for skiftende underlag og stigningsgrader.

Link to comment
Share on other sites

Det ER hårdere at løbe i det fri. Da terrænet er kuperet, bruger du mange flere leder i fødderne, hvilket er hårdere. Som tidligere nævnt, kan vindmodstanden også gøre friløb hårdere. Udover at det er hårdere, følger der også en række fordele med. F.eks. træner du faktisk dine øjne, når du løber i det fri. Om det er fordi du hele tiden skal holde øje med små ujævnheder i jordoverfladen, ved jeg så ikke. :)

Link to comment
Share on other sites

Syntes helt klart personligt at det er hårdere at løbe i det fri, end på et bånd.

Min egen lille teori bygger på, at du jo som sådan ikke bruger kræfter på andet end at løfte dine fødder, og hive dem frem på båndet, når du løber på et bånd.

Løber du udenfor, må der vel også gå noget energi til at skabe fremdriften, som motoren i båndet skaber i dem...

Eller er jeg helt fra den?

Man kan snyde monster meget på et løbe bånd som køre hurtigt, lidt store skridt eller lidt mere lodret spring i løbet giver plads til løbebåndet kan susse under en. Ergo nemere :firebounce:

Jeres teorier er forkerte. Da løbebåndet bevæger sig bagud i forhold til løberetningen, må man nødvendigvis modvirke dette med en fremadrettet kraft når man sætter af, ellers ville man hurtigt ryge af. Hvis I er i tvivl kan I jo prøve nøjes med at hoppe op og ned på løbebåndet og se hvor hurtigt I ryger af, evt. samtidig bemærke at I ikke har flyttet jer 1 mm i forhold til jeres position på løbebåndet. Forskellene på "hårdheden" af løb på løbebånd og i det fri skal findes i vindmodstand, kuperet terræn og underlag, der er ingen forskel rent løbemekanisk (hvis det er et ord).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i, at det med at løbebåndet suser afsted under én, mens man er i luften, ikke er et argument der holder vand. I tidligere tråde har der været lange udredninger om, hvorfor dette ikke giver nogen fordel.

Min egen træning er fordelt ca. 50/50 på løbebånd og udenfor. Mærkværdigvis er min opfattelse, at det er hårdest at løbe på løbebånd. Jeg vil anslå at den oplevede forskel ligger på ca. 5-10 sek/km for mit vedkommende.

Jeg har dog ofte overvejet, om det kan have noget at gøre med "kalibreringen" af løbebåndet (passer tælleren 100% med båndhastigheden). Nogen der evt. har erfaringer med om der er individuelle forskel på løbebånd?

Link to comment
Share on other sites

Ved samme kraft i afsættet tilbagelægger man længere afstand mens man er i luften på løbebånd end ved løb i det fri simpelthen fordi vindmodstanden i det fri bevirker at afsættets kraft skal kæmpe mod vinden den korte tid man er "airborne" hvilket giver kortere skridtlængde. - Så den manglende vindmodstand giver oplevelsen af at man svæver henover båndet - den samme fornemmelse kan man få udendørs hvis man løber i kraftig medvind (så kraftig at nettovindmodstanden er 0)

edit: Kroppen skal selvfølgelig også kæmpe med vindmodstanden når man ikke er "airborne" men det opleves tydeligst når man er i luften, fordi man her ikke kan skabe fremdrift men kun bliver sat ned i fart.

Edited by Lithium
Link to comment
Share on other sites

Ved samme kraft i afsættet tilbagelægger man længere afstand mens man er i luften på løbebånd end ved løb i det fri simpelthen fordi vindmodstanden i det fri bevirker at afsættets kraft skal kæmpe mod vinden den korte tid man er "airborne" hvilket giver kortere skridtlængde. - Så den manglende vindmodstand giver oplevelsen af at man svæver henover båndet - den samme fornemmelse kan man få udendørs hvis man løber i kraftig medvind (så kraftig at nettovindmodstanden er 0)

edit: Kroppen skal selvfølgelig også kæmpe med vindmodstanden når man ikke er "airborne" men det opleves tydeligst når man er i luften, fordi man her ikke kan skabe fremdrift men kun bliver sat ned i fart.

Du overvurderer vindmodstanden, og den er der nu ikke kun mens man ikke har kontakt med jorden.

Link to comment
Share on other sites

Du overvurderer vindmodstanden, og den er der nu ikke kun mens man ikke har kontakt med jorden.

Det synes jeg nu ikke jeg gør - du kan jo prøve at tage ud og løbe i medvind en dag det blæser 10-15 km/t - det opleves væsentligt nemmere end på en vindstille dag (eller en tur med strid modvind)

Nu er det jo forskelligt hvor meget impact en faktor skal gøre på ens løbetider før det opleves som væsentligt men blæsevejr kan nemt give 5 % dårligere eller bedre tid på en 10 km løbetur f.eks

Som skrevet under "edit:" Vindmodstanden påvirker selvfølgelig også den fremadrettede kraft selv når fødderne er på jorden -

EDIT:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...6&title=art

De fleste der løber kender dog godt til, at det kan betale sig at ligge i læ af andre løbere. Denne effekt forøges når hastigheden stiger og når der er modvind, mens der ved lave hastigheder i vindstille vejr stort set ikke er nogen gevinst ved at ligge i læ. Beregninger på 1500m løb på 4:00 min viser at en løber der ligger i læ af en anden i vindstille vejr kan spare op til 6% i energiforbrug, hvilket svarer til ca. 1 sekund pr. 400m hvis løberen løb alene.

altså er det ikke uvæsentligt (for mig om ikke andet) om man løber i læ (løbebånd) eller løber i det fri

Edited by Lithium
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt klart af den overbevisning at løb ude er hårdere end løb på løbebånd. Der er som tidligere sagt nogle faktorer men den jeg mærker mest til er underlaget, asfalt er meget hårdere end på løbebåndet hvilket giver større belastninger i hele kroppen og derved os større risici for skader (har ingen dokumentation, men det giver mening). En væsentlig forskel jeg har oplevet er at når jeg løber ude får jeg ofte side stik og må da stoppe op med at løbe, det har jeg aldrig oplevet på et løbebånd. På løbebåndet kan jeg uden problemer løbe 5 km, ude i det fri har jeg aldrig løbet 5 km uden at gå i perioder, på løbebåndet kan jeg klare den med 9 km i timen i lange perioder og så jogger jeg med 6 km når jeg har brug for et break. Tror hele forklaringen ligger i underlaget, hvis nogen har prøvet at løbe i sand så kender de hvor hårdt det er, det samme føler jeg til en grad at asfalt er til sammenligning med løbebånd. Noget andet er at man laver mere monotone bevægelser på et løbebånd, i naturen "drejer" man ind på siddeveje osv, ikke bare lige vej. Det gælder os på et stadion som jeg har løbet på flere gange, der ændrer man lidt på måden man løber når man løber rundt om banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber både ude som inde. Løbebåndet er et, syntes jeg, godt affjedret type. Jeg løber på random mode, hvor båndet stiger/daler i konstante intervaller, lige p.t. op til 4% stigning. Temperaturen i lokalet er ca. 18 grader celsius, og ingen luftmodstand eller medvind. Omgivelserne er de samme, uanset om jeg løber i 5 minutter eller 1 time. Hastigheden afhængig af mit "humør", men omkring 10 - 12,5 km/t. Når jeg skal have et afbræk, og vejret er til det på dette tidspunkt, så er det udenfor, og det er hårdt på en anden måde, her går det op og ned, nogen gange medvind, andre gange modvind. Omgivelserne giver "aha"-oplevelser. Temperaturen afhængig af årstiden. Farten omkring 10 - 12,5 km/t.

Og hvad vil jeg så med det: Det er to forskellige måder at dyrke sin motion på, løbebåndet kan jeg følge med på hastigheden, presse mig selv, udenfor kunne jeg bruge mit pulsur, men gør det ikke? fordi jeg føler faktisk at det er en lille smule hårdere både fysisk og psykisk at løbe indenfor, fordi jeg skal koncentrere mig mere om at holde en jævn fart, også på stigningerne, holde mig centreret på båndet (coretræning?) har ingen gavn af medvind, ingen hjælp at hente efter en stigning, altså ned af bakke. Skal kunne distrahere fra disse intetsigende omgivelser, og stadig motivere mig selv, endda i fast rytme, men presser mig selv konstant! Så udendørs løb bruger jeg mere til restitution/afstresse. Nyder årstidernes omskiftelighed, nyder medvinden, også ned af bakkerne, hvor man "slapper" lidt af grundet frihjul? Konklusion. Det er hårdt at løbe på bånd, især hvis man bruger de funktioner der er indbygget i de fleste modeller. Ang. hårdhed? Asfalt er hård, det er det jeg løber på udendørs, men løbebånd ER forskellige, har prøvet modeller, der er ekstremt hårde. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Den største forskel på løb på bånd og i det fri ligger i det psykologiske; i det fri skal du hele tiden selv sørge for at holde dig "i gang" og være "på" (motiveret) for at holde tempoet, på løbebåndet laver maskinen det for dig, fordi tempoet er sat af løbebåndet og hvis ikke du følger med, ryger du af.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share