FITNESS WORLD aka SHITNESS WORLD -


Dr. Mengele
 Share

Recommended Posts

"tilfældigt provinscenter". Hvis det er et "tilfældigt" provinscenter, så er det vel netop et problem at det kan forekomme i et "tilfældigt" provinscenter. (eller mener du ikke at standarden er helt så høj i provinsen :bigsmile: )

Nej :smile: Det er der hvor man ser folk der arbejder gratis, sorte penge tjent på solen etc..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun medgive at det er betryggende hvis Poul er central for uddannelsen af instruktører i en af e store kæder. Ja diskussionen skal være fair og folk kan nok godt udlede deres konklusioner om repræsentativitet.

Takker, jeg er ihvf kvik nok til at finde folk der er klogere end jeg selv er, når der er ting jeg ikke er 100% sikker på. Altid godt med et stærkt netværk af brainiacs

Link to comment
Share on other sites

Poul er ikke bare dygtig instruktør - men central for uddannelsen af instruktørene i en af de store kæder - for mig et bevis for at billedet af ureflekteret penge kynisme ikke er helt korrekt. Jeg synes bare diskussionen skal være fair.

Jeg kan ikke helt se, hvordan det ændrer billedet, om Poul er central for uddannelsen af instruktører eller ej, med mindre han kræver nogle ordentlige arbejdsbetingelser... Man kan sku være en nok så godt instruktør, men hvis man ikke har tid og midler til en ordentlig undervisning, så er det et eller andet sted ligegyldigt!

Det vil altid være begrænset, hvad man kan lære på et eller flere weekend kursus(er), eller hvad det er, man bruger i den enkelte uddannelse...

Jeg tror, vi allesammen er relativt enige om, at hvis man ikke søger yderligere viden end sin primær uddannelse (det gælder for den sags skyld også fysioterapeuter, kiropraktorer, mediciner og idrætsstuderende) , så bliver man aldrig en rigtig god instruktør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt se, hvordan det ændrer billedet, om Poul er central for uddannelsen af instruktører eller ej, med mindre han kræver nogle ordentlige arbejdsbetingelser... Man kan sku være en nok så godt instruktør, men hvis man ikke har tid og midler til en ordentlig undervisning, så er det et eller andet sted ligegyldigt!

Det vil altid være begrænset, hvad man kan lære på et eller flere weekend kursus(er), eller hvad det er, man bruger i den enkelte uddannelse...

Jeg tror, vi allesammen er relativt enige om, at hvis man ikke søger yderligere viden end sin primær uddannelse (det gælder for den sags skyld også fysioterapeuter, kiropraktorer, mediciner og idrætsstuderende) , så bliver man aldrig en rigtig god instruktør.

Hej Yetti

Du har i en tidligere tråd skrevet, at du har været instruktør i et center. Hvad var din baggrund for at være det, og mener du, at den baggrund er/var tilstrækkelig? Blot af interesse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt se, hvordan det ændrer billedet, om Poul er central for uddannelsen af instruktører eller ej, med mindre han kræver nogle ordentlige arbejdsbetingelser... Man kan sku være en nok så godt instruktør, men hvis man ikke har tid og midler til en ordentlig undervisning, så er det et eller andet sted ligegyldigt!

Det vil altid være begrænset, hvad man kan lære på et eller flere weekend kursus(er), eller hvad det er, man bruger i den enkelte uddannelse...

Jeg tror, vi allesammen er relativt enige om, at hvis man ikke søger yderligere viden end sin primær uddannelse (det gælder for den sags skyld også fysioterapeuter, kiropraktorer, mediciner og idrætsstuderende) , så bliver man aldrig en rigtig god instruktør.

Omvendt får man også ansøgninger fra folk der mener de er kvalificerede til at være perosnlige trænere fordi de har stor personlig erfaring med at cutte på præcis 500kcal under ligevægtsindtaget og træner udelukkende frie vægte, gerne 5x5.

MOL og T-nation er gode kilder, men ikke lig overvældende viden og en uddannelse i sig selv.

Det kræver en kobling af flere ting. Der er desværre ingen videregående uddannelser der dækker alt vi har behov for endnu, ud over måske nogle af de nye idrætsuddannelser med rigtigt interessante kurser rettet mod fitness branchen. De kan blive forbandet gode

Niveauet skal og vil blive løftet. Det arbejde vi aktivt på.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Kan kun være enig i Fitness/Personlig træner uddannelserne skulle være meget længere end de 1-3 md (weekend) som der tilbydes idag.

Det er jo er felt der konstant bevæger sig, og med mytter der skal aflives. De uddannelser som der betales for er mere penge maskiner end uddannelser.

Godt nok er kan man få en Fitness ins. udd på SU, men hvor go er den?

Link to comment
Share on other sites

Hej Yetti

Du har i en tidligere tråd skrevet, at du har været instruktør i et center. Hvad var din baggrund for at være det, og mener du, at den baggrund er/var tilstrækkelig? Blot af interesse :smile:

Jeg var idræts studerende på daværende tidspunkt, og jeg havde ufatteligt mange mangler i mine kompetencer. Man kan godt være instruktør på et rimeligt niveau med relativt lav viden, men det kræver, at man kender sine kompetence områder og mangel på samme..!

På grund af min uddannelse, havde jeg rimeligt gode forudsætninger for at sige fra, når jeg ikke følte, jeg kunne hjælpe en kunde! Men jeg har da også sagt og gjort ting i mit instruktør job, jeg aldrig ville gøre i dag.

Link to comment
Share on other sites

Omvendt får man også ansøgninger fra folk der mener de er kvalificerede til at være perosnlige trænere fordi de har stor personlig erfaring med at cutte på præcis 500kcal under ligevægtsindtaget og træner udelukkende frie vægte, gerne 5x5.

MOL og T-nation er gode kilder, men ikke lig overvældende viden og en uddannelse i sig selv.

Det kræver en kobling af flere ting. Der er desværre ingen videregående uddannelser der dækker alt vi har behov for endnu, ud over måske nogle af de nye idrætsuddannelser med rigtigt interessante kurser rettet mod fitness branchen. De kan blive forbandet gode

Niveauet skal og vil blive løftet. Det arbejde vi aktivt på.

Jeg er meget enig - gav jeg udtryk for noget andet?

Det ændrer ikke på, at vi er tilbage ved økonomien så... Med rigtig god uddannelse kommer bedre lønninger, der er stadig nogle issues, der skal gøres op med i branchen... En styrketræningsinstruktør vil altid kun kunne varetage en og maksimalt to kunder ad gangen, hvilket betyder en mer omkostning for centret eller kunden (jf. bedre lønninger).

Man kan ikke få bedre kvalitet, hvis man ikke overordnet øger niveauet, og her er blandt andet FW med til at underminere branchen, da Fitness-Danmark ikke umiddelnart vil have kvalitet men lave priser.

Link to comment
Share on other sites

Det kræver en kobling af flere ting. Der er desværre ingen videregående uddannelser der dækker alt vi har behov for endnu, ud over måske nogle af de nye idrætsuddannelser med rigtigt interessante kurser rettet mod fitness branchen. De kan blive forbandet gode

Poul > du tror ikke det bider sig selv i halen endnu engang, dvs at det bliver svært at få så godt uddannede

folk til rent faktisk at arbejde til den løn man får pt ?

Link to comment
Share on other sites

Det var Ikke et Fitness world center, men som der bliver pointeret flere gange omhandler tråden ikke kun deres centre.

I de ti år jeg har trænet har jeg vidst været de fleste steder i århus, sats, fit.dk,fin form, form og fitness,DHS,FW etc. og jeg har sku kløet mig i skægget mange gange over deres instruktører.

En instruktør skal i mine øjne kunne instruerer én i det man gerne vil, så hvis jeg gerne vil være kæmpe stor skal han/hun kunne hjælpe mig med det på ligefod som hvis jeg gerne ville kunne springe højere.

Hvis instruktøren ikke kan det er der ikke meget nytte i at have vedkommende til at rende rundt. Så skal instruktøren være ørlig og sige at det ved han sku ikke lige hovrdan hænger sammen, men at han evt. nok skal prøve at finde ud af det, istedet for at prakke kunden et standard program på nakken.. SOM DE JO GØR i den slags tilfælde.

Som skrevet før var det ikke før efter jeg har trænet 5 år at jeg begyndte at insamle en videnbase omkring træning, fysiologi osv.

Før da vidste jeg ingenting og havde fået lagt mange programmer af mange forskellige instruktører i mange forskellige centre.

Det var først da jeg begyndte til kampsport at jeg skulle bruge deres hjælp til at lave et program for det med BB program kunne jeg selv, det var bare at se i flex magazine.

Samtlige programmer der blev lavet til mig var af BB natur.

Jeg tror de fleste instruktør udd/kurser ligger vægt på to ting, hhv. BB og Fedt tab.

Dels fordi det er der mainstream kunderne ér og dels fordi det er dét dem som har lavet kurset selv er blevet undervist i.

Én ting jeg dog synes man skal huske på er at det jo ikke er instruktørene vi skal være sure på, de gør jo bare deres job.

Edit :

Én person som faktisk fra tid til anden lige hopper op i min hukommelse var en instruktør fra fit.dk som netop sagde at han ikke vidste nok om emnet til at kunne hjælpe.

2 uger senere havde han vidst købt en bog om emnet på egen initiativ.

Efterfølgende var vi igang med at arbejde på det.

Kæmpe probs - Michael, ved ikke hvad han hed mere.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget enig - gav jeg udtryk for noget andet?

Det ændrer ikke på, at vi er tilbage ved økonomien så... Med rigtig god uddannelse kommer bedre lønninger, der er stadig nogle issues, der skal gøres op med i branchen... En styrketræningsinstruktør vil altid kun kunne varetage en og maksimalt to kunder ad gangen, hvilket betyder en mer omkostning for centret eller kunden (jf. bedre lønninger).

Vi er skam enige på mange punkter :smile: Jeg forsøgte at nuancere lidt på emnet.

Link to comment
Share on other sites

.

Lige et lille twist; de KAN godt være tilstrækkeligt uddannede til at blive ansat i FW UDEN at være uddannet til et tilstrækkeligt højt niveau, eller besidde de kvaliteter, der må være nødvendig basis for en god personlig træner :smile:

Nu skal vi lige være enige om en ting: Personlig træner er en overbygning på Fitness Instruktør uddannelsen.

Det der betales for i FW er en programlægning eller en træningsvejledning. 90% af de kunder der får dette er Hr. eller Fru Hansen der aldrig før har sat deres ben i et Fitnesscenter - eller i hvertfald ikke siden lille Basse blev født for 5 år siden.

Dermed ikke sagt at FW's instruktører ikke har kompetencer til at lægge mere komplicerede programmer - tværtimod. Kommer Hr. Bøf der har trænet 5 år i centeret, eller personen der gerne vil stille op til et halvmarathon og bare lige synes der mangler lidt inspiration vil de fleste instruktører se det som en kærkommen afveksling fra de lidt mere ordinære programmer.

Er det derimod elitesportsudøveren eller ham/hende der vil stille op til en fitnesskonkurrence - så skal vi over og kigge på personlig træning, hvor træneren er med hver gang og går mere i dybden med f.eks at lægge kostplaner. Skal vi op i dén slags instruktør, koster det også derefter.

Link to comment
Share on other sites

Er selv medlem i FitDK, men derfor kan jeg alligevel godt tilslutte mig kritikken af de kommercielle centre.

Jeg spinner primært men har også så styrketrænet i perioder. I en af de perioder ville jeg så gerne have lagt et program. Ja, man kan læse sig til meget herinde, men syntes også man kan blive forvirret af at læse så meget og tænkte, at det nok også ville være bedre med en vejledning face to face.

Jeg fik så en aftale. Og selvom jeg pointerede at jeg havde styrketrænet og gerne ville træne hovedsagligt med frivægte. Så mente han ikke det var en god idé (han havde ikke set mig træne/min koordination, han mente bare at det ville være for hårdt). Jeg måtte virkelig presse på og sige at jeg ikke havde noget i mod at det var hårdt. Alligevel blev kun 1/3 af programmet frivægte.

PTpoul skriver lidt om, at man starter på et basic niveau og så øger derfra når medlemmerne kommer til opfølgning. Men når man får sådan en oplevelse, hvor man ikke syntes programmet bliver tilpasset ens niveau, så gider man altså ikke fortsætte.

Nå, men for at gøre det lidt mere generelt. Mit indtryk er at styrketræningsfacilitetterne og vejledningen er gode for begynderne, men hvis man er et skridt (eller mange) op ad trappen. Så kan man ikke bruge centrenes vejledning til noget.

Syntes egentlig også det gælder spinning, på basistimerne bliver der instrueret i teknik. Men kommer man længere op bliver der ikke givet fif/teknik til, hvordan man optimerer sit tråd, så man kan træde "en ordenlig sveske".

Derudover er vi jo inde i Fitnesscentrene top season. Der er så fuldt med mennesker at man dårligt tror det. I går oplevede jeg, at der ikke var flere ledige skab... så tænker man altså, at nu har de presset citronen for meget og bare tager medlemmer ind, selvom der reelt ikke er plads.

Spurgte til det efter træningen, og ham i receptionen sagde, at de havde medlemsstop i deres center, men kunne jo ikke forhindre at der kom medlemmer fra andre centre. Ved ikke helt om jeg tror det. Men det føltes i hvert fald, som om de meler kagen big time, og bare skovler kontigenter ind uden der reelt er plads til folk. Og ja, så føler man godt nok at man er havnet i et kommercielt center.

Link to comment
Share on other sites

Hvis historien var om en ansat i fitness worlds oplevelser havde den måske relevans.

Hvad der foregår i et tilfældigt provins center er noget helt andet.

jeg vil forøvrigt advare meget imod at man tror man ved meget mere end gennemsnittet fordi man har læst et par artikler på t.nation/elitefts osv. Der er en masse lort på t.nation og en stor del af artiklerne på t-nation henvender sig til en ganske snæver målgruppe.

Ikke desto mindre er der en hel del instruktører i FitDK og SATS (mon ikke også det gælder FW), som ikke ville tage skade af at læse nogle artikler fra fx t-nation.

Jeg har i øvrigt svært ved at forestille mig nogen i ramme alvor vil påstå, at omtalte historie med basketspilleren ikke ville kunne have fundet sted i et af de andre kommercielle kæder. Så højt er bundniveauet trods alt langtfra, uanset om det hedder Give og Hadsund eller Århus og Kbh.

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Uden at have nærlæst hele tråden vil jeg bare sige, at jeg var til en prøvetime i FW på lygten. Det var nok det tarveligste sted for styrkeløftere. Det var som trådstarteren nævner. Men kender ingen andre af FW's centre.

Btw. jeg flytter snart til KBH N. Er der nogle der kender et godt sted sådan lidt old school stil, gerne uden alt for meget pop og lir og maskiner. Kommer selv for tiden i AUS i Århus, så gerne noget i den stil. Har set noget der hedder Sol og Motion. Er det noget der siger nogen noget?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå...ved sq ikke om det r blevet nævnt før i denen tråd..den er jo lidt lang efterhånden....

Men har fået et svar fra fitnessworld om hvorfor du kun har op til 36kg vægte....

Det er noget Anti Doping Danmark og Dansk Fitness & Helse Organisation har pålagt dem.

Hvis de vil have deres certificeringer og godkendelse, må de ikke have vægte over 36kg.

Ved det lyder tåbeligt, hvilket de fleste instruktører også gør. Men det er nu engang den pris man må betale, hvis man vil have det offentliges stempel for at man er et "godt" center....

Link to comment
Share on other sites

Nå...ved sq ikke om det r blevet nævnt før i denen tråd..den er jo lidt lang efterhånden....

Men har fået et svar fra fitnessworld om hvorfor du kun har op til 36kg vægte....

Det er noget Anti Doping Danmark og Dansk Fitness & Helse Organisation har pålagt dem.

Hvis de vil have deres certificeringer og godkendelse, må de ikke have vægte over 36kg.

Ved det lyder tåbeligt, hvilket de fleste instruktører også gør. Men det er nu engang den pris man må betale, hvis man vil have det offentliges stempel for at man er et "godt" center....

Det er fandeme sørgeligt, for det fører bare til yderligere fordomme om at dem, der løfter den slags vægte er på roids, og at man kun kan komme til at løfte den slags vægte ved at tage roids. Pinligt af ADD, hvis det virkelig er dem, der står bag.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Nå...ved sq ikke om det r blevet nævnt før i denen tråd..den er jo lidt lang efterhånden....

Men har fået et svar fra fitnessworld om hvorfor du kun har op til 36kg vægte....

Det er noget Anti Doping Danmark og Dansk Fitness & Helse Organisation har pålagt dem.

Hvis de vil have deres certificeringer og godkendelse, må de ikke have vægte over 36kg.

Ved det lyder tåbeligt, hvilket de fleste instruktører også gør. Men det er nu engang den pris man må betale, hvis man vil have det offentliges stempel for at man er et "godt" center....

Haha SHIT det er bare ringe.

Hvis Fitness World dog mente produktet alvorligt kunne de stille modkrav til ADD eller evt. lave dopingkontrol efter egen drift.

Link to comment
Share on other sites

Nå...ved sq ikke om det r blevet nævnt før i denen tråd..den er jo lidt lang efterhånden....

Men har fået et svar fra fitnessworld om hvorfor du kun har op til 36kg vægte....

Det er noget Anti Doping Danmark og Dansk Fitness & Helse Organisation har pålagt dem.

Hvis de vil have deres certificeringer og godkendelse, må de ikke have vægte over 36kg.

Ved det lyder tåbeligt, hvilket de fleste instruktører også gør. Men det er nu engang den pris man må betale, hvis man vil have det offentliges stempel for at man er et "godt" center....

Antidoping Danmark udstikker da mig bekendt ikke regulativer for størrelsen af vægtene i de centre de kontrollerere.

Edited by Lithium
Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha :) Klap lige hesten Obi...

Jeg fik træning ind med min moders mælk... Mmmm... Og træning er hvad du gør den til, jeg er 110 % sikker på både fitnessDK, FitnessW aso. har døren åben for alle :) Når vi snakker "din" træning, eller som jeg måske kalder de "gamle" drenge B´erne... Det vil sige dem som tager det ud over kun motion og fritid, jamen så er du vel også klog nok til at kigge rundt i centeret og derved fastslå det ikke er der du smider dine penge, lidt som går du i netto og leder efter LV... Så går du vel ud af netto uden at have købt noget :) Jeg vil mene at både fitnessW, fitnessDK aso. er FINT til den ganske normale dansker :) Pyha da med alt den fedme er det mere end fint, du skal nok ikke regne med Sussie på 140 kg smider sig og vrider 140 jern bryst vel...

SÅ GO FOR IT, meld jer ind der hvor i mener det passer til jeres behov, der er hvad i behøver... Bare i gør det :)

Jeg træner selv i fitnessDK, hardWork for os som husker! Sats også... Fnis... Nå, men passer mig fint og passer til mine behov, plus det er da meget sjovt i ny og næ at tage en times pump, eller hvad programmet ellers står på :) Jeg kan tage mig selv i nogle gange at hade "kaffe klub menneskerne" - Men vender den om til "Jamen for pokker virker det for dem, så lad dem dog" har jo ingen indflydelse på min træning om Ulrik drikker kaffe eller løfter håndvægten :)

DOG en lille bøn til kaffe klubberne... Hold jer til dem i kender, lad os andre træne! :)

Link to comment
Share on other sites

Gad vide hvordan instruktørene håndterer når en knægt er blevet for stærk til at det giver mening at færdes i et center der er så begrænset i dets udfoldelsesmuligheder? Mon de er instrueret i at anbefale/foreslå vedkommende at finde sig et andet center hvor der er tungere vægte? Forudsat at de er kompetente samt ærlige, så vil det vel være det eneste reele at gøre?

Hvis ikke det er tilfældet, kan man da kalde det for reel vejledning?

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha :) Klap lige hesten Obi...

Jeg fik træning ind med min moders mælk... Mmmm... Og træning er hvad du gør den til, jeg er 110 % sikker på både fitnessDK, FitnessW aso. har døren åben for alle :) Når vi snakker "din" træning, eller som jeg måske kalder de "gamle" drenge B´erne... Det vil sige dem som tager det ud over kun motion og fritid, jamen så er du vel også klog nok til at kigge rundt i centeret og derved fastslå det ikke er der du smider dine penge, lidt som går du i netto og leder efter LV... Så går du vel ud af netto uden at have købt noget :) Jeg vil mene at både fitnessW, fitnessDK aso. er FINT til den ganske normale dansker :) Pyha da med alt den fedme er det mere end fint, du skal nok ikke regne med Sussie på 140 kg smider sig og vrider 140 jern bryst vel...

SÅ GO FOR IT, meld jer ind der hvor i mener det passer til jeres behov, der er hvad i behøver... Bare i gør det :)

Jeg træner selv i fitnessDK, hardWork for os som husker! Sats også... Fnis... Nå, men passer mig fint og passer til mine behov, plus det er da meget sjovt i ny og næ at tage en times pump, eller hvad programmet ellers står på :) Jeg kan tage mig selv i nogle gange at hade "kaffe klub menneskerne" - Men vender den om til "Jamen for pokker virker det for dem, så lad dem dog" har jo ingen indflydelse på min træning om Ulrik drikker kaffe eller løfter håndvægten :)

DOG en lille bøn til kaffe klubberne... Hold jer til dem i kender, lad os andre træne! :)

Hvad i alverden er budskabet i dette besynderlige indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Uden at have nærlæst hele tråden vil jeg bare sige, at jeg var til en prøvetime i FW på lygten. Det var nok det tarveligste sted for styrkeløftere. Det var som trådstarteren nævner. Men kender ingen andre af FW's centre.

Btw. jeg flytter snart til KBH N. Er der nogle der kender et godt sted sådan lidt old school stil, gerne uden alt for meget pop og lir og maskiner. Kommer selv for tiden i AUS i Århus, så gerne noget i den stil. Har set noget der hedder Sol og Motion. Er det noget der siger nogen noget?

The Gym. Ligger på grænsen mellem Nørrebro og Østerbro.

Ha ha ha :) Klap lige hesten Obi...

Jeg fik træning ind med min moders mælk... Mmmm... Og træning er hvad du gør den til, jeg er 110 % sikker på både fitnessDK, FitnessW aso. har døren åben for alle :) Når vi snakker "din" træning, eller som jeg måske kalder de "gamle" drenge B´erne... Det vil sige dem som tager det ud over kun motion og fritid, jamen så er du vel også klog nok til at kigge rundt i centeret og derved fastslå det ikke er der du smider dine penge, lidt som går du i netto og leder efter LV... Så går du vel ud af netto uden at have købt noget :) Jeg vil mene at både fitnessW, fitnessDK aso. er FINT til den ganske normale dansker :) Pyha da med alt den fedme er det mere end fint, du skal nok ikke regne med Sussie på 140 kg smider sig og vrider 140 jern bryst vel...

SÅ GO FOR IT, meld jer ind der hvor i mener det passer til jeres behov, der er hvad i behøver... Bare i gør det :)

Jeg træner selv i fitnessDK, hardWork for os som husker! Sats også... Fnis... Nå, men passer mig fint og passer til mine behov, plus det er da meget sjovt i ny og næ at tage en times pump, eller hvad programmet ellers står på :) Jeg kan tage mig selv i nogle gange at hade "kaffe klub menneskerne" - Men vender den om til "Jamen for pokker virker det for dem, så lad dem dog" har jo ingen indflydelse på min træning om Ulrik drikker kaffe eller løfter håndvægten :)

DOG en lille bøn til kaffe klubberne... Hold jer til dem i kender, lad os andre træne! :)

Hvad er din pointe?

Link to comment
Share on other sites

Uden at have nærlæst hele tråden vil jeg bare sige, at jeg var til en prøvetime i FW på lygten. Det var nok det tarveligste sted for styrkeløftere. Det var som trådstarteren nævner. Men kender ingen andre af FW's centre.

Btw. jeg flytter snart til KBH N. Er der nogle der kender et godt sted sådan lidt old school stil, gerne uden alt for meget pop og lir og maskiner. Kommer selv for tiden i AUS i Århus, så gerne noget i den stil. Har set noget der hedder Sol og Motion. Er det noget der siger nogen noget?

Du skal helt klart et smut i Teh Gym. Rønnegade 8, Østerbro.

Link to comment
Share on other sites

Hvis historien var om en ansat i fitness worlds oplevelser havde den måske relevans.

Hvad der foregår i et tilfældigt provins center er noget helt andet.

jeg vil forøvrigt advare meget imod at man tror man ved meget mere end gennemsnittet fordi man har læst et par artikler på t.nation/elitefts osv. Der er en masse lort på t.nation og en stor del af artiklerne på t-nation henvender sig til en ganske snæver målgruppe.

Eksempel?

Jeg synes måske mere at de fleste ting på sitet er på meget højt niveau men ligger på grænsen rent evidens baseret. Jeg kan ikke lad være med synes t.nation netop bliver ved med at imponere mig, ved både at være kontroversielt, sindsygt spændende og anvendeligt (tile en snæver målgruppe)

Når man diskutter instruktør uddannelse og kompetencer synes jeg man skal være meget bevidst om behovet i de kommercielle centre. Går man til en instruktør for at 1. spring højere, 2. gør noget ved langvarig ryg problemer eller 3. at tabe sig 20 kg synes jeg man er fuldstændig galt på den.

1. Den sports specifik træning (springe højere) burde være tilknyttet performance centre som de har i USA eller de enkelte klubber. Hvis man træner for at blive bedre til at spring højt i fitness center er det langt fra optimalt.

2. Skader og genoptræning (f.eks. ryg problemer) burde være tilknyttet nogen dygtig fyser der rent faktisk ved noget om træning i samarbejde med en læge, kiropraktor evt. diætist.

3. Personlig træner og diætist.

Folk er jo fuldstændig vanvittige når de går til en vejledningstime med ovenstående problemer eller mål. eller os ved de bare ikke bedre :blush:.

Jeg synes det er sørgeligt og underminerende for os der gerne vil dygtiggøre os indenfor træningsfaget at man overhovedet kan komme i tanke om at en instruktør skal kunne dette.

Med 2 åres erfaring med cirka alt ialt 40 timers træningsvejledning og personlig træningstimer om ugen har jeg haft masser af de her typer inde. De har ikke fået optimal vejledning, det har jeg fortalt dem og så har hjulpet dem så godt jeg kunne... Idag, min sidst dag på arbejde som instruktør, havde jeg en kvinde til vejledning med 5 diskos prolapser som hun har haft igennem flere år. 3 lumbalt og 2 cervicalt med daglige smerter. Jeg testede hende på reverse crunch (brazing) og knæ4stående en løftet hånd og et løftet ben. Og der var tydeligt at hun failede begge tests. Hun kan rimeligvis stabilisere frontalt men sagitalt og transversalt er den helt gal. Vi lavede et program, langt fra optimalt, men sikkert. Jeg forslog at opsøge en fys eller lignende der igennem personlig træning kan lære hende at stabilisere ryggen bedre og få en jævnlig snak med en ryg specialist.

Er det min fejl, er jeg for lidt uddannede eller er hun bare det helt forkert sted??? Hun var rigtig glad for vejledningen, vi fik en masse ting til at lykkes og hun kunne se problematikken, hvorefter hun synes det er centrets problem at de ikke har nogen specialister på området der kan hjælpe hende yderligere. De kunne hun måske have ret i. Men skulle specialisten så være gratis eller kost under 200 kr.... undskyld mig men hvordan fanden skal specialisterne kunne overleve for sådan en løn og skulle centret så have behandler rum, special údstyr osv.

Instruktør med 1 times varighed i centret har 4 primærmål.

1. Sæt folk igang så de synes det er nemt og ligetil at komme igang med at træne.

2. Lig et program der er sikkert og effektiv så folk føler det er udfordrende og de oplever fremgang.

3. Hjælpe folk med at finde frem til hvad der motivere dem så de kan komme ind i nogen gode trænings vaner de har lyst til at forsætte med

4. Oplys folk om hvad de kan gøre hvis de for brug for variation, mere effektiv træning og hvad der ellers er af tilbud til dem, f.eks. at komme igang med frivægtstræning.

Tag ikke fejl! maskiner er fremragende redskaber til at opfylde ovenstående!

De bedste instruktør timer jeg har haft med folk har vi snakkede motivation i 30 min og derefter grundigt gennnemgået 2-3 ting. Efterfølgende hyggede de sig med det i 2 uger, hvorefter de kommer endnu mere motiveret tilbage. Og jeg for stadig tak for hjælpen et år efter. De havde aldrig gået med alle, men med flertallet, trust me!

Maskiner og motivations snak er ikke ligefrem noget der hjælper mol bruger eller de ovenstående eksempler. Men flertallet kommer igang. Og de har en helt anden tilgang til træning ind vi har.

Jeg synes at de flest instruktør i de store kæder skal være bedre. De skal være bedre til motivationsdelen. Har man snakkede med en dygtig coach "fra ordet coaching" så ved man hvor meget en god motivations snak kan betyde. ca,30 % af alle dem der melder sig ind i et fitness center betaler, men bruger ikke træningsfaciliteterne. Sådan ser det storset ud i alle fitness kæder i verden. Det er her instruktørenes primær udfordring er! Det er både moralsket og kommercielt bedst. De behøver ikke vide om sheiko, vertikal jump eller hvordan man fikser svære ryg problemer. Det vil være tåbeligt, underminere specialisterne og forringe kvaliteten på resten af market. Men de skal være langt bedre til at sende folk videre!

Hvis kulturen var til det og folk vil betale mere kunne centre fyldes med frivægte, kompetente træner og super veltrænnet og tilfreds kunder. Det kunne være cool! Jeg synes på en eller anden måde crossfit forsøger med en mod kultur der er cool (fællesskab, væk fra wellness og mere fokus på træning). om det så er helt optimalt træning synes jeg vi skal holde ud for den her tråd.

Man kunne også stoppe med at whine og så stødte op om de små gyms, styrkeløft/vægtløft klubberne og de enkelte performance coaches der er. Man kun tag ud i en atletik klub og få lidt hjælp til at spring højere. Vi har den vildest kast træner ud i min klub. Han pis hamrende dygtig og burde tjene kassen på det han kan som fysisk træner! Jeg er helt sikker på der er masser af dygtig vægtløft træner der burde leve fuldtid af det de kan. Der er masser af god fysser ( og mindst 10 gange så mange dårlige) men fordi market er meget lidt konkurrence dygtigt er det næsten umuligt at levere et bedre produkt til en dyre pris. I kbh er thegym lige åbnede, super god faciliteteter, super angerede ejer. Stødt da op om det. Om du så skal betale 200 kr. mere om måneden. Det er 2400 kr. om året. og hvad så, sammenligne det med når du skal køb din første lejlighed. Hvis man ikke vil betale det ekstra, så kan jeg ikke så forstå hvorfor man overhovedet gider at træne seriøst.

Op med pengene af lommen, så skal der nok komme et bedre marked! Hvad vil der ske med din træning hvis du havde en super proffesionel coach på og super god faciliteter! Jeg er for først gang i mit liv uden træner, det går af helved til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share